FOTOGRAFIA STRADALĂ

Fotografiaţi într-o manieră diferită: sfaturi pentru fotografia abstractă

Ieşiţi pe stradă pentru a surprinde imagini abstracte uimitoare, detalii imperceptibile şi expuneri duble suprarealiste cu aparatul foto Canon.
Canon Camera
O imagine abstractă este una care, la o primă privire, nu are nicio legătură cu ceva din lumea reală. Prin crearea de imagini care au o legătură vagă cu realitatea, putem exprima o idee sau o emoţie detaşată de obiectele şi scenele de zi cu zi. Ni se spune adesea că fotografiile ar trebui să fie clare, drepte şi focalizate, însă, în fotografia abstractă, putem încălca aceste reguli după cum considerăm potrivit. Aceasta conferă fotografilor libertatea extraordinară de a implica spectatorul la un nivel mai profund, în timp ce explorează imagini fascinante şi încearcă diverse tehnici de fotografiere.

Tema abstractă merge mână în mână cu fotografia stradală şi documentară. Străzile sunt pline de detalii, geometrie şi mişcare care, cu ajutorul câtorva abilităţi de fotografiere, se pot observa şi surprinde într-un mod conceptual, dezvăluind delicii ascunse chiar şi în cele mai banale şi mai familiare scene.

Nu numai că abordarea abstractă poate oferi o perspectivă proaspătă asupra reperelor emblematice şi clădirilor excesiv fotografiate, dar ne permite să transmitem o impresie vie a mediului urban din jurul nostru, fie că este vorba de o activitate intensă, fie de una de o disonanţă melancolică. Aşadar, de ce să nu vă luaţi aparatul foto şi să faceţi o plimbare prin oraş, urmărind detaliile abstracte? Niciodată nu ştiţi cu ce vă veţi întoarce.

1. Surprindeţi imagini estompate

Imaginea unei străzi cu un nivel ridicat de estompare pe verticală. Pietonii sunt încă vizibili, dar o mare parte a scenei s-a dizolvat în fâşii de lumini roz, verzi şi galbene.

Atunci când doriţi să realizaţi imagini estompate, căutaţi obiecte interesante care vor crea modele îndrăzneţe, cum ar fi aceste umbrele colorate suspendate deasupra străzii. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM la 35 mm, 1/15 s, f/22 şi ISO 100.

Un bărbat înclinându-şi foarte rapid aparatul foto Canon în sus şi în jos.

Mişcarea aparatului foto în sus şi în jos, combinată cu un timp de expunere de 1/15 s, va transforma o scenă stradală obişnuită într-o frumoasă imagine estompată.

Mişcarea aparatului foto este un lucru pe care fotografii vor să-l evite de obicei, dar mişcarea intenţionată în timpul expunerii poate duce la realizarea unor uimitoare fotografii stradale abstracte şi este un mod minunat de a transmite un sentiment evocat de un loc anume.

Cheia este setarea unui timp de expunere suficient de lent pentru a crea estompare şi suficient de rapid pentru a lăsa impresia că în fotografie există oameni şi forme. Încercaţi să setaţi aparatul foto la modul Prioritate de timp de expunere (Tv) cu un timp de expunere de 1/15 s. Setaţi sensibilitatea la lumină a aparatului la ISO 100 ca punct de plecare, ajustând această valoare pe baza nivelului de lumină ambiantă din jur, până când obţineţi expunerea pe care o doriţi. Apoi, când apăsaţi butonul declanşatorului, mişcaţi scurt aparatul foto. O mişcare de sus în jos funcţionează bine pentru scenele care includ oