FOTOGRAFIA PEISAGISTICĂ

Surprinderea mişcării cu expuneri prelungite: sfaturi de la câştigătorul Redline Challenge

Piotr Skrzypiec, câştigătorul concursului Redline Challenge 2021 „Lumină pe întuneric”, explică cum să obţineţi peisaje mai dinamice prin fotografierea unor frumoase dâre de lumină.
Dâre de lumină lăsate de maşini în lumina serii, pe un pod curbat. Ceaţa groasă, ca un nor, ascunde pilonii podului şi pământul de dedesubt.

Ghid turistic ziua, fotograf de trasee de lumină noaptea, Piotr Skrzypiec îşi foloseşte cunoştinţele despre locaţii frumoase şi tehnicile de expunere prelungită pentru a crea fotografii peisagistice uimitoare în Slovenia şi nu numai. Astfel, nu este de mirare că a fost desemnat câştigător al primei ediţii a concursului Canon Redline Challenge.

Concursul de fotografie a urmărit să stimuleze abilităţile fotografilor amatori cu tema „lumină pe întuneric”. Trei dintre imaginile lui Piotr au ajuns pe lista scurtă a juriului, iar fotografia sa atmosferică a unui viaduct învăluit de ceaţă a fost selectată ca marea câştigătoare.

Piotr a folosit o expunere prelungită pentru a transforma farurile puternice ale maşinilor care treceau în dungi sinuoase colorate. Expunerea prelungită se referă la fotografierea cu un timp de expunere lung, care poate varia de la secunde la ore, şi care are ca rezultat estomparea obiectelor în mişcare. Tehnica nu necesită un aparat foto sau un obiectiv specializat, iar rezultatele pot fi îndrăzneţe. Pe lângă faptul că estompează mişcarea, expunerile prelungite sunt bune pentru a maximiza lumina care intră în aparatul foto în scopul reducerii sensibilităţii ISO, ceea ce îmbunătăţeşte calitatea imaginii.

Aici, Piotr revizitează locaţiile unde a realizat alte fotografii şi oferă sfaturi despre cum să realizaţi fotografii similare cu dâre de lumină.

1. Nu fotografiaţi pe timp de noapte

Dâre de lumină noaptea pe un drum care urcă pe un deal înzăpezit şi împădurit, spre un grup de clădiri albe cu acoperişuri gri.

Piotr spune că realizarea fotografiilor cu dâre de lumină este relativ simplă. „Aveţi nevoie doar de un echipament foto standard, un trepied şi o locaţie bună”, spune el. „Nu este complicat să realizaţi acest tip de fotografie, iar rezultatul vizibil pe ecranul LCD este întotdeauna fantastic. Uneori, nici nu trebuie să editaţi genul acesta de fotografii, pentru că arată minunat aşa cum sunt.” Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 5D Mark IV cu obiectiv Canon EF 16-35mm f/2.8L USM (urmat acum de modelul mai nou Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) la 18 mm, 25 s, f/11 şi ISO 1000. © Piotr Skrzypiec

Amurgul este un moment mult mai potrivit pentru a face fotografii cu dâre de lumină decât noaptea, deoarece cerul va fi întunecat, dar va avea totuşi suficientă culoare pentru a menţine lucrurile interesante. Dacă este întunecată şi lipsită de detalii, fotografia poate părea „îngreunată”, aşa că începeţi să fotografiaţi atunci când există suficientă lumină ambiantă pentru a fotografia clădirile, dealurile şi alte părţi ale peisajului. „Este vorba despre acele 20 de minute de la sfârşitul «orei albastre»”, spune Piotr. „Mai târziu de atât, umbrele vor fi prea întunecate şi luminile prea puternice pentru a crea o fotografie echilibrată.”

2. Faceţi cercetări proprii

Dâre de lumină pe un drum în formă de inimă, cu lumini aurii şi roşii atât de la faruri, cât şi de la stopuri.

