FOTOGRAFIEREA NATURII SĂLBATICE

Cum să realizaţi fotografii de natură sălbatică incredibile cu aparatul foto Canon

Zece sfaturi şi tehnici inovatoare pentru a vă duce fotografia de natură sălbatică la nivelul următor.
Canon Camera
Animalele imprevizibile care se mişcă rapid, deloc frecvent şi haotic pot fi nişte subiecţi foarte greu de fotografiat.

Însă cunoştinţele potrivite vor facilita obţinerea imaginilor de care să vă mândriţi. Asemănător cu fotografia de sport, pregătirea eficientă, găsirea poziţiei potrivite, cunoaşterea tipului de echipament de care aveţi nevoie (şi cum să-l utilizaţi) şi a fi pregătit pentru orice reprezintă aspectele principale pentru fotografierea naturii sălbatice.

Iată cele 10 sfaturi esenţiale pentru surprinderea fotografiilor minunate de natură sălbatică.

1. Cunoaşteţi-vă subiectul

Un urs brun stând în spatele unor arbuşti plini de frunze, o mulţime de muşte roind în aer.

Poate fi de ajutor să învăţaţi despre modul în care se mişcă, reacţionează şi se comportă animalele în sălbăticie, astfel încât să vă puteţi da seama care este cea mai bună modalitate de a le fotografia. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 90D cu obiectiv Canon EF 400 mm f/2.8L IS III USM la 1/500 s, f/5.6 şi ISO 2500. © Markus Varesvuo

Este foarte important să aveţi cunoştinţe privind habitatul şi comportamentul animalului pe care îl fotografiaţi deoarece vă va ajuta să economisiţi timp. Cunoaşterea perioadei din an în care o anumită specie este activă vă va ajuta să planificaţi şedinţa foto. Fotografiile extraordinare cu natura sălbatică sunt rareori realizate fără cunoştinţe şi fără organizare.

2. Repetiţia este mama învăţăturii

O lebădă ieşind din apă cu aripile desfăcute.

Este nevoie de răbdare şi exerciţiu pentru fotografierea naturii sălbatice – însă aşteptarea momentului perfect poate aduce rezultate incredibile. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS R5 cu obiectiv Canon RF 600mm F4L IS USM la 1/1600 s, f/4 şi ISO 800.

Nu prea are sens să vă aflaţi la locul potrivit, în momentul potrivit dacă nu puteţi surprinde ceea ce se petrece în faţa dumneavoastră. Fotografierea momentelor care se petrec în fracţiune de secundă necesită exerciţiu. Fotografierea animalelor temătoare înseamnă că va trebui să treceţi prin încercări şi greşeli până aflaţi ce este mai potrivit pentru dumneavoastră.

Puteţi pune hrănitoare pentru păsări în grădina dumneavoastră şi le puteţi fotografia prin fereastră sau dintr-o ascunzătoare improvizată, folosind un obiectiv cu zoom cu distanţă focală mare asemănătoare unui teleobiectiv, precum Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM sau Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM. Un obiectiv cu zoom vă permite să reglaţi distanţa focală, spre exemplu distanţa de 400 mm a RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, ceea ce înseamnă că puteţi face zoom chiar şi pe cele mai mici creaturi fără a le deranja.

Alternativ, puteţi petrece timp în parcul din apropiere sau într-un sanctuar pentru animale pentru a înţelege mai bine comportamentul animal. Cu cât vă antrenaţi ochiul şi timpii de reacţie mai bine, cu atât veţi obţine rezultate mai bune când fotografiaţi în natura sălbatică.

3. Apropiaţi-vă

Un prim-plan cu ochii roşii şi capul acoperit cu pene ciufulite ale unei păsări tropicale.

În general, cel mai bine este să focalizaţi pe ochii unui animal, deoarece este punctul care atrage în mod natural atenţia spectatorului. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 6D Mark II cu obiectiv Canon EF 70-200 mm f/4L IS II USM la 164 mm, 1/160 s, f/5.6 şi ISO 400.

Majoritatea fotografiilor de natură sălbatică prezintă acţiunea în prim-plan. Apropierea fizică de natura sălbatică rezultă de obicei în schimbări de comportament sau chiar mai rău – alungarea animalelor. Utilizarea unui obiectiv lung este esenţială pentru obţinerea imaginilor care prezintă în detaliu acţiunea, şi puteţi decupa imaginea finală pentru a o vedea şi mai de aproape.

