Când condiţiile de lumină se îmbină armonios cu scena sau subiectul din faţa dumneavoastră, rezultatele pot fi senzaţionale. Dacă ştiţi cum să recunoaşteţi cea mai bună sursă de lumină disponibilă, indiferent că este lumină naturală sau artificială, vă veţi bucura de avantaje imense. Cel mai bun aspect este că nu aveţi nevoie de un kit de iluminare costisitor pentru a profita la maximum de lumină. Nu vă trebuie decât un ochi experimentat în ceea ce priveşte lumina bună. De îndată ce începeţi să priviţi, veţi descoperi că este peste tot.
Iată opt sfaturi cu care vă puteţi perfecţiona fotografierea cu lumina disponibilă.
8 sfaturi despre cum puteţi profita la maximum de lumina disponibilă
1. Utilizaţi lumina naturală în avantajul dumneavoastră
Pământul se roteşte în permanenţă, aşa că unghiul şi calitatea luminii naturale se schimbă mereu. La prânz, în razele puternice ale soarelui pe un cer senin, lumina va fi proiectată de sus în jos şi va fi intensă, producând imagini cu contrast puternic. De obicei, fotografilor nu le place această lumină, dar poate fi utilă dacă scopul este să includeţi razele soarelui în scenă.
Când soarele coboară mai jos pe cer, lumina trebuie să parcurgă o distanţă mai mare prin atmosfera Pământului. Culorile din spectrul vizibil cu lungimi de undă mai mici, cum ar fi albastru şi violet, sunt răspândite de particulele din atmosferă, făcând culorile mai blânde şi mai calde. Acesta este motivul pentru care lumina la lăsarea serii şi apusurile sunt în culori intense de roşu şi galben şi perioada chiar de dinainte de răsăritul şi apusul soarelui este cunoscută drept ora de aur.
2. Profitaţi la maximum de condiţiile meteorologice
Condiţiile meteorologice au o influenţă mare asupra calităţii luminii naturale. Într-o zi înnorată, norii vor dispersa razele soarelui şi umbrele vor fi mai puţin accentuate. În mod similar, ceaţa şi ploaia pot atenua şi oferi o nuanţă mai rece luminii.
Contează şi perioada din an. Depinde de locul în care vă aflaţi în lume, însă în general, pe timp de iarnă, datorită înclinării pământului soarele este mai îndepărtat, ceea ce înseamnă că unghiul luminii va fi mai mic. Aşadar, chiar dacă zilele sunt mai scurte, practic avem mai multă lumină direcţionată cu care putem lucra. Pe de altă parte, pe perioada verii soarele ajunge mai sus pe cer, ceea ce înseamnă că lumina este proiectată mai degrabă de sus în jos, fiind mai puţin utilă pentru fotografii în jurul prânzului.
„Setările pe care le alegeţi pot fi mai complexe pe perioada iernii, când fotografiaţi zăpada sau cerul înnorat”, explică ambasadorul Canon Sebastien Devaud. „Este mai bine să creşteţi puţin expunerea faţă de setarea automată pentru expunere, astfel încât zăpada sau cerul să pară mai mult albe decât gri. Fotografierea alb-negru este o metodă bună de a accentua aspectul dramatic al acestui sezon, iar ceaţa, burniţa, norii joşi sau apa pot crea o atmosferă deosebită în fotografiile de iarnă.”
3. Folosiţi lumina disponibilă pentru portrete
În majoritatea mediilor din interior, cel mai probabil, există zone de lumină naturală nemaipomenită pe care o puteţi captura. O fereastră reprezintă o sursă de lumină difuză similară unui softbox de studio. Aşadar, dacă fotografiaţi oameni la interior, rugaţi-i să se apropie de fereastră şi stingeţi lumina artificială.
De asemenea, puteţi utiliza un reflector pentru a reflecta lumina de la exterior pe subiectul dumneavoastră. Un reflector poate fi ceva simplu ca o bucată mare de carton alb sau o folie de staniol. Reflectorul va crea o lumină blândă şi naturală, pe care o puteţi orienta şi direcţiona exact ca pe un bliţ.
