FOTOGRAFIA DE SPORT

O sesiune foto de o zi cu un profesionist în sporturi de acţiune

Fotografa în devenire Deborah petrece o zi plină de aventuri cu ambasadorul Canon Jean-baptiste Liautard, capturând fiecare moment al unei plimbări montane palpitante cu bicicleta.
Canon Camera
Imortalizarea acţiunii rapide poate fi o provocare dificilă dacă sunteţi începător în fotografie. Ce setări ale aparatului foto ar trebui să utilizaţi? Cum ar trebui să focalizaţi obiectivul? Ce tehnici vor asigura rezultate extrem de clare?

Deborah, o tânără fotografă pasionată de sporturi de acţiune din Lyon, Franţa, îşi dorea mult să primească nişte răspunsuri.

„Îmi este destul de greu cu focalizarea şi încadrarea”, explică ea. „Vreau să învăţ tehnicile corecte pentru ca subiectul meu să fie clar şi să aflu cum să aleg unghiul perfect când fotografiez acţiune.”

Pentru a o ajuta pe Deborah să-şi dezvolte rapid abilităţile de fotografiere a acţiunii, am pus-o în legătură cu ambasadorul Canon şi fotograful de ciclism montan Jean-baptiste Liautard (Jb), cu care a făcut echipă într-o sesiune foto plină de cascadorii cu Jéremy Berthier, un ciclist montan francez specializat în pante.

De obicei, Jb fotografiază cu un aparat foto Canon EOS R5, însă, pentru a demonstra că nu este nevoie de echipamente profesioniste pentru a realiza fotografii cu aspect profesional, cei doi au primit un aparat Canon EOS RP şi un obiectiv Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM cu care să lucreze.

Descoperiţi modul în care Deborah a făcut faţă provocărilor şi citiţi cele mai importante sfaturi ale lui Jb despre fotografierea acţiunii.

1. Comunicaţi cu subiectul

Trei oameni pe o platformă din lemn, privind fotografii pe un aparat foto Canon EOS RP; doi dintre aceştia sunt aşezaţi, iar unul cu o cască stă în picioare ţinând o bicicletă montană.

Pentru a obţine cele mai bune rezultate, este esenţial să discutaţi totul cu subiectul dumneavoastră. „Astfel de imagini îşi propun să prezinte acţiunea în cel mai bun mod”, spune Jb. „Aşadar, dacă atletul sare la o înălţime de patru metri, însă în imaginea dumneavoastră pare că este la un metru, nu este o fotografie de acţiune reuşită. Poate fi o fotografie bună, însă ciclistul nu va fi niciodată mulţumit de acest rezultat, iar la urma urmei este important ca toată lumea să fie mulţumită.”

O imagine cu o siluetă întunecată pe ecranul cu unghi variabil al unui aparat foto Canon EOS RP.

Jb a sfătuit-o pe Deborah să ghideze subiectul, cum ar fi să-i spună unde să privească şi ce să facă. „Astfel, veţi putea controla totul, chiar şi atunci când acţiunea se desfăşoară natural – totul se rezumă la gestionarea acelor mici detalii ca să puteţi obţine fotografia”, spune el.

„Dacă aparatul dumneavoastră foto nu dispune de o viteză mare de fotografiere continuă, va trebui să apăsaţi butonul declanşatorului exact la momentul potrivit”, spune Jb. „Câteva cunoştinţe despre sport vă vor fi cu adevărat utile în acest scop. Discutaţi cu ciclistul despre toate detaliile şi despre cascadoria pe care o va face, cât de sus va sări şi din ce unghi crede că va arăta bine acţiunea.”

Deborah este de acord: „Jb a explicat cât de importantă este comunicarea cu oamenii cu care lucrăm, astfel încât să ne facem cunoscute aşteptările unul altuia. Cea mai mare provocare cu care m-am confruntat în timpul sesiunii foto a fost să ţin pasul cu viteza subiectului. Am depăşit-o analizând sesiunile de practică ale lui Jeremy, astfel încât să pot anticipa momentul potrivit în care să apăs butonul declanşatorului la următoarea încercare.”

Nu uitaţi să folosiţi şi tehnologia aparatului foto în avantajul dumneavoastră. Comunicarea excelentă cu subiectul în combinaţie cu setarea cea mai rapidă de declanşare a aparatului foto vă vor oferi şanse mai bune de a surprinde momentul când sunt îndeplinite toate condiţiile pentru o fotografie de acţiune superbă. „Flexibilitatea de a înregistra o secvenţă de imagini pe care să o puteţi arăta atletului pentru ca acesta să aleagă cel mai bun cadru este foarte importantă, deoarece poziţia şi acţiunea trebuie să fie considerate perfecte de ambele părţi implicate”, explică Jb.

