A dirt-bike speeds through a puddle, creating a spray of water.

TIMP DE EXPUNERE

Cum să vă familiarizaţi cu timpul de expunere

Schimbarea timpului de expunere al aparatului foto este o metodă de a regla expunerea generală a unei imagini. Însă are şi utilizări creative, permiţându-vă să gestionaţi nivelul de estompare (sau lipsa acesteia) din imaginile dvs.

Iată cinci sfaturi care vă vor ajuta să vă familiarizaţi cu timpul de expunere şi să ajungeţi să stăpâniţi mai bine arta fotografiei de acţiune, indiferent că fotografiaţi o zi a sporturilor şcolare cu un aparat foto mirrorless EOS M sau sporturi motorizate cu un aparat EOS DSRL.

1. Ţineţi sub control timpul de expunere

The screen of the Canon EOS 90D showing the Tv (Time Value) settings.
Pentru a ţine sub control timpul de expunere, setaţi aparatul foto la Prioritate de timp de expunere (sau Tv, ceea ce înseamnă Valoare timp de expunere).

Majoritatea aparatelor foto EOS au un mod special de scenă „Sport”, care va configura automat expunerea şi setările de focalizare ale aparatului foto pentru fotografierea subiecţilor în mişcare. Acesta vă va oferi rezultate excelente, însă puteţi avea mai mult control când doriţi să fiţi creativ, să creaţi un anumit efect sau să reglaţi pentru circumstanţe specifice, cum ar fi atunci când fotografiaţi de la distanţă, cu aparatul foto în mână, un subiect care se mişcă rapid.

Pentru a ţine sub control timpul de expunere, setaţi aparatul foto la Prioritate de timp de expunere (sau Tv, ceea ce înseamnă Valoare timp de expunere). Puteţi seta timpul de expunere rotind selectorul principal al aparatului foto sau utilizând ecranul tactil disponibil pe multe aparate foto EOS, inclusiv Canon EOS M6 Mark II şi Canon EOS 90D. Aparatul dvs. foto va regla automat deschiderea diafragmei pentru a produce o expunere standard. Timpul de expunere minim pe aparatele foto EOS este de 1/4000 s sau 1/8000 s, iar timpul de expunere cel mai mare ce se poate seta automat este de 30 de secunde.

2. Evitaţi tremurul aparatului foto

Cu cât măriţi mai mult pe un subiect, cu atât se va observa mai mult tremurul aparatului foto, aşa că veţi avea nevoie de un timp de expunere mai mic pentru a reduce la minimum acest efect. Imaginea de mai sus, realizată la 1/50 s, prezintă în mod clar tremurul aparatului foto. Cea de mai jos prezintă acţiunea îngheţată şi a fost realizată la 1/640 s.

Trebuie să ţineţi cont de două aspecte la alegerea timpului de expunere: dacă este suficient de mic pentru a evita estomparea datorită mişcării aparatului foto când fotografiaţi cu aparatul în mână – cunoscută şi ca „tremur al aparatului foto” – şi cât de repede se mişcă subiectul.

Timpul de expunere de care aveţi nevoie pentru a evita tremurul aparatului foto depinde de mai mulţi factori, printre care şi utilizarea sau nu a unui stabilizator de imagine (IS) integrat şi cât de mult vânt este. Însă distanţa focală a obiectivului este cel mai important factor. Cu cât măriţi mai mult, cu atât mai mult se va observa tremurul.

Ca regulă generală, pentru a elimina această problemă puteţi încerca să utilizaţi un timp de expunere echivalent cu lungimea distanţei focale sau mai mic. Astfel, cu obiectivul setat la 50 mm, utilizaţi 1/50 s sau mai puţin, iar cu un obiectiv de 200 mm, utilizaţi 1/200 s sau mai puţin. Apoi, trebuie să ţineţi cont şi de viteza subiectului – citiţi mai departe!

3. Surprindeţi acţiunea cu timpi de expunere mici

Articole conexe
A motorbike streaks along a road, with the road and desert background a blur of colour.

FOTOGRAFIA DE ACŢIUNE

Sugestii de panoramare pentru fotografiile de acţiune

Dacă subiectul dintr-o fotografie de acţiune este îngheţat, viteza şi dramatismul pot să nu fie evidente. Panoramarea este un mod simplu de a aduce înapoi emoţia. Iată cum să procedaţi.

As two cyclists race along a velodrome track, they are reflected in a mirror-like surface. Photo by Eddie Keogh.

FOTOGRAFIA DE SPORT

Sfaturi pentru fotografia sportivă

Puteţi fotografia imagini excelente în parcuri, pe piste sau terenuri de sport locale sau chiar la evenimente importante. Iată câteva sfaturi importante pentru fotografierea sporturilor.

A long exposure of a Ferris wheel creates concentric circular streaks of coloured light.

FOTOGRAFIA DE ACŢIUNE

Surprinderea mişcării

Pentru a surprinde mişcarea în fotografii, trebuie să alegeţi între a îngheţa acţiunea SAU a permite estompării creative să ilustreze ideea de mişcare în fotografii. Instructorul Canon Brian Worley îşi împărtăşeşte cele mai importante sfaturi privind surprinderea mişcării.