Calitatea luminii face o mare diferenţă în portretele la exterior. Lumina puternică a soarelui poate fi destul de aspră cu feţele, deoarece creează umbre accentuate şi poate determina subiecţii să-şi închidă ochii. Perioadele înnorate sunt perfecte, deoarece lumina blândă reduce umbrele.
Dacă soarele străluceşte şi abia aşteptaţi să se înnoreze, puteţi încerca să realizaţi portrete la umbra unui copac sau a unei clădiri, deoarece lumina este mai atenuată şi mai blândă cu feţele. Sau puteţi încerca să ţineţi sub control lumina cu ajutorul unui reflector, fie umbrind subiectul reflectând lumina pe umbre, fie folosind un panou de difuzare. Un reflector 5 în 1 eficient şi convenabil este ideal. Ţineţi cont de nuanţa pielii modelului atunci când alegeţi culoarea reflectorului.
4. Folosiţi lumina scăzută în avantajul dumneavoastră
Pe măsură ce soarele coboară sub linia orizontului, lumina naturală rămasă capătă nuanţele albastre reci ale asfinţitului. Acesta poate fi un moment de care puteţi profita şi ieşi afară cu aparatul foto. Însă deoarece cantitatea de lumină este redusă, aveţi nevoie de un aparat foto cu performanţă bună în condiţii de luminozitate scăzută. Aparatele foto cu senzori mai mari pot colecta o cantitate mai mare din lumina naturală în scădere, mai ales dacă sunt utilizate în combinaţie cu un obiectiv care are o deschidere mare a diafragmei.
Pe perioada asfinţitului poate fi necesar să creşteţi timpul de expunere pentru a permite pătrunderea unei cantităţi mai mari de lumină către senzorul aparatului foto. Aparatele foto mirrorless din sistemul EOS R de la Canon oferă funcţia IBIS revoluţionară, astfel încât să puteţi ţine în mână aparatul foto pentru expuneri de o secundă sau mai mult, fără a vă face griji cu privire la mişcarea aparatului care ar putea distruge fotografia.
5. Alegeţi cele mai bune setări pentru împrejurimi
Dacă nu vă este greu să setaţi diafragma şi timpul de expunere, unul dintre cele mai bune moduri de expunere pentru fotografierea în lumină naturală este Manual (M) cu ISO automat. Astfel, aparatul foto stabileşte cea mai bună valoare ISO în funcţie de lumina disponibilă. O setare generală bună pentru expunere în lumina zilei este timpul de expunere de 1/200 s, diafragma f/8 şi ISO automat. Seara, când lumina scade, deschideţi diafragma la f/2,8 sau la cea mai mare valoare şi menţineţi ISO la o valoare redusă pentru a obţine fotografii mai clare, cu mai puţin zgomot. În acest scop, un obiectiv cu o deschidere maximă rapidă a diafragmei, cum ar fi Canon RF 50mm F1.8 STM, se dovedeşte a fi extrem de valoros.
Lumina scăzută înseamnă a fotografia cu o valoare ISO ridicată, ceea ce poate genera mai mult zgomot în imagine. De asemenea, focalizarea automată poate fi mai dificilă. Însă când utilizaţi un aparat foto cu o performanţă bună în condiţii de luminozitate scăzută, cum ar fi Canon EOS R6 sau EOS R7, veţi obţine în continuare rezultate clare la valori ISO ridicate, precum 3200 sau mai mult. În plus, sistemul de focalizare automată de cea mai înaltă calitate funcţionează în condiţii de întuneric aproape total.
6. Adaptaţi nivelul de alb la temperatura de culoare
Pe lângă calitatea luminii naturale, trebuie să luăm în calcul şi culoarea. Aceasta se poate modifica pe parcursul zilei. Dimineaţa, culoarea este destul de caldă. La prânz este mai rece, iar seara devine din nou caldă. Măsurăm gradele în Kelvin, iar diferenţele pot varia de la 2000 K la răsărit, până la 7000 K în lumina puternică a soarelui.
