NOŢIUNI DE BAZĂ ALE EDITĂRII

Îmbunătăţiţi momentele speciale cu aceste sfaturi simple pentru editarea fotografiilor

Descoperiţi cum fotografierea în format RAW şi editarea în Digital Photo Professional de la Canon sau Adobe® Lightroom® vă pot ajuta să obţineţi fotografii mai bune şi să prezentaţi evenimentele importante în cea mai bună lumină.
Canon Camera
Ca pasionat de fotografie, probabil că v-aţi obişnuit să folosiţi setările şi opţiunile aparatului foto pentru a ajusta focalizarea, expunerea şi compoziţia fotografiilor şi probabil că examinaţi constant fotografiile pe ecranul LCD al aparatului foto, după care le realizaţi din nou cu setări puţin diferite, pentru a obţine rezultatul dorit. Fotografiind cu atâta grijă, de cele mai multe ori imaginea obţinută direct din aparatul foto este suficientă pentru a vă documenta experienţele – însă există anumite ocazii speciale care necesită şi mai multă atenţie. Nunţi, aniversări, zile de naştere, absolviri, primii paşi ai copilului dvs... momente unice care merită ţinute în amintire în cea mai bună lumină posibil. De aceea, este important să învăţaţi cum să editaţi fotografiile. Aceasta vă permite să reparaţi multe greşeli, să îmbunătăţiţi compoziţia, luminozitatea şi alte aspecte tehnice, să conferiţi un aspect deosebit tuturor fotografiilor de la un eveniment, dar şi multe altele.

Pentru a avea mai multă libertate de editare a imaginilor, este indicat să fotografiaţi în format RAW, adică să setaţi aparatul foto să salveze imaginile realizate ca fişiere RAW în loc de JPEG. În principiu, un fişier RAW este un negativ digital care conţine datele brute, neprocesate de la senzorul aparatului foto, pe baza cărora puteţi produce mai multe variante ale imaginii. Fişierele JPEG sunt deja procesate de aparatul foto şi pot fi distribuite cu uşurinţă direct din aparatul foto, însă vă oferă foarte puţină libertate de editare sau corectare. O metodă utilă de a beneficia de avantajele ambelor este să setaţi aparatul foto să salveze atât RAW, cât şi JPEG – astfel, veţi obţine o imagine pe care o puteţi distribui cu uşurinţă, dar şi un fişier RAW pe care îl puteţi perfecţiona şi cu care puteţi experimenta ulterior. Totuşi, pentru ca aparatul să poată salva ambele versiuni ale fiecărei imagini, ţineţi cont de faptul că veţi avea nevoie de mai mult spaţiu pe cardul de memorie.

Pentru a crea o fotografie dintr-un fişier RAW, trebuie să îl procesaţi. Puteţi face acest lucru în aparatul foto şi puteţi chiar face ajustări pe parcursul acestui proces, reglând luminozitatea, corectând aberaţiile obiectivului, aplicând efecte prestabilite cum ar fi Intens sau Atenuat şi multe altele. Totuşi, ar fi indicat să procesaţi pe ecranul calculatorului (care este mult mai mare), utilizând software de editare specializat pentru fişiere RAW, cum ar fi software-ul gratuit Digital Photo Professional (DPP) de la Canon sau Adobe® Lightroom®. Este uşor de folosit şi vă oferă ocazia de a aplica diverse stiluri de imagine, setări de nivel de alb, reducere a zgomotului şi multe altele. Editările efectuate asupra fişierelor RAW (indiferent că sunt efectuate în aparatul foto sau pe calculator) nu sunt definitive, ceea ce înseamnă că fişierul iniţial nu este afectat şi orice ajustări pot fi anulate, modificate sau eliminate oricând, chiar dacă închideţi fişierul şi îl redeschideţi ulterior.

Îmbunătăţirea expunerii

O captură de ecran cu Adobe® Lightroom®, prezentând două expuneri diferite ale imaginii unei femei care se machiază stând la fereastră, într-o cameră întunecată.

