FOTOGRAFIA PEISAGISTICĂ

Accentuaţi frumuseţea unică a fiecărui anotimp

Fotograful de călătorii Benjamin Hegyi vă învaţă cum să fotografiaţi şi să editaţi imaginile pentru a ilustra întreaga măreţie a iernii, primăverii, verii şi a toamnei.
O privelişte asupra Dunării spre Gellérthegy în Budapesta, Ungaria, surprinsă de undeva de la înălţime, cu o nuanţă caldă de roşu-arămiu.

Fiecare anotimp vine cu recompense bogate pentru fotografi, fiecare perioadă a anului oferind o gamă unică de culori, tonuri şi stări de spirit. Fotograful maghiar Benjamin Hegyi, în vârstă de 18 ani, a devenit o autoritate în materie de inspiraţie în ceea ce priveşte crearea de conţinut sezonier pentru reţelele sociale, împărtăşind cu cei 40.000 de urmăritori avizi de pe Instagram imaginile sale de călătorie, cu peisaje urbane şi peisaje din natură, atent editate şi selectate.

Iată care sunt sfaturile lui de top pentru a intensifica atmosfera fiecărui anotimp al anului.

1. Aveţi în minte rezultatul final

Lago di Braies în Tirolul de Sud, Italia, cu vedere spre Dolomiţi în fundal. În prim-plan pot fi văzute trepte de lemn şi numeroase bărci mici.

Pentru imaginile de vară, Benjamin adoră peisajele scăldate în lumina puternică a soarelui în plină zi, mai degrabă decât să opteze pentru adesea preferata „oră de aur”, imediat după răsărit sau înainte de apus. Soarele puternic din această imagine, realizată la Lago di Braies, în Tirolul de Sud, Italia, produce culori vii şi bogate în întreaga scenă, de la bărcile din prim-plan până la Munţii Dolomiţi din fundal. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 700D (urmat acum de modelul mai nou Canon EOS 850D) cu obiectiv Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM la 10 mm, 1/80 s, f/4,5 şi ISO 100. © Benjamin Hegyi

Bărci mici pe Lago di Braies în Tirolul de Sud, Italia. Imaginea a fost editată pentru a creşte intensitatea culorilor.

Când a editat această imagine pentru a o folosi pe reţelele sociale, Benjamin a făcut modificări minime, deoarece a considerat că această compoziţie a funcţionat perfect, cu treptele din prim-plan care conduc privirea spre bărci, încadrate de lanţul muntos din fundal. Cu toate acestea, explică el: „Am vrut doar să fac ca diferitele elemente – bărci, apă, trepte, munţi – să iasă în evidenţă, aşa că am intensificat culorile şi am mărit contrastul luminii.” © Benjamin Hegyi

„Când fac fotografii de sezon”, spune Benjamin, „mă gândesc întotdeauna la modul în care le voi edita ulterior, nu doar la realizarea fotografiei. Pentru mine, crearea unui aspect şi a unei senzaţii specifice ţine în egală măsură de editare şi de realizarea fotografiei în sine. Cele două etape sunt complementare.”

Benjamin îşi planifică imaginile pentru a reflecta senzaţia pe care o are în momentul fotografierii. „Nu simţiţi că trebuie să surprindeţi realitatea, ci mai degrabă creaţi scena aşa cum doriţi să arate în mintea dumneavoastră”, spune el. „Imaginea devine un hibrid între fotografie şi pictură. Totuşi, este important să nu exageraţi, altfel, rezultatul final va părea fals şi nu va reflecta natura.”

„Vă sfătuiesc să fotografiaţi întotdeauna în modul de calitate RAW, pentru că vă oferă cea mai mare libertate de a prelucra imaginile ulterior”, adaugă el. „Fotografierea în format RAW vă permite să ajustaţi atribute cum ar fi nivelul de alb, zonele luminoase, zonele întunecate şi randarea culorilor. Totul face parte din accentuarea atmosferei de sezon.”

Benjamin foloseşte aparatul foto pe care l-a primit cadou la cea de-a 13-a aniversare, un Canon EOS 700D (urmat acum de modelul mai nou Canon EOS 850D), cu două obiective cu zoom: Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM, un obiectiv ultra-grandangular perfect pentru privelişti panoramice, şi Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM, care este extrem de versatil datorită intervalului său mare de zoom. El spune că aceste echipamente sunt ideale pentru el, deoarece dimensiunea şi greutatea sunt importante pentru un fotograf de călătorii.

Un echipament la fel de compact şi eficient din punctul de vedere al costurilor este disponibil în noua generaţie de aparate foto mirrorless full frame din sistemul Canon EOS R, care include Canon EOS RP, obiectivul Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, şi obiectivul Canon RF 50mm F1.8 STM. De asemenea, puteţi utiliza gama de obiective EF-S pe aparatele foto din sistemul EOS R prin intermediul unui adaptor de montură EF-EOS R.

