FOTOGRAFIA DE SPORT

Poveştile din spatele a cinci fotografii de sport strălucite

Doriţi să vă duceţi fotografia de sport la următorul nivel? Cinci specialişti în fotografia de sport vorbesc despre pregătirea, echipamentele şi setările pe care le-au utilizat pentru a captura aceste cinci imagini remarcabile, plus sfaturi şi recomandări pentru a recrea efectele pe cont propriu.
A grey figure's head and shoulders shrouded in dust particles and set against a black background.

Presiunea de a fotografia acţiune în ritm rapid poate distrage uneori fotografii sportivi de la surprinderea acelui moment de excepţie – o imagine ieşită din comun care captează cu adevărat atenţia. Totuşi, exemplele de aici demonstrează că, folosind setările potrivite, echipamente care pot funcţiona în situaţii extrem de solicitante şi puţin fler creativ, se pot realiza fotografii remarcabile şi inedite.

Am vorbit cu cinci profesionişti specializaţi în fotografierea unei game de sporturi pentru a afla ce i-a inspirat să realizeze aceste imagini, echipamentele şi setările pe care le-au folosit şi ce sfaturi şi recomandări le-ar oferi fotografilor în devenire care doresc să încerce să reproducă aceste efecte.

James Musselwhite

Wrestlingul se pretează la portrete dramatice, dar fotograful James Musselwhite a vrut să forţeze cu adevărat limitele cu imaginea sa suprarealistă (imaginea de sus) a luptătorului britanic profesionist Cassius. „Este foarte exuberant şi am vrut să reprezentăm această energie într-o estetică mai tradiţională – ca şi cum s-ar fi eliberat dintr-o stâncă”, explică el.

James a folosit aparatul său Canon EOS R6 cu un adaptor de montură Canon EF-EOS R şi un obiectiv Canon EF 70-200mm f/2.8L USM şi a realizat imaginea la 155 mm, 1/8000 s, f/5,6 şi ISO 400, controlându-şi aparatul prin aplicaţia Canon Camera Connect de pe smartphone. Provocarea a fost să obţină efectul dorit fără nicio editare în postproducţie. „Am pictat corpul luptătorului, apoi am continuat să aruncăm pungi de făină în el până când am obţinut fotografia dorită. Am instalat EOS R6 pe un trepied pentru a putea fotografia de pe telefon şi am conectat aparatul foto la un ecran, ceea ce ne-a permis să ne concentrăm cu adevărat pe lumină şi încadrare”, adaugă el.

Portretul unei persoane într-un top negru în faţa unui fundal de cărămidă albă.

Rugby şi wrestling amator

„Arătând că ştiţi cum funcţionează industria veţi impresiona un promotor, dar fanii nu sunt doriţi în culise şi nici nu se vrea implicarea lor în latura comercială a lucrurilor. Folosiţi-vă cunoştinţele pentru a intra într-un cerc care are încredere în dumneavoastră, dar nu insistaţi pe faptul că sunteţi un fan.”

Încercaţi şi dumneavoastră


„Trebuie să ştiţi exact cum se vor comporta materialele pe care le folosiţi”, spune James. „Experimentaţi cu elemente care nu sunt convenţionale pentru portretistică. Aţi putea începe cu apă şi artificii de mână sau aţi putea încerca pictura cu lumină cu lanterna de pe telefon.”

James sugerează, de asemenea, să încercaţi diferiţi timpi de expunere pentru a vedea ce funcţionează cu adevărat la fotografiere. „A vedea cum diferite elemente pot fi îngheţate în mişcare este vital pentru a obţine o fotografie ca aceasta”, adaugă el.

