FOTOGRAFIEREA NATURII SĂLBATICE

Când se întunecă: fotografierea naturii sălbatice pe timp de noapte

Nu trebuie să mergeţi departe pentru a surprinde imagini îndrăzneţe cu natură sălbatică după lăsarea întunericului – aflaţi cum să realizaţi imagini uimitoare la lumină scăzută în apropierea casei cu aceste sfaturi de top de la câştigătorul premiului Tânărul fotograf de natură sălbatică al anului 2014, Marc Albiac.
Siluetele a două capre cu coarne, una ridicându-se pe două picioare în faţa celeilalte, pe fondul unui cer albastru îndrăzneţ la apus.

Fotografierea naturii sălbatice noaptea este o oportunitate uimitoare de a surprinde viaţa ascunsă a animalelor pe care nu le-aţi vedea de obicei în timpul zilei – şi nu aveţi nevoie de o excursie în pădurea tropicală amazoniană sau în Serengeti pentru a vă implica. De fapt, o abordare mai locală poate produce imagini incredibile, deschizând acest domeniu oricui are timpul, echipamentul şi răbdarea necesare.

Aici, ambasadorul Canon şi câştigătorul din 2014 al premiului Tânărul fotograf de natură sălbatică al anului Marc Albiac îşi împărtăşeşte cele mai bune sfaturi pentru fotografierea naturii sălbatice la lumină scăzută în apropierea casei.

1. Rămânând aproape de casă puteţi obţine fotografii uimitoare – dacă depuneţi efortul necesar

O vulpe care priveşte într-o peşteră stâncoasă noaptea.

Poate fi dificil să găsiţi vieţuitoare sălbatice pe care să le fotografiaţi, aşa că unii fotografi folosesc anumite mirosuri pentru a atrage animalele. Specialistul în natură sălbatică Marc Albiac preferă să observe şi să aştepte, dar are sfaturi pentru oricine doreşte să încerce această abordare. „Pentru vulpi sau alte mamifere, de exemplu, puteţi folosi ceva precum ulei de peşte”, spune el. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS-1D X Mark III cu obiectiv Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM la 15 mm, 1/30 s, f/7,1 şi ISO 1600. © Marc Albiac

Marc crede că fotografierea în zona în care locuiţi ar trebui văzută ca o oportunitate de a vă implica pe deplin. Nu este un secret faptul că cele mai bune lucrări în acest domeniu sunt realizate adesea de profesionişti care petrec luni întregi pe teren, aşa că abordaţi în acelaşi mod zona în care locuiţi. Luaţi-o în serios şi veţi obţine rezultate.

Din perspectiva lui Marc, esenţial este să profitaţi la maximum de zona în care locuiţi. „Probabil că veţi avea mai mult timp să observaţi aceste animale decât dacă aţi petrece o săptămână în Africa fotografiind elefanţi.”

Cei dornici de provocare pot afla cum se comportă vieţuitoarele sălbatice locale, unde îşi petrec timpul anumite specii şi care este traseul lor prin oraş sau prin pădure, explică Marc. „Studierea animalelor pe care le veţi fotografia este la fel de importantă ca orice abilitate de folosire a echipamentului”, spune el.

Marc spune că fascinaţia lui pentru mamifere în adolescenţă l-a făcut să se îndrepte către fotografia nocturnă. „Am început să fotografiez animale sălbatice la vârsta de şapte ani. Dar, abia când aveam 14 sau 15 ani, am început să fotografiez animale sălbatice noaptea. Am fost foarte interesat de mamifere – trebuie să le prinzi noaptea, pentru că atunci nu se mai ascund!”

2. Locaţia şi iluminarea corectă sunt factori esenţiali

Un bursuc stând pe un buştean deasupra unui iaz, cu faţa reflectată în apa întunecată.

Dacă Marc a învăţat ceva în anii petrecuţi pe teren, aceasta este că animalele pot fi găsite peste tot. „Există întotdeauna animale sălbatice când vine noaptea – în special în oraşe, unde caută ceva de mâncare”, spune el. Imagine realizată cu Canon EOS 5D Mark III (urmat acum de modelul mai nou Canon EOS 5D Mark IV) cu un obiectiv Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM la 28 mm, 1/160 s, f/4 şi ISO 1600. © Marc Albiac

Silueta unui mistreţ fugind pe lângă o bancă pe care stau oameni, pe fondul orizontului oraşului la asfinţit.

