NOŢIUNI DE BAZĂ DESPRE FOTOGRAFIE

Să ne bucurăm de activităţile în aer liber: 5 tehnici pentru fotografierea apei

De la cascade estompate la picături care cad, descoperiţi aceste cinci sfaturi esenţiale despre cum să fotografiaţi apa.
Canon Camera
Dacă sunteţi în căutarea unei pauze relaxante de la viaţa de zi cu zi, probabil apa nu este departe – de la o zi cu familia la plajă la o plimbare la ţară, pe malul unui râu şerpuitor, mulţi oameni se bucură de efectele calmante ale apei în natură. Aşadar, fie că este vorba de un val care se sparge, de ceaţa neclară a spumei unei cascade sau de reflexiile unui lac nemişcat, este probabil ca apa să apară în fotografiile dvs. din vara aceasta. Dar cum realizaţi fotografii atrăgătoare ale unui subiect atât de variat şi plin de mişcare? Există o mulţime de opţiuni creative pentru a vă îmbunătăţi fotografiile de vară.

Aceste cinci tehnici de fotografiere a apei vă vor ajuta să vă duceţi imaginile la următorul nivel, indiferent dacă exploraţi pe vreme călduroasă sau dacă găsiţi subiecte mai aproape de casă în lunile mai reci.

1. Cum să surprindeţi reflexii în apă

Un bărbat care îşi ţine aparatul foto deasupra capului pentru a fotografia un avanpost pe o plajă.

Experimentaţi cu înălţimea aparatului foto la încadrarea unei reflexii: un unghi înalt poate arăta reflexia mai clară, în timp ce un unghi jos vă poate apropia de suprafaţă pentru o vizualizare mai dinamică.

O plajă fotografiată dintr-un punct de vedere reflectat în apa de pe nisip.

Poate că aspectul cel mai fotogenic al apei este calitatea sa reflectorizantă. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 24-105mm f4-7.1 IS STM la 31 mm, 1 s, f/16 şi ISO 100.

Un corp mare de apă nemişcată este ideal pentru surprinderea unor reflexii clare, ceea ce reprezintă o modalitate excelentă de a face mult mai interesant un peisaj relativ simplu. Căutaţi apa atunci când exploraţi în aer liber – izvoarele curgătoare vă vor oferi mai multe efecte de reflexie abstracte, în timp ce suprafaţa nemişcată a unei bălţi poate crea o reflexie mai calmă, asemănătoare unei oglinzi. Dacă asta este ceea ce căutaţi, găsiţi un loc adăpostit sau aşteptaţi ca briza să se liniştească înainte de a realiza fotografia.

Setarea aparatului foto în modul Prioritate de diafragmă (Av) vă permite să selectaţi deschiderea diafragmei în timp ce aparatul foto reglează automat timpul de expunere pentru expunerea corectă. Pentru a vă asigura că atât prim-planul, cât şi detaliile reflectate în depărtare rămân clare, alegeţi o diafragmă închisă şi utilizaţi calculatorul de adâncime a câmpului (DOF) şi distanţă hiperfocală din aplicaţia Photo Companion. Focalizarea la distanţă hiperfocală vă ajută să obţineţi claritate pe o porţiune mai mare din cadru, găsind cel mai apropiat punct pe care puteţi focaliza şi menţinând în acelaşi timp o claritate acceptabilă a fundalului.

Ca alternativă la o diafragmă închisă, puteţi încerca să utilizaţi o deschidere foarte mare a diafragmei pentru a estompa fie prim-planul, fie reflexia, pentru un efect abstract.

2. Cum să fotografiaţi cascade

Captură supraexpusă a unei cascade curgând, prezentând estompare cauzată de mişcare.

Veţi avea nevoie de o expunere prelungită pentru a surprinde căderea apei cu o estompare uimitoare a mişcării. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 850D cu obiectiv Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM la 64 mm, 15 s, f/20 şi ISO 100.

Un fotograf cu aparatul foto pe un trepied, stând în faţa unui râu cu o cascadă.