Focalizarea automată cu urmărirea animalelor de pe aparatele foto Canon EOS R5 şi EOS R6 poate recunoaşte câini, pisici şi păsări, detectând corpul, faţa sau ochiul subiectului, însemnând că puteţi surprinde imagini foarte clare cu animalele în mişcare.

4. Alegeţi obiectivul potrivit

O veveriţă roşie cocoţată pe o ramură aflată la înălţime într-un copac.

Un teleobiectiv lung este aproape esenţial pentru fotografierea naturii sălbatice, deoarece trebuie păstrată o distanţă considerabilă. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R5 cu obiectiv Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM la 200 mm, 1/320 s, f/4 şi ISO 5000. © Robert Marc Lehmann

Când vine vorba de obiective, alegerea înţeleaptă aduce recompense. Noul obiectiv RF 100-400mm F5.6-8 IS USM are un interval puternic de zoom care permite o versatilitate incredibilă. Pentru o distanţă focală şi mai avansată pe un aparat foto precum Canon EOS RP, sunt potrivite obiectivele cu distanţă focală fixă Canon RF 600mm F11 IS STM şi RF 800mm F11 IS STM.

Dacă aveţi un aparat foto Canon cu format APS-C şi doriţi să începeţi cu ceva simplu în ceea ce priveşte aspectul şi bugetul, luaţi în considerare obiectivul EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM pentru aparate foto DSLR sau obiectivul EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM pentru aparate foto mirrorless din seria M precum Canon EOS M50 Mark II.

Senzorul unui aparat foto APS-C este mai mic decât senzorul unui aparat foto full frame. Un aparat foto APS-C nu surprinde întreaga lăţime a imaginii pe care acelaşi obiectiv ar surprinde-o pe un aparat foto full frame – există un „factor de decupare” de aproximativ 1,6x, care are efectul de zoom asupra scenei deoarece subiectul este cu atât mai mare în cadru. Aceasta înseamnă că folosirea unui obiectiv de 200 mm pe un aparat foto APS-C vă oferă un câmp vizual echivalent cu cel oferit de un obiectiv de 320 mm pe un aparat foto full frame – cu alte cuvinte, „distanţa focală efectivă” este de 1,6x mai mare.

5. Asiguraţi stabilitatea

Un pui de vulpe stând pe o movilă acoperită cu muşchi.

În multe dintre scenariile de fotografie cu natură sălbatică nu veţi avea timp să montaţi un trepied. Stabilizarea imaginii vine în ajutor, asigurând în mod consecvent fotografii clare cu aparatul foto ţinut în mână, chiar şi cu teleobiective şi obiective macro lungi.

Mişcarea camerei este inamicul fotografiilor clare atunci când folosiţi teleobiective.

Marea majoritate a teleobiectivelor Canon includ o stabilizare optică a imaginii foarte eficientă pentru a combate această problemă, echivalentă de obicei cu aproximativ 3 sau 5 stopuri în valoarea de expunere. Aceasta poate face o diferenţă imensă pentru fotografia de natură sălbatică, unde timpii de expunere scurţi nu sunt de ajutor decât în lumina directă a soarelui. Stabilizatorul de imagine echivalent cu 5 stopuri de pe obiectivul Canon RF 600mm F11 IS STM ar trebui să ofere în mod consecvent fotografii clare la 1/20 dintr-o secundă în loc de 1/640.

Folosiţi stabilizatorul de imagine pentru fotografia cu teleobiective şi fotografia macro, în special când lucraţi cu aparatul foto ţinut în mână. Cu toate acestea, dacă aparatul foto se află pe un trepied, atunci de multe ori este mai bine să dezactivaţi stabilizatorul de imagine.

6. Menţineţi focalizarea

O pasăre răpitoare zburând pe cer.