2. Gândiţi-vă la compoziţie şi lumină

Lago di Carezza în Tirolul de Sud, Italia, într-o zi luminoasă de vară, cu Munţii Dolomiţi din fundal reflectaţi în apa liniştită a lacului.

Această scenă a fost fotografiată la Lago di Carezza, în Tirolul de Sud, Italia, într-o zi luminoasă de vară. Compoziţia este perfectă, dar cerul şi munţii palizi din fundal erau mult mai luminoşi decât reflexiile lor întunecate din lac. În astfel de circumstanţe, Benjamin echilibrează adesea expunerea folosind funcţia de fotografiere HDR a aparatului foto sau prin bracketing la expunere, realizând mai multe fotografii cu diferite părţi ale scenei bine expuse şi îmbinând imaginile după aceea. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 700D cu obiectiv Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM la 10 mm, 1/200 s, f/5,6 şi ISO 100. © Benjamin Hegyi

Un câmp de lavandă cu nori mici pe cerul albastru de deasupra, care par să se curbeze spre soarele care se ridică din spatele unui şir de copaci pe creasta unui deal.

O scenă de primăvară în zona rurală din Ungaria. Benjamin spune că a fost doar un noroc că modelul de nori a format o linie arcuită care conduce privirea spre soarele care răsare, dar, din nou, compoziţia este impecabilă. Câmpul de lavandă era în umbră şi relativ întunecat, dar imaginea avea un interval dinamic suficient pentru ca Benjamin să lumineze prim-planul şi să intensifice culorile pentru a pune în valoare lumina puternică a primăverii. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 700D cu obiectiv Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM la 10 mm, 1/200 s, f/4,5 şi ISO 100. © Benjamin Hegyi

Editarea este o parte importantă a procesului lui Benjamin, dar el consideră că este important să compună scene care să reflecte anotimpul. „Un copac acoperit de zăpadă sau de chiciură accentuează o atmosferă de iarnă”, spune el. „Primăvara, florile colorate ies în evidenţă. Toamna, vă puteţi concentra pe strălucirea aurie şi bogată a frunzelor care se ofilesc. O compoziţie atentă poate pune în valoare atmosfera naturală a oricărui anotimp.

„Diferite momente ale zilei sunt cele mai bune pentru fotografiere în diferite perioade ale anului”, adaugă Benjamin, subliniind că lumina de calitate variază foarte mult de la un anotimp la altul. „În timpul iernii, este bine să fotografiaţi chiar înainte de răsăritul soarelui sau imediat după apus. În acest stadiu al crepusculului, numit adesea „ora albastră”, se obţine o nuanţă rece şi mohorâtă de albastru. Cu toate acestea, dacă este vorba de o scenă cu zăpadă, fotografiaţi la lumina zilei pentru un aspect festiv foarte clar şi luminos.

„Pentru fotografiile de vară, mulţi fotografi de peisaje preferă începutul sau sfârşitul zilei, dar eu prefer ca soarele să fie mai sus pe cer”, continuă el. „Ajută la scoaterea în evidenţă a culorilor vii ale câmpurilor verzi şi a căldurii estivale a scenei.”

„Primăvara este o perioadă glorioasă pentru o viaţă nouă şi acelaşi lucru este valabil şi pentru mine. Imediat după răsăritul soarelui este un moment excelent pentru fotografierea florilor cu boboci şi a copacilor înfloriţi, dar lumina puternică a soarelui din timpul zilei funcţionează la fel de bine şi uneori chiar mai bine.”

Toamna, cel mai bine este să fotografiezi în „ora de aur”, imediat după răsăritul soarelui sau înainte de apus”, spune Benjamin. „Soarele este foarte jos pe cer şi produce acele culori glorioase şi calde de toamnă.”

3. Surprindeţi cât mai multe detalii posibil

O privelişte asupra Dunării spre Gellérthegy în Budapesta, Ungaria, surprinsă de undeva de la înălţime.

Benjamin a fotografiat această privelişte asupra Dunării din Budapesta, Ungaria, la apusul soarelui primăvara târziu. Utilizarea unei expuneri prelungite a făcut posibilă surprinderea detaliilor bogate, de la copacii din prim-plan până la clădirile oraşului din depărtare, pe care aspectul HDR le intensifică. De asemenea, a intensificat culorile portocalii pentru a accentua atmosfera de sezon pentru imaginea finală din partea de sus a acestei pagini. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 700D cu obiectiv Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM la 18 mm, 2 s, f/9 şi ISO 100. © Benjamin Hegyi

O lebădă albă înotând pe un lac albastru în timpul iernii. Pe malul lacului, care se înalţă în munţi, se află un sat pitoresc acoperit de zăpadă.