Pentru fotografii nocturne reuşite, aveţi nevoie de o bună înţelegere a funcţionării aparatului foto. „Când nivelul luminii scade, este mai important ca oricând să ştiţi unde să găsiţi setările, în special sensibilitatea ISO şi diafragma”, spune Marc. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R5 cu obiectiv Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM la 168 mm, 1/25 s, f/2,8 şi ISO 6400. © Marc Albiac

Marc se uită adesea la lucrările altor fotografi celebri pentru a obţine idei şi a construi concepte. „Mă inspir foarte mult din concursuri şi premii, studiind profilurile tuturor artiştilor implicaţi”, spune el, „în special concursul Fotograful de natură sălbatică al anului din Londra, Anglia”.

Următorul pas este găsirea locaţiei potrivite. Folosiţi-vă cunoştinţele despre zona locală pentru a căuta locuri în care este probabil să vă găsiţi animalul preferat şi vizitaţi-le constant. „Mergeţi acolo în fiecare zi, pentru că este posibil ca prima dată să nu vedeţi niciun semn că animalele sunt acolo”, explică Marc. „Dar, de obicei, dacă reveniţi acolo trei zile la rând, este posibil să le zăriţi.”

După ce aţi găsit locaţia, trebuie să vă gândiţi la lumină. „Dacă vreţi să luminaţi doar animalul, atunci veţi fotografia la timpi de expunere de aproximativ 1/100”, spune Marc. „Dar dacă doriţi să surprindeţi şi o parte din habitat, atunci trebuie să setaţi aparatul foto la o expunere lungă.”

Încercarea unor timpi de expunere mai lungi nu trebuie să fie doar o alegere practică. Dacă vă aflaţi într-un oraş cu trafic sau aveţi o lanternă la îndemână, poate fi o ocazie excelentă de a experimenta cu dârele de lumină.

„Dacă folosiţi lumina naturală sau o lanternă pe care o ţineţi aprinsă, trebuie să folosiţi timpi de expunere mai lungi şi să lucraţi cu cea mai mare deschidere a diafragmei pe care o puteţi gestiona, menţinând în acelaşi timp calitatea”, spune Marc. „Dacă utilizaţi o lumină artificială, veţi seta aparatul foto la o valoare de 1/100, poate. Timpul de expunere trebuie să fie cel puţin mai mic de 1/250 pentru a funcţiona în sincronizare cu bliţul.”

Un obiectiv precum Canon RF 50mm F1.8 STM are o deschidere mare a diafragmei, ideală pentru acest tip de fotografie.

Un echipament pe care lui Marc îi place să-l folosească este un difuzor, în special pentru fotografii macro. „Când fotografiez broaşte sau broaşte râioase ori salamandre, pielea lor poate fi umedă din cauza mediului”, explică el. „Aceasta poate crea o reflexie nenaturală, aşa că este bine să aveţi un difuzor pentru a atenua lumina.”

„Cu cât difuzorul este mai mare, cu atât mai bine, dar, având în vedere că este vorba de fotografie macro şi animalele în cauză sunt vietăţi mici, nu aveţi nevoie de un difuzor foarte mare”, spune el.

Dacă nu aveţi unul, puteţi chiar improviza şi folosi alt obiect pe post de difuzor sau puteţi confecţiona unul acasă, din hârtie. „Am cumpărat unul online acum câţiva ani, dar, în unele ocazii în care nu l-am avut la mine, am folosit parasolarul de pe parbrizul maşinii pentru a evita lumina soarelui vara. Important este că trebuie să atenuezi lumina bliţului, astfel încât ai nevoie de ceva care extinde lumina”, explică Marc.

3. Începeţi prin a fotografia animale mai mici

Un liliac care zboară prin cadrul unei uşi de lemn într-o casă părăsită, cu un şemineu mare vizibil în fundal.

Pe timp de noapte, vietăţile sălbatice îşi fac adesea apariţia în situaţii neaşteptate şi puţin probabile, în special în centrul oraşelor – aşa că fiţi pregătiţi. „Luaţi întotdeauna cu dumneavoastră un aparat foto!”, îndeamnă Marc. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS-1D X Mark III cu obiectiv Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM la 15 mm, 1/5 s, f/9 şi ISO 800. © Marc Albiac

Marc spune că este mai uşor să fotografiaţi animale mai mici decât mamifere mai mari. „Cred că este o iniţiere uşoară în fotografia de natură sălbatică, deoarece nu aveţi nevoie decât de un obiectiv macro, un aparat foto şi un bliţ”, spune el.

Acest echipament redus este avantajos atât pentru fotograful de natură sălbatică în devenire, cât şi pentru animalele în sine. Pentru acest tip de lucrare, Marc foloseşte un bliţ simplu, Canon EOS R6, Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM şi adaptorul de montură EF-EOS R.

„Când fac fotografii macro, mă rezum la echipamentul minim necesar”, spune el. „Vreau să petrec cât mai puţin timp în spaţiul animalelor – este mai bine pentru ele şi obţin o fotografie naturală.”

