TEHNOLOGIE

Aparate foto DSLR vs mirrorless: care sunt mai bune?

Cu o gamă mai mare ca oricând de aparate foto mirrorless disponibile, să fie oare timpul să treceţi la tehnologia mirrorless? Comparăm diferenţele dintre aparatele DSLR şi cele mirrorless pentru a vă ajuta să decideţi.
Imagine peste umărul fotografului cu ecranul LCD al unui aparat Canon EOS R10, care filmează două dansatoare de flamenco.

Cu sistemul EOS R ce include opţiuni APS-C şi full frame, există acum o gamă mare de aparate foto mirrorless care oferă avantaje noi profesioniştilor şi amatorilor deopotrivă. Indiferent dacă doriţi să vă înlocuiţi vechiul aparat foto cu un model mai nou sau să treceţi de la un aparat compact la unul cu obiective interschimbabile, ce opţiune este mai bună, un aparat foto mirrorless sau un DSLR tradiţional?

Aici, pentru a vă ajuta să luaţi o decizie, analizăm diferenţele dintre aparatele foto DSLR şi cele mirrorless, cu informaţii de la specialistul senior în produse Mike Burnhill de la Canon Europe.

O ilustraţie cu un aparat foto Canon EOS 80D ce arată mecanismul de oglinzi.

DSLR înseamnă un aparat foto digital cu reflexie cu un singur obiectiv. Reflexia se referă la oglinda care reflectă lumina în sus în ansamblul vizorului. Oglinda trebuie să se dea la o parte pentru ca lumina să ajungă la senzorul din spatele ei, iar acest lucru necesită un mecanism destul de voluminos, care măreşte dimensiunea şi greutatea aparatului foto şi implică anumite complicaţii de inginerie optică.

Un aparat foto Canon EOS R7 stând pe o piatră. Nu are un obiectiv ataşat, aşa că este vizibil senzorul din interior.

Într-un aparat foto mirrorless precum Canon EOS R7, nu există mecanism de oglinzi, senzorul fiind vizibil prin obiectiv. Ceea ce vedeţi în vizorul electronic (EVF) este o proiecţie a imaginii senzorului – care înseamnă că, spre deosebire de vizorul optic al unui aparat foto DSLR, acesta poate previzualiza efectul setărilor de fotografiere. După cum spune Mike Burnhill de la Canon Europe, „Vizorul electronic al aparatelor foto mirrorless vă oferă posibilitatea de a vedea expunerea imaginii înainte de a o fi realizat.”

DSLR vs mirrorless: dimensiunile şi greutatea corpului

„Una dintre principalele caracteristici ale aparatelor foto DSLR este că au o oglindă sau o pentaprismă care direcţionează lumina la vizor”, explică Mike, „dar aceasta trebuie să aibă spaţiu să se mişte pentru a expune senzorul. Eliminarea sa reduce dimensiunile şi greutatea aparatului foto, mai ales atunci când comparaţi EOS R7 şi EOS R10 cu modele DSLR similare, precum Canon EOS 7D Mark II sau EOS 90D.”

Creatoarea de conţinut de lifestyle Diana Millos a folosit modelul EOS R10 pentru a fotografia cultura şi arhitectura Andaluziei. Ea comentează: „EOS R10 arată aproape ca o jucărie după ce ai folosit un aparat foto mult mai greu, precum aparatul meu EOS 80D. Îmi place că este mic şi uşor, dar la fel de puternic.”

Mâinile unui bărbat ţin un aparat foto Canon cu faţa în jos.

Aparate foto DSLR precum Canon EOS 7D Mark II oferă imagini de înaltă calitate, dar un corp mai mare, adecvat mecanismului de oglinzi.

O femeie cu o rochie galbenă şi pălărie de soare ţine un aparat foto la ochi.

Aparatele foto mirrorless precum Canon EOS R10 oferă o calitate echivalentă şi funcţii puternice, într-un design mai portabil şi mai uşor.

Montura obiectivului: este tehnologia mirrorless mai bună decât cea DSLR?

Montura EF folosită la aparatele foto DSLR de la Canon a fost lansată în 1987, aşa că este un sistem consacrat. Există sute de obiective compatibile disponibile, cu obiective EF pentru orice distanţă focală şi o gamă de obiective EF-S mai compacte şi adeseori mai accesibile pentru aparatele foto DSLR EOS cu senzori APS-C.