Fişierele RAW au un interval dinamic mai mare decât fişierele JPEG şi pot conţine mai multe detalii în zonele întunecate şi cele luminoase, care pe aparatul foto par să se fi pierdut. Iluminarea zonelor întunecate poate determina însă apariţia zgomotului, aşa că fiţi pregătit să utilizaţi funcţia de reducere a zgomotului.

O captură de ecran cu DPP care prezintă imaginea unei mirese care se pregăteşte. Zonele subexpuse sunt evidenţiate cu albastru, iar cele supraexpuse cu roşu.

Dacă sunt activate în DPP avertismentele cu privire la zonele luminoase şi întunecate, zonele luminoase care prezintă risc de decupare sunt afişate cu culoare roşie. Zonele care sunt potenţial prea întunecate şi deci prezintă riscul ca tonurile din umbre să fie decupate sunt afişate cu albastru.

Expunerea este un aspect pe care îl puteţi ajusta cu precizie când procesaţi fişiere RAW. Deşi nu puteţi modifica deschiderea diafragmei, timpul de expunere sau sensibilitatea ISO, puteţi să ajustaţi luminozitatea generală, precum şi să îmbunătăţiţi selectiv zonele întunecate şi cele luminoase. Acest lucru este util în special dacă trebuie să editaţi fotografii de nuntă tradiţionale realizate într-o zi însorită, când poate fi dificil să surprindeţi atât detaliile rochiei albe a miresei, cât şi ale costumului negru al mirelui.

Fişierele RAW dispun de un interval dinamic mai larg decât fişierele JPEG, aşa că deseori puteţi recupera detalii aparent pierdute, utilizând comenzile Zone luminoase şi Zone întunecate. Acestea sunt disponibile sub forma unor glisoare separate în modulul Develop (Developare) din Lightroom® şi în secţiunea Picture Style (Stil de imagine) din DPP. Dacă utilizaţi DPP, puteţi modifica şi intensitatea Auto Lighting Optimizer (Optimizorul automat de iluminare), care va îmbunătăţi automat expunerea şi contrastul pentru dvs.

Evitarea decupării

O captură de ecran cu setările de expunere din DPP aplicate unei imagini a unui cuplu ce se ţin de mână, pe o plajă pustie.

Consultaţi histograma în timp ce ajustaţi expunerea, culorile şi contrastul în software-ul dvs. de editat fişiere RAW. În cazul în care graficul este deplasat către marginea dreaptă şi pare tăiat în loc să descrească treptat, înseamnă că anumite părţi ale imaginii vor fi de culoare alb pur. Ceea ce contează cel mai mult este să vă asiguraţi că subiectul este expus corect.

O captură de ecran cu Adobe® Lightroom® prezentând utilizarea instrumentului Curbă de tonuri pe imaginea unui cuplu de proaspăt căsătoriţi stând în faţa unei cascade.

Utilizaţi funcţia Curbă de tonuri din software-ul dvs. pentru a adăuga contrast şi a face ca imaginea să iasă în evidenţă. Pentru început, este util să folosiţi o curbă S mai mică. Puteţi obţine acest lucru în Lightroom® (ilustrat) deplasând glisoarele pentru Zone luminoase şi Lumini spre dreapta şi pe cele pentru Zone întunecate şi Umbre spre stânga. În DPP, faceţi clic pe grafic şi trageţi-l pentru a întuneca umbrele şi a ilumina tonurile luminoase.

Dacă zonele umbrite care conţin detalii subtile ale tonurilor devin negre fără a se observa vreo diferenţă sau dacă zonele luminoase devin complet albe, despre acestea se spune că sunt decupate. Puteţi vedea acest lucru în histograma imaginii pe aparatul foto sau în software-ul dvs. de editare a fişierelor RAW: în loc să descrească treptat la oricare dintre capete, curba histogramei va părea întreruptă. Aşadar, consultaţi şi histograma în timp ce reglaţi expunerea. Când mutaţi glisoarele, histograma se va deplasa spre dreapta pe măsură ce imaginea devine mai luminoasă sau spre stânga pe măsură ce aceasta se întunecă. În general, ar trebui să evitaţi să deplasaţi histograma spre marginea ecranului, deoarece veţi pierde detalii în zonele imaginii care devin decupate. Bineînţeles, vor exista unele fotografii în care un rezultat mai luminos sau mai întunecat va conferi un efect mai interesant, însă, de obicei, este indicat să păstraţi cât mai multe detalii în zone precum rochia miresei.