Dacă sunteţi discret şi reuşiţi să nu speriaţi păsările şi alte creaturi sensibile, puteţi petrece timp exersând diverse tehnici de fotografiere pentru a vă îmbunătăţi abilităţile. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R5 cu obiectiv Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM la 451 mm, 1/8000 s, f/6,3 şi ISO 4000. © Robert Marc Lehmann

În fotografia de natură sălbatică, este important să asiguraţi claritatea în zonele importante ale subiectului dumneavoastră. Gama de aparate foto mirrorless Canon EOS M şi EOS R au de obicei un sistem Dual Pixel AF foarte eficient, care permite focalizarea automată cu detectare rapidă a fazei chiar pe senzorul de imagine şi acoperă, de asemenea, mare parte din cadru. Dual Pixel AF este inclus şi pe cele mai recente aparate foto DSLR EOS şi este disponibil pentru fotografiere în modul de vizualizare în timp real.

Încercaţi să menţineţi focalizarea pe cea mai importantă zonă a subiectului, de obicei ochii. Aparatele foto Canon EOS R5 şi EOS R6 au un mod de focalizare automată cu detectarea ochilor animalelor, care caută în mod automat ochii în scenă şi se fixează asupra lor. Modul de focalizare automată AI Servo urmăreşte continuu natura sălbatică în mişcare, chiar dacă se mişcă foarte rapid, pentru a asigura obţinerea fotografiilor clare. Încercaţi să fotografiaţi serii de cadre folosind modul cel mai rapid de declanşare al aparatului foto pentru a obţine cel mai bun rezultat.

7. Viteza contează

O zebră care aleargă pe un câmp.

Pentru a afla mai multe despre surprinderea mişcării în fotografii, consultaţi sfaturile noastre esenţiale pentru fotografia cu mişcare.

Alegerea timpului de expunere potrivit este un element esenţial al surprinderii cât mai precise a naturii sălbatice. Acţiunea logică în timpul fotografierii acţiunii cu mişcare rapidă este să măriţi timpul de expunere. Cu toate acestea, ar trebui să introduceţi o estompare uşoară cu un timp de expunere mai scurt pe vârfurile aripii unei păsări, de exemplu, pentru a adăuga sentimentul de mişcare.

Pe măsură ce avansaţi în utilizarea echipamentului, puteţi să reduceţi şi mai mult timpul de expunere, până la 1/10 s, şi chiar să introduceţi o tehnică de panoramare pentru a mări intensitatea sentimentului de mişcare.

Regula principală este că aveţi nevoie de un timp de expunere cel puţin la fel de rapid ca distanţa focală full frame reciprocă. Aşadar, dacă folosiţi un obiectiv de 600 mm precum Canon RF 600mm F11 IS STM, aţi avea nevoie de un timp de expunere de cel puţin 1/600 dintr-o secundă când stabilizatorul de imagine este dezactivat – pe majoritatea aparatelor foto asta înseamnă 1/640.

8. Ţineţi cont de lumină: profitaţi la maxim de iluminarea din spate

O căprioară care stă în iarbă înaltă.

„Ora de aur” este demnă de această denumire. Soarele se află în poziţie joasă pe cer timp de o oră după răsărit şi pe parcursul ultimei ore înainte de apus, oferind o lumină de culoare aurie, caldă. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM la 373 mm, 1/1250 s, f/8 şi ISO 1250. © Ben Hall

Puteţi realiza fotografii şi mai bune prin alegerea condiţiilor de lumină potrivite pentru a vă fotografia subiecţii. Ţinând cont de modelele comportamentale ale animalelor, încercaţi să profitaţi de soare dimineaţa devreme sau seara târziu pentru o lumină redusă, caldă, care produce culori bogate şi umbre adânci.

9. Controlul profunzimii câmpului

O căprioară scoate capul deasupra unor ferigi care par estompate.

Chiar dacă unui teleobiectiv îi poate lipsi o deschidere „rapidă” a diafragmei, îl puteţi utiliza pentru a estompa fundalul fotografiilor, deoarece distanţa focală mare poate oferi impresia unei profunzimi a câmpului destul de redusă, chiar şi cu o deschidere mică a diafragmei. Aceasta se datorează abilităţii teleobiectivelor de a comprima distanţa, aducând fundalurile estompate şi nefocalizate mai aproape de subiect. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM la 400 mm, 1/60 s, f/8 şi ISO 1250. © Ben Hall

Acest sfat este foarte important. În fotografia standard, folosirea modului de fotografiere Prioritate de diafragmă (Av pe selectorul aparatului foto) este un lucru obişnuit. Pentru obiectivele macro, din cauza distanţelor de lucru apropiate, diafragma este închisă la f/16, f/22 sau mai mult pentru a mări profunzimea câmpului şi a asigura focalizarea întregii fotografii.

