FOTOGRAFIEREA NATURII SĂLBATICE

Viaţa după câştigarea unui premiu Tânărul fotograf de natură sălbatică al anului

Fotografiaţi doar de amuzament sau doriţi să faceţi o carieră din fotografie? Marc Albiac şi Michel d'Oultremont dezvăluie secretele ascunse ale succesului lor, în călătoria de la tineri amatori la ambasadori Canon.
Canon Camera
Când Marc Albiac era un adolescent care explora arta fotografiei, el şi tatăl lui petreceau ore întregi pe un site web pe care renumiţi fotografi spanioli de natură sălbatică discutau despre tehnicile din spatele imaginilor lor. El şi-l aminteşte pe Mario Cea explicând cum crease o expunere dublă a unei bufniţe la lumina lunii într-un singur cadru. Dând filmul înainte câţiva ani, Marc a participat apoi la o expoziţie importantă de fotografie, prezentându-şi lucrările alături de Mario. Marc este acum ambasador Canon, având numeroase distincţii, inclusiv un prestigios premiu Tânărul fotograf de natură sălbatică al anului care i-a fost acordat la vârsta de 14 ani.

Aici, el şi colegul ambasador Canon Michel d'Oultremont, care trăieşte şi lucrează în Belgia şi este dublu câştigător al premiului Fotograful de natură sălbatică al anului, Portofoliul unei stele în devenire, ne spun cum acest concurs le-a lansat carierele şi oferă totodată sfaturi tinerilor fotografi de natură sălbatică care vor să le calce pe urme.
Un portret al ambasadorului Canon Marc Albiac cu un aparat foto cu un teleobiectiv mare ataşat.

Ambasadorul Canon Marc Albiac foloseşte adesea extendere de obiectiv pentru a-şi realiza prim-planurile cu natură, permiţându-i să surprindă detalii de la depărtare, fără a-şi speria subiectul.

Un portret al ambasadorului Canon Michel d'Oultremont stând în zăpadă.

„Cel mai important lucru este să arăţi respect vieţuitoarelor sălbatice pe care le fotografiezi. Este esenţial. Să trăieşti în contact cu animale sălbatice este fantastic, dar trebuie să le respecţi”, spune ambasadorul Canon Michel d'Oultremont.

Cu ce aţi început: cu dragostea pentru natură sălbatică sau cu dragostea pentru fotografie?

Marc Albiac: Înainte să învăţ să merg, părinţii mei mă duceau cu ei pe munte. Tatălui meu îi plăcea să fotografieze peisajele şi animalele pe care le întâlnea. Când aveam şapte ani, şi-a cumpărat un echipament foto mai bun, iar eu am moştenit acest aparat, un model Canon EOS 30D (urmat acum de modelul mai nou Canon EOS 90D). La început a fost dragostea mea pentru animale. Aparatul foto era un instrument care îmi permitea să iau acasă cu mine această natură sălbatică.

Michel d'Oultremont: Cu siguranţă dragostea pentru natură sălbatică. Am început observând păsări timp de trei ani, destul de intensiv. Fotografia este doar un mijloc care îmi permite să-mi imortalizez întâlnirile cu vietăţile sălbatice. Putea să fie sculptură sau pictură, dar nu am astfel de talent. Primele mele imagini le-am făcut într-o mlaştină. Stând în noroi, aşteptând păsările de apă. Erau imagini banale, dar era nemaipomenit să pot lua acasă aceste clipe. Mlaştina era la mai puţin de un kilometru şi jumătate de casă, aşa că era foarte convenabil. Am început cu un aparat foto Canon EOS 400D (urmat acum de Canon EOS 850D) şi cu un obiectiv EF 300mm f/4L USM de 20 de ani (urmat acum de Canon EF 300mm f/4L IS USM).
O călugăriţă din specia Empusa pennata cocoţată pieziş pe tulpina unei plante cu ţepi.

Ambasadorul Canon Marc Albiac avea doar 14 ani când a făcut această fotografie a unei călugăriţe din specia Empusa pennata, o insectă foarte greu de găsit. I-a adus premiul Tânărul fotograf de natură sălbatică al anului în categoria 11-14 ani. Mark a fotografiat călugăriţa – care este capabilă să se camufleze – pe fundalul unei hârtii albe, astfel încât forma sa remarcabilă să poată fi cu bine văzută. Imagine realizată cu Canon EOS 5D Mark III (urmat acum de modelul mai nou Canon EOS 5D Mark IV) cu obiectiv Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM la 1/100 s, f/18 şi ISO 320. © Marc Albiac

Doi cerbi încrucişându-şi coarnele, văzuţi noaptea prin frunziş nefocalizat.