Jean-baptiste Liautard

O siluetă neagră a unei persoane pe bicicletă înconjurată de dâre de lumină albastre

Dârele de lumină din imaginea nocturnă realizată de ambasadorul Canon Jean-baptiste Liautard au fost create cu o bară cu LED-uri albastre, care conferă imaginii statice o senzaţie de mişcare. „Aveam nevoie de un obiectiv grandangular pentru acest efect dinamic şi doream ca dârele de lumină să arate mai mari pe marginile imaginii pentru o senzaţie 3D”, explică el. „Îmi place albastrul şi aspectul rece pe care îl dă unei imagini”. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 5D Mark IV cu obiectiv Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM (urmat acum de modelul mai nou Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) la 16 mm, 20 s, f/6,3 şi ISO 100. © Jean-baptiste Liautard

Un vechi screensaver a fost inspiraţia pentru dârele albastre de lumină din fotografia impresionantă a lui John-baptiste cu ciclistul montan Peter Kaiser. Pentru a crea dârele de lumină, John-baptiste a mers în jurul lui Peter făcând mişcări de ştergător de parbriz cu lumina, oprind mişcarea în timp ce mergea în spatele lui şi repetând apoi acţiunea când revenea pentru a crea efectul simetric. „Ştiam că vreau ca subiectul meu să fie central în imagine şi ca lumina să creeze un model dinamic dintr-o parte a imaginii în cealaltă”, explică el.

Provocarea a fost să ştie dacă începea şi termina pictura cu lumină în locul potrivit. „A trebuit să-mi verific greşelile şi să aproximez cum să le corectez. Peter a trebuit să rămână complet nemişcat şi a trebuit să merg lin, astfel încât dârele să arate natural”, adaugă el. „Expunerea de 20 de secunde mi-a permis să mă mişc în jurul atletului cu bara cu LED-uri, iar diafragma f/6,3 m-a ajutat să obţin o profunzime mai mare a câmpului, astfel încât totul să fie focalizat, chiar şi dârele de lumină.

Portret monocrom al unei persoane în haine deschise pe un fundal negru.

Sporturi extreme

„Cunoaşterea sportului pe care îl fotografiaţi este esenţială, deoarece vă permite să anticipaţi ce se va întâmpla. Fotografiez adesea acţiune rapidă într-o pădure sau în alte medii cu lumină scăzută, aşa că dacă vreau cu adevărat să îngheţ acţiunea, obiectivele cu deschidere mare a diafragmei şi un senzor bun sunt esenţiale.”

Încercaţi şi dumneavoastră


„Aceste tipuri de fotografii au nevoie de timp”, explică Jean-baptiste. „Aveţi nevoie de un aparat foto perfect stabil, aşa că trebuie să folosiţi un trepied. De asemenea, aveţi nevoie de o expunere lungă şi de un mediu cu adevărat întunecat.”

Dacă încercaţi o astfel de fotografie, rugaţi un prieten să pozeze ca subiect – sau folosiţi un obiect, apoi încercaţi să mişcaţi o lumină în jurul său într-o serie de mişcări. Cu cât deplasaţi mai lent sursa de lumină, cu atât mai luminoasă va fi pictura cu lumină, deoarece senzorul aparatului foto are mai mult timp să absoarbă lumina. Asiguraţi-vă că purtaţi îmbrăcăminte de culoare închisă, fără suprafeţe reflectorizante, pentru a evita să fiţi văzut în imaginile dumneavoastră.

Morgan Harlow

Capul şi umerii unei jucătoare de netball, ţinându-şi braţele îndoite deasupra capului în timp ce sare pentru a prinde o minge aflată în afara cadrului.

Fotografa de sport Morgan Harlow a făcut această fotografie cu jucătoarea de netball din Uganda Mary Cholhok în timp ce restricţiile din timpul pandemiei de Covid-19 erau încă în vigoare, ceea ce i-a limitat capacitatea de a se mişca în jurul terenului. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS-1D X (urmat acum de modelul mai nou Canon EOS-1D X Mark III) cu obiectiv Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM la 1/800 s, f/2,8 şi ISO 6400. © Morgan Harlow

Restricţiile de mişcare din timpul acestei competiţii de netball au forţat-o pe Morgan să încetinească şi să se concentreze pe găsirea unei fotografii spectaculoase. „Mary creează forme frumoase atunci când sare la minge, aşa că mi-am păstrat atenţia asupra ei, decupând strâns şi concentrându-mă în principal pe ochii ei”, explică Morgan.

Ea spune că acesta este un exemplu clasic al tehnicilor de izolare de care are nevoie un fotograf sportiv. „M-am aşezat în spatele plasei porţii pentru a fi lângă teren. Erau panouri cu LED-uri în jurul terenului, aşa că a trebuit să îngenunchez în spatele lor ca să nu apară în cadru, în timp ce o izolam pe Mary de celelalte jucătoare.”

