Cum să vă familiarizaţi cu timpul de expunere

Timpul de expunere al aparatului foto Canon este una dintre cele trei setări care determină expunerea, fiind totodată esenţial pentru surprinderea mişcării. Aceste sfaturi simple vă vor învăţa cum să îl folosiţi.
O motocicletă offroad trece în viteză printr-o baltă, împroşcând apă în timp ce un fotograf dintr-o parte se ghemuieşte şi îndreaptă un aparat foto Canon spre pilot.

Schimbarea timpului de expunere al aparatului foto este o metodă de a regla expunerea generală a unei imagini. Însă are şi utilizări creative, dându-vă posibilitatea să controlaţi nivelul de estompare creată de mişcare (sau lipsa acesteia) din imagini.

Iată cinci sfaturi care vă ajută să înţelegeţi timpul de expunere şi să stăpâniţi mai bine arta fotografiei de acţiune, indiferent că fotografiaţi o zi a sporturilor şcolare cu un aparat Canon EOS R100 (care are un timp de expunere de până la 1/4000 s) sau natură sălbatică cu Canon EOS R7 (care oferă un timp scurt de expunere de până la 1/16.000 s).

Într-o fotografie realizată cu un aparat Canon EOS R10 cu un timp de expunere de 1/2000 s, un golden retriever este surprins alergând spre aparatul foto.

Canon EOS R10 oferă timpi de expunere scurţi de până la 1/4000 s (obturator mecanic) sau de până la 1/16.000 s (obturator electronic), suficient pentru a surprinde fotografii clare ale acţiunii rapide, precum sporturile sau animalele în mişcare. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R10 cu obiectiv Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM la 100 mm, 1/2000 s, f/2,8 şi ISO 320.

Ce este timpul de expunere?

Timpul de expunere este durata de timp în care obturatorul aparatului foto rămâne deschis şi, prin urmare, durata expunerii senzorului la lumină. Cu cât este deschis mai mult timp, cu atât mai multă lumină ajunge la senzor şi cu atât imaginea este mai luminoasă.

Timpul de expunere este un element al triunghiului expunerii – cei trei factori care determină expunerea unei imagini. Ceilalţi doi factori sunt diafragma şi setarea ISO. Diafragma se referă la mărimea deschiderii obiectivului, care afectează şi cantitatea de lumină care ajunge la senzor. Setarea ISO controlează sensibilitatea senzorului la lumină – o sensibilitate ISO mai ridicată are ca rezultat imagini mai luminoase, dar, de obicei, cu preţul creşterii zgomotului de imagine.

Un timp scurt de expunere, cum ar fi 1/1000 s, care înseamnă că obturatorul rămâne deschis doar o milisecundă, poate îngheţa mişcarea unui subiect în mişcare rapidă, cum ar fi un motociclist care se deplasează cu viteză. Cu toate acestea, un timp scurt de expunere înseamnă că în aparatul foto intră mai puţină lumină, astfel încât în mod normal veţi mări diafragma sau sensibilitatea ISO pentru a asigura o imagine bine expusă. Un timp de expunere foarte lung, cum ar fi de 1 secundă, ar duce la estomparea motociclistului în mişcare.

Ecranul din spate al unui aparat foto Canon prezentând modul Prioritate timp de expunere (Tv).

Pentru a regla timpul de expunere, setaţi aparatul foto în modul Prioritate timp de expunere (Tv) sau Manual (M).

1. Ţineţi sub control timpul de expunere

Majoritatea aparatelor foto EOS au un mod special de scenă „Sport”, care va configura automat expunerea şi setările de focalizare ale aparatului foto pentru fotografierea subiecţilor în mişcare. Acesta vă va oferi rezultate excelente, însă puteţi avea mai mult control când doriţi să fiţi creativ, să creaţi un anumit efect sau să reglaţi pentru circumstanţe specifice, cum ar fi atunci când fotografiaţi de la distanţă, cu aparatul foto în mână, un subiect care se mişcă rapid.

Pentru a ţine sub control timpul de expunere, setaţi aparatul foto la Prioritate de timp de expunere (sau Tv, ceea ce înseamnă Valoare timp de expunere). Puteţi seta timpul de expunere rotind selectorul principal al aparatului foto sau utilizând ecranul tactil disponibil pe multe aparate foto EOS, inclusiv EOS R50 şi EOS R8. Aparatul foto va regla automat diafragma pentru a produce o expunere standard. Dacă doriţi să preluaţi controlul complet, comutaţi la modul Manual (M) şi puteţi alege orice combinaţie de setări doriţi.

Cel mai mic timp de expunere disponibil variază între modele şi, de asemenea, în funcţie de modul de declanşare pe care îl selectaţi – puteţi alege între obturator mecanic şi electronic. Obturatorul mecanic al unui aparat foto Canon EOS ajunge de obicei la 1/4000 s sau 1/8000 s, în timp ce obturatorul electronic al modelelor mirrorless avansate din sistemul EOS R poate fi mult mai rapid – până la 1/64.000 s la EOS R3. Cel mai lung timp de expunere setat automat este de 30 de secunde. Dacă doriţi expuneri mai lungi, de exemplu, pentru a fotografia focuri de artificii sau pentru fotografia cu dâre de lumină, puteţi selecta modul Bulb. În acest mod, obturatorul se deschide atunci când apăsaţi butonul declanşatorului şi rămâne deschis până când îl apăsaţi din nou.