Traficul este un ingredient esenţial – dar fiţi pregătiţi să improvizaţi propriul trafic. „Când vă aflaţi pe autostradă, este evident că vor trece maşini în mod regulat. Totuşi, nu este cazul acestui drum în formă de inimă. Când am fotografiat acest drum în 2014, am aşteptat două ore, rugându-mă să vină o maşină. Aşa că, pentru această şedinţă foto, am rugat-o pe soţia mea să conducă maşina noastră pe acest drum!” Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 5D Mark IV cu obiectiv Canon EF 24-105mm f/4L IS USM (urmat acum de modelul mai nou Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) la 50 mm, 30 s, f/8 şi ISO 800. © Piotr Skrzypiec

Poate părea evident, dar asiguraţi-vă că drumul pe care l-aţi ales este vizibil în perioada anului în care doriţi să-l fotografiaţi. O scenă poate părea promiţătoare iarna, dar vara pot exista copaci care blochează cea mai bună privelişte.

„Întotdeauna este bine să găsiţi un loc înalt de unde să fotografiaţi, care să vă permită să vedeţi clar drumul”, sugerează Piotr. „Cu câţiva ani în urmă, m-am întors în această locaţie în mijlocul verii. Deşi noaptea se putea distinge forma de inimă a drumului datorită dârelor de lumină, era greu să o văd clar din cauza podgoriei. De atunci, au făcut multe îmbunătăţiri. Există o nouă platformă pentru fotografi, care oferă spaţiu suficient pentru cel puţin 10 trepiede. De asemenea, au tuns viţa de vie care era în prim-plan, astfel încât forma frumoasă a drumului să fie mai vizibilă.”

3. Planificaţi compoziţia

Dâre de lumină pe un drum de munte şerpuit în lumina serii, clar vizibile în depărtare.

Siguranţa este o prioritate atunci când vine vorba de fotografierea pe un drum întunecat. „Puneţi-vă o vestă reflectorizantă şi folosiţi o lanternă pentru a vă asigura că sunteţi vizibili”, spune Piotr. „Nu merită să vă răniţi pentru o fotografie, aşa că asiguraţi-vă că poziţionaţi trepiedul în siguranţă, mai ales dacă fotografiaţi de pe un pod sau din alt loc înalt.” Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 5D Mark IV cu obiectiv Canon EF 16-35mm f/2.8L USM la 24 mm, 562 s, f/9 şi ISO 200.

Chiar dacă veţi face fotografiile pe măsură ce se apropie noaptea, pregătiţi-vă la lumina zilei, astfel încât să aveţi suficient timp pentru a vă încadra fotografia. „Când doriţi să realizaţi o fotografie bună, trebuie să vă gândiţi la fundal şi la prim-plan şi la modalitatea de a umple aceste zone,” ne sfătuieşte Piotr.

„De asemenea, este o idee bună să ne gândim la dârele de lumină în trafic ca la o linie de ghidare care conduce ochiul din prim-plan spre fundal. Cea mai bună ocazie de a face acest lucru este dacă sunteţi suficient de norocoşi să găsiţi un drum în formă de S care şerpuieşte prin scenă până la, să zicem, o biserică sau un munte sau un punct focal la fel de evident.”

4. Menţineţi claritatea imaginilor

Un băiat tânăr care foloseşte un aparat foto Canon pe un trepied, fotografiind o podgorie dintr-un punct panoramic înalt.

Piotr l-a dus pe fiul său Jurek la şedinţa foto de la ferma Dreisiebner, unde i-a explicat importanţa folosirii unui trepied robust. Fără exerciţiu, ţinerea în mână a unui aparat foto cu un timp de expunere mai lung poate produce o imagine estompată. Folosind temporizatorul de două secunde, aşa cum face Piotr, veţi evita orice mişcare a aparatului foto în momentul în care apăsaţi butonul declanşatorului, dar puteţi folosi şi un declanşator de la distanţă, cum ar fi telecomanda wireless Canon RC-6, telecomanda Canon RS-60E3 sau telecomanda wireless Canon BR-E1 sau declanşatorul din aplicaţia Canon Camera Connect.