Prim-plan al unei persoane care se uită în obiectiv pe un fundal negru. Drepturi de autor: Ben Lumley.

Acţiune sportivă cu netball şi înot în prim-plan

„Studierea lucrărilor altor fotografi şi a modului în care lucrează este o modalitate bună de a vă îmbunătăţi abilităţile.”

Încercaţi şi dumneavoastră


Morgan spune că trebuie să aşteptaţi momentul potrivit pentru fotografii de acest gen şi, de asemenea, vă recomandă să luaţi în considerare fundalul. „O culoare sau un obiect care distrage atenţia vă poate distruge fotografia”, spune ea. Dacă ceva de la distanţă atrage atenţie nedorită, alegeţi o deschidere mai mare a diafragmei (selectând un număr f mai mic). Aceasta va estompa fundalul, în timp ce subiectul rămâne clar şi focalizat.

Pentru a crea dramatism şi intrigă în imagini, concentraţi-vă pe feţele subiecţilor, în special pe ochii acestora. Atunci când fotografiaţi sport, gândiţi-vă şi la o încadrare interesantă – modul în care Morgan a surprins faţa în deschiderea cotului îndoit atrage atenţia asupra sportivei şi determinării acesteia, într-un moment crucial al meciului.

În plus, dacă fotografiaţi un sport de echipă, asiguraţi-vă că vă aflaţi în poziţia potrivită. Morgan s-a aşezat lângă plasa porţii, astfel încât a putut să fie la locul potrivit, pregătită să surprindă acţiunea.

Samo Vidic

O siluetă în portocaliu şi negru merge cu bicicleta pe munte, cu pădurea înceţoşată în jurul său.

Obiectivul Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM folosit de fotograful sportiv Samo Vidic pentru această fotografie i-a oferit amploarea dorită şi separarea subiectului de fundal de care avea nevoie pentru a crea iluzia mişcării rapide. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 5D Mark IV cu obiectiv Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM la 16 mm, 1/8 s, f/9 şi ISO 200. © Samo Vidic

Ambasadorul Canon Samo Vidic este un fotograf sportiv prolific la nivel mondial pentru Red Bull. Această fotografie este a prietenului său, Nino, care a rămas paralizat de la gât în jos după un accident. Samo a avut ideea de a realiza o imagine specială a lui Nino pentru a crea iluzia că gonea pe o pantă în viteză.

„Am cumpărat câteva roţi ajutătoare mici pentru Nino, am montat aparatul foto pe furcile de bicicletă şi am schimbat şaua şi ghidonul pentru a-l susţine”, explică el. „Apoi l-am împins un pic, la aproximativ 5 km/h.”

Utilizând două bliţuri Speedlite declanşate de la distanţă, un obiectiv grandangular şi un timp lung de expunere, Samo a reuşit să-l izoleze pe Nino şi să creeze haosul neclar al unei curse în pantă. „Nino plângea la sfârşit – era atât de fericit să facă chiar şi acea activitate fizică moderată”, spune Samo.

Portretul unei persoane îmbrăcate în roşu purtând căşti la geamul unui avion mic.

Sport, reclame şi aventură

Dacă nu sunteţi familiarizaţi cu sportul pe care îl fotografiaţi, Samo sugerează să întrebaţi unul dintre participanţi la ce să fiţi atent. „Am fotografiat câţiva alpinişti şi nu ştiu prea multe despre căţărări, aşa că mi-au explicat ce mişcări erau impresionante, cum ar trebui să prindă cu mâinile anumite părţi ale stâncii, genul acesta de lucruri.”

Încercaţi şi dumneavoastră


Dacă doriţi să obţineţi o astfel de fotografie, trebuie să vă familiarizaţi cu tehnica într-un mediu mai simplu, mai controlat, recomandă Samo. „Începeţi modest şi construiţi-vă experienţa. Utilizaţi un timp lung de expunere şi experimentaţi atât cu focalizarea automată cu urmărirea ochilor, cât şi cu focalizarea manuală pentru a vedea ce preferaţi. Cereţi unui prieten să exerseze cu dumneavoastră, astfel încât să puteţi încerca panoramarea la viteze diferite, deoarece viteza subiectului va afecta rezultatul. Mai întâi, experimentaţi doar cu bliţul aparatului foto, apoi poate încercaţi să prindeţi un Speedlite de un copac sau la diferite înălţimi – toate acestea vor afecta umbrele şi fotografia.”