O scenă de iarnă în Hallstatt, Austria. În pofida luminii slabe şi a ceţii, Benjamin a reuşit să surprindă o mulţime de detalii ale clădirilor de pe coasta dealului, pe care le-a pus în evidenţă prin creşterea contrastului. De asemenea, a accentuat albastrul din imagine pentru a spori atmosfera de iarnă. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 700D cu obiectiv Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM la 18 mm, 1/200 s, f/5,6 şi ISO 100. © Benjamin Hegyi

Multe aparate foto Canon includ un mod scenă Peisaj, dar Benjamin preferă să deţină controlul deplin asupra setărilor aparatului foto. „Întotdeauna folosesc modul de fotografiere manuală, astfel încât să pot regla cu uşurinţă atât deschiderea diafragmei, cât şi timpul de expunere pentru a obţine exact expunerea pe care o doresc.” Dacă fotografiaţi cu un aparat foto din sistemul EOS R, simularea expunerii permite previzualizarea modului în care modificările setărilor de expunere vor afecta imaginea, atât în vizor, cât şi pe ecranul din spate. În cazul unui DSLR, această opţiune funcţionează atunci când folosiţi ecranul din spate în modul Vizualizare live.

Multe aparate foto Canon au moduri de fotografiere HDR (interval dinamic ridicat), care sunt fantastice pentru păstrarea detaliilor în zonele luminoase şi pentru accentuarea umbrelor. Acest lucru vă oferă o expunere mult mai echilibrată pentru scenele cu contrast ridicat.

„Aparatul meu foto are un mod scenă Control lumină de fundal HDR”, spune Benjamin. „Pentru fiecare fotografie pe care o realizaţi, aparatul înregistrează trei imagini separate, cu expuneri diferite, apoi le combină într-o singură fotografie HDR.” Dacă aparatul foto nu are un mod HDR, puteţi totuşi să faceţi mai multe fotografii la expuneri uşor diferite şi să le îmbinaţi în etapa de editare. Software-ul gratuit Canon Digital Photo Professional (DPP) are un instrument HDR încorporat pentru a simplifica acest lucru. Folosiţi un trepied pentru a vă asigura că nu există nicio mişcare a aparatului între expunerile succesive.

Atunci când fotografiaţi noaptea sau în condiţii de lumină scăzută, Benjamin recomandă să folosiţi expuneri prelungite pentru a surprinde cât mai multe detalii, „chiar şi ceea ce nu se poate vedea cu ochiul liber”. Setarea Bulb a aparatului foto permite expuneri mai lungi de 30 de secunde, dar va trebui să experimentaţi pentru a decide cât de lungă este expunerea care produce efectul dorit. Examinaţi rezultatele pe ecranul LCD din spate şi faceţi o nouă fotografie, dacă este necesar. Folosiţi un trepied pentru a evita neclaritatea imaginii.

4. Editaţi pentru a accentua atmosfera de sezon

Dealurile de lângă Lacul Bled din Slovenia, învăluite în ceaţă la răsăritul soarelui. Frunzele mari din prim-plan atârnă în scenă.

Această imagine de toamnă are o atmosferă eterică, cu frunze maronii pe fondul ceţii care se ridică de pe Lacul Bled din Slovenia, în primele raze ale răsăritului de soare. Benjamin spune că frunzele din prim-plan care încadrează scena ajută la adăugarea de profunzime şi îi dau un aspect mai specific sezonului. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 700D cu obiectiv Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM la 27 mm, 1/125 s, f/9 şi ISO 100. © Benjamin Hegyi

Dealurile de lângă Lacul Bled din Slovenia, învăluite în ceaţă la răsăritul soarelui. Frunzele din prim-plan şi dealurile îndepărtate sunt mai galbene, iar apa lacului este mai albastră.

Benjamin a decis că dealurile şi mai ales frunzele din prim-plan păreau prea verzi, aşa că a făcut ca tonurile de verde să pară mai galben-arămii pentru a scoate în evidenţă atmosfera de toamnă. „Am adăugat, de asemenea, albastru la apă şi puţină lumină la ceaţă pentru a o scoate în evidenţă”, spune el. © Benjamin Hegyi

Chiar şi atunci când nu fotografiază în HDR, stilul personal al lui Benjamin este de a adăuga culori vii şi un contrast sporit asociate cu acest aspect. Cu toate acestea, la fel de importantă pentru imaginile sale de sezon este ajustarea nivelului de alb şi a expunerii fiecărei fotografii pentru a scoate în evidenţă calitatea luminii caracteristică fiecărui anotimp în parte.