Cu toate acestea, montura RF folosită pe aparatele foto din sistemul EOS R a adus multe inovaţii. „Montura RF a fost proiectată cu privirea spre viitor”, explică Mike, „de exemplu, îmbunătăţind viteza de comunicare între aparatul foto şi obiectiv şi adăugând contacte suplimentare pentru a susţine mai multe funcţii.” Acestea includ o performanţă mult mai rapidă a focalizării automate, optimizare digitală în timp real a obiectivului şi comenzi îmbunătăţite, precum inelul de control personalizabil al obiectivelor RF.

Proiectanţii de obiective nu mai sunt incomodaţi de oglinda reflexivă dintre montura şi senzorul unui DSLR, ci pot aduce obiectivele RF mai aproape de senzorul în sine, îmbunătăţind performanţa optică. Acest lucru a dus la obiective mai rapide şi mai luminoase, de calitate excepţională, precum şi la obiective inovatoare precum RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE, care surprinde imagini VR la 180° pe aparate foto full frame compatibile.

O ilustraţie a monturii RF pe un aparat foto Canon EOS R3.

În centrul sistemului mirrorless Canon EOS R stă montura RF inovatoare, cu diametru mare, distanţă mai mică între obiectiv şi senzor şi comunicare superrapidă între obiectiv şi corp.

Obiectivele şi compatibilitatea: puteţi folosi obiectivele DSLR pe un aparat foto mirrorless?

Dacă aveţi deja obiective EF sau EF-S, este uşor să le folosiţi cu aparatele foto din sistemul EOS R mirrorless, fără pierderi de calitate sau funcţionalitate, graţie gamei de adaptoare de montură EF-EOS R disponibile. Aceasta vă oferă şi posibilitatea să combinaţi obiective de ambele formate (mai ales dacă aveţi un obiectiv preferat sau specializat care nu este încă disponibil în versiunea de montură RF), beneficiind de un dublu avantaj. Există chiar şi un adaptor de montură cu inel de control al obiectivului şi unul cu filtre de densitate neutră sau de polarizare cu montare în spatele obiectivului, care adaugă obiectivelor EF o versatilitate mai mare decât aţi obţine cu aceleaşi obiective pe un DSLR.

Este important să reţineţi, însă, că nu puteţi folosi obiective RF cu un aparat foto DSLR. Aşadar, dacă sunteţi interesat de un obiectiv RF, va trebui să alegeţi un aparat foto din sistemul EOS R mirrorless.

Trei obiective cu zoom stau unul lângă altul pe un aparat de gimnastică.

Lansarea aparatelor foto APS-C din sistemul EOS R, inclusiv a modelelor EOS R7 şi EOS R10, face sistemul EOS R mirrorless accesibil mai multor fotografi ca oricând. „Disponibilitatea monturii RF pentru un nou set de clienţi le oferă acces la o nouă generaţie de obiective pe care le creăm special pentru această montură – obiective care nu erau posibile pentru aparatele foto DSLR”, spune Mike. Mulţumită factorului de decupare al senzorilor APS-C, obiectivele full frame precum cele afişate aici oferă o distanţă focală de 1,6 ori mai mare pe aparatele foto APS-C.

Vizor optic vs electronic: care este mai bun?

Aparatele DSLR au vizoare optice, pe care unii fotografi le preferă pentru că le oferă o legătură directă cu scena. În trecut, vizoarele electronice (EVF) folosite pe aparatele foto mirrorless aveau probleme precum decalajul, dar ele devin din ce în ce mai bune; cele mai recente aparate foto din sistemul EOS R au EVF cu rate de reîmprospătare de până la 120 cps, adică aproape niciun decalaj perceptibil – şi oferă şi anumite avantaje.

Mai exact, dacă folosiţi un aparat foto din sistemul EOS R, simularea expunerii vă ajută să previzualizaţi imaginea cu expunerea, stilul de imagine şi alte setări aplicate, atât în vizor, cât şi pe ecranul LCD din spate. Pe un DSLR, simularea expunerii funcţionează când folosiţi ecranul din spate în modul de vizualizare live, dar nu şi în vizor. Cu un EVF, puteţi să vă compuneţi fotografia şi să focalizaţi în condiţii de lumină redusă, prea întunecate pentru a vedea cu ochiul liber, printr-un vizor optic. Când înregistraţi conţinut video, vizorul electronic al aparatelor din sistemul EOS R oferă acelaşi afişaj pentru asistarea focalizării manuale disponibil pe camerele Canon profesionale Cinema EOS.

Fotografa de natură sălbatică Dani Connor, care a folosit EOS R7 într-o călătorie în căutarea râsului iberic aflat pe cale de dispariţie, a descoperit că lucrul cu un vizor electronic i-a transformat complet fotografia.