Ambasadorul Canon Michel d'Oultremont a aşteptat patru ani să surprindă această imagine a unei lupte de cerbi în regiunea Ardeni din Belgia. „În fiecare an mergeam în acelaşi loc şi speram să văd acest moment incredibil”, spune el. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 5D Mark IV cu obiectiv Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM şi extender Canon EF 2x III la 800 mm, 1/400 s, f/8 şi ISO 400. © Michel d'Oultremont

Amândurora v-a fost recunoscut talentul devreme în viaţă, odată cu premiile Tânărul fotograf de natură sălbatică al anului. Ce credeţi că aţi făcut să aveţi acest succes?

Michel: În orice competiţie, ai nevoie de noroc. Norocul de a fi selectat, dar şi cel de a câştiga un premiu. Am fost foarte norocos să câştig acest premiu de două ori. Este o onoare şi este plăcut să văd că perspectiva mea asupra lumii sălbatice este pe placul juriului şi al publicului.

Marc: Nu am făcut niciodată fotografii pentru a câştiga un concurs, am făcut-o pentru că asta am vrut. Cred că acesta este secretul. Am realizat imaginea câştigătoare în grădina bunicii. Acolo unde poţi petrece cel mai mult timp este şi locul în care vei realiza cele mai bune fotografii. Lucrând aproape de casă, nu există presiunea că va trebui să iei un avion peste câteva zile. Iar dacă nu obţii fotografia dorită într-o zi, poţi să mai încerci ziua următoare.

Cum a fost să câştigaţi? A fost probabil emoţionant, dar poate şi puţin copleşitor?

Marc: Sunt destul de timid, chiar şi acum la 22 de ani, iar atunci aveam 15 ani, aşa că aveam emoţii. Dar era un vis care devenea realitate. Mi-au trimis e-mailul prin care mă anunţau că am câştigat în primăvară, iar ceremonia a fost abia în toamnă, aşa că am stat şase luni fără să pot spune cuiva.

Bineînţeles, participasem şi la alte concursuri şi nu câştigasem premii. Unul dintre cele mai bune lucruri la fotografie este subiectivitatea ei. Aceeaşi fotografie poate să fie apreciată de unii oamenii şi să nu fie pe placul altora, iar concursurile nu diferă în această privinţă. Juriului trebuie să îi placă fotografia ta mai mult decât altele, dar asta nu înseamnă că o fotografie este mai bună sau mai proastă decât altele.

Ca în cazul fotografiei de natură sălbatică, concursurile necesită perseverenţă. În fotografia de natură sălbatică este important să fii perseverent pentru că, de cele mai multe ori, animalele nu îşi fac apariţia şi te întorci acasă fără nicio fotografie. Dar, dacă îţi dai silinţa şi încerci să obţii fotografia dorită, în cele din urmă ai mai multe şanse să faci fotografia decât dacă rămâi acasă.

Michel: Am fost foarte surprins. Când eram tânăr fotograf, îi priveam cu admiraţie pe câştigătorii premiilor Fotograful de natură sălbatică al anului. Era plăcut şi măgulitor să poţi spune că imaginile tale au fost votate printre cele mai bune din lume.

Este esenţial să fii perseverent, să continui să încerci. Eu sunt un om optimist şi destul de încăpăţânat, aşa că, dacă nu văd un animal în lumina frumoasă pe care căutam să o surprind, o iau de la capăt şi sper să am parte de întâlnirea visurilor mele. Aveam o imagine pe care de trei ani o tot înscriam în multe concursuri şi nu a fost niciodată selectată până în 2014 – era o imagine care îmi plăcea foarte mult şi care credeam că are potenţial bun.
O pisică sălbatică, privind direct în obiectiv, se plimbă printr-un peisaj înzăpezit.

Michel a stat în zăpadă şi a aşteptat să apară momentul perfect pentru a surprinde această fotografie uimitoare a unei pisici sălbatice în Munţii Ardeni din Belgia. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R5 cu obiectiv Canon EF 600mm f-4L IS II USM la 1/250 s, f/4,5 şi ISO 800. © Michel d'Oultremont

Un urs iberic tânăr în frunziş verde-gălbui similar coniferelor.

