8 sfaturi despre cum puteţi profita la maximum de lumina disponibilă

Lumina este cel mai important element din fiecare fotografie pe care o realizăm. Aflaţi cum puteţi găsi cea mai bună lumină, indiferent că este naturală sau artificială, precum şi setările de care aveţi nevoie pentru a o capta.
Un aparat foto Canon EOS R6 cu care se realizează o fotografie a unui copil care ţine baloane în mână, cu soarele care apune în fundal.

Când condiţiile de lumină se îmbină armonios cu scena sau subiectul din faţa dumneavoastră, rezultatele pot fi senzaţionale. Dacă ştiţi cum să recunoaşteţi cea mai bună sursă de lumină disponibilă, indiferent că este lumină naturală sau artificială, vă veţi bucura de avantaje imense. Cel mai bun aspect este că nu aveţi nevoie de un kit de iluminare costisitor pentru a profita la maximum de lumină. Nu vă trebuie decât un ochi experimentat în ceea ce priveşte lumina bună. De îndată ce începeţi să priviţi, veţi descoperi că este peste tot.

Iată opt sfaturi cu care vă puteţi perfecţiona fotografierea cu lumina disponibilă.

1. Utilizaţi lumina naturală în avantajul dumneavoastră

O ambarcaţiune navighează la prânz pe râul Douro din Porto, Portugalia. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

La prânz într-o zi senină, lumina soarelui este proiectată de sus în jos, în culori reci şi creează umbre intense în zona riverană a oraşului Porto. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM la 44mm, 1/125 s, f/10 şi ISO 100.

Soarele apune peste râul Douro din Porto, Portugalia. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

În jurul amurgului, lumina soarelui la un unghi redus este mai caldă, mai atenuată şi mai difuză. Lumina subliniază detalii, accentuând împrejurimile cu un joc atrăgător de zone luminoase şi umbre. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu un obiectiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM la 24 mm, 1/100 s, f/10 şi ISO 640.

Pământul se roteşte în permanenţă, aşa că unghiul şi calitatea luminii naturale se schimbă mereu. La prânz, în razele puternice ale soarelui pe un cer senin, lumina va fi proiectată de sus în jos şi va fi intensă, producând imagini cu contrast puternic. De obicei, fotografilor nu le place această lumină, dar poate fi utilă dacă scopul este să includeţi razele soarelui în scenă.

Când soarele coboară mai jos pe cer, lumina trebuie să parcurgă o distanţă mai mare prin atmosfera Pământului. Culorile din spectrul vizibil cu lungimi de undă mai mici, cum ar fi albastru şi violet, sunt răspândite de particulele din atmosferă, făcând culorile mai blânde şi mai calde. Acesta este motivul pentru care lumina la lăsarea serii şi apusurile sunt în culori intense de roşu şi galben şi perioada chiar de dinainte de răsăritul şi apusul soarelui este cunoscută drept ora de aur.

2. Profitaţi la maximum de condiţiile meteorologice

Copaci desfrunziţi învăluiţi în ceaţă albastră. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM.

Norii şi ceaţa atenuează şi dispersează lumina pentru a obţine rezultate melancolice. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM la 1/160 s, f/7,1 şi ISO 250.

Un bărbat stă într-o pădure într-o zi de iarnă, cu aparatul foto Canon montat pe un trepied.

Lumina difuză a dimineţilor de iarnă este ideală pentru a realiza imagini impresionante cu peisaje rurale.

Condiţiile meteorologice au o influenţă mare asupra calităţii luminii naturale. Într-o zi înnorată, norii vor dispersa razele soarelui şi umbrele vor fi mai puţin accentuate. În mod similar, ceaţa şi ploaia pot atenua şi oferi o nuanţă mai rece luminii.

Contează şi perioada din an. Depinde de locul în care vă aflaţi în lume, însă în general, pe timp de iarnă, datorită înclinării pământului soarele este mai îndepărtat, ceea ce înseamnă că unghiul luminii va fi mai mic. Aşadar, chiar dacă zilele sunt mai scurte, practic avem mai multă lumină direcţionată cu care putem lucra. Pe de altă parte, pe perioada verii soarele ajunge mai sus pe cer, ceea ce înseamnă că lumina este proiectată mai degrabă de sus în jos, fiind mai puţin utilă pentru fotografii în jurul prânzului.

„Setările pe care le alegeţi pot fi mai complexe pe perioada iernii, când fotografiaţi zăpada sau cerul înnorat”, explică ambasadorul Canon Sebastien Devaud. „Este mai bine să creşteţi puţin expunerea faţă de setarea automată pentru expunere, astfel încât zăpada sau cerul să pară mai mult albe decât gri. Fotografierea alb-negru este o metodă bună de a accentua aspectul dramatic al acestui sezon, iar ceaţa, burniţa, norii joşi sau apa pot crea o atmosferă deosebită în fotografiile de iarnă.”