„Cu vizorul de pe un DSLR, adeseori este mai uşor să faci o fotografie de probă şi să verifici imaginea pe ecranul din spate înainte să decizi ce setări să modifici”, spune ea. „Însă, cu un aparat foto mirrorless, este atât de util să vezi efectul pe care îl are o modificare a setărilor fără să-ţi iei ochiul de pe vizor.”

„Dacă trebuie să reacţionez rapid când fotografiez vieţuitoare sălbatice sau dacă lumina se schimbă continuu, pot să ajustez rapid ISO sau timpul de expunere şi să văd cum va arăta fotografia.”

O ilustraţie cu un vizor electronic.

Vizorul electronic (EVF) dintr-un aparat foto mirrorless foloseşte o versiune compactă, de înaltă rezoluţie a aceleiaşi tehnologii de afişare folosite de ecranul LCD de pe spatele aparatului foto. Un avantaj al acestui lucru este că vă permite să vedeţi ceea ce vede aparatul foto, chiar şi în condiţii în care este prea întuneric pentru a distinge ceva cu ochiul liber.

O ilustraţie cu fasciculul de lumină dintr-un DSLR, reflectat de o oglindă într-o pentaprismă şi apoi în vizor.

Oglinda dintr-un DSLR reflectă lumina până la vizorul optic printr-o pentaprismă, aşa că imaginea se afişează corect. Avantajul este că acest lucru se produce instantaneu. „Cu un vizor electronic, întotdeauna va exista un decalaj inerent”, spune Mike. „Vizoarele DSLR funcţionează cu viteza luminii – mai repede nu se poate.”

Calitatea imaginii: aparatele foto mirrorless fac fotografii mai bune?

„Realizarea de imagini folosind cele două sisteme nu este radical diferită când vine vorba de calitatea finală a imaginii, dar toate celelalte caracteristici fac cu adevărat diferenţa”, spune Mike.

„De exemplu, cu montura RF, unul dintre avantajele comunicării rapide dintre obiectiv şi aparatul foto este că, atunci când aveţi probleme optice, precum difracţia sau aberaţiile, le puteţi corecta din aparatul foto, în timp real. Această procesare instantanee înseamnă că, într-un fel, obţineţi o calitate mai bună a imaginii folosind noile aparate foto.”

În mod similar, în unele situaţii, aparatele foto mirrorless precum EOS R7, cu viteza lui de fotografiere continuă de până la 15 cps folosind obturatorul mecanic şi 30 cps folosind obturatorul electronic cu urmărire completă la focalizarea automată, au şanse mai mari să producă constant imagini utilizabile decât EOS 7D Mark II sau EOS 90D, care au o viteză maximă de fotografiere continuă de 10 cps.

O pasăre de pradă stă pe o ramură, cu cerul albastru şi vârfurile copacilor în fundal.

Cele mai recente aparate foto mirrorless, precum EOS R7, includ funcţii avansate pentru creatorii de conţinut, precum filmarea 4K 60p cu urmărire inteligentă a subiectului – care nu este posibilă în cazul aparatelor foto DSLR, cum ar fi EOS 7D Mark II sau EOS 90D.

Focalizare automată: mirrorless vs DSLR

Aparatele foto mirrorless din sistemul EOS R, inclusiv EOS R5, EOS R6, EOS R7 şi EOS R10, folosesc cel mai recent sistem de focalizare automată Dual Pixel CMOS AF II de la Canon, în care fiecare pixel din senzor este folosit pentru focalizare şi imagine, comparativ cu senzorul specific pentru detectarea fazei pe bază de puncte care focaliza prin vizor în cazul aparatelor foto ca EOS 7D Mark II şi EOS 90D.

Unul dintre marile avantaje ale acestor aparate foto mirrorless este capacitatea de a selecta un punct AF oriunde în cadru. „Acest lucru este imposibil pe un DSLR”, explică Mike, „şi oferă şi capacităţile de urmărire a feţei, urmărire a ochilor şi urmărire a animalelor pe care le avem cu aceste aparate foto. De exemplu, puteţi focaliza pe ochiul unei păsări în zbor şi îl puteţi urmări în tot cadrul, lucru care este imposibil cu un DSLR.

Acestea fiind spuse, unele aparate foto DSLR profesionale au un cip separat pentru focalizare, aşadar, chiar dacă sistemul general de focalizare automată poate fi limitat comparativ cu aparatele mirrorless mai noi, el poate fi şi mai rapid în anumite situaţii mulţumită acestui cip AF dedicat.”

Afişajul unui aparat foto Canon EOS R7 arătând punctul de focalizare automată pe ochiul unei păsări de pradă de pe o ramură.

