Există un motiv pentru care fotografia peisajelor de coastă este un tip de fotografie peisagistică atât de populară. Graţie contrastului izbitor dintre ţărm şi mare, formele create de lumină în momentul în care este reflectată de apă şi schimbările deseori dramatice ale condiţiilor meteorologice, peisajele marine sunt deosebit de atrăgătoare.
Fotograful şi profesorul italian de fotografie Erik Colombo adoră să fotografieze peisaje marine. El se descrie ca fiind „un fotograf 360°” care a lucrat în toate genurile de fotografie, de la nunţi până la modă şi videoclipuri comerciale, dar marea sa pasiune este fotografierea peisajelor şi a faunei sălbatice. El a călătorit mult pentru a fotografia „cele mai sălbatice şi mai emblematice peisaje ale frumoasei noastre planete, de la munţi la oceane, de la gheţari la vulcani”. De asemenea, el îşi dedică o mare parte din timp organizării de cursuri, ateliere de teren şi tururi fotografice în cadrul cărora împărtăşeşte abilităţile şi cunoştinţele sale.
Aici discutăm cu Erik pentru a obţine sfaturile sale privind realizarea unor fotografii de succes ale peisajelor marine şi folosim împreună unele dintre cele mai bune aparate foto şi obiective Canon pentru a fotografia plaja şi peisajele de coastă.
FOTOGRAFIA PEISAGISTICĂ
Sfaturi pentru fotografii mai bune ale peisajelor marine
1. Cum să obţineţi fotografii dramatice ale peisajelor marine
„Compoziţia este cel mai important lucru în fotografie, dar mai ales la peisajele marine”, afirmă Erik. El vă recomandă să petreceţi ceva timp într-o locaţie înainte de a face fotografii. „Explorarea fără un aparat foto vă ajută foarte mult”, afirmă el. „Doar după ce petrec 20-30 minute pentru a cunoaşte un loc, îmi scot aparatul foto din rucsac.”
Largul mării poate fi fascinant în viaţa reală, dar o fotografie nu îi va surprinde dinamismul. Căutaţi aspecte din peisajul de la malul mării pentru a crea compoziţii cu elemente clasice, cum ar fi puncte de interes la diferite distanţe, încadrare asimetrică şi linii conducătoare. „Rocile sunt subiecte perfecte pentru a crea o compoziţie dinamică”, afirmă Erik, „iar florile pot crea un contrast grozav între culorile lor calde şi culorile reci ale mării.”
În peisajele marine, un orizont drept poate face diferenţa între o fotografie reuşită şi una nereuşită. Multe aparate foto au o nivelă electronică, care poate fi suprapusă pe imaginea din vizor sau pe ecranul din spate pentru a vă ajuta să evitaţi orizonturile înclinate. Aparatul foto EOS R7 a introdus o funcţie de îndreptare automată, care utilizează funcţia de stabilizare integrată a imaginii (IBIS) pentru a îndrepta orice orizont uşor înclinat pentru a asigura fotografii perfecte.
Indiferent de ce aparat foto utilizaţi, Erik vă recomandă, de asemenea, să activaţi funcţia grilă pentru a obţine fotografii drepte, pentru a ajuta la tehnicile clasice de compoziţie, cum ar fi regula treimilor sau pentru a alinia elementele diagonale ale imaginii.
2. Realizaţi fotografii verticale ale peisajelor marine
În prezent, fotografierea pe verticală este la fel de importantă ca fotografierea pe orizontală, chiar şi pentru peisaje. Crearea de imagini care să funcţioneze bine pe diferite platforme de reţele sociale este o parte esenţială a fluxului de lucru al multor fotografi, dar este şi o oportunitate de a alege detalii interesante care ar putea să nu fie atât de evidente în fotografiile orizontale.
„Ador compoziţiile verticale”, afirmă Erik. „Sunt mai interesante şi mai puţin haotice decât compoziţiile orizontale. Pentru astfel de fotografii, căutarea unui prim-plan bun este esenţială pentru asigurarea unei fotografii interesante şi unice.”
3. Care este cel mai bun moment pentru fotografierea peisajelor marine?
Aceeaşi scenă poate arăta foarte diferit, deoarece intensitatea luminii, direcţia şi culoarea variază pe parcursul zilei. Nu există neapărat un „moment potrivit”, dar dimineaţa devreme şi seara târziu în timpul „orelor de aur” şi în momentele de dinainte şi de după acestea, la „ora albastră”, se vor produce culori mai interesante decât lumina puternică a soarelui la amiază.
Dacă fotografiaţi dimineaţa devreme sau spre seară, aţi putea surprinde peisaje marine impresionante cu silueta unor oameni, copaci şi altor aspecte din peisaj sau cu structuri artificiale. Totuşi, pentru o gamă cât mai largă de detalii şi mai multă flexibilitate creativă, utilizaţi aceeaşi abordare ca şi pentru alte fotografii la lumină redusă – utilizaţi o deschidere mare a diafragmei (număr f mic) pentru a lăsa să pătrundă cât mai multă lumină, măriţi setarea ISO şi alegeţi un aparat foto conceput pentru performanţe remarcabile în condiţii de lumină redusă, cum ar fi gama Canon cu sistemul EOS R.
