TEHNOLOGIE

APS-C şi full frame: diferenţele explicate

Ce este un aparat foto full frame şi care este diferenţa dintre un senzor full frame şi unul APS-C? Iată principalele diferenţe şi avantaje ale fiecărui tip.
O imagine divizată cu un aparat foto Canon EOS R6 pe o stâncă mare acoperită cu muşchi şi un aparat foto Canon EOS R7 tot pe o stâncă.

Care sunt diferenţele dintre APS-C şi full frame?

Principala diferenţă dintre APS-C şi full frame este dimensiunea fizică a senzorului de imagine – senzorii full frame sunt mai mari decât senzorii APS-C –, celelalte diferenţe dintre cele două tipuri de aparate foto derivând din aceasta. Însă, ca de obicei, mai mare nu înseamnă neapărat mai bun, fiecare format având principalele avantaje cheie.

EOS R6 lângă EOS R7, ambele aparate foto fără un obiectiv montat.

Privind aceste două aparate foto din sistemul EOS R fără obiectiv montat se poate observa clar diferenţa în ceea ce priveşte dimensiunile senzorului. În stânga, EOS R6 full frame; în dreapta EOS R7 APS-C. Montura de obiectiv RF este identică pe cele două modele.

Un senzor APS-C în faţa unui senzor full frame, imaginea arătând diferenţele de dimensiune.

Diferenţele dintre un senzor full frame şi un senzor APS-C. Dimensiunile diferite ajută la înţelegerea motivului pentru care aparatele foto APS-C pot avea deseori o construcţie mai mică şi mai compactă decât aparatele foto full frame.

Ce este APS-C?

Zona activă a senzorilor de imagine Canon de format APS-C este de 22,2 x 14,8 mm, destul de similară cu cadrul unui film fotografic în format APS-C.

Formatul APS (Advanced Photo System – Sistem foto avansat) a fost lansat iniţial în 1996 ca un tip nou de cartuş de film foto. La majoritatea aparatelor foto cu film din acea perioadă se putea alege dintre diferite rapoarte de aspect în timpul fotografierii, printre care C (Clasic) cu acelaşi raport de aspect de 3:2 ca aparatele tradiţionale cu film de 35 mm, H (Înaltă definiţie) cu un raport de aspect panoramic de 16 x 9 şi P (Panoramic) 3:1.

De asemenea, APS-C corespunde formatului video Super 35 şi a devenit opţiunea preferată de dimensiune a senzorului de imagine pentru aparatele foto Canon digitale SRL (DSLR), precum şi pentru aparatele foto mirrorless din seria EOS M.

Două dansatoare de flamenco ce poată rochii lungi cu volane pozează în faţa aparatului într-o curte închisă cu mai multe arcade.

La aceeaşi deschidere a diafragmei şi aceeaşi distanţă focală, aparatele foto APS-C precum Canon EOS R10 vor oferi de obicei o profunzime a câmpului mai mare decât aparatele foto full frame. Aceasta este ideală pentru a obţine imagini clare pe un interval mai mare. Fotografie realizată cu un aparat foto Canon EOS R10 cu obiectiv EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM la 10 mm, 1/320 s, f/5 şi ISO 1600. © Diana Millos

Un portret al unei tinere cu păr negru lung pe un fundal estompat.

Un aparat foto full frame cu un obiectiv rapid produce în mod tipic o profunzime a câmpului mai mică, permiţându-vă să izolaţi subiectul principal dintr-o scenă estompând fundalul. Fotografie realizată cu un aparat Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 85mm F1.2L USM la 1/500 s, f/1,8 şi ISO 1600. © Javier Cortés

Ce este full frame?

Senzorii de imagine full frame de la Canon au o suprafaţă activă de 36 x 24 mm, aceeaşi dimensiune precum cadrul unui film de 35 mm.

Formatul de film de 35 mm a fost lansat 1889, ca lăţime standard pentru filmul de cinematografie. Curând a devenit standardul pentru fotografiere şi a fost preluat în aparatele foto digitale full frame, inclusiv aparatele foto DSLR EOS full frame şi aparatele foto mirrorless din sistemul EOS R de la Canon.