Pentru a vă asigura că părţile statice ale imaginii rămân clare în fotografia finală, va trebui să fixaţi aparatul foto pe un trepied şi să evitaţi să îl atingeţi în timpul expunerii. „Folosesc temporizatorul automat de două secunde al aparatului foto”, dezvăluie Piotr. „Aşadar, verific compoziţia, apăs pe buton şi două secunde mai târziu începe expunerea.”

Gama Canon de aparate foto mirrorless şi DSLR dispun de funcţia de temporizator automat. Piotr foloseşte, de asemenea, funcţia de blocare a oglinzii atunci când fotografiază cu aparate foto DSLR care au această funcţie. Odată activată, aceasta blochează oglinda şi întârzie începerea expunerii, reducând astfel posibilitatea ca vibraţiile din interiorul aparatului foto să afecteze claritatea imaginii. „Totuşi, nu aveţi această problemă în cazul unui aparat foto mirrorless,” spune Piotr, „pentru că nu are oglindă!”

5. Fotografiaţi chiar mai mult

Un prim-plan cu dâre de lumină pe un drum în formă de inimă, cu o clădire cu ţiglă roşie şi podgoria din preajmă clar vizibile.

„Pe această stradă în formă de inimă aveţi nevoie de o expunere de cel puţin 30 de secunde”, spune Piotr. „Asta pentru că 30 de secunde reprezintă timpul necesar pentru a-i parcurge lungimea, presupunând că nu sunteţi un pilot de Formula 1!” Pentru propriile fotografii cu dâre de lumină, cronometraţi cât timp îi ia unui vehicul să parcurgă lungimea drumului dorit şi setaţi această valoare ca timp de expunere. Apoi, reglaţi deschiderea diafragmei şi sensibilitatea ISO până obţineţi nivelul potrivit de luminozitate. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 5D Mark IV cu obiectiv Canon EF 24-105mm f/4L IS USM la 88 mm, 30 s, f/9 şi ISO 1000. © Piotr Skrzypiec

Capacitatea de a controla durata expunerii este esenţială. Toate aparatele foto EOS – de la Canon EOS 4000D până la Canon EOS 5D Mark IV – vă permit să aveţi o expunere cu durata de până la 30 de secunde. Modul Prioritate de timp de expunere (Tv) vă permite să setaţi un timp de expunere precis, aparatul foto reglând automat deschiderea diafragmei. Apoi, puteţi seta sensibilitatea ISO în funcţie de scenă.

Fotografierea în modul Manual (M) vă oferă controlul asupra diafragmei, care vă permite să obţineţi şi nivelul perfect de claritate. Pentru a vă personaliza şi mai mult setările, gama Canon de aparate foto mirrorless full frame, cum ar fi Canon EOS RP, dispune, de asemenea, de un mod Valoare flexibilă (Fv). Acesta este, în esenţă, un mod complet automat care vă permite să preluaţi controlul asupra timpului de expunere, diafragmei şi/sau sensibilităţii ISO în orice moment.

Va trebui să utilizaţi modul Bulb pentru expuneri mai lungi de 30 de secunde. Unele aparate EOS au o opţiune „B” pe selectorul de mod, dar la altele trebuie să selectaţi modul Manual şi să alegeţi o valoare a timpului de expunere mai mare de 30 de secunde.

6. Setaţi o expunere

Deşi, în mod evident, aveţi nevoie de o expunere relativ lungă pentru a reda luminile maşinilor ca dâre lungi care şerpuiesc prin imagine, durata exactă variază. Piotr explică: „Totul depinde de tipul de drum şi de densitatea traficului. De obicei, pe o autostradă, nu este nevoie de o expunere de 30 de secunde, deoarece sunt multe maşini şi multe dâre de lumină. Dar există unele locuri mai liniştite unde numai o expunere foarte lungă va crea acest efect”.