Cu toate acestea, provocarea o reprezintă adesea condiţiile foarte luminoase, de exemplu lumina orbitoare a soarelui la amiază, mai degrabă decât lumina scăzută. Pentru aceasta, EOS R50 şi alte aparate foto Canon includ funcţii precum modul Scenă inteligentă şi modurile scenă HDR (interval dinamic ridicat), care sunt perfecte pentru fotografierea în condiţii de contrast ridicat, cu tipul de reflexii luminoase pe care le obţineţi adesea pe plajă.
4. Setările aparatului foto pentru fotografii mai bune ale peisajelor marine
Dacă nu puteţi evita fotografierea în lumina puternică de la amiază, Erik vă recomandă să utilizaţi un filtru cu densitate neutră (ND) pentru a reduce cantitatea de lumină care pătrunde în aparatul foto. El însuşi preferă să folosească un filtru puternic ND1000 cu 10 stopuri. „Acest lucru va filtra cantitatea de lumină pentru a vă permite să utilizaţi fotografia cu expunere lungă pentru a crea neclarităţi generate de mişcare pe mare”, afirmă el.
Lui Erik îi place această tehnică, deoarece crearea unei senzaţii de mişcare într-un peisaj marin poate adăuga interes unei scene altfel obişnuite. Două zone cheie asupra cărora ne putem concentra sunt marea şi cerul, care se mişcă relativ lent. Surprinderea impresiei că sunt în mişcare (şi nu îngheţate) necesită un timp de expunere lung şi un suport pentru aparatul foto, de obicei un trepied.
Păstrarea unei valori ISO reduse şi a unei deschideri mici a diafragmei (număr f mare) va permite timpi de expunere mai lungi. Pentru a evita mişcarea aparatului foto atunci când apăsaţi butonul declanşator, puteţi controla aparatul foto de la distanţă utilizând aplicaţia Canon Camera Connect. Încercaţi să fotografiaţi la un timp de expunere lung de 10 secunde sau mai mult pentru a vedea cum norii care se mişcă şi apa care scaldă plaja se estompează într-o culoare mătăsoasă. Alternativ, creşteţi timpul de expunere la valori foarte scurte pentru a surprinde fiecare picătură a valurilor care se sparg.
5. Profunzimea câmpului în fotografiile peisajelor marine
Erik îşi doreşte adesea ca o anumită parte a scenei să fie focalizată clar, iar restul să apară mai estompat (profunzime redusă a câmpului). În aceste situaţii, el apelează la focalizarea manuală şi la o funcţie utilă a aparatelor foto Canon mirrorless pe care le utilizează – evidenţierea focalizării manuale. Acest lucru este util mai ales atunci când nivelurile de lumină sunt mai reduse ori condiţiile sunt difuze, ceea ce face focalizarea mai dificilă.
„Deşi focalizarea automată este foarte utilă”, afirmă el, „atunci când condiţiile meteorologice o fac dificilă, evidenţierea focalizării este salvatoare.” Cu funcţia de evidenţiere a focalizării activată, puteţi focaliza manual cu încredere, deoarece ecranul sau vizorul aparatului foto vor evidenţia exact ceea ce este focalizat prin suprapunerea unei culori luminoase pe părţile focalizate ale scenei şi puteţi vedea zonele evidenţiate modificându-se pe măsură ce reglaţi focalizarea.
În schimb, în fotografia peisagistică, uneori doriţi ca o secţiune cât mai largă din scenă să fie focalizată clar, de la prim-plan până la fundal. O tehnică excelentă pentru acest lucru se numeşte focalizare la distanţă hiperfocală. Distanţa hiperfocală variază în funcţie de obiectiv, diafragmă şi distanţa focală pe care le utilizaţi, astfel încât cea mai uşoară modalitate de a afla unde trebuie să focalizaţi este să utilizaţi calculatorul pentru profunzimea câmpului şi distanţa hiperfocală în aplicaţia gratuită Photo Companion de la Canon. Dacă nu aveţi timp pentru calcule, o regulă generală este să focalizaţi aproximativ o treime din porţiune într-o scenă.
6. Care este cea mai bună vreme pentru fotografierea peisajelor marine?
Vremea poate adăuga un interes real unui peisaj marin fotografiat, fie că este vorba de fuioare subţiri de nori aurii, fie că sunt nori întunecaţi de furtună. Este foarte util să învăţaţi să distingeţi tipare meteo interesante şi să ştiţi cum să profitaţi la maximum de ele. „Întotdeauna le spun elevilor mei că nu există condiţii meteorologice nefavorabile, ci doar fotografi nepricepuţi”, afirmă Erik. „Frumuseţea fotografiei peisagistice o constituie imprevizibilitatea naturii.