Pentru a decide mai uşor cu privire la ajustarea expunerii, puteţi activa avertismentele utile cu privire la zonele luminoase şi întunecate. Acestea vă vor indica zonele din imagine care vor fi redate cu negru pur (afişate cu albastru) sau cu alb pur (afişate cu roşu). În DPP veţi găsi această opţiune în meniul Preview (Previzualizare), iar în Lightroom® veţi putea activa sau dezactiva avertismentele făcând clic pe căsuţele mici din partea de sus a histogramei.

După ce aţi iluminat umbrele şi aţi redus intensitatea zonelor luminoase, vi se poate părea că imaginea nu are contrast. Pentru a-l restabili, puteţi utiliza panoul de control Tone Curve (Curbă de tonuri). Pentru a accentua contrastul, încercaţi pentru început cu o curbă în S mai puţin adâncă: faceţi clic la mijlocul liniei care traversează centrul graficului pentru a seta punctul central, apoi faceţi clic mai jos pe linie şi trageţi-o puţin în jos pentru a accentua umbrele; apoi, faceţi clic în partea de sus a liniei şi trageţi-o puţin în sus pentru a accentua nuanţele de alb.

Corectarea nivelului de alb

O captură de ecran cu DPP ce prezintă corectarea balansului culorilor într-o imagine a unui cuplu de proaspăt căsătoriţi stând în zăpadă.

DPP vă oferă o serie de instrumente pentru îndepărtarea dominantelor de culoare, inclusiv pipeta de aplicare (Click White Balance – Clic pentru nivelul de alb), pe care o puteţi utiliza pentru a face clic direct pe o zonă care ar trebui să fie o zonă de culoare alb sau gri neutru. În această imagine, s-a adăugat galben suplimentar utilizând glisorul din secţiunea Fine tune (Reglaj fin) pentru a adăuga căldură suplimentară în imaginea cu nuanţe reci.

Înainte de a ajusta culorile din imaginea dvs., merită să setaţi nivelul de alb corect. Cel mai probabil, fotografiile unui eveniment festiv cum ar fi o nuntă mare sunt realizate în diverse condiţii de iluminare: de la lumina zilei la lumină artificială pentru ceremonia în sine, până la apus şi luminile disco de la petrecerea de seară. Puteţi utiliza seria cuprinzătoare de instrumente pentru nivelul de alb din DPP sau Lightroom® pentru a elimina dominantele de culoare create de luminile diferite sau chiar puteţi adăuga una, pentru a obţine un efect creativ.

Setările implicite pentru nivelul de alb din DPP sunt similare cu cele de pe aparatele foto Canon EOS; puteţi ajusta rezultatul cu precizie modificând manual combinaţia de albastru/galben şi magenta/verde pentru a vă asigura că obţineţi culori fidele. Alternativ, puteţi să utilizaţi instrumentul pipetă pentru nivelul de alb (Click White Balance (Clic pentru nivelul de alb)) şi să faceţi clic pe o zonă din imagine care ar trebui să fie de culoare alb sau gri neutru pentru a elimina o dominantă de culoare din întreaga imagine. În Lightroom® sunt disponibile o serie de setări similare.

Totuşi, poate chiar culoarea luminii v-a determinat să realizaţi fotografia de la bun început, aşa că nu vi se pare că trebuie să o neutralizaţi. În plus, un nivel de alb puţin mai „cald” (mai mult roşu şi mai puţin albastru) poate produce nuanţe mai frumoase ale pielii.

Îmbunătăţirea saturaţiei

O captură de ecran cu Adobe® Lightroom® prezentând profiluri presetate aplicate unei imagini cu un mire stând în faţa unui far galben.