2. Controlaţi cât mai multe elemente posibil

Ambasadorul Canon Jean-baptiste Liautard fotografiază un bărbat care face cascadorii pe o bicicletă montană pe un drum de ţară, cu un aparat foto Canon EOS RP.

Jb spune că îi place să modifice puţin nivelul de alb pentru a accentua culorile calde pe timp de seară şi i-a arătat lui Deborah cum poate face acest lucru setând manual o temperatură de culoare mai ridicată cu ajutorul opţiunii K (Kelvin) din meniul de nivel de alb al aparatului Canon EOS RP.

Un ciclist montan sărind în timp ce coboară pe un drum.

„Pentru această fotografie, l-am rugat pe Jeremy să poarte haine galbene şi maro, deoarece am simţit că vor completa bine fundalul”, spune Jb. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM la 1/2500 s, f/1,8 şi ISO 200. © Jean-baptiste Liautard

Deşi nu puteţi controla vremea, ar trebui să vă străduiţi să nu lăsaţi la voia întâmplării niciun alt aspect al sesiunii foto, spune Jb. „Încercaţi să anticipaţi problemele şi să ţineţi sub control cât mai multe aspecte. Spre exemplu, ploua destul de tare în zilele de dinaintea acestei sesiuni foto, aşa că zona de desprindere pentru una dintre sărituri era mult prea moale. Pentru a rezolva acest lucru, am săpat sub marginea pantei pentru săritură şi am aprins un foc acolo, astfel încât noroiul să se usuce în câteva ore.”

Un aspect al sporturilor de acţiune care poate fi relativ controlat îl reprezintă îmbrăcămintea aleasă de ciclist. „Încercaţi să aveţi culori complementare sau contrastante. Spre exemplu, dacă aveţi un fundal verde, aţi putea alege haine roşii sau albe, aşa încât ciclistul să iasă în evidenţă.”

3. Setaţi un timp scurt de expunere

O imagine cu partea de sus a unui aparat foto Canon EOS RP focalizată pe selectorul de mod al aparatului.

Jb recomandă să comutaţi la modul manual de expunere pentru a avea control complet asupra setărilor aparatului foto. Dacă sunteţi începător în fotografia de acţiune, cel mai indicat este să fotografiaţi când este suficientă lumină, deoarece veţi avea mai multă libertate de a experimenta.

Un ciclist montan executând o săritură la înălţime, al cărei apogeu este aproape la nivelul copacilor din apropiere.

Timpul de expunere scurt este esenţial pentru a menţine claritatea detaliilor în timpul fotografierii unui atlet în mişcare. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM la 52 mm, 1/1000 s, f/7,1 şi ISO 1250. © Jean-baptiste Liautard

Selectarea timpului de expunere adecvat a fost esenţială pentru această sesiune foto. „Ciclismul montan este probabil unul dintre cele mai rapide sporturi care pot fi fotografiate”, spune Jb. „Roţile se rotesc atât de rapid, încât este dificil ca spiţele să fie surprinse clar la timpi de expunere mai lungi de 1/800 s. Dacă aveţi lumină suficientă, aş recomanda minimum 1/1000 s.”

Setarea unui timp de expunere atât de scurt poate fi o problemă în cazul în care cantitatea de lumină se reduce, însă utilizarea unui obiectiv „rapid” cu o deschidere maximă mare a diafragmei, cum ar fi Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, vă poate oferi mai multe opţiuni. „Cu un timp de expunere scurt, poate fi util să ajustaţi deschiderea diafragmei şi sensibilitatea ISO”, explică Jb. „Uneori este indicat să nu fotografiaţi la deschidere maximă a diafragmei în condiţii de lumină redusă, pentru ca prim-planul să fie mai clar. În acest caz, setând o valoare ISO mai mare, veţi putea totuşi să îngheţaţi acţiunea.”

În ciuda acestui lucru, Jb recomandă să menţineţi setarea ISO la o valoare cât mai mică posibil pentru a obţine o imagine de cea mai bună calitate, aşa că Deborah a început cu ISO 100. „Am ales apoi un timp de expunere scurt”, spune ea. „De asemenea, am ajustat deschiderea diafragmei şi sensibilitatea ISO pentru a obţine expunerea pe care mi-o doream.”

4. Alegeţi modul de focalizare corect

Ambasadorul Canon Jean-baptiste Liautard ghemuit pe iarbă lângă Deborah, prezentându-i ecranul cu unghi variabil de pe un aparat foto Canon EOS RP.

