FOTOGRAFIA DE ACŢIUNE

Ridicaţi-vă fotografia de acţiune la un nou nivel cu bliţurile Speedlite

O singură pulsaţie de lumină de la bliţul Canon Speedlite poate oferi o serie întreagă de tehnici inovatoare pentru fotografia de acţiune. Aflaţi cum să obţineţi cele mai bune performanţe de la acest echipament simplu şi util.
Canon Camera
Fotografia cu bliţ poate părea intimidantă, dar, în esenţă, un bliţ este un echipament foarte simplu. Scopul său este să optimizeze părţi ale imaginii cu un plus de lumină exact la momentul potrivit. Uneori, acest lucru poate fi necesar din cauza condiţiilor de lumină scăzută, dar în alte momente puteţi folosi bliţul în combinaţie cu lumina ambiantă pentru a obţine un aspect deosebit. Un singur bliţ Speedlite oferă o varietate de opţiuni de creativitate, mai ales pentru fotografia de acţiune şi de sport. Puteţi alege să îngheţaţi acţiunea sau să fotografiaţi cu un efect de neclaritate a mişcării sau le puteţi surprinde pe amândouă într-un singur cadru.

Indiferent dacă sunteţi începător în fotografia cu bliţ sau căutaţi metode noi de a vă extinde tehnicile de iluminare creativă, iată câteva sfaturi despre cum să utilizaţi un bliţ Speedlite pentru fotografii de acţiune şi de sport uimitoare.

1. Acţiune îngheţată cu modul de sincronizare la viteză ridicată

Un bărbat în picioare în vârful unei rampe de skateboarding, fotografiind un skateboarder.

Pentru a fotografia în modul sincronizare la viteză ridicată (HSS), apăsaţi butonul de sincronizare de pe bliţul Speedlite până când este afişat simbolul H, apoi reduceţi timpul de expunere pentru a îngheţa subiecţii care se deplasează rapid.

Un bărbat în haine închise la culoare şi pălărie făcând o cascadorie cu skateboardul, înclinându-se pe spate într-un unghi abrupt în vârful unei rampe.

Modul HSS vă permite să setaţi expunerea pentru un fundal spectaculos şi să obţineţi o expunere bună a subiectului din prim-plan. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM la 24 mm, 1/1600 s, f/5 şi ISO 1000, cu un bliţ Canon Speedlite 600EX II-RT.

Multe aparate foto sunt limitate la un timp de expunere maxim de 1/200 s atunci când este utilizat un bliţ, ceea ce poate fi prea lent pentru a îngheţa subiecţii care se deplasează rapid. Cu toate acestea, dacă aparatul şi bliţul dumneavoastră sunt compatibile, precum Canon EOS RP şi Canon Speedlite 600EX II-RT utilizate aici, puteţi fotografia în modul de sincronizare la viteză ridicată (HSS). Aceasta permite timpi de expunere mai scurţi.

Pentru a fotografia oameni care se plimbă, un timp de expunere de 1/250 s este suficient de rapid, în timp ce un timp de 1/1000 s este mai bun dacă subiectul se deplasează puţin mai repede, cum ar fi un alergător sau un skateboarder, pentru a surprinde acţiunea fără estompare. Compromisul pe care îl presupune modul HSS este că bliţul trebuie să emită o serie de pulsaţii rapide imperceptibile pentru a coincide cu cele două perdele ale obturatorului aparatului foto, ceea ce înseamnă că puterea maximă a bliţului scade atunci când reduceţi timpul de expunere. Cu toate acestea, când doriţi să iluminaţi subiectul la realizarea de fotografii de acţiune, modul HSS poate fi de nepreţuit.

2. Adăugaţi adâncime utilizând un bliţ la distanţă

Un skateboarder care face o cascadorie, iluminat de un bliţ Speedlite pe un trepied, în faţa unui zid cu graffiti.

Utilizaţi un bliţ pentru a ilumina subiectul din orice unghi, cum ar fi dintr-o parte sau din spate, ceea ce poate conferi adâncime imaginilor şi poate crea un aspect mai interesant decât lumina frontală plată de la un bliţ montat pe aparat.

Un skateboarder care execută un truc în faţa unui zid cu graffiti.