Atât senzorii APS-C, cât şi cei full frame produc imagini cu un raport de aspect standard de 3:2, iar senzorii APS-C pot avea acelaşi număr de megapixeli ca senzorii full frame. Totuşi, senzorii full frame au o mărime cu circa 63 % sau de 1,6 ori mai mare decât senzorii de imagine de format APS-C.

O privelişte a oraşului Sevilla cu turnul bisericii Buna Vestire în mijloc.

Datorită „factorului de decupare” al senzorului APS-C, subiectul poate ocupa mai mult spaţiu în cadru, oferind de fapt obiectivului o distanţă focală mai mare. Această fotografie a bisericii Buna Vestire din Sevilla a fost realizată cu un aparat foto full frame Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 70-200mm F2.8 L IS USM la 84 mm, 1/400 s, f/8 şi ISO 200.

O privelişte a oraşului Sevilla cu turnul bisericii Buna Vestire în plan apropiat în mijloc

Fotografia a fost realizată din aceeaşi poziţie, folosind acelaşi obiectiv, aceeaşi distanţă focală şi aceleaşi setări, însă cu un aparat foto APS-C. Un senzor mai mic captează o secţiune mai mică a scenei, care are acelaşi efect ca zoomul pe turn. Fotografie realizată cu un aparat foto Canon EOS R10 cu obiectiv Canon RF 70-200mm F2.8 L IS USM la 84 mm, 1/400 s, f/8 şi ISO 200.

Factorul de decupare explicat

Diferenţa în termeni de dimensiune fizică dintre cele două tipuri de senzori determină ceea ce „vede” aparatul foto. Toate obiectivele produc o imagine circulară, ceea ce înseamnă că un obiectiv full frame compatibil trebuie să aibă o circumferinţă suficient de mare pentru ca imaginea să se suprapună pe colţurile unui senzor de imagine full frame dreptunghiular. Dacă folosiţi acelaşi obiectiv pe un aparat foto cu format APS-C, senzorul de imagine mai mic va folosi o regiune mai mică din centrul aceluiaşi cerc al imaginii. De fapt, comparativ cu imaginea de pe un senzor full frame, imaginea este decupată.

Deoarece senzorii APS-C de pe aparatele foto Canon sunt de 1,6 ori mai mici decât senzorii de pe aparatele full frame Canon, „factorul de decupare” este de 1,6. Astfel, dacă fotografiaţi cu un obiectiv standard de 50 mm pe un aparat foto APS-C veţi beneficia de aceeaşi profunzime a câmpului ca atunci când fotografiaţi cu un teleobiectiv de 80 mm pe un aparat foto full frame (50 x 1,6 = 80). În acelaşi mod, dacă utilizaţi un obiectiv full frame de 100 mm pe un aparat foto APS-C veţi obţine aceeaşi profunzime a câmpului ca atunci când fotografiaţi cu un obiectiv de 160 mm pe un aparat foto full frame. Din acest motiv, factorul de decupare este cunoscut uneori şi ca „multiplicator de distanţă focală”, indicându-vă distanţa focală efectivă a obiectivului folosit.

Dacă doriţi să calculaţi distanţa focală când folosiţi un obiectiv RF, EF, RF-S, EF-S sau EF-M pe un aparat foto APS-C, puteţi folosi calculatorul Effective Focal Length (Distanţă focală efectivă) din aplicaţia gratuită Canon Photo Companion.

Factorul de decupare se aplică tuturor obiectivelor full frame utilizate pe aparatele foto cu format APS-C, inclusiv obiectivelor EF şi RF. Obiectivele EF pot fi folosite pe EOS R7 şi EOS R10 cu orice adaptor din gama de adaptoare de montură EF-EOS R.

O întindere mare de apă înconjurată de dealuri şi munţi, în lumină redusă.