Lightroom® are mai multe presetări (în partea stângă) şi profiluri (în partea dreaptă), care vă permit să aplicaţi cu un singur clic un anumit aspect fotografiilor dvs. Puteţi utiliza glisoarele şi alte instrumente de editare pentru a perfecţiona rezultatul. Stilurile de imagine şi reţetele personalizate din DPP funcţionează aproximativ la fel.

După ce aţi stabilit temperatura de culoare, este timpul să vă ocupaţi de îmbunătăţirea culorilor. Când deschideţi un fişier RAW în DPP, se va selecta automat Stilul de imagine care a fost utilizat pentru realizarea fotografiei, însă puteţi utiliza meniul derulant pentru a încerca altul. Secţiunea Avansat (Advanced) vă permite să editaţi şi parametrii Stilului de imagine, inclusiv modificarea tonului de culoare şi mărirea sau reducerea saturaţiei culorilor.

În locul setărilor pentru Stilul de imagine, Lightroom® are mai multe profiluri de imagine şi setări prestabilite care vă oferă un aspect complet cu un singur clic. Şi acestea pot fi folosite ca punct de pornire pentru editări ulterioare şi, în plus, puteţi salva aspectul final ca o nouă presetare personalizată pe care să o puteţi folosi pe alte imagini. Puteţi economisi mult timp folosind presetări. Mulţi fotografi de nuntă care trebuie să editeze sute de fotografii se bazează pe acestea, fiind metoda rapidă de a obţine un aspect vintage sau cu un filtru bine cunoscut.

Altă metodă de a vă eficientiza fluxul de lucru o reprezintă procesarea imaginilor pe loturi. În DPP, în loc de a procesa fiecare imagine, puteţi copia reţeta de editare de la o imagine şi o puteţi aplica pe altă imagine sau pe mai multe imagini. Pentru a face acest lucru, selectaţi miniatura imaginii de la care doriţi să copiaţi setările şi accesaţi Editare > Copiere reţetă (Edit > Copy recipe) din bara de sus. (Alternativ, utilizaţi Editare > Selectare (Edit > Select) şi copiaţi setările reţetei, alegând exact setările pe care doriţi să le copiaţi.) Apoi, selectaţi miniatura sau miniaturile pe care doriţi să aplicaţi acelaşi aspect, după care accesaţi Editare > Lipire reţetă (Edit > Paste recipe). După ce aţi aplicat o reţetă sau un Stil de imagine unei imagini, o puteţi ajusta în continuare sau puteţi reveni la setările iniţiale – reţineţi, editările nu sunt definitive.

Accentuarea culorilor individuale – şi conversia în alb-negru

O captură de ecran cu DPP ce prezintă îmbunătăţirea luminozităţii într-o imagine cu un cuplu de proaspăt căsătoriţi îmbrăţişaţi.

Utilizând glisoarele Nuanţă, Saturaţie şi Luminozitate (Hue, Saturation and Lightness – HSL) din DPP, veţi putea efectua ajustări precise ale anumitor culori. Dacă trageţi puţin spre dreapta glisorul Luminozitate pentru portocaliu, veţi putea ilumina nuanţele pielii.

O captură de ecran cu Adobe® Lightroom® care prezintă o imagine monocromă a unui cuplu de proaspăt căsătoriţi în faţa unei cabane triunghiulare.

Convertirea mai multor fotografii de nuntă în fotografii alb-negru este o metodă excelentă de a crea coeziune în rândul mai multor fotografii. După conversie, utilizaţi glisoarele pentru canalele de culoare pentru a modifica combinaţia de culori şi a adăuga contrast.

Atât DPP, cât şi Lightroom® au mai multe setări de ajustare a culorilor în ceea ce priveşte Nuanţa, Saturaţia şi Luminozitatea (Hue, Saturation and Lightness – HSL). Aceste glisoare vă permit să perfecţionaţi la nivel individual culorile fotografiei pentru rezultate mai subtile sau mai vizibile. Spre exemplu, dacă lucraţi pe o fotografie realizată în aer liber, poate fi util să ajustaţi glisoarele de albastru pentru a accentua şi înfrumuseţa cerul albastru sau pentru a-l ilumina şi a atenua saturaţia, în funcţie de stilul anume pe care vi-l doriţi. De asemenea, puteţi îmbunătăţi atmosfera unei nunţi de toamnă accentuând nuanţele de portocaliu, galben şi roşu. Pentru a îmbunătăţi nuanţele pielii în portrete, un truc util este să mutaţi câţiva paşi la dreapta glisorul Luminozitate pentru portocaliu.