Într-o fotografie realizată cu un Canon EOS R10 cu un timp scurt de expunere, un dansator stradal face un salt cu o mână pe sol. În fundal sunt alte patru persoane şi un pâlc de palmieri înalţi.

Timpul de expunere de aici, de 1/3200 s, a fost suficient de rapid pentru a îngheţa mişcarea, dar există încă o urmă de neclaritate a mişcării, de exemplu, în jurul picioarelor dansatorului. Cu toate acestea, datorită stabilizării optice a imaginii în obiectiv, elementele statice din scenă sunt deosebit de clare. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS R10 cu obiectiv Canon RF-S 18-45 mm F4.5-6.3 IS STM la 18 mm, 1/3200 s, f/4,5 şi ISO 400.

O imagine clară cu zoom a unor canotori pe apă, surprinsă cu un obiectiv Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM.

Cu cât măriţi mai mult, cu atât mişcarea aparatului foto va deveni mai accentuată. Cu toate acestea, stabilizarea optică a imaginii echivalentă cu 4,5 stopuri a obiectivului RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM a redus eficient mişcarea, permiţând fotografului să folosească un timp de expunere care nu este deosebit de scurt, de 1/2000 s, şi să obţină în continuare chiar şi picături de apă clare la o distanţă focală de 100 mm. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS R10 cu obiectiv Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM la 100 mm, 1/2000 s, f/6,3 şi ISO 500.

2. Evitaţi mişcarea aparatului foto

Trebuie să ţineţi cont de două aspecte la alegerea timpului de expunere: dacă este suficient de scurt pentru a evita neclaritatea cauzată de mişcarea aparatului foto când fotografiaţi cu aparatul în mână – cunoscută şi ca „tremur al aparatului foto” – şi cât de repede se mişcă subiectul.

Timpul de expunere de care aveţi nevoie pentru a evita mişcarea aparatului foto depinde de o serie de lucruri, inclusiv de vânt şi dacă utilizaţi un obiectiv sau un aparat foto cu stabilizare încorporată a imaginii. Însă distanţa focală a obiectivului este cel mai important factor. Cu cât măriţi mai mult, cu atât mai mult se va observa tremurul.

Ca regulă generală, pentru a elimina această problemă puteţi încerca să utilizaţi un timp de expunere echivalent cu inversul distanţei focale efective sau mai mic. Astfel, cu obiectivul setat la 50 mm, utilizaţi 1/50 s sau mai puţin, iar cu un obiectiv de 200 mm, utilizaţi 1/200 s sau mai puţin. Apoi, trebuie să ţineţi cont şi de viteza subiectului – citiţi mai departe.

O fotografie estompată a unui pilot pe o motocicletă offroad, cu fundalul focalizat.

La un timp de expunere care pare destul de scurt, de 1/200 s, această fotografie creează o impresie a subiectului în mişcare trecând în viteză, fără a surprinde detaliile motocicletei sau pilotului. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 90D cu obiectiv Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM la 11 mm, 1/200 s, f/14 şi ISO 1250.

O fotografie clară a unui pilot pe o motocicletă offroad în mişcare, cu fundalul şi pilotul focalizaţi.

La 1/1000 s, această fotografie îngheaţă acţiunea. Ţineţi cont şi de modul în care diafragma a fost mărită la f/5,6 pentru a menţine expunerea corectă. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 90D cu obiectiv Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM la 18 mm, 1/1000 s, f/5,6 şi ISO 1250.

3. Surprindeţi mişcarea cu timpi rapizi de expunere

Timpul de expunere necesar pentru a îngheţa un subiect în mişcare depinde de distanţa acestuia faţă de aparatul foto, direcţia în care se deplasează şi viteza acestuia, însă, probabil veţi avea nevoie de un timp de expunere mai scurt decât aţi putea crede. Un timp de expunere de 1/250 s va îngheţa un subiect care se mişcă lent, cum ar fi o persoană care merge, dar va trebui să mergeţi până la 1/1000 sau chiar 1/4000 s pentru fotografii clare ale subiecţilor mai rapizi, cum ar fi păsările în zbor şi maşinile care se deplasează rapid. Fiţi pregătit să creşteţi setarea ISO pentru a menţine o expunere corectă când folosiţi timpi de expunere mai scurţi, în special când fotografiaţi sporturi şi natură sălbatică.

Dezavantajul îngheţării acţiunii este faptul că nu mai arată deloc a acţiune. Deseori, fotografiile cu subiecţi în mişcare au un aspect mai dinamic dacă subiectul este clar, dar fundalul este estompat. Pentru a obţine acest efect, asiguraţi-vă că timpul de expunere este suficient de mare pentru a obţine puţină estompare, apoi deplasaţi aparatul foto odată cu subiectul, la aceeaşi viteză cu care se deplasează acesta. Aceasta se numeşte panoramare – aflaţi mai multe în ghidul nostru util pentru panoramare.