Marc era la munte cu unchiul şi verişorul lui în vara anului 2020 când a văzut acest urs iberic sălbatic. „Stăteam pe munte aşteptând să văd lupi iberici şi s-a apropiat acest urs tânăr. Îmi place ce reprezintă, libertate deplină”, spune el. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS-1D X Mark II (urmat acum de modelul mai nou Canon EOS-1D X Mark III) cu obiectiv Canon EF 500mm f/4L IS USM şi extender Canon 2x III la 1000 mm, 1/320 s, f/9 şi ISO 1600. © Marc Albiac

Cum v-a lansat această reuşită cariera în fotografia de natură sălbatică?

Marc: Faptul că am început să lucrez cu Canon Spania, organizând ateliere şi discuţii la târguri importante de fotografie de natură alături de fotografi ca Mario Cea, se datorează faptului că am câştigat acest premiu şi un premiu la categoria Tineret a Concursului internaţional de fotografie de natură MontPhoto 2011. Tot nu mă văd ca fotograf profesionist, deşi sunt. Momentan studiez pentru o diplomă de licenţă în biologie, care m-a pasionat de când aveam cinci ani.

Michel: Datorită primului premiu câştigat în 2014, am putut să particip cu Contrat Agency şi David Hayes la „The Wait” (Aşteptarea): un documentar scurt de 10 minute despre munca mea care a fost difuzat la scară largă ulterior. Concursul m-a ajutat şi să devin cunoscut publicului larg. În 2015, m-am decis să încerc fotografia profesională de natură sălbatică. A fost imediat după studiile mele în domeniul fotografiei – am încercat să studiez biologia la facultate, dar am renunţat rapid, pentru că preferam să fiu pe teren şi fotografia îmi oferea şansa asta. Mi-am oferit trei ani să văd dacă este fezabil. Au trecut şase ani de atunci.

Vi se pare că v-aţi dezvoltat propriul stil în fotografia de natură sălbatică?

Michel: Am fotografiat mult intuitiv, fără să-mi fac prea multe griji cu privire la ce va funcţiona şi ce nu. Nu îmi creez scena, iau lucrurile aşa cum sunt. Întâlnirile cu vietăţi sălbatice îmi permit să-mi surprind emoţiile când mă găsesc faţă în faţă cu un animal sălbatic.

Marc: Încă nu văd un stil unitar al tuturor fotografiilor mele. Pentru fiecare animal, încerc să creez stiluri diferite ale imaginii, unele mai mult în stil documentar şi altele mai artistice, unele alb-negru, altele color, unele de aproape, altele arătând şi habitatul animalului. Mă interesează cel mai mult să fotografiez animale vertebrate: mamifere, păsări, reptile, amfibieni. Trebuie să ai cunoştinţe despre ele şi habitatul lor şi să ştii unde le poţi găsi.
Un prim-plan cu o vulpe roşcată privind direct în obiectiv. Nasul animalului este focalizat, în timp ce restul trăsăturilor sale sunt uşor estompate.

Michel abordează uneori în mod minimalist compoziţia fotografiilor lui, atrăgând privirea asupra frumuseţii naturale a subiecţilor lui. „În Japonia, o vulpe roşcată curioasă a venit la mine. M-am hotărât să focalizez pe nasul ei”, spune el despre această imagine încântătoare. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 5D Mark IV cu obiectiv Canon EF 600mm f-4L IS II USM la 1/2500 s, f/4 şi ISO 2500. © Michel d'Oultremont

O genetă sărind de pe o stâncă pe alta noaptea, cu stelele în fundal surprinse folosind o expunere dublă.

Această imagine, cu care Marc a ajuns pe lista finaliştilor în categoria 15-17 ani a Premiilor Tânărul fotograf de natură sălbatică al anului 2015, este o expunere dublă în aparatul foto. „Una pentru geneta care sărea, luminată de bliţuri, şi alta pentru stelele din fundal”, explică el. Imagine realizată cu Canon EOS 5D Mark III cu obiectiv Canon EF 17-40mm f/4L USM la 40 mm, 15 s, f/4 şi ISO 1600. © Marc Albiac

Încă învăţaţi şi ce greşeli aţi făcut la început de drum?

Marc: Da. Sunt greşeli pe care le fac şi acum. De exemplu, dacă e un animal pe care vreau foarte mult să-l fotografiez, îmi pierd răbdarea şi încerc să mă apropii mai mult. Uneori, rezultatul este că fuge şi ratez fotografia.