Deşi un timp de expunere de 1/250 s va surprinde un subiect care se mişcă încet, precum o persoană care merge pe jos, veţi avea nevoie de timpi de expunere mai mici pentru a obţine o fotografie clară a unei persoane care aleargă.

Timpul de expunere necesar pentru a surprinde un subiect în mişcare depinde de distanţa acestuia faţă de aparatul foto, direcţia în care se deplasează şi viteza acestuia, însă, probabil veţi avea nevoie de un timp de expunere mai mic decât aţi putea crede. Un timp de expunere de 1/250 s va surprinde un subiect care se deplasează lent, precum o persoană care merge pe jos, însă pot fi necesari timpi de expunere cuprinşi între 1/500 şi 1/1000 s pentru a surprinde o persoană care aleargă. Va trebui să creşteţi valoarea până la 1/1000 sau chiar 1/4000 s pentru fotografii clare ale subiecţilor mai rapizi, cum ar fi păsările zburătoare şi maşinile care trec în viteză.

Comparaţi aceste fotografii ale unei motociclete în mişcare. Puteţi observa că motocicleta şi pilotul sunt estompaţi la un timp de expunere de 1/200 s, oferind o impresie generală excelentă asupra mişcării, dar fără a surprinde detaliile, în timp ce toate detaliile sunt clare şi acţiunea este îngheţată la 1/1000 s.

La un timp de expunere despre care aţi crede că este destul de mic, 1/200 s (mai sus), această fotografie va crea o impresie a subiectului în mişcare trecând în viteză, fără a surprinde detaliile motocicletei sau pilotului. La 1/1000 s (mai jos), această fotografie îngheaţă acţiunea.

Fiţi pregătit să creşteţi setarea ISO, astfel încât să puteţi utiliza timpi de expunere mai mici, în special când fotografiaţi sporturi şi natură sălbatică.

4. Folosiţi panoramarea în mod creativ

Dezavantajul îngheţării acţiunii este faptul că nu mai arată deloc a acţiune. Deseori, fotografiile cu subiecţi în mişcare au un aspect mai dinamic dacă subiectul este clar, dar fundalul este estompat. Pentru a obţine acest efect, asiguraţi-vă că timpul de expunere este suficient de mare pentru a obţine puţină estompare, apoi deplasaţi aparatul foto odată cu subiectul, la aceeaşi viteză cu care se deplasează acesta. Aceasta se numeşte panoramare.

Panoramarea aparatului foto astfel încât să urmărească subiecţii în mişcare va produce un fundal estompat, făcând ca acţiunea să pară mai dinamică.

Timpul de expunere pe care trebuie să-l folosiţi va depinde de cât de repede se mişcă subiectul şi de ce nivel de estompare doriţi. Pentru a avea mai multe şanse să obţineţi un subiect clar, setaţi modul AF (focalizare automată) la AI Servo sau Servo, deoarece astfel, aparatul foto va ajusta în permanenţă pentru a menţine subiectul în mişcare focalizat. Obiectivele cu stabilizator de imagine integrat vor compensa orice „tremur” vertical pe măsură ce panoramaţi aparatul foto pe orizontală şi invers. Dacă obiectivul dvs. dispune de un comutator de mod IS, setaţi-l la poziţia 2 pentru fotografiile cu panoramare; cu această setare, va stabiliza mişcarea verticală, însă va permite estomparea cauzată de mişcarea orizontală.

5. Folosiţi timpi de expunere mari pentru a estompa mişcarea

A man stands on rocks by the coast, with the moving waves blurred and softened by a long exposure.
Cu aparatul pe trepied pentru a-l menţine nemişcat, utilizarea unei expuneri mari înseamnă că tot ce se mişcă, precum valurile, va fi estompat.

Puteţi utiliza o expunere relativ mare – mai mare decât o secundă, să zicem –pentru a estompa intenţionat o imagine. Totuşi, pentru a evita supraexpunerea fotografiei, va trebui să utilizaţi o deschidere mai mică a diafragmei (număr f mai mare, precum f/16 sau f/22), o setare ISO mai mică sau un filtru ND pentru a limita cantitatea de lumină care pătrunde în aparatul foto. Acum puteţi fie să mişcaţi aparatul foto în timpul expunerii (ceea ce va cauza estomparea întregii fotografii), fie să utilizaţi un trepied pentru a menţine aparatul foto stabil, astfel încât numai părţile în mişcare dintr-o scenă să fie estompate. Încercaţi această ultimă tehnică pentru a atenua valurile şi apa curgătoare dintr-un peisaj sau pentru a estompa vehiculele şi mulţimile de oameni în mişcare dintr-o scenă.

Pentru expuneri mai mari de 30 de secunde, utilizaţi modul Bulb. Unele aparate foto Canon au o setare „B” pe selectorul de mod, iar altele trebuie setate la „M” (Manual) ca să puteţi derula timpii de expunere pentru a ajunge la „BULB”. Un temporizator de la distanţă sau o telecomandă cu cablu poate ajuta la eliminarea riscului de apariţie a trepidaţiilor la apăsarea butonului declanşator. Puteţi lua în considerare şi utilizarea aplicaţiei Canon Camera Connect pentru a vă gestiona de la distanţă aparatul foto, cu ajutorul smartphone-ului.

Articol scris de Marcus Hawkins

Produse conexe