Ella Ling

O persoană într-un scaun cu rotile se întinde pentru a lovi o minge de tenis, umbra sa extinzându-se spre stânga pe un fundal albastru.

Jucătorul australian de tenis Dylan Alcott ajunge la minge în timpul unei finale de tenis în scaun cu rotile în această fotografie plină de atmosferă realizată de fotografa sportivă Ella Ling. Ella spune că senzorul CMOS full frame de 20,1 MP de pe Canon EOS-1D X Mark III i-a permis să obţină claritate reală de la obiectivul ei cu zoom EF. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS-1D X Mark III cu obiectiv Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM (urmat acum de modelul mai nou Canon EF Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) la 155 mm, 1/3200 s, f/5,6 şi ISO 160. © Ella Ling

Această fotografie necesită poziţionare inteligentă şi răbdare. „M-am dus pe pasarela de deasupra terenului pentru a obţine ceva unic”, spune Ella. „Există o mică fereastră în care lumina îl expune pe jucător, dar acoperişul aruncă o umbră peste teren. Aşa obţii fundalul negru uimitor. Am apăsat butonul declanşatorului cât de aproape am putut de momentul în care racheta lovea mingea şi m-am asigurat că jucătorul nu a fost supraexpus.”

Prim-plan al unei persoane cu ochelari de soare, zâmbind

Tenis profesionist

Ella spune că dedicarea şi angajamentul au fost cheia succesului ei – şi nu se teme să abordeze fotografi consacraţi pentru ajutor şi îndrumare. „M-am prezentat directorului de imagine de la Wimbledon, care m-a provocat să merg să fotografiez în jurul terenului”, îşi aminteşte ea. „Fotograful şef m-a luat sub aripa lui şi m-am alăturat agenţiei sale ca freelancer.”

Încercaţi şi dumneavoastră


„Familiarizaţi-vă cu reglarea setărilor de expunere şi încercaţi să vă poziţionaţi undeva mai sus, astfel încât să puteţi fotografia de deasupra un subiect”, recomandă Ella. Soarele trebuie să fie jos pe cer pentru a crea umbrele lungi. Acest lucru va funcţiona cu orice sport şi orice subiect, nu trebuie neapărat să fie în mişcare.”

Pentru a obţine umbre dramatice, căutaţi oportunităţi la răsărit şi la apus, atunci când soarele se află în punctul cel mai jos pe cer. Alternativ, puteţi utiliza un bliţ Speedlite sau o sursă de lumină artificială pentru a crea un efect similar. Compoziţia este importantă atunci când lucraţi cu umbre; regula treimilor este folosită aici, cu atletul fixat în treimea din dreapta a imaginii. Culoarea este şi ea o componentă esenţială – vedeţi cum iese în evidenţă mingea de tenis de un galben strălucitor. Îndepărtaţi-vă întotdeauna puţin de acţiune pentru a lua în considerare elemente artistice.

Sperăm că aceste imagini uimitoare, sfaturi şi recomandări de la profesionişti v-au inspirat să încercaţi să creaţi propriile fotografii de sport remarcabile. Când începeţi să experimentaţi cu diferite tehnici, posibilităţile creative sunt nelimitate.

Articol scris de Jack Fittes

Produse conexe

Articole conexe

  • FOTOGRAFIA DE ACŢIUNE

    Cele mai bune obiective pentru acţiune

    Ghidul nostru cu cele mai bune obiective pentru fotografia de acţiune.

  • FOTOGRAFIA DE SPORT

    Cum să realizaţi fotografii de acţiune excelente

    Sfaturi pentru a realiza fotografii de acţiune uimitoare cu aparatul foto Canon.

  • FOTOGRAFIA DE SPORT

    O şedinţă foto plină de acţiune cu un profesionist

    Jean-baptiste Liautard prezintă arta fotografiei de sporturi de acţiune.

  • FOTOGRAFIA DE SPORT

    Cum să deveniţi creativ cu fotografia de sport

    Cinci fotografi profesionişti dezvăluie tehnicile pe care le-au folosit pentru a captura fotografiile lor preferate.