3. Folosiţi lumina disponibilă pentru portrete

Un portret al unei persoane cu păr blond creţ care priveşte la aparatul foto, iluminat din lateral şi realizat cu un aparat foto Canon EOS R6 cu un obiectiv Canon RF 50mm F1.8 STM.

O metodă ideală de a profita de lumina disponibilă este să poziţionaţi subiectul lângă o fereastră mare. Fereastra boltită din stânga aparatului foto creează în această imagine o sursă de lumină naturală blândă şi atrăgătoare. Puteţi încerca cu draperii sau plase pentru a difuza lumina pentru a obţine efectul dorit. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 50mm F1.8 STM la 1/200 s, f/2,8 şi ISO 500.

O balerină îşi echilibrează un picior cu braţele întinse în timp ce razele soarelui se strecoară prin jaluzelele din faţa ei. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 50mm F1.2L USM.

Această lumină puternică a soarelui care se strecoară printre jaluzele a fost folosită pentru a obţine un efect mai dramatic, reprezentând un element esenţial al imaginii. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 50mm F1.2L USM la 1/1500 s, f/2 şi ISO 200. © Javier Cortes - ambasador Canon

În majoritatea mediilor din interior, cel mai probabil, există zone de lumină naturală nemaipomenită pe care o puteţi captura. O fereastră reprezintă o sursă de lumină difuză similară unui softbox de studio. Aşadar, dacă fotografiaţi oameni la interior, rugaţi-i să se apropie de fereastră şi stingeţi lumina artificială.

De asemenea, puteţi utiliza un reflector pentru a reflecta lumina de la exterior pe subiectul dumneavoastră. Un reflector poate fi ceva simplu ca o bucată mare de carton alb sau o folie de staniol. Reflectorul va crea o lumină blândă şi naturală, pe care o puteţi orienta şi direcţiona exact ca pe un bliţ.

Un copil pe un câmp sprijinindu-şi mâna pe un stâlp de lemn. Lumina directă a soarelui proiectează umbre accentuate pe faţa lui. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 50mm F1.8 STM.

Un simplu reflector poate fi util pentru portretele realizate în zilele însorite. În acest portret, razele directe ale soarelui creează umbre accentuate. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 50mm F1.8 STM la 1/250 s, f/5,6 şi ISO 100.

Un copil pe un câmp sprijinindu-şi mâna pe un stâlp de lemn. S-a utilizat un reflector pentru a atenua lumina. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 50mm F1.8 STM.

În această imagine s-a folosit un reflector pentru a reflecta lumina pe umbre şi a reduce contrastul. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 50mm F1.8 STM la 1/250 s, f/5,6 şi ISO 100.

Calitatea luminii face o mare diferenţă în portretele la exterior. Lumina puternică a soarelui poate fi destul de aspră cu feţele, deoarece creează umbre accentuate şi poate determina subiecţii să-şi închidă ochii. Perioadele înnorate sunt perfecte, deoarece lumina blândă reduce umbrele.

Dacă soarele străluceşte şi abia aşteptaţi să se înnoreze, puteţi încerca să realizaţi portrete la umbra unui copac sau a unei clădiri, deoarece lumina este mai atenuată şi mai blândă cu feţele. Sau puteţi încerca să ţineţi sub control lumina cu ajutorul unui reflector, fie umbrind subiectul reflectând lumina pe umbre, fie folosind un panou de difuzare. Un reflector 5 în 1 eficient şi convenabil este ideal. Ţineţi cont de nuanţa pielii modelului atunci când alegeţi culoarea reflectorului.

Un copil pe un câmp sprijinindu-şi mâna pe un stâlp de lemn. S-a utilizat un reflector pentru a-i umbri faţa. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 50mm F1.8 STM.

Pentru această imagine s-a utilizat un reflector pentru a umbri faţa de razele soarelui, pentru rezultate mai delicate. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 50mm F1.8 STM la 1/250 s, f/5,6 şi ISO 640.

Un copil pe un câmp sprijinindu-şi mâna pe un stâlp de lemn. S-a folosit un panou de difuzare pentru a atenua lumina soarelui. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 50mm F1.8 STM.

Comparativ, panoul de difuzare al unui reflector 5 în 1 atenuează lumina soarelui, obţinând un portret mai echilibrat. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 50mm F1.8 STM la 1/250 s, f/5,6 şi ISO 100.