De asemenea, culorile pot deveni mai reci dacă sunteţi la umbră sau într-o zonă unde cerul este înnorat. Prin urmare, setaţi nivelul de alb în funcţie de condiţii, utilizând unul dintre modurile presetate. Dacă aveţi îndoieli, fotografiaţi în format RAW, deoarece puteţi alege orice nivel de alb ulterior în etapa de editare a imaginilor în software-ul de procesare şi editare a fotografiilor RAW, cum ar fi Digital Photo Professional de la Canon.
7. Fotografiaţi cu timpi de expunere lungi după lăsarea întunericului
Poziţionaţi-vă aparatul foto pe o suprafaţă stabilă sau pe un trepied pentru a putea captura scene la asfinţit sau chiar la lumina lunii, deoarece aceasta înseamnă că puteţi fotografia cu timpi de expunere foarte lungi de câteva secunde sau mai mult. Dacă folosiţi aparatul foto cu aplicaţia Camera Connect de la Canon, puteţi folosi telefonul pentru a acţiona butonul declanşator, pentru a porni şi opri expunerile Bulb şi pentru a fotografia de la distanţă. Acest aspect este util în cazul în care aparatul foto este într-o poziţie din care vă este greu să vedeţi ecranul LCD, sau pentru fotografii în care chiar şi cea mai mică mişcare a aparatului foto ar cauza zone neclare sau ar distruge efectul.
8. Fiţi atent la subiect şi la împrejurimi
Diferitele caracteristici ale luminii naturale sunt potrivite pentru anumiţi subiecţi. De exemplu, lumina subtilă de la fereastră poate fi ideală pentru portrete discrete, melancolice. În schimb, lumina directă a soarelui este excelentă pentru a scoate în evidenţă culorile intense şi texturile precum blana sau penele în fotografia de natură sălbatică. Umbrele lungi pot fi extraordinare pentru scenele cu arhitectură sau stradale, iar iluminarea din spate din timpul asfinţitului este ideală pentru a captura siluetele pe cerul plin de viaţă.
De asemenea, puteţi profita la maximum de orice sursă de lumină artificială disponibilă, cum ar fi iluminatul stradal, lămpile de birou sau de lumina flăcărilor unui foc de tabără sau a unei vetre.
Există diverse surse de lumină minunate disponibile, aşa că ori de câte ori ieşiţi la plimbare cu aparatul foto întrebaţi-vă: lumina este puternică sau blândă, intensă sau scăzută, caldă sau rece, de sus în jos sau din lateral? Familiarizaţi-vă cu aceste noţiuni elementare despre iluminare pentru a avea încrederea că fotografiile dumneavoastră vor fi excelente, indiferent de condiţii.
Articol scris de James Paterson
Produse conexe
-
EOS R6
Indiferent ce şi cum fotografiaţi, EOS R6 vă permite să vă folosiţi creativitatea în moduri la care nu v-aţi fi gândit că sunt posibile. -
EOS R7
Exploraţi natura sălbatică cu un aparat foto care oferă o viteză şi o calitate a imaginii senzaţionale într-un corp APS-C portabil, proiectat pentru viitor. -
EOS RP
Un aparat foto mirrorless full-frame mic, uşor şi intuitiv, conceput pentru fotografie de călătorie şi de fiecare zi. -
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Obiectivul de zi cu zi ideal pentru pasionaţii de aparate foto mirrorless full frame. Simplu de utilizat, RF 24-105mm F4-7.1 IS STM este uşor, compact şi gata să vă ducă fotografia la următorul nivel. -
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Obiectiv MACRO f/1,8 de 35 mm, cu deschidere rapidă a diafragmei, pentru perspectivă grandangulară, focalizare la distanţă redusă şi stabilizator de imagine hibrid. -
RF 50mm F1.8 STM
Un obiectiv RF de 50 mm cu distanţă focală fixă, compact, silenţios şi uşor, având o deschidere mare a diafragmei, de f/1,8, perfect pentru valorificarea viziunii dumneavoastră creative.