Bineînţeles, este posibil să nu vă doriţi deloc culoare. În timp ce fotografiile zilelor de naştere arată de obicei mai bine cu nuanţe mai intense, în cazul fotografiilor de nuntă, convertirea în alb-negru le conferă un aspect atemporal şi le permite privitorilor să se concentreze pe emoţia momentului. De asemenea, aspectul monocrom vă poate ajuta să soluţionaţi anumite probleme tehnice. Spre exemplu, poate oferi continuitate mai multor fotografii realizate în diverse momente din ziua nunţii şi în locuri diferite şi poate salva imaginile realizate la valori ISO ridicate sau în condiţii de lumină insuficientă în interior.

În loc să selectaţi stilul de imagine Monocrom în DPP, faceţi clic pe butonul Monochrome (Monocrom) din partea de sus a panoului de ajustare a culorilor Nuanţă, Saturaţie şi Luminozitate (Hue, Saturation and Lightness). Astfel, veţi putea continua să utilizaţi glisoarele H, S şi L pentru a ajusta culorile de bază şi deci şi diversele tonuri de gri din imaginea convertită. Anumite imagini pot părea anoste şi insipide atunci când sunt convertite în alb-negru, însă puteţi obţine rezultate mai dinamice utilizând glisoarele Luminozitate pentru a adăuga contrast şi separare.

Pe măsură ce parcurgeţi diversele etape de editare a unei fotografii, aşteptaţi-vă să mergeţi înapoi câţiva paşi pentru a regla fin modificările efectuate anterior. Spre exemplu, puteţi descoperi că trebuie să reajustaţi expunerea sau să modificaţi contrastul după ce aţi modificat culorile. Etapa finală constă în îmbunătăţirea clarităţii. În ceea ce priveşte îmbunătăţirea clarităţii, prea mult strică, aşa că măriţi un detaliu important la 100 % pentru a verifica dacă aţi aplicat cantitatea corectă.


Articol scris de Marcus Hawkins


Adobe® şi Lightroom® sunt fie mărci comerciale înregistrate, fie mărci comerciale ale Adobe în Statele Unite ale Americii şi/sau în alte ţări.

Produse conexe

Articole conexe

  • Cum să fotografiaţi nunţi în aer liber

    FOTOGRAFIA DE NUNTĂ

    Cum să fotografiaţi nunţi în aer liber

    Fotografa de nuntă Steph Zakas îşi dezvăluie sfaturile despre cum puteţi fotografia ziua cea mare.

  • O imagine înainte şi după a unui câmp cu iarbă înaltă, întunecată şi needitată în partea stângă, prezentând versiunea iluminată în dreapta, editată în DPP.

    EDITAREA FOTOGRAFIILOR/POST-PRODUCŢIE

    Editarea imaginilor RAW cu DPP

    Aflaţi cum să vă editaţi, cizelaţi şi perfecţionaţi fotografiile RAW utilizând software-ul DPP de la Canon.

  • Decoraţiuni imprimate şi indicatoare de mână pentru ziua nunţii lângă un portret al unei mirese şi al unui mire în cadru.

    FOTOGRAFIA DE NUNTĂ

    Imprimaţi fotografiile de la nuntă

    De la papetărie personalizată la panouri tematice rustice, există multe moduri creative în care vă puteţi personaliza ziua cea mare.

  • Portretul fotografei şi poetei Amaal Said, cu ochii închişi, cu un văl roşu fluturând, tras lejer peste umeri.

    FOTOGRAFIA AUTOPORTRET

    Autoportrete absolut perfecte

    Descoperiţi cum puteţi transforma un selfie obişnuit într-un autoportret uluitor.