Pentru cei care doresc cu adevărat să îşi depăşească limitele creative, Marc sugerează să fotografieze creaturi mai mici cu un obiectiv grandangular. El optează pentru Canon EF 16-35mm F2.8 III USM datorită deschiderii mai mari a diafragmei pentru condiţii de lumină scăzută, dar puteţi încerca şi Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. Cu construcţia sa uşoară, deschiderea mare a diafragmei de f/1,8 şi mărirea macro până la 1:2, este instrumentul perfect pentru fotografii de prim-plan.

„Trebuie să ţineţi cont de toate lucrurile care apar în scenă”, explică Marc. „Este o provocare mai mare, dar cred că este frumos să arătăm habitatul.”

O abordare grandangulară necesită însă mai multă lumină. „Dacă luminezi doar broasca aşa cum ai face într-un stil macro, restul scenei va fi întunecat”, spune Marc. „Trebuie să iluminezi mai multe zone, cum ar fi un copac, de exemplu, sau ai nevoie de o expunere lungă pentru a avea mai multă lumină naturală.”

Odată ce vă obişnuiţi să fotografiaţi creaturi mai mici şi mai abordabile, poate fi timpul să treceţi la prădători nocturni mai mari. „Primul lucru pe care trebuie să-l cunoaşteţi este locaţia – unde va apărea animalul? Cum puteţi lumina scena pentru a surprinde acea mişcare? Ce credeţi că va face animalul?”, propune Marc. Odată ce aveţi o idee despre modul în care s-ar putea comporta animalul în acel spaţiu, tot ce puteţi face este să rămâneţi pregătit, să aveţi echipamentul potrivit şi să vă alegeţi setările.

4. Alegeţi aparatul foto şi setările potrivite

Conturul unui peisaj stâncos, cu un animal cu coarne vizibil la distanţă în dreapta.

Dacă ajungeţi la locaţie mai devreme, aveţi timp să vă pregătiţi fotografia, dar fiţi pregătit să reglaţi setările pe măsură ce lumina se schimbă. „Dacă aţi început o excursie la ora 17:00, veţi modifica constant setările expunerii pe măsură ce soarele apune”, spune Marc. „Aşa că aveţi răbdare cu dumneavoastră şi cu aparatul foto!” Imagine realizată cu un aparat Canon EOS R6 cu obiectiv Canon EF 70-200mm f/4L USM şi adaptor de montură EF-EOS R la 200 mm, 1/3200 s, f/4 şi ISO 800. © Marc Albiac

Pentru Marc, alegerea aparatului foto potrivit este vitală, iar Canon EOS R6 este aparatul universal perfect, potrivit pentru lumină scăzută. Datorită focalizării automate revoluţionare cu detectarea ochilor, EOS R6 poate recunoaşte şi urmări subiecţii cu noi niveluri de precizie. Astfel, chiar dacă subiectul se mişcă, cum ar fi o pasăre în zbor, puteţi obţine în continuare o imagine clară. Stabilizatorul său de imagine încorporat (IBIS) elimină, de asemenea, în mare măsură necesitatea folosirii unui trepied, permiţându-i lui Marc să aibă un echipament agil şi minimal.

„Stabilizatorul IBIS de pe EOS R6 face acest aparat ideal pentru fotografierea naturii sălbatice pe timp de noapte, deoarece vă permite să fotografiaţi la lumină scăzută cu timpi lungi de expunere”, spune el. „De exemplu, atunci când faceţi o drumeţie pentru o şedinţă foto, puteţi vedea cum respiraţia afectează modul în care ţineţi aparatul foto. Dacă nu aveţi mâinile stabile şi fotografiaţi pe întuneric cu un timp foarte lung de expunere, stabilizatorul IBIS este de nepreţuit.”

Dincolo de stabilitate, posibilitatea de a fotografia la o sensibilitate ISO ridicată şi de a obţine imagini clare face din EOS R6 alegerea evidentă pentru Marc. „Este o nebunie – nu folosesc valori ISO mai mici de 6400 şi obţin întotdeauna rezultate perfecte! Dacă trebuie, pot creşte sensibilitatea chiar şi la 8000”, concluzionează el.

Dar care sunt cele mai bune obiective pentru a fotografia natură sălbatică? Obiective precum Canon RF 50mm F1.2L USM, care are performanţe bune în condiţii de lumină redusă, funcţionează bine cu Canon EOS R6 pentru surprinderea fotografiilor cu natură.

Fotografierea naturii sălbatice la lumină scăzută deschide o perspectivă complet nouă asupra comportamentului animalelor şi poate crea imagini îndrăzneţe şi interesante. Folosiţi sfaturile lui Marc pentru a vedea ce puteţi surprinde în zona dumneavoastră locală.



Articol scris de Jack Fittes

Produse conexe

Articole conexe