Filtrele de densitate neutră (ND) sunt excelente pentru blocarea luminii, dar pot face dificilă vizualizarea prin vizor. Pentru a combate acest lucru, utilizaţi vizualizarea în timp real pentru a compune şi a focaliza, apoi setaţi un cronometru de două secunde pentru a preveni mişcarea aparatului foto.

Data viitoare când mergeţi în drumeţie şi vedeţi o cascadă înspumată care trebuie fotografiată, asiguraţi-vă că profitaţi la maximum de aceasta prin adăugarea unui filtru de densitate neutră (ND) în configuraţia aparatului foto. Filtrele ND împiedică intrarea luminii în aparatul foto în cantităţi măsurate (stopuri), ceea ce vă oferă mai mult control la selectarea timpului de expunere. Un filtru ND cu 6 stopuri este ideal pentru cascade – şi probabil, cel mai bun şi versatil filtru pentru estomparea apei. Înainte de a începe să fotografiaţi, studiaţi curgerea cascadei şi reţineţi care e zona cea mai înspumată de la bază, deoarece aceasta este zona care va forma dungi frumos neclare.

Pentru o configurare simplă, reglaţi aparatul foto în modul Manual (M) cu o diafragmă suficient de mică pentru a asigura adâncimea mare a câmpului şi ISO 100, apoi reglaţi timpul de expunere până când măsurarea este corectă. Apoi, ataşaţi filtrul ND şi reglaţi timpul de expunere în mod corespunzător. Fiecare stop de lumină blocat de filtrul ND vă permite să dublaţi timpul de expunere. Metoda de numărare a clicurilor poate fi utilă pentru recalculare, deoarece sunt necesare două sau trei clicuri pe selectorul de timp de expunere pentru fiecare stop (în funcţie de treptele setate în meniul aparatului foto).

3. Cum să estompaţi mişcarea mării

Un bărbat ghemuit lângă un aparat foto şi un trepied pe o plajă acoperită cu pietre.

Asocierea aparatului foto cu aplicaţia Canon Camera Connect vă permite să porniţi şi să opriţi expunerea de lungă durată în modul Bulb (B) cu telefonul, ceea ce înseamnă că puteţi ţine declanşatorul deschis cât timp doriţi.

O fotografie cu expunere prelungită cu marea estompată şi stâncile de pe ţărm la apus.

Când expunerile durează până la un minut, puteţi surprinde o uimitoare estompare ceţoasă a mării şi mişcarea delicată a norilor. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 850D cu obiectiv Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM la 24 mm, 2,5 s, f/16 şi ISO 100.

O plimbare agale pe plajă este una dintre cele mai mari plăceri ale verii şi una pe care vă veţi bucura să o surprindeţi pentru albumul dvs. Însă, în timp ce oceanul poate fi unul dintre cele mai spectaculoase obiective naturale, suprafaţa schimbătoare a apei poate părea dezordonată când este surprinsă într-o fotografie. Prin utilizarea unei expuneri foarte lungi pentru a estompa mişcarea mării, puteţi transforma apa înspumată într-o suprafaţă netedă şi fără detalii. Dacă fotografiaţi în timpul zilei, veţi avea nevoie de un filtru ND puternic care blochează aproximativ 10-16 stopuri de lumină. La apus, este posibil să aveţi nevoie de un filtru ND mai slab sau poate să nu fie nevoie de niciun filtru – verificaţi acest lucru în timpul unei plimbări dimineaţa devreme şi bucuraţi-vă de calmul oferit de o plajă aproape pustie în timp ce realizaţi fotografia.

4. Cum să fotografiaţi valuri care se sparg

Un fotograf ghemuit pe stânci, alături de valurile care se sparg, cu trepiedul şi aparatul său foto.

Poate fi dificil să apreciaţi momentul când fotografiaţi valuri, aşadar setaţi modul de declanşare al aparatului foto la fotografiere continuă de mare viteză şi realizaţi o serie de fotografii rapide în timp ce valurile se sparg.