4. Folosiţi lumina scăzută în avantajul dumneavoastră

Silueta unui copac singuratic pe un deal, pe fundalul unui cer albastru la asfinţit. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Funcţia Stabilizare integrată a imaginii (IBIS) de pe aparatele foto din sistemul EOS R precum EOS R6 vă permite să realizaţi fotografii ţinând aparatul foto în mână în condiţii de luminozitate scăzută la timpi de expunere lungi de câteva secunde. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM la 27mm, 2 s, f/11 şi ISO 100.

Pe măsură ce soarele coboară sub linia orizontului, lumina naturală rămasă capătă nuanţele albastre reci ale asfinţitului. Acesta poate fi un moment de care puteţi profita şi ieşi afară cu aparatul foto. Însă deoarece cantitatea de lumină este redusă, aveţi nevoie de un aparat foto cu performanţă bună în condiţii de luminozitate scăzută. Aparatele foto cu senzori mai mari pot colecta o cantitate mai mare din lumina naturală în scădere, mai ales dacă sunt utilizate în combinaţie cu un obiectiv care are o deschidere mare a diafragmei.

Pe perioada asfinţitului poate fi necesar să creşteţi timpul de expunere pentru a permite pătrunderea unei cantităţi mai mari de lumină către senzorul aparatului foto. Aparatele foto mirrorless din sistemul EOS R de la Canon oferă funcţia IBIS revoluţionară, astfel încât să puteţi ţine în mână aparatul foto pentru expuneri de o secundă sau mai mult, fără a vă face griji cu privire la mişcarea aparatului care ar putea distruge fotografia.

5. Alegeţi cele mai bune setări pentru împrejurimi

Prim-planul unui obiectiv Canon 50mm montat pe un Canon EOS R6.

Obiectivele cu o diafragmă mai mare sau mai „Rapidă”, precum Canon RF 50mm F1.8 STM sau RF 24mm F1.8 MACRO IS STM, sunt ideale pentru fotografia în condiţii de luminozitate scăzută.

Ecranul unui aparat foto Canon EOS R6 pe care se văd setările modului Manual.

Încercaţi să utilizaţi modul Manual (M) cu ISO automat pentru imaginile realizate în lumină naturală, astfel încât să aveţi controlul atât asupra timpului de expunere, cât şi asupra diafragmei.

Dacă nu vă este greu să setaţi diafragma şi timpul de expunere, unul dintre cele mai bune moduri de expunere pentru fotografierea în lumină naturală este Manual (M) cu ISO automat. Astfel, aparatul foto stabileşte cea mai bună valoare ISO în funcţie de lumina disponibilă. O setare generală bună pentru expunere în lumina zilei este timpul de expunere de 1/200 s, diafragma f/8 şi ISO automat. Seara, când lumina scade, deschideţi diafragma la f/2,8 sau la cea mai mare valoare şi menţineţi ISO la o valoare redusă pentru a obţine fotografii mai clare, cu mai puţin zgomot. În acest scop, un obiectiv cu o deschidere maximă rapidă a diafragmei, cum ar fi Canon RF 50mm F1.8 STM, se dovedeşte a fi extrem de valoros.

Lumina scăzută înseamnă a fotografia cu o valoare ISO ridicată, ceea ce poate genera mai mult zgomot în imagine. De asemenea, focalizarea automată poate fi mai dificilă. Însă când utilizaţi un aparat foto cu o performanţă bună în condiţii de luminozitate scăzută, cum ar fi Canon EOS R6 sau EOS R7, veţi obţine în continuare rezultate clare la valori ISO ridicate, precum 3200 sau mai mult. În plus, sistemul de focalizare automată de cea mai înaltă calitate funcţionează în condiţii de întuneric aproape total.

6. Adaptaţi nivelul de alb la temperatura de culoare

Ecranul tactil de pe spatele unui aparat foto Canon pe care se văd flori roz şi modul aparatului foto setat la Înnorat.

Adaptaţi setările pentru nivelul de alb în funcţie de condiţii, astfel încât culorile să fie precise.

Pe lângă calitatea luminii naturale, trebuie să luăm în calcul şi culoarea. Aceasta se poate modifica pe parcursul zilei. Dimineaţa, culoarea este destul de caldă. La prânz este mai rece, iar seara devine din nou caldă. Măsurăm gradele în Kelvin, iar diferenţele pot varia de la 2000 K la răsărit, până la 7000 K în lumina puternică a soarelui.