„Eu utilizez mereu o deschidere a diafragmei de f/8 sau f/11. De obicei, nu este bine să folosiţi o deschidere mai mare de f/8, deoarece este posibil ca unele părţi ale fotografiei să nu fie clare. Dacă trebuie să măriţi sensibilitatea ISO la o valoare cum ar fi ISO 800, este în regulă. Dacă imaginea este puţin granulată, puteţi lucra la acest aspect atunci când editaţi imaginea. Pe cele mai recente aparate foto, precum Canon EOS R5 pe care l-am câştigat, ISO 800 nu este o valoare prea mare şi nu văd niciun zgomot în imagine la această setare.” Intervalul ISO al aparatului EOS R5 este cuprins între ISO 100 şi 51.200, astfel încât ISO 800 este o sensibilitate relativ scăzută care oferă o calitate excelentă a imaginii în condiţii de lumină slabă.

7. Alegeţi echipamentul potrivit

Dâre de lumină pe o şosea cu două benzi, roşii într-o direcţie, alb-aurii în cealaltă, trecând noaptea printre copaci desfrunziţi, sub un lanţ muntos acoperit de zăpadă.

O problemă frecventă este apariţia întreruperilor în dârele luminoase, acolo unde maşinile s-au oprit sau nu au parcurs întreaga lungime a drumului. „Puteţi remedia acest lucru utilizând o expunere prelungită”, spune Piotr. „Dacă 30 de secunde nu sunt suficiente, treceţi la modul Bulb şi folosiţi un declanşator de la distanţă pentru a menţine obturatorul deschis cât timp aveţi nevoie.” Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 5D Mark IV cu obiectiv Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM la 100 mm, 30 s, f/10 şi ISO 100. © Piotr Skrzypiec

Nu trebuie să folosiţi un obiectiv profesional din seria L pentru a realiza fotografii cu dâre de lumină ce arată profesional. Un obiectiv compact şi cu greutate redusă precum Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM sau RF 35mm F1.8 Macro IS STM va fi mai uşor de transportat, oferindu-vă în acelaşi timp imagini clare şi detaliate.

„De obicei, veţi folosi o deschidere a diafragmei destul de mică pentru a obţine o imagine clară, aşa că nu aveţi neapărat nevoie de un obiectiv cu o deschidere maximă rapidă a diafragmei, cum ar fi f/1,8 sau f/2,8”, spune Piotr. „Folosesc mereu obiective cu zoom, deoarece oferă mai multe opţiuni de încadrare a unei scene, dar, în realitate, alegerea obiectivului nu este la fel de importantă ca alte aspecte, cum ar fi utilizarea unui trepied şi volumul de trafic. Trebuie să fie clar, nimic altceva!”

Asta este tot. Fotografierea dârelor de lumină este o modalitate excelentă de a învăţa cum să controlaţi expunerea şi să folosiţi fotografia pentru a surprinde ceva ce nu este vizibil cu ochiul liber. În plus, nu necesită prea multe echipamente, iar rezultatele pot fi spectaculoase: întrebaţi-l pe Piotr!

Accesaţi centrul Redline Challenge pentru a vedea imaginile de pe lista scurtă şi pentru mai multe sfaturi şi sugestii de la profesionişti.

Articol scris de Marcus Hawkins

Produse conexe

Articole conexe

  • TEHNICI DE ILUMINARE

    Sfaturi esenţiale pentru pictura cu lumină

    Descoperiţi cum să pictaţi cu lumină cu rezultate uimitoare.

  • A river flowing through a landscape of mossy rocks.

    NOŢIUNI DE BAZĂ DESPRE FOTOGRAFIE

    Învăţaţi să utilizaţi corect expunerea

    Descoperiţi cum să ajustaţi cantitatea de lumină din imaginile dvs. pentru a conferi fotografiilor un aspect nou.

  • FOTOGRAFIA ALB-NEGRU

    Fotografierea alb-negru cu expunere prelungită

    Descoperiţi cum Stephen McNally capturează fotografii enigmatice cu expunere prelungită în alb-negru.

  • Dâre de lumină suspendate în mişcare de un autobuz pe o stradă aglomerată din Madrid, Spania.

    FOTOGRAFII CU MIŞCARE

    Surprinderea mişcării în fotografii

    Descoperiţi cum să surprindeţi mişcarea şi să realizaţi fotografii care să ofere o senzaţie de mişcare.