Michel: Aş zice faptul că trebuie să aştepţi să apară animalele. Este nevoie de multe cunoştinţe despre vieţuitoarele sălbatice şi de multă răbdare să le observi fără să le deranjezi. Dar am învăţat asta de la o vârstă fragedă. Sunt extrem de răbdător în toate privinţele, iar asta înseamnă că nu îmi pierd uşor speranţa şi pot fi mereu optimist.
O familie de porci mistreţi traversând noaptea o stradă largă, iluminată, părând să folosească trecerea de pietoni.

Această fotografie nocturnă a unei scroafe sălbatice cu purcei traversând strada noaptea i-a adus lui Marc un loc pe lista finaliştilor în categoria 15-17 ani a Premiilor Tânărul fotograf de natură sălbatică al anului 2017. Porcii mistreţi sunt foarte întâlniţi în Barcelona, unde pot crea probleme pentru ecosistemul local şi sunt frecvent implicaţi în accidente de trafic. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS 5D Mark III cu obiectiv Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM la 1/25 s, f/2,8 şi ISO 6400. © Marc Albiac

O pasăre mică cu pene portocalii, albe şi negre cocoţată pe un fir de stuf care se înclină mult sub greutatea ei, într-un peisaj ceţos.

Michel a folosit un ascunziş plutitor pentru a surprinde această imagine a unui piţigoi de stuf agăţându-se de un fir de stuf, pe un teren mlăştinos. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS 5D Mark III cu obiectiv Canon EF 500mm f/4L IS USM (urmat acum de modelul mai nou Canon EF 500mm f/4L IS II USM) la 1/2000 s, f/4,5 şi ISO 800. © Michel d'Oultremont

Cu ce dificultăţi se confruntă tinerii fotografi de natură sălbatică care încearcă să se facă remarcaţi?

Michel: Tinerii fotografi se grăbesc prea mult să obţină nenumărate aprecieri ale imaginilor lor pe reţelele sociale. Pentru mine, această cursă trebuie să se oprească, pentru că atunci când îţi doreşti tot mai multe, ajungi să faci ceva pe teren care deranjează animalele.

Marc: Cel mai dificil este să găseşti pe cineva care să te ducă pe teren. Am avut noroc că părinţii mei erau interesaţi de munte şi animale, dar am prieteni care nu au şansa asta. Dacă trăieşti într-un oraş mare ca Barcelona, este mai dificil să vezi o varietate mare de animale.

Ce sfat aţi da fotografilor amatori care vor să vă urmeze exemplul?

Michel: Învăţaţi, citiţi şi înţelegeţi animalele înainte de a le fotografia. Asta este foarte important. Animalele şi mediul trebuie să fie calme şi nederanjate. Dacă sperii un animal ca să obţii o imagine, fotografia va fi urâtă.

Marc: Fotografiaţi ce doriţi, aşa cum doriţi. Dacă doriţi să fotografiaţi alb-negru, nu ezitaţi. Dacă vă place să fotografiaţi cu un teleobiectiv, faceţi asta. Nu faceţi fotografiile pe care credeţi că ar trebui să le faceţi, faceţi fotografiile pe care doriţi să le faceţi.


Articol scris de Rachel Segal Hamilton

Produse conexe

Articole conexe

  • O veveriţă roşcată se uită direct la aparatul foto în timp ce aleargă pe un covor de frunze uscate şi petale căzute.

    FOTOGRAFIEREA NATURII SĂLBATICE

    Sfaturi pentru fotografierea naturii sălbatice

    Sfaturi şi tehnici pentru a duce fotografia de natură sălbatică la următorul nivel şi pentru a obţine cele mai bune performanţe de la aparatul foto şi obiectivele Canon.

  • Un prim-plan cu un păianjen săritor maro.

    FOTOGRAFIA MACRO

    Descoperiţi tărâmul insectelor

    Dezvăluiţi vieţile secrete ale micilor creaturi cu sfaturile lui Pierre Anquet.

  • A swan on a body of water glistening in golden light.

    FOTOGRAFIEREA NATURII SĂLBATICE

    Cele mai bune obiective pentru natura sălbatică

    Surprindeţi imagini incredibile cu animale şi păsări sălbatice cu ajutorul acestor obiective cu distanţă focală fixă şi acestor obiective cu zoom.

  • EOS 90D

    FOTOGRAFIEREA NATURII SĂLBATICE

    Fotografii de natură sălbatică cu Canon EOS 90D

    Vedeţi rezultatele remarcabile ale şedinţei foto de natură sălbatică cu Canon EOS 90D a lui Markus Varesvuo.