Combinaţia dintre focalizarea automată şi ecranul cu unghi variabil de pe Canon EOS RP poate fi cu adevărat utilă, deoarece se obţin mult mai uşor fotografii clare când aparatul este ţinut la unghiuri neobişnuite, după cum îi explică Jb lui Deborah.

Focalizarea unui atlet care se mişcă rapid este una dintre principalele provocări în fotografia de sport. Conform sfaturilor lui Jb, deşi un aparat foto cu focalizare automată rapidă este adeseori de nepreţuit pentru a surprinde acţiunea, comutarea la focalizarea manuală vă va ajuta să obţineţi rezultate constante atunci când aveţi de-a face cu cascadorii sportive previzibile şi repetabile.

„Când cunoaşteţi sportul şi ştiţi exact unde se va afla ciclistul în cel mai înalt punct al cascadoriei, puteţi focaliza manual obiectivul în prealabil pe acel punct”, spune el. „Pentru a vă uşura treaba, cereţi-i să rămână în poziţie, sub punctul în care se va desfăşura cascadoria, apoi măriţi afişarea vizualizării în timp real cu 10x, astfel încât să puteţi focaliza cu precizie pe acesta.” Distanţa focală a acţiunii faţă de obiectiv nu ar trebui să se schimbe dacă aparatul foto rămâne în acelaşi unghi şi deci nu afectează focalizarea. Totuşi, dacă aparatul foto este înclinat în sus, distanţa de focalizare se va modifica şi focalizarea se va pierde dacă adâncimea câmpului este suficient de mică.

„Dacă acţiunea este imprevizibilă, cum ar fi ciclismul montan la vale, atunci aş profita cu siguranţă de avantajul focalizării automate servo.”

Deborah spune că a trebuit să încerce de mai multe ori pentru a se asigura că fotografiile ei erau focalizate clar, deoarece nu era obişnuită cu această tehnică. „Înainte de acţiune, am setat focalizarea automată pe un obiect care era la aceeaşi distanţă la care mă aşteptam să fie Jeremy în punctul maxim al cascadoriei sale, apoi am comutat obiectivul la focalizare manuală, astfel încât să nu îşi schimbe poziţia”, explică ea.

5. Creaţi-vă propriul noroc

O tânără femeie într-un câmp cu iarbă înaltă, ţinându-şi mâna plină cu iarbă în faţa aparatului foto, cu două siluete pe biciclete în vârful dealului în depărtare.

Creându-vă propriul prim-plan, veţi avea libertatea de a fotografia acţiunea din cel mai bun unghi.

Un ciclist montan efectuând o săritură într-o zi însorită, cu iarbă în prim-planul imaginii.

Utilizând obiectivul Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM la deschiderea maximă de f/1,8 a diafragmei, iarba va oferi un cadru delicat pentru săritura lui Jeremy. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS RP la 1/4000 s, f/1,8 şi ISO 100. © Jean-baptiste Liautard

Jb a i-a arătat lui Deborah importanţa flexibilităţii când lucrurile nu merg conform planului. „Am explicat că îmi place să am detalii de prim-plan, precum ramuri şi frunze, în imagini, deoarece acestea conferă adâncime şi un aspect tridimensional”, spune el. „Era ceva iarbă prin care voiam să fotografiez, dar era cam mică, şi aveam un gard în faţă care mi-ar fi blocat vederea asupra săriturilor de la un unghi jos. Pentru a rezolva acest aspect, am smuls puţină iarbă şi am ţinut-o în faţa obiectivului.”

Pentru Deborah, aceasta a fost o tehnică nouă. „Utilizarea ierbii sau a arborilor pentru a ascunde detaliile pe care nu le doream în fotografia mea sau pentru a crea o compoziţie mai bună era ceva la îndemână de făcut, însă ceva ce nu mai încercasem până la această fotografie”, explică ea. „Jb m-a îndemnat să nu ezit să explorez toate locurile pentru a găsi unghiul perfect şi să nu mă gândesc să trişez editând ulterior, ci să mă folosesc de mediu şi să îl modific atât cât am nevoie înainte de a realiza fotografia.”

Din fericire, Deborah a încheiat sesiunea foto cu câteva imagini uimitoare de sport de acţiune – şi sperăm că sfaturile lui Jb vă vor ajuta şi pe dumneavoastră cu propriile fotografii de cascadorii.

Avansaţi la următorul nivel al fotografiei de acţiune cu aceste tehnici mai avansate de la Jb*.

*Conţinut disponibil numai în anumite limbi.



Articol scris de Marcus Hawkins

Produse conexe

Articole conexe