Transmiţătorul Canon Speedlite ST-E3-RT (ver. 2) are o dispunere aproape identică a butoanelor cu cea a bliţului 600EX II-RT şi poate fi folosit pentru un bliţ HSS la distanţă. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM la 46 mm, 1/200 s, f/8 şi ISO 320, cu un bliţ Canon Speedlite 600EX II-RT.

Pentru a utiliza bliţul la distanţă, puteţi utiliza un declanşator de bliţ wireless, precum transmiţătorul Canon Speedlite ST-E3-RT şi transmiţătorul Canon Speedlite ST-E3-RT (ver. 2). După montarea bliţului Speedlite pe un suport sau un trepied, fie setaţi bliţul în modul E-TTL, în care bliţul setează automat o putere potrivită pentru timpul de expunere, fie îl setaţi la reglarea manuală a puterii, apoi realizaţi fotografii de test pentru a descoperi intensitatea potrivită a bliţului pentru subiect.

3. Subexpuneţi lumina ambiantă pentru a scoate în evidenţă subiectul

Un bărbat fotografiind o femeie ce execută un număr pe skateboard, cu placa răsucită în fotografie în timp ce sare.

Subexpunerea luminii ambiante creează o atmosferă întunecată şi intensă, ceea ce va scoate în evidenţă subiectul atunci când este iluminat cu un bliţ Speedlite.

O femeie pe skateboard, surprinsă îngheţată în aer, cu placa de skateboard rotindu-se sub ea.

Având bliţul la distanţă în partea stângă a subiectului şi soarele strălucind în spate, din partea dreaptă, putem crea o iluminare transversală spectaculoasă. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM la 48 mm, 1/180 s, f/13 şi ISO 100, cu un bliţ Canon Speedlite 600EX II-RT.

Atunci când combinaţi bliţul cu lumina zilei, puteţi experimenta cu raportul dintre cele două surse de lumină. De exemplu, puteţi subexpune intenţionat zonele aflate în lumină naturală şi puteţi utiliza bliţul pentru a expune şi izola subiectul. Pentru aceasta, nu activaţi bliţul de la început şi găsiţi o expunere manuală care subexpune lumina ambiantă, astfel încât atmosfera să fie întunecată şi intensă. Activaţi apoi bliţul şi setaţi-l la putere manuală.

Realizaţi două fotografii de test pentru a găsi intensitatea potrivită pentru scena dumneavoastră. Pentru a estompa lumina naturală în acest mod, avem nevoie de o intensitate ridicată, aşadar începeţi cu bliţul la puterea maximă 1/1, apoi reduceţi intensitatea dacă pare prea puternică. Pe lângă modificarea intensităţii, putem regla intensitatea luminii mutând-o mai aproape sau mai departe de subiect. Utilizat astfel, bliţul Speedlite ne permitem să creăm un cerc de lumină atmosferică în jurul subiectului.

4. Setaţi bliţul în modul de sincronizare cu a doua perdea pentru a adăuga dâre

Un bliţ Speedlite setat la expunere de o secundă.

Modul de sincronizare cu a doua perdea înseamnă că bliţul se activează la sfârşitul expunerii, sau la a doua perdea. Aici, bliţul este setat să se activeze la sfârşitul expunerii de o secundă.

Când folosiţi un bliţ în timpul unei expuneri prelungite, puteţi crea o combinaţie dinamică de estompare şi claritate. Mişcarea din cadru creează neclaritate, în timp ce declanşările rapide ale bliţului îngheaţă pentru o clipă subiectul în timpul expunerii. Puteţi alege dacă bliţul să se declanşeze la începutul sau la sfârşitul expunerii. De obicei, este cel mai bine să setaţi bliţul în modul de sincronizare cu a doua perdea, astfel încât să se declanşeze la final. În acest fel, estomparea creează dâre în spatele subiectului. Pentru a utiliza modul de sincronizare cu a doua perdea, apăsaţi butonul de sincronizare de pe bliţul Canon Speedlite până când afişează pictograma cu trei săgeţi.

5. Utilizaţi un bliţ în fotografiile panoramice pentru un subiect clar

O imagine a unei femei pe skateboard, în care zidul de cărămidă pictat cu graffiti este estompat, în timp ce femeia pe skateboard îşi păstrează claritatea.