Obturatorul electronic rapid şi focalizarea automată care urmăreşte ochii animalelor, caracteristici disponibile pe cele mai recente aparate foto mirrorless precum EOS R7 şi EOS R10, sunt ideale pentru fotografi de toate nivelurile. „Pentru un fotograf de natură sălbatică, e uimitor să poţi urmări ochii unui animal”, spune specialista în natură sălbatică Dani Connor. „Aceasta mi-a oferit noi oportunităţi, de care nu dispuneam când foloseam un DSLR.”

Obturator mecanic vs electronic

Câteva aparate foto DSLR, în special EOS 90D şi EOS-1D X Mark III, au obturatoare electronice pe lângă cele mecanice, dar DSLR-urile au de regulă obturatoare mecanice. Pe de altă parte, toate aparatele foto mirrorless Canon din sistemul EOS R au ambele tipuri de obturatoare.

Cu un obturator electronic, obturatorul mecanic este blocat deschis şi senzorul de imagine este, practic, citit electronic. Cel mai mare avantaj al acestui lucru este că fotografierea poate fi absolut silenţioasă: nu doar mai silenţioasă, atunci când obturatorul este amortizat sau suprimat prin selectarea opţiunii S (fotografiere „soft”) disponibilă pe unele aparate foto, ci complet lipsită de zgomot. Acest lucru poate fi de nepreţuit când fotografiaţi animale sălbatice sperioase, bebeluşi care dorm sau părţile liniştite ale nunţilor, de exemplu.*

Obturatoarele electronice permit şi fotografierea continuă mai rapidă. „Cu obturatoare mecanice”, spune Mike, „cea mai mare viteză posibilă cu aparatele noastre DSLR era de 16 cps [cadre pe secundă] pe EOS-1D X Mark III, un aparat foto profesional de vârf. Cu un obturator electronic, EOS R10 poate oferi până la 23 cps la un preţ mult mai mic, în vreme ce EOS R7 poate fotografia la 30 cps, echivalând viteza EOS R3, alt aparat foto profesional, dar la o treime din preţ.”

Însă efectul de „distorsiune la înregistrare” poate fi o problemă când fotografiaţi acţiune cu un obturator electronic: obiecte rapide, precum o crosă de golf în mişcare sau o elice care se roteşte, se pot mişca în timpul necesar pentru citirea întregului cadru, ducând la distorsionarea imaginii rezultate. Fenomenul este mult redus la cele mai recente aparate foto mirrorless, dar obturatorul mecanic este recomandat pentru fotografierea acţiunii rapide.

Fotografierea cu obturator electronic în condiţii de lumină artificială, mai ales fluorescentă, poate fi problematică dacă lumina nu se sincronizează cu obturatorul. Din motive similare, folosirea bliţului cu obturatorul electronic poate duce la o expunere inegală în cadru.

Un prim-plan alb-negru cu un copil care priveşte concentrat în jos.

Fotografa de familie Helen Bartlett consideră de nepreţuit opţiunea de fotografiere complet silenţioasă a aparatelor foto din sistemul EOS R. Prevenind situaţiile în care zgomotul obturatorului distrage atenţia tinerilor ei subiecţi sau chiar îi trezeşte din somn, această opţiune permite fotografierea în situaţii mai naturale. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS R5 cu obiectiv Canon RF 50mm F1.2L USM la 1/1000 s, f/1,2 şi ISO 100. © Helen Bartlett

Autonomia bateriei: DSLR vs mirrorless

Se spune adeseori că aparatele foto DSLR au o durată de viaţă a bateriei mai mare decât cele mirrorless, în principal fiindcă vizorul electronic al unui aparat mirrorless are nevoie de energie, în vreme ce vizorul optic al unui DSLR nu. În practică, însă, durata de viaţă a bateriei depinde mult de modul în care folosiţi aparatul foto – de exemplu, folosirea bliţului va consuma mai multă energie pe ambele tipuri de aparate, în vreme ce folosirea ecranului LCD pe un DSLR consumă, de obicei, mai multă energie decât pe un aparat mirrorless. Un DSLR mediu, ca EOS 90D oferă cel puţin 1.200 de cadre cu vizorul şi 450 cu ecranul LCD, în vreme ce aparatul foto mirrorless EOS R6 oferă 380 de cadre cu vizorul sau 660 cu ecranul LCD la modul cu cea mai mare viteză de reacţie/cea mai înaltă performanţă. În modul de economisire a energiei, vorbim despre 500/770 de cadre folosind EVF/LCD.