Beneficiile APS-C comparativ cu full frame

Deoarece senzorii APS-C sunt mai mici, aparatele foto pot avea o construcţie mai compactă şi mai uşoară, fiind astfel ideale pentru fotografia stradală şi de călătorie. Pentru că este necesar un cerc mai mic al imaginii de la un obiectiv conceput pentru aparate foto APS-C, obiectivul poate fi mai mic şi mai uşor şi astfel şi mai accesibil ca preţ.

Factorul de decupare al unui senzor APS-C face ca subiecţii mai mici sau aflaţi la distanţă mai mare să apară mai mari în cadru, ceea ce, de fapt, creşte de 1,6 ori distanţa focală efectivă a oricărui obiectiv. Acesta poate fi un avantaj semnificativ în genuri precum fotografia de natură sălbatică, de acţiune şi sport. Un obiectiv de înaltă performanţă şi totuşi accesibil precum Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM pe un aparat foto APS-C va oferi un interval de zoom efectiv de 112-480 mm, ceea ce înseamnă că intră pe teritoriul super-teleobiectivelor. Obiectivul RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, cu preţ similar, beneficiază de un interval de distanţe focale efective de 160-640 mm pe un aparat foto APS-C. Veţi avea nevoie de un obiectiv mai mare, mai greu şi mai scump pentru a obţine aceeaşi acoperire pe un aparat foto full frame.

Aţi putea decupa imaginile de pe un aparat foto full frame pentru a crea acelaşi efect, însă numărul de megapixeli se va reduce, iar imaginile rezultate vor fi mai mici şi aşadar mai puţin clare când vor fi mărite din nou. Fotografierea cu un aparat foto cu format APS-C economiseşte totodată timpul şi efortul implicate de decuparea manuală a imaginilor în etapa de editare.

Un miner ce lucrează pe pământ într-o mină slab iluminată, cu alţi doi mineri care îl privesc.

În general se preferă senzorii de imagine full frame pentru fotografierea la setări ISO ridicate, deoarece au elemente fotosensibile mai mari decât senzorii APS-C cu acelaşi număr de megapixeli, ceea ce înseamnă că pot capta o cantitate de lumină proporţional mai mare, cu mai puţin zgomot. Fotografia a fost realizată într-o mină de cărbune la lumina lămpilor minerilor, utilizând un aparat foto Canon EOS R full frame cu obiectiv Canon RF 50mm F1.2L USM la 1/100 s, f/2,0 şi ISO 12.800. © Daniel Etter

Un peisaj urban pe timp de noapte cu clădiri înalte şi lumini stradale reflectate pe o întindere de apă în prim-plan.

Chiar şi aşa, zgomotul de imagine este ţinut bine sub control pe aparatul foto EOS R7 de 32,5 MP şi pe aparatul foto EOS R10 de 24,2 MP, cu care se pot realiza imagini incredibile cu granulaţie minimă, chiar şi în condiţii de lumină foarte scăzută, la sensibilităţi ISO foarte mari. Fotografie realizată cu un aparat foto Canon EOS R10 cu obiectiv Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM la 22 mm, 1/40 s, f/8 şi ISO 25.600.

Beneficiile aparatelor foto full frame comparativ cu APS-C

Deoarece un senzor full frame are un câmp vizual mai amplu, un aparat foto full frame este ideal pentru fotografii panoramice cu peisaje, interioare arhitecturale extrem de ample şi astrofotografie, precum şi pentru un efect creativ când doriţi să exageraţi perspectiva dintre zonele din prim-plan şi cele din fundal.

În general, mai ales la deschideri mai largi ale diafragmei (numere f mai mici), aparatele foto full frame pot produce o profunzime a câmpului mai mică decât aparatele foto APS-C, ceea ce înseamnă că o porţiune mai mică a imaginii este focalizată clar şi o porţiunea mai mare din fundal este estompată. Acest aspect este deseori ideal în fotografia de natură moartă şi portretistică, precum şi în alte situaţii de fotografiere în care doriţi să izolaţi subiectul principal estompând fundalul.