Toate aceste ajustări iniţiale pot fi efectuate cu software-ul gratuit Canon Digital Photo Professional (DPP), care este conceput pentru procesarea şi editarea imaginilor RAW de la aparatele foto Canon. Include o gamă de stiluri de imagine pentru a conferi rapid imaginilor aspectul dorit, ca şi cum le-aţi fi aplicat în aparatul foto. Printre acestea se numără Landscape (Peisaj), care îmbunătăţeşte claritatea şi sporeşte tonurile şi saturaţia culorilor pentru a obţine nuanţe vii şi intense de verde şi albastrul pentru cer şi frunziş. Toate ajustările aplicate ca stil de imagine unui fişier RAW pot fi apoi modificate, eliminate sau înlocuite cu alt stil de imagine. Puteţi descărca gratuit stiluri suplimentare, inclusiv Nostalgia, Clear (Luminos), Twilight (Crepuscul), Emerald (Smarald) şi Autumn Hues (Nuanţe de toamnă), ideale pentru a conferi rapid imaginilor o atmosferă sezonieră diferită.

Instrumentele puternice de ajustare a culorilor din DPP fac posibilă modificarea nuanţei, saturaţiei şi luminozităţii unor game specifice de culori, pentru a accentua tonurile de albastru ale unei scene de iarnă sau tonurile calde ale unei imagini de vară, de exemplu. Benjamin foloseşte adesea straturi de ajustare în Adobe Photoshop pentru efecte similare. „Pentru fotografiile de iarnă, accentuez tonurile de albastru adăugând un strat gol setat la modul de îmbinare Suprapunere şi pictând peste zone cu o pensulă albastră delicată, folosind o opacitate scăzută”, explică el. „Pentru fotografiile de toamnă, puteţi evidenţia o scenă şi îi puteţi conferi atmosferă pictând peste zonele cu nuanţe de galben şi portocaliu.”

„Pentru a modifica contrastul şi luminozitatea, folosesc întotdeauna straturi de ajustare”, adaugă el, „deoarece puteţi folosi măşti de strat pentru a afecta doar anumite zone din imagine.” Acest lucru este ideal atunci când este mulţumit de cea mai mare parte a imaginii, dar simte că unele aspecte au nevoie de un pic mai mult accent pentru a transmite starea de spirit.

5. Lăsaţi-vă fotografiile să vorbească pentru dumneavoastră pe reţelele sociale

Ceaţa umple văile dintre munţi împăduriţi, la răsărit.

În timpul călătoriei sale de fotografie în Slovenia, Benjamin s-a trezit la ora 4 dimineaţa pentru a se asigura că surprinde răsăritul de toamnă peste munţii ceţoşi, dar a simţit că imaginea nu surprinde cu adevărat senzaţia pe care i-a insuflat-o scena. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 700D cu obiectiv Canon EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 IS STM la 135 mm, 1/500 s, f/5,6 şi ISO 100. © Benjamin Hegyi

Ceaţa umple văile dintre munţii acoperiţi de copaci. Contrastul a fost îmbunătăţit şi a fost adăugată o nuanţă caldă pentru a spori senzaţia de toamnă.

Benjamin a mărit contrastul pentru a scoate în evidenţă detalii cum ar fi casele de pe dealurile din depărtare, subliniind amploarea scenei, şi a îmbunătăţit culorile toamnei pentru a intensifica atmosfera sezonieră. Urmăritorii săi de pe reţelele sociale, spune el, apreciază această reprezentare vie şi directă a unui anotimp. © Benjamin Hegyi

Atunci când vă distribuiţi imaginile pe reţelele sociale, concuraţi cu milioane de alte imagini pentru atenţie. Benjamin consideră că este important să vă dezvoltaţi propriul stil, astfel încât să ieşiţi în evidenţă din mulţime.

„Am început prin a încerca să imit stilul altor fotografi, dar îmi place să cred că mi-am dezvoltat propriul stil unic”, explică el. „Mi-am consolidat astfel prezenţa pe Instagram. Oamenilor le place să vadă imagini care reflectă ceea ce le place la fiecare anotimp şi modul în care natura se schimbă în jurul lor, la momentul potrivit. Postând conţinut de sezon, am avut mult mai mult succes, deoarece oamenii îmi caută imaginile şi le distribuie multor altor persoane din întreaga lume.”

„Am ajuns acum la un punct în care, împreună cu agenţiile de fotografie peisagistică şi de călătorie care doresc să-mi folosească imaginile, am un public de 1 milion de persoane. Cred că secretul nu este să te promovezi pe tine însuţi, ci să-ţi laşi fotografiile să te promoveze.”



Articol scris de Matthew Richards



Adobe, Lightroom şi Photoshop sunt fie mărci comerciale înregistrate, fie mărci comerciale ale Adobe în Statele Unite şi/sau în alte ţări.

Produse conexe

Articole conexe