Puteţi îmbunătăţi fotografia de natură sălbatică folosind efectul bokeh, transformând subiectul în punctul central al fotografiei. Cu toate acestea, ar trebui să evitaţi estomparea fundalului dacă doriţi să surprindeţi natura sălbatică în mediul său natural.

O distanţă focală mai lungă poate produce un efect mai puternic de estompare a fundalului. Acesta este motivul pentru care teleobiectivele cu zoom pot fi utilizate pentru a izola un subiect şi a transforma fundalul într-o zonă estompată, fără detalii. Dacă doriţi să intensificaţi efectul bokeh, faceţi câţiva paşi în spate şi face’i zoom către o distanţă focală mai mare.

10. Prim-planuri extreme

Un păianjen săritor maro care stă pe o ramură.

Fotografia macro cu subiecţi vii poate fi o provocare, aşadar aveţi nevoie de echipamentul potrivit şi multă răbdare pentru a surprinde imagini cu adevărat remarcabile. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 90D cu obiectiv Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM la 1/250 s, f/8 şi ISO 500. © Pierre Anquet

Aranjarea scenei şi plasarea subiectului în contextul său natural pot duce la o fotografie impresionantă cu natura sălbatică. Pentru aceasta aveţi nevoie de un obiectiv grandangular. Pentru subiecţii mai mici, cum ar fi păsări sau chiar insecte, fotografierea în prim-plan extrem va avea mai mult efect ca imagine finală, astfel încât subiectul nu se pierde într-un cadru larg. Aceasta ar necesita un obiectiv macro dedicat. Deşi nu este un obiectiv macro, puteţi folosi chiar şi obiectivul Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, care are o capacitate de mărire de 0,41x şi abilităţi de focalizare de la distanţă redusă care produc imagini foarte asemănătoare cu fotografiile macro.

Obiectivele macro Canon actuale tind să includă „stabilizare hibridă a imaginii”, care corectează atât deplasarea x-y, cât şi vibraţia unghiulară mai obişnuită. Aceasta îi transformă în partenerii ideali pentru fotografierea cu aparatul foto în mână a prim-planurilor extreme. Obiectivele Canon RF 35mm F1.8 IS Macro STM şi RF 85mm F2 Macro IS STM sunt cele mai bune exemple, oferind un factor de mărire de 0,5x pentru cadrele macro la cele mai reduse distanţe de focalizare.

Partea cea mai bună la un obiectiv macro este că vă permite să realizaţi fotografii care arată ceva mai mare decât am vedea în mod normal pe ecran sau în imprimate. Puteţi prezenta insecte mici drept monştri incredibili cu ochi mari sau puteţi evidenţia detalii complexe care nu ar fi observate în mod normal de ochiul uman.

Dacă sunteţi în căutarea obiectivului potrivit pentru fotografierea naturii sălbatice, consultaţi ghidul nostru complet.


Articol scris de Matthew Richards

Produse conexe

Articole conexe

  • A swan on a body of water glistening in golden light.

    FOTOGRAFIEREA NATURII SĂLBATICE

    Cele mai bune obiective pentru natura sălbatică

    Surprindeţi imagini incredibile cu animale şi păsări sălbatice cu ajutorul acestor obiective cu distanţă focală fixă şi acestor obiective cu zoom.

  • Un leopard odihnindu-se la umbră.

    FOTOGRAFIEREA NATURII SĂLBATICE

    De la câştigători de premii la profesionişti

    Doi câştigători ai premiului Tânărul fotograf de natură sălbatică al anului despre ce a însemnat pentru ei succesul timpuriu.

  • FOTOGRAFIEREA NATURII SĂLBATICE

    Fotografii de natură sălbatică cu Canon EOS 90D

    Vedeţi rezultatele remarcabile ale şedinţei foto de natură sălbatică cu Canon EOS 90D a lui Markus Varesvuo.

  • Un prim-plan cu un păianjen săritor maro.

    FOTOGRAFIA MACRO

    Descoperiţi tărâmul insectelor

    Dezvăluiţi vieţile secrete ale micilor creaturi cu sfaturile lui Pierre Anquet.