FOTOGRAFIA PEISAGISTICĂ

Cum să fotografiaţi peisaje fără trepied

Descoperiţi cum să surprindeţi detaliile peisajelor şi cum să estompaţi apa sau norii când fotografiaţi cu aparatul foto în mână.
Canon Camera
Trepiedele pot fi foarte utile pentru fotografia peisagistică deoarece stabilizează aparatul foto, astfel că nu trebuie să vă faceţi griji că veţi obţine fotografii neclare din cauza timpilor lungi de expunere, în special în condiţii de lumină redusă. Cu toate acestea, trepiedele sunt greu şi incomod de transportat, mai ales dacă mergeţi la o plimbare mai lungă. Cu un aparat foto modern, setările potrivite şi puţină ingeniozitate, puteţi lăsa trepiedul acasă următoarea dată când ieşiţi să surprindeţi o scenă frumoasă şi îl puteţi înlocui cu un termos cu cafea sau o gustare.

1. Staţi nemişcat şi folosiţi-vă corpul

Un fotograf de peisaje priveşte prin vizorul unui aparat foto Canon EOS RP, sprijinindu-se pe un genunchi, pentru a fotografia câmpuri vălurite.

Cu cât aparatul foto este mai stabil, cu atât există mai puţine şanse de apariţie a tremurului – dacă utilizaţi un timp de expunere mare, ţineţi-vă respiraţia în momentul în care realizaţi fotografia.

Un fotograf de peisaje ţine un aparat foto Canon EOS RP la distanţă de corp, cureaua pentru gât fiind întinsă.

Ţinerea curelei pentru gât întinse este o metodă bună de a stabiliza aparatul foto.

Felul în care ţineţi aparatul foto poate face diferenţa dintre o fotografie extrem de clară şi una care este distrusă de tremurul aparatului. Pentru a menţine stabil aparatul foto, sprijiniţi partea inferioară a obiectivului în palma stângă şi lipiţi cotul de corp. Veţi obţine astfel un suport stabil pentru aparatul foto.

Vă puteţi folosi corpul şi în alte moduri pentru a preveni neclaritatea cauzată de mişcare. Încercaţi să vă aşezaţi şi să vă folosiţi genunchiul ca sprijin pentru braţ. Alternativ, folosiţi-vă de cureaua pentru gât – activaţi vizualizarea în timp real şi ţineţi aparatul la distanţă de corp, până când cureaua este întinsă, având grijă să nu vă solicitaţi gâtul.

2. Activaţi stabilizarea

Un fotograf de peisaje ţine un aparat foto deasupra capului pentru a fotografia un copac pe un fundal cu nori văluriţi.

Activarea stabilizării obiectivului pe Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM vă permite să fotografiaţi ţinând aparatul foto în mână cu un timp de expunere de 0,8 secunde.

Stabilizarea obiectivului poate reduce tremurul aparatului foto, atenuând mişcarea naturală a mâinilor şi uşurând fotografierea cu aparatul în mână la timpi de expunere mai lungi. De obicei, la fotografierea cu aparatul în mână trebuie să folosiţi timpi de expunere echivalenţi cu distanţa focală sau mai scurţi. De exemplu, atunci când utilizaţi un obiectiv de 50 mm, nu ar trebui să depăşiţi 1/50 secunde. Însă, dacă activaţi stabilizarea obiectivului, puteţi opta şi pentru timpi de expunere mult mai lungi. Gama de obiective Canon RF, care include obiective potrivite pentru începători, precum Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM şi RF 35mm F1.8 Macro IS STM, utilizează o stabilizare avansată care comunică cu corpul mirrorless, iar montura RF mai mare permite o deplasare mai bună a senzorului.

3. Găsiţi un suport

Un aparat foto Canon EOS RP aşezat pe un stâlp de gard.

Setând un temporizator de două secunde când utilizaţi un stâlp de gard pentru susţinere, aparatul foto se poate stabiliza înainte ca obturatorul să se deschidă.

Când cutreieraţi, este uşor să descoperiţi platforme şi suporturi naturale care pot asigura o bază stabilă pentru aparatul foto, permiţându-vă să măriţi şi mai mult timpul de expunere. Când vă configuraţi aparatul pentru o expunere prelungită, ţineţi cont că vibraţiile oglinzii din DSLR-uri (cauzate de oglinda care se ridică pentru a dezvălui senzorul) pot avea ca rezultat tremurul aparatului. Activaţi funcţia de blocare a oglinzii din meniul aparatului foto, iar dacă aparatul dvs. nu are această funcţie, activaţi vizualizarea în timp real. Desigur, această problemă nu există la corpurile mirrorless precum EOS RP. Apăsarea butonului declanşatorului poate cauza şi ea tremur, aşa că setaţi un temporizator de două secunde, utilizaţi un declanşator de la distanţă sau declanşaţi aparatul de la distanţă, folosind aplicaţia Canon Camera Connect.