„În timpul călătoriilor mele în jurul lumii, cele mai bune condiţii meteorologice pe care le-am găsit au fost după o furtună.”
Fotografiere în timpul unei ploi torenţiale neaşteptate? Este o oportunitate, nu o problemă. „În timpul unei furtuni pe mare”, sugerează Erik, „utilizaţi un obiectiv cu zoom pentru a face fotografii ale valurilor utilizând un timp de expunere scurt de aprox. 1/1000 sec pentru a surprinde picăturile valurilor sau, alternativ, un timp de expunere lung, poate de 10 secunde, pentru a crea ceva abstract.”
7. Cele mai bune aparate foto şi obiective pentru fotografii ale peisajelor marine
Pentru a reduce greutatea pe care trebuie să o transporte, Erik ia adesea un singur aparat foto – un model cu sistemul EOS R full frame cu obiectiv cu zoom RF superangular.
Pentru fotografierea ultra-superangulară, care este o alegere excelentă pentru peisaje marine, un aparat foto full frame, cum ar fi EOS R8, împreună cu obiectivul RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM, reprezintă o combinaţie câştigătoare pentru surprinderea unor peisaje extrem de largi într-un pachet mic, potrivit pentru călătorii. Aparatul EOS R8 este, de asemenea, capabil de fotografiere continuă rapidă de până la 40 cps, ideal pentru surprinderea momentului în care un val se izbeşte de stânci.
O alternativă mai accesibilă, aparatul foto EOS R50 24,2 MP, în combinaţie cu obiectivul RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM sau RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM IS constituie un kit cu o greutate şi mai mică şi uşor portabil, dar foarte flexibil, ideal pentru o zi la mare.
Aceste obiective vă oferă o gamă largă, foarte versatilă de distanţe focale. Dacă doriţi o opţiune de super-teleobiectiv, RF 100-400mm F5.6-8 IS USM este o alegere excelentă în combinaţie cu un aparat foto full frame şi vă oferă o rază mai mare de acţiune pe un aparat foto APS-C.
Dacă aveţi deja obiective EF şi doriţi să le utilizaţi cu aparatele foto cu sistemul EOS R, adaptorul de montură cu filtru cu montare în spatele obiectivului EF-EOS R oferă un bonus suplimentar: nu numai că vă permite să utilizaţi obiective EF şi EF-S fără pierdere de calitate sau funcţionalitate, dar adaugă şi posibilitatea de a utiliza filtre cu montare în spatele obiectivului. Este disponibil fie cu un filtru V-ND, fie cu un filtru de polarizare circulară, ambele nepreţuite în strălucirea luminoasă de la mare.
Litoralul nu este doar un loc de distracţie cu prietenii şi familia, el este şi un loc cu potenţial imens pentru fotografii peisagistice minunate, indiferent de vreme.
Articol scris de Astrid Pitman şi Sarah Bakkland
Produse conexe
-
Aparate foto mirrorless
EOS R50
Creaţi cel mai bun conţinut care atrage atenţia cu acest aparat foto mirrorless EOS R, de la fotografii clare la filme 4K şi streamuri live. Toul cu un singur dispozitiv dedicat. -
Aparate foto mirrorless
EOS R10
Faceţi următorii paşi în fotografie şi filmare cu un aparat foto mirrorless din sistemul EOS R construit pe baza unui senzor de dimensiune APS-C. -
Aparate foto mirrorless
EOS R7
Exploraţi natura sălbatică cu un aparat foto care oferă o viteză şi o calitate a imaginii senzaţionale într-un corp APS-C portabil, proiectat pentru viitor. -
Aparate foto mirrorless
EOS R8
Avansaţi la fotografii şi filme full frame şi realizaţi-vă ambiţiile creative. -
Obiective RF-S
RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM
Apropiaţi-vă cu acest teleobiectiv cu zoom APS-C uşor şi versatil şi găsiţi o nouă dimensiune pentru surprinderea călătoriilor, sporturilor, familiilor şi animalelor de companie. -
Obiective RF-S
RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM
Un obiectiv cu zoom de la grandangular la teleobiectiv pentru seria EOS R APS-C, perfect pentru călătorii, natură sălbatică, sport şi stil de viaţă. -
Obiectiv cu zoom ultra-grandangular
RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Un obiectiv RF cu zoom de 15-30 mm, compact şi uşor, perfect pentru călătorii, inclusiv peisaje urbane, peisaje cu natură, arhitectură şi vlogging în mişcare. -
Teleobiectiv cu zoom
RF 70-200mm F4L IS USM
Un teleobiectiv cu zoom seria L esenţial, compact şi uşor, RF 70-200mm F4L IS USM este perfect pentru călătorii, sport/natură sălbatică şi portrete. -
Trepied
Tripod Grip HG-100TBR
Filmaţi mai mult timp cu stabilitate şi flexibilitate creativă sporite datorită acestui mâner tip trepied unic, cu telecomandă detaşabilă.