O fotografie realizată cu un aparat Canon EOS R7 a unui motociclist, clar pe un fundal estompat, deoarece fotograful a panoramat aparatul foto pentru a urmări mişcarea subiectului.

Utilizarea unui timp de expunere relativ lung în timp ce panoramaţi aparatul foto pentru a urmări un subiect în mişcare produce un subiect clar pe un fundal estompat, făcând acţiunea să pară mai dinamică. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R7 cu obiectiv Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM la 363 mm, 1/160 s, f/10 şi ISO 100.

O fotografie a unui skateboarder, clar pe un fundal estompat, deoarece fotograful a panoramat aparatul foto pentru a urmări mişcarea subiectului.

Stăpânirea tehnicii de panoramare este incredibil de utilă în toate tipurile de fotografie de acţiune, de la sport la natură sălbatică. Secretul este de a rezista impulsului de a îngheţa acţiunea. În schimb, utilizaţi un timp de expunere suficient de lung pentru a crea neclaritate de mişcare, dar urmăriţi subiectul în mişcare la aceeaşi viteză. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS RP (urmat acum de modelul mai nou EOS R8) cu obiectiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM la 26 mm, 1/30 s, f/16 şi ISO 100.

4. Timpul de expunere pentru filmare

Când realizaţi videoclipuri, o regulă utilă este să setaţi un timp de expunere de aproximativ 1/2R, unde R este rata de cadre la care înregistraţi. De exemplu, dacă filmaţi în 4K 60p pe Canon EOS R10, timpul de expunere ideal este de aproximativ 1/125 s – puţin peste dublul ratei de 60 cps la care aparatul foto înregistrează. Aceasta evită estomparea creată de un timp de expunere prea lung, dar previne apariţia de imagini sacadate, aşa cum s-ar întâmpla dacă aţi folosi timpi de expunere mai scurţi.

Apă căzând peste pietre mari acoperite cu muşchi. Apa este estompată din cauza timpului lung de expunere al aparatului foto.

Cu aparatul pe trepied pentru a-l menţine nemişcat, utilizarea unei expuneri prelungite (timp lung de expunere) înseamnă că tot ce se mişcă, precum această cascadă, va fi estompat, oferind apei un aspect lăptos clasic. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R5 cu obiectiv Canon RF 14-35mm F4L IS USM la 35 mm, 1 s, f/22 şi ISO 100.

5. Folosiţi timpi de expunere mari pentru a estompa mişcarea

Puteţi utiliza o expunere relativ lungă – un timp lung de expunere, mai mare de o secundă, să spunem – pentru a estompa intenţionat o imagine sau pentru a estompa doar elementele în mişcare dintr-o scenă altfel clară. Totuşi, pentru a evita supraexpunerea fotografiei, va trebui să utilizaţi o diafragmă închisă (număr f mai mare, cum ar fi f/16 sau f/22), o setare ISO mai mică sau un filtru ND pentru a limita cantitatea de lumină care intră în aparatul foto. Acum puteţi fie să mişcaţi aparatul foto în timpul expunerii (ceea ce va cauza estomparea întregii fotografii), fie să utilizaţi un trepied pentru a menţine aparatul foto stabil, astfel încât numai părţile în mişcare dintr-o scenă să fie estompate. Încercaţi această ultimă tehnică pentru a atenua valurile şi apa curgătoare dintr-un peisaj sau pentru a estompa vehiculele şi mulţimile de oameni dintr-o scenă citadină.

Pentru expuneri mai mari de 30 de secunde, utilizaţi modul Bulb. Unele aparate foto Canon au o setare „B” pe selectorul de mod, iar altele trebuie setate la „M” (Manual) ca să puteţi derula timpii de expunere pentru a ajunge la „BULB”. Un temporizator de la distanţă sau o telecomandă cu cablu poate ajuta la eliminarea riscului de apariţie a trepidaţiilor la apăsarea butonului declanşator. Puteţi folosi şi aplicaţia Canon Camera Connect pentru a vă controla aparatul foto de la distanţă, de pe smartphone.

Înţelegând timpul de expunere şi cum să îl utilizaţi veţi putea profita la maximum de aparatul foto şi obiectiv, ajutându-vă să realizaţi imagini excelente de fiecare dată.


Articol scris de Marcus Hawkins şi Pete Wolinski

Produse conexe

Articole conexe

Controlul expunerii

Familiarizaţi-vă cu setările pentru diafragmă, timpul de expunere şi sensibilitatea ISO.

Fotografia cu panoramare pentru începători

Descoperiţi cum să folosiţi panoramarea pentru fotografii de acţiune mai bune cu aceste sfaturi.

Surprinderea mişcării în fotografii

Descoperiţi cum să surprindeţi mişcarea şi să realizaţi fotografii care să ofere o senzaţie de mişcare.

Cele mai bune obiective pentru acţiune

Ghidul nostru cu cele mai bune obiective pentru fotografia de acţiune.