4. Deplasaţi-vă şi experimentaţi

Un fotograf de peisaje se ghemuieşte pentru a surprinde plante în lumina soarelui care răsare.

Folosirea aparatului foto fără un trepied vă poate stimula creativitatea, dezvăluind noi unghiuri şi compoziţii unice.

Un prim-plan cu silueta unei plante delicate pe un fundal cu soarele la apus.

În timpul fotografierii cu aparatul foto în mână, adaptabilitatea va compensa pentru problemele de stabilitate. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM la 1/100 s, f/16 şi ISO 100.

Trepiedele vor avea mereu un loc special în fotografia peisagistică, dar uneori absenţa acestora poate aduce beneficii fotografiei dvs. Rolul unui trepied este de a opri mişcarea, dar când aveţi aparatul foto în mână sunteţi liber să încercaţi poziţii diferite, să fotografiaţi din diverse unghiuri şi să vă folosiţi creativitatea. Dacă staţi doar într-un loc, chiar dacă găsiţi un punct de atracţie în prim-plan şi încadraţi prin regula treimilor, imaginilor dvs. le poate lipsi dinamismul.

5. Activaţi ISO automat

Un fotograf se lasă în jos pentru a realiza o fotografie la unghi coborât a unei bucăţi de lemn de pe plajă.

Fotograful a profitat de libertatea de mişcare permisă de fotografia cu aparatul în mână pentru a surprinde această bucată de lemn dintr-un unghi diferit.

O bucată de lemn pe o plajă pustie. Mişcarea valurilor a fost estompată prin expunerea prelungită.

Această expunere de două secunde cu aparatul în mână, care a estompat delicat mişcarea valurilor, a fost posibilă graţie stabilizării imaginii încorporate în aparatul foto Canon EOS R6, care a funcţionat în combinaţie cu stabilizarea imaginii din obiectivul Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM. Această fotografie ar fi fost mai dificil de realizat cu un trepied, fiindcă apa care ar fi înconjurat picioarele trepiedului ar fi putut provoca mişcare. Realizată la 35 mm, 2 secunde, f/7,1 şi ISO 125.

Acum câţiva ani ar fi fost de neimaginat să măriţi ISO la 1600, dar pentru că acum senzorii moderni funcţionează mult mai bine în condiţii de lumină scăzută, este posibil să realizaţi imagini remarcabil de clare, chiar şi la aceste niveluri. Pentru o setare simplă a expunerii, selectaţi modul Manual, ISO automat şi un timp de expunere echivalent cu distanţa focală sau mai mare. Aparatul foto va adapta sensibilitatea ISO la scena dvs., astfel încât să puteţi fi încrezător că faceţi alegerile creative corecte când setaţi timpul de expunere şi diafragma.

Aparatele foto mirrorless mai avansate de la Canon, precum EOS R6, includ stabilizare avansată încorporată a imaginii (IBIS), care funcţionează independent sau împreună cu sistemul IS optic din obiectiv pentru a obţine până la 8 stopuri de stabilizare a imaginii, permiţându-vă să aveţi expuneri prelungite fără trepied.

Articol scris de James Paterson

Produse conexe

Articole conexe

  • O fotografie cu un copac pe marginea unui deal, pe fondul unui cer violet.

    FOTOGRAFIA PEISAGISTICĂ

    Cele mai importante sfaturi pentru peisaje

    Descoperiţi tehnici fotografice care vă vor ajuta să realizaţi fotografii cu peisaje mai bune.

  • Trees reflect in a lake in Scotland with a mountain in the background

    FOTOGRAFIA PEISAGISTICĂ

    5 sfaturi de top pentru fotografierea cu redare accelerată a peisajelor

    Aduceţi peisajele la viaţă cu aceste sfaturi de top pentru fotografia cu redare accelerată.

  • O imagine înainte şi după a unui peisaj mlăştinos, în stânga versiunea needitată, iar în dreapta versiunea alb-negru.

    NOŢIUNI DE BAZĂ ALE EDITĂRII

    Cum să editaţi imaginile cu peisaje pentru imprimare

    Tehnici de editare care vă vor transforma fotografiile cu peisaje în lucrări de artă.

  • Doi oameni cu rucsacuri patinează pe un lac îngheţat.

    FOTOGRAFIA DE AVENTURĂ

    Sfaturi pentru fotografia de aventură

    Cinci sfaturi pentru a vă imortaliza aventurile în aer liber cu EOS M6 Mark II.