Pentru a crea estompare la panoramare, urmăriţi mişcarea subiectului dintr-o parte în alta a cadrului, adaptând aparatul foto la viteza acestuia. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM la 26 mm, 1/30 s, f/16 şi ISO 100, cu un bliţ Canon Speedlite 600EX II-RT.

Panoramarea aparatului foto odată cu subiectul poate crea o combinaţie minunată de estompare şi claritate. Sincronizaţi-vă şi subiectul va fi clar, în timp ce restul va rămâne estompat. Panoramarea poate fi realizată fără bliţ, dar subiectul va fi mai clar şi mai bine definit dacă folosiţi un bliţ. Setaţi bliţul în modul de sincronizare cu a doua perdea, apoi utilizaţi modul Prioritate timp de expunere şi setaţi timpul de expunere la aproximativ 1/30 s (sau mai mare pentru subiecţii ce se deplasează rapid, precum maşinile). Când sunteţi pregătit, panoramaţi aparatul foto odată cu acţiunea. S-ar putea să fie nevoie de mai multe încercări pentru a obţine un subiect clar, dar merită efortul pentru senzaţia de viteză şi mişcare pe care o puteţi crea.

6. Folosiţi pulsaţii ale bliţului pentru a crea o imagine combinată

Un bliţ Speedlite setat în modul MULTIPLU.

În modul MULTIPLU, putem seta numărul de pulsaţii şi frecvenţa pe secundă (Hz). Împărţiţi numărul de pulsaţii la frecvenţă pentru a calcula timpul de expunere ideal.

O fotografie cu expunere prelungită realizată cu pulsaţii ale bliţului, arătând un skateboarder care face o cascadorie.

Modul MULTIPLU deschide o lume de idei creative pentru fotografia de acţiune, creând imagini abstracte combinate precum aceasta.

Modul MULTIPLU este o setare Speedlite creativă care declanşează o succesiune rapidă de pulsaţii. Atunci când este utilizat în combinaţie cu o expunere prelungită, puteţi surprinde subiectul în mai multe poziţii în cadru. Provocarea este că, similar unei expuneri duble, zonele mai luminoase se vor suprapune şi se vor îmbina. Aşadar, cel mai bine este să fotografiaţi subiectul pe un fundal întunecat sau noaptea şi să îl surprindeţi deplasându-se dintr-o parte în alta.

Odată ce aţi stăpânit aceste tehnici, puteţi găsi mai multă inspiraţie de la fotograful profesionist de sporturi de adrenalină şi ambasadorul Canon Lorenz Holder, care ne oferă sfaturile sale esenţiale1 privind utilizarea bliţului în fotografia de acţiune, sau îl puteţi urmări pe fotograful de sport profesionist Dave Mackinson fotografiind cu bliţul Speedlite EL-12.

Articol scris de James Paterson
  1. Disponibil numai în limba engleză.
  2. Conţinut disponibil numai în anumite limbi.

Produse conexe

Articole conexe

  • Dâre de lumină suspendate în mişcare de un autobuz pe o stradă aglomerată din Madrid, Spania.

    FOTOGRAFII CU MIŞCARE

    Surprinderea mişcării în fotografii

    Descoperiţi cum să surprindeţi mişcarea şi să realizaţi fotografii care să ofere o senzaţie de mişcare.

  • O persoană pe o motocicletă de teren, cu motocicleta înclinată până la sol, fotografiată folosind panoramarea aparatului foto. © Richard Walch

    NOŢIUNI DE BAZĂ DESPRE FOTOGRAFIE

    Fotografia cu panoramare pentru începători

    Descoperiţi cum să folosiţi panoramarea pentru fotografii de acţiune mai bune cu aceste sfaturi.

  • FOTOGRAFIA ÎN AER LIBER

    5 sfaturi importante pentru fotografierea activităţilor în aer liber

    Descoperiţi cum puteţi realiza fotografii de acţiune mai creative în aventurile de zi cu zi, urmând sfaturile fotografului profesionist Tom Bing.

  • TIMPUL DE EXPUNERE

    Familiarizaţi-vă cu timpul de expunere

    Aceste 5 sfaturi esenţiale vă vor ajuta să vă familiarizaţi cu utilizarea timpului de expunere pentru a fotografia subiecţii în mişcare şi a vă îmbunătăţi fotografia de acţiune.