Valuri mici se sparg de pietre la malul unei plaje.

Nimic nu demonstrează puterea maiestuoasă a apei ca un val care se sparge – experimentaţi cu diferiţi timpi de expunere pentru a varia imaginea finală. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 850D cu obiectiv Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM la 27 mm, 1/20 s, f/25 şi ISO 100.

Dacă doriţi să surprindeţi mişcarea dramatică a mării, veţi avea nevoie de un timp de expunere rapid de aproximativ 1/500 de secunde. Alternativ, un timp de expunere mai lung poate contribui la transmiterea unei senzaţii de mişcare prin transformarea stropilor şi a picăturilor în dungi explozive şi estompate. Încercaţi să setaţi aparatul foto în modul Prioritate de timp de expunere (Tv) şi să reduceţi timpul de expunere la aproximativ 1/20 s cu ISO 100. La acest timp de expunere, cel mai bine este să utilizaţi un trepied, dar puteţi fotografia cu aparatul foto în mână cât timp rămâneţi nemişcat.

Dacă aveţi un obiectiv cu IS sau un EOS R5 sau R6 cu IS încorporat şi utilizaţi un obiectiv grandangular, urmând regula de bază a „reciprocităţii”: o expunere de 1/20 secunde poate fi realizată cu aparatul foto în mână cu un obiectiv de 20 mm.

Sau, dacă doriţi să fiţi puţin mai activ, fie aproape de apă sau în apă, Canon IVY REC este un aparat excelent. Este rezistent la şocuri şi la apă timp de 30 minute la o adâncime de până la doi metri. Pentru mai multe sfaturi despre fotografierea sporturilor acvatice, consultaţi ghidul nostru pentru a obţine cele mai bune rezultate când fotografiaţi acţiune acvatică.

5. Cum să surprindeţi picăturile de apă

Un bărbat îşi ţine aparatul foto deasupra unei ceşti cu apă aşezate pe fundalul unei coli albastre, în timp ce fotografiază o picătură stropind de sus.

Poziţionarea bliţului în spatele unei coli de acetat albastru creează reflexii colorate pe suprafaţa apei.

O picătură de apă stropeşte şi creează unde.

Un obiectiv macro precum RF 35 mm F1.8 IS STM, pe care James l-a utilizat pentru a face această fotografie, vă permite să fotografiaţi picături de apă în prim-plan în cele mai mici detalii. Focalizaţi manual în prealabil pe punctul în care va cădea picătura. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS RP cu obiectiv RF 35mm F1.8 Macro IS STM la 2 s, f/16 şi ISO 100.

Din păcate, vremea nu este întotdeauna de partea noastră. În acest caz, puteţi să vă exersaţi întotdeauna abilităţile de a fotografia apa mai aproape de casă, iar picăturile de apă pot părea incredibile când sunt văzute de aproape. Pentru a surprinde căderea unei picături de apă, va trebui să utilizaţi un bliţ extern, cum ar fi Canon Speedlite EL-100 şi să fotografiaţi într-o locaţie întunecată. În acest fel, puteţi utiliza durata bliţului (lungimea exploziei de lumină) pentru a surprinde mişcarea când picătura atinge suprafaţa apei de dedesubt.

Exersaţi această tehnică prin aşezarea unui picurător sau a unei seringi cu apă deasupra unui pahar cu apă şi poziţionarea unui bliţ pentru a lumina picătura din spate. Setaţi aparatul în modul Manual (M) la f/8, ISO 100 şi cu un timp de expunere de aproximativ două secunde. Începeţi expunerea, lăsaţi apa să picure, apoi fie declanşaţi bliţul manual atunci când picătura atinge suprafaţa, fie utilizaţi un declanşator la distanţă pentru a declanşa bliţul automat. Este o provocare pentru abilităţile dvs. de fotografiere şi tehnica de iluminare, dar rezultatele pot fi spectaculoase.
Articol scris de James Paterson

Produse conexe

Articole conexe