Alt avantaj al unui senzor full frame este legat direct de dimensiunea sa mai mare. În aceleaşi condiţii, elementele fotosensibile individuale sau receptorii de lumină de pe un senzor de imagine full frame vor fi fizic mai mari decât cei de pe un senzor APS-C cu acelaşi număr de megapixeli. Prin urmare, au un potenţial mai ridicat de captare a luminii şi pot surprinde mai multe informaţii, cu mai puţin zgomot sau granulaţie a imaginii, îndeosebi la setări ISO ridicate în condiţii de lumină scăzută. Acesta este un avantaj excelent pentru portrete şi fotografia de nuntă la interior, precum şi pentru fotografierea cu aparatul în mână la asfinţit, pentru fotografierea peisajelor urbane pe timp de noapte şi oricând trebuie să menţineţi timpul de expunere suficient de scurt pentru a îngheţa mişcarea în scenele cu lumină insuficientă.

Un aparat foto Canon EOS R10 cu obiectiv RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM în poala unei femei îmbrăcate cu o rochie galben deschis.

Cu obiectivele cu zoom compacte şi uşoare RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM şi RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM, EOS R10 şi EOS R7 devin aparate foto de călătorie excelente, indiferent dacă faceţi o excursie pe plan local sau o călătorie la celălalt capăt al lumii.

Diferenţele dintre APS-C şi full frame

Uneori, se spune despre aparatele foto full frame că ar fi mai „profesioniste” decât aparatele foto APS-C şi, desigur, sunt de obicei mai mari, fiind astfel mai potrivite pentru utilizare cu teleobiective mari. Cu toate acestea, mulţumită acoperirii îmbunătăţite de care beneficiaţi cu aparatul foto APS-C, este posibil să nici nu aveţi nevoie de un teleobiectiv mare. Aparatul foto APS-C poate rămâne cea mai bună opţiune pentru fotografii de călătorie, precum şi pentru fotografii de sporturi şi natură sălbatică care au nevoie de acoperirea bună a unui teleobiectiv în combinaţie cu libertate de mişcare.

Aşa cum comenta fotografa de natură sălbatică Dani Connor după prima ei şedinţă de fotografiere cu Canon EOS R7, „Îmi permite să mă apropii de subiect fără a trebui să folosesc un obiectiv mare şi greu. Este tipul de aparat foto perfect dacă sunteţi fotograf de păsări, deoarece păsările sunt adesea micuţe şi destul de departe.”

Aparatele foto full frame pot fi potrivite pentru a fotografia peisaje foarte ample însă, în schimb, datorită profunzimii de câmp mai mici a senzorului full frame, se poate obţine mai uşor claritate pe un interval mai mare într-un peisaj fotografiat cu un aparat foto APS-C. În plus, deşi aparatele full frame produc de obicei o profunzime a câmpului mai mică, putând ajuta astfel un subiect de portret să se deosebească pe un fundal estompat atrăgător, contează şi alţi factori, cum ar fi deschiderea diafragmei – aparatele foto APS-C EOS R10 şi EOS R7 sunt potrivite pentru portretistică cu un obiectiv precum modelul compact Canon RF 50mm F1.8 STM, care are o distanţă focală efectivă ideală, de 80 mm, şi o deschidere rapidă a diafragmei de f/1,8.

Un aparat Canon EOS R7 lângă trei obiective: RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM şi RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM.

Obiectivul RF 100-400mm F5.6-8 IS USM din stânga are o distanţă focală efectivă de 160-640 mm pe aparatele foto EOS R10 şi EOS R7. Dacă aţi folosi un extender Canon RF 1,4x sau RF 2x pe un aparat foto full frame din sistemul EOS R pentru a creşte distanţa focală de teleobiectiv, aţi pierde unul sau respectiv două stopuri ale diafragmei, ceea ce ar avea ca rezultat o creştere a timpului de expunere, fiind astfel mai dificil să evitaţi neclaritatea generată de mişcare şi mişcarea aparatului foto. RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM (din mijloc) oferă un interval de distanţe focale efective echivalent 35 mm de 29-72 mm, iar RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM (din dreapta) oferă un interval de 29-240 mm.