Diferenţa este şi mai mare la nivel profesionist: dacă vă rezumaţi la vizor pe EOS-1D X Mark III, de exemplu, aţi putea realiza 2.500 de imagini înainte să vi se termine bateria, dar numărul scade la 600 de imagini dacă vă bazaţi pe vizualizarea live, comparativ cu aparatul foto mirrorless EOS R3, care fotografiază 620 de cadre cu vizorul şi 860 cu ecranul LCD. Aşadar, dacă preferaţi să folosiţi ecranul LCD din spate, aparatele foto mirrorless vă pot oferi mai multe cadre la o singură încărcare.

Mirrorless vs DSLR: cum să alegeţi

Atât aparatele foto mirrorless, cât şi cele DSLR au propriile puncte forte şi puncte slabe. Varianta mai bună pentru dumneavoastră depinde mult de tipul de fotografie pe care o practicaţi şi de avantajele dorite când folosiţi aparatul foto/obiectivul ales.

Dacă vă doriţi un aparat foto uşor, cu rată mare de cadre, pentru fotografia de călătorie, un aparat foto mirrorless ca EOS R10 poate fi ideal. Dacă doriţi să folosiţi obiective RF de ultimă generaţie, sistemul EOS R mirrorless este pentru dumneavoastră, cu avantaje adăugate, printre care corecţia încorporată a imaginilor şi performanţa de urmărire AF, plus capacitatea de a folosi obiectivele EF preferate mulţumită gamei de adaptoare EF-EOS R.

Dacă doriţi să previzualizaţi imaginea în vizor cu setările de fotografiere aplicate, puteţi folosi vizorul electronic al unui aparat foto mirrorless – dar vizualizarea live pe ecranul LCD spate al unui DSLR va face acelaşi lucru, în vreme ce vizorul optic al unui DSLR elimină chiar şi cel mai uşor decalaj al celui mai rapid EVF de pe un aparat mirrorless, oferind o durată de viaţă mai mare a bateriei.

Funcţiile avansate de focalizare automată, precum focalizarea automată pe ochii animalelor şi focalizarea automată a vehiculelor, sunt disponibile numai cu cele mai recente aparate foto din sistemul EOS R, dar cipul AF dedicat al aparatelor DSLR profesionale poate fi mai rapid. Aparatele din sistemul EOS R vă oferă libertatea de a fotografia cu un obturator electronic sau mecanic, în vreme ce majoritatea aparatelor DSLR au doar un obturator mecanic. Dacă fotografierea complet silenţioasă este vitală pentru dumneavoastră şi nu fotografiaţi acţiune rapidă, în care distorsiunea la înregistrare ar putea deveni o problemă, v-ar putea avantaja opţiunea unui obturator electronic.

De la ergonomie la focalizarea automată, de la tipul de obturator la viteza acestuia, dacă puteţi, încercaţi aparatul foto care vă interesează: nimic nu se compară cu un test practic.



Pot fi generate alte sunete decât cel al obturatorului (diafragmă, sunetul de acţionare a lentilei de focalizare, sunet electronic etc.).


Articol scris de Amy Davies şi Alex Summersby

Produse conexe

Articole conexe

  • O imagine divizată cu un aparat foto Canon EOS R6 pe o stâncă mare acoperită cu muşchi şi un aparat foto Canon EOS R7 tot pe o stâncă.

    TEHNOLOGIE

    Diferenţele dintre APS-C şi full frame explicate

    Care este diferenţa dintre aparatele foto APS-C şi cele full frame şi care vi se potriveşte?

  • O femeie îmbrăcată într-o rochie de vară şi o pălărie de soare ţine aparatul Canon EOS R10 la ochi şi se uită prin vizor, stând în faţa unei arhitecturi spaniole detaliate.

    FOTOGRAFIA DE CĂLĂTORIE

    Un tur al Sevillei cu EOS R10

    Bloggeriţa Diana Millos descoperă de ce acest aparat foto creativ este partenerul perfect de călătorie.

  • O tânără cu căciulă fotografiază frunze de toamnă cu un aparat foto Canon şi un obiectiv mare.

    GHID DE ACHIZIŢIE

    Cele mai bun echipamente pentru profesioniştii în devenire

    Trei ambasadori Canon discută despre cele mai bune aparate foto şi obiective pentru cei care sunt la început în domeniu.

  • Un aparat foto Canon PowerShot G7 X Mark III cu un gimbal ataşat, aşezat pe un zid lângă câteva tuburi de vopsea spray.

    VLOGGING

    Echipamente de top pentru crearea de conţinut

    Descoperiţi echipamentele utilizate de aceşti patru creatori foarte diferiţi de conţinut online şi cum îi ajută să-şi ducă conţinutul la un alt nivel.