De asemenea, culorile pot deveni mai reci dacă sunteţi la umbră sau într-o zonă unde cerul este înnorat. Prin urmare, setaţi nivelul de alb în funcţie de condiţii, utilizând unul dintre modurile presetate. Dacă aveţi îndoieli, fotografiaţi în format RAW, deoarece puteţi alege orice nivel de alb ulterior în etapa de editare a imaginilor în software-ul de procesare şi editare a fotografiilor RAW, cum ar fi Digital Photo Professional de la Canon.

7. Fotografiaţi cu timpi de expunere lungi după lăsarea întunericului

Un copac înalt singuratic la asfinţit, cu un cer albastru vast în spate. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

În această imagine, expunerea lungă estompează norii care se deplasează lent. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM la 29 mm, 137 s, f/22 şi ISO 100.

Un aparat foto Canon orientat către un arbore singuratic, lângă un smartphone pe care se vede aplicaţia Canon Camera Connect.

Puteţi utiliza aplicaţia Canon Camera Connect pentru a porni şi opri expunerea bulb cu ajutorul telefonului - este foarte simplu.

Poziţionaţi-vă aparatul foto pe o suprafaţă stabilă sau pe un trepied pentru a putea captura scene la asfinţit sau chiar la lumina lunii, deoarece aceasta înseamnă că puteţi fotografia cu timpi de expunere foarte lungi de câteva secunde sau mai mult. Dacă folosiţi aparatul foto cu aplicaţia Camera Connect de la Canon, puteţi folosi telefonul pentru a acţiona butonul declanşator, pentru a porni şi opri expunerile Bulb şi pentru a fotografia de la distanţă. Acest aspect este util în cazul în care aparatul foto este într-o poziţie din care vă este greu să vedeţi ecranul LCD, sau pentru fotografii în care chiar şi cea mai mică mişcare a aparatului foto ar cauza zone neclare sau ar distruge efectul.

8. Fiţi atent la subiect şi la împrejurimi

Silueta unui copil care stă pe un gard ţinând mai multe baloane în mână în lumina soarelui la asfinţit. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Utilizaţi compensarea expunerii negative pentru a subexpune prim-planul şi a obţine siluete îndrăzneţe în lumina soarelui la asfinţit. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM la 24 mm, 1/250 s, f/16 şi ISO 100.

O imagine realizată în condiţii de lumină scăzută cu un model cu guler încreţit care pozează în faţa luminilor stradale estompate. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R cu un obiectiv Canon RF 85mm F1.2L USM DS.

Luminile stradale estompate oferă un fundal delicat pentru acest portret în condiţii de luminozitate scăzută. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS R cu obiectiv Canon RF 85mm F1.2L USM la 1/160 s, f/1,2 şi ISO 800.

Diferitele caracteristici ale luminii naturale sunt potrivite pentru anumiţi subiecţi. De exemplu, lumina subtilă de la fereastră poate fi ideală pentru portrete discrete, melancolice. În schimb, lumina directă a soarelui este excelentă pentru a scoate în evidenţă culorile intense şi texturile precum blana sau penele în fotografia de natură sălbatică. Umbrele lungi pot fi extraordinare pentru scenele cu arhitectură sau stradale, iar iluminarea din spate din timpul asfinţitului este ideală pentru a captura siluetele pe cerul plin de viaţă.

De asemenea, puteţi profita la maximum de orice sursă de lumină artificială disponibilă, cum ar fi iluminatul stradal, lămpile de birou sau de lumina flăcărilor unui foc de tabără sau a unei vetre.

Există diverse surse de lumină minunate disponibile, aşa că ori de câte ori ieşiţi la plimbare cu aparatul foto întrebaţi-vă: lumina este puternică sau blândă, intensă sau scăzută, caldă sau rece, de sus în jos sau din lateral? Familiarizaţi-vă cu aceste noţiuni elementare despre iluminare pentru a avea încrederea că fotografiile dumneavoastră vor fi excelente, indiferent de condiţii.



Articol scris de James Paterson

Produse conexe

Articole conexe

7 sfaturi pentru fotografierea în condiţii de lumină redusă

Descoperiţi tehnici importante pentru realizarea de fotografii clare în condiţii de lumină redusă şi cel mai bun kit Canon pentru fotografierea la lumină redusă.

Cum să vă iniţiaţi în fotografie

Doriţi să avansaţi de la smartphone la un aparat foto? Ghidul nostru de fotografiere pentru începători are tot ce vă trebuie pentru a începe.

Controlul expunerii

Familiarizaţi-vă cu setările pentru diafragmă, timpul de expunere şi sensibilitatea ISO.

De ce şi cum să utilizaţi bliţul

Cinci moduri de a vă îmbunătăți fotografiile folosind bliţul.