Diferenţele dintre obiectivele RF şi RF-S

Indiferent că sunt în format full frame sau APS-C, toate aparatele Canon din sistemul EOS R sunt aparate foto mirrorless echipate cu o montură de obiectiv RF avansată identică. Astfel, dacă alegeţi EOS R7 sau EOS R10, puteţi profita în totalitate de întreaga gamă de obiective RF extraordinare. Pe lângă obiectivele cu tehnologii de focalizare şi calitate optică de ultimă oră, montura RF oferă o lăţime de bandă şi o viteză de transfer al datelor mult mai mari între obiectiv şi aparatul foto, oferind fixare şi urmărire avansate la focalizarea automată bazată pe AI, cu viteză şi precizie incredibile, noi niveluri de stabilizare a imaginii, optimizare în timp real a obiectivului şi multe alte inovaţii.

Odată cu lansarea aparatelor foto EOS R7 şi EOS R10 sunt lansate şi noi obiective RF-S, special concepute pentru aparatele foto cu montură RF şi senzori APS-C. Prin comparaţie, obiectivul cu zoom standard RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM cu un interval de distanţe focale echivalent 35 mm de 29-72 mm, este minuscul cu designul său retractabil şi greutatea de doar 130 g, în timp ce RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM oferă un interval şi mai mare de distanţe focale efective – de 29-240 mm echivalent 35 mm –, având totuşi o greutate de doar 310 g, fiind astfel un obiectiv universal foarte flexibil pentru fotografierea de zi cu zi şi fotografia de călătorie.

Un alt obiectiv RF preferat, care este compact, uşor, accesibil şi compatibil cu aparatele foto full frame, este Canon RF 16mm F2.8 STM. Folosit pe EOS R7 sau EOS R10, acesta oferă în continuare un câmp vizual generos echivalent cu cel al unui obiectiv de 25,6 mm pe un aparat full frame. Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM funcţionează excelent ca obiectiv standard cu distanţă focală fixă, cu o distanţă focală efectivă de 56 mm pe EOS R7 sau EOS R10, dispunând totodată de stabilizare optică a imaginii şi un factor de mărire macro de 0,5. Canon RF 50mm F1.8 STM este un obiectiv excelent pentru portrete, combinând distanţa focală efectivă de 80 mm pe un aparat foto APS-C cu o deschidere rapidă a diafragmei de f/1,8 pentru a obţine o profunzime mică a câmpului.

De asemenea, puteţi folosi gama amplă de obiective EF şi EF-S pe EOS R7 şi EOS R10, fără a pierde din calitate sau funcţionalitate, mulţumită gamei de adaptoare de montură EF-EOS R.


Articol scris de Matthew Richards

Produse conexe

Articole conexe

  • O femeie îmbrăcată într-o rochie de vară şi o pălărie de soare ţine aparatul Canon EOS R10 la ochi şi se uită prin vizor, stând în faţa unei arhitecturi spaniole detaliate.

    FOTOGRAFIA DE CĂLĂTORIE

    Un tur al Sevillei cu EOS R10

    Bloggeriţa Diana Millos descoperă de ce acest aparat foto creativ este partenerul perfect de călătorie.

  • TEHNICI DE ILUMINARE

    Sfaturi pentru fotografia în condiţii de lumină redusă

    Aflaţi cum puteţi fotografia în condiţii de lumină redusă şi care este cel mai bun kit Canon pentru fotografierea pe timp de noapte.

  • FOTOGRAFIA DE CĂLĂTORIE

    Cel mai bun kit pentru călătorii

    Echipamente pentru fotografia de călătorie pentru începători, creatori şi pasionaţi.

  • A river flowing through a landscape of mossy rocks.

    NOŢIUNI DE BAZĂ DESPRE FOTOGRAFIE

    Învăţaţi să utilizaţi corect expunerea

    Descoperiţi cum să ajustaţi cantitatea de lumină din imaginile dvs. pentru a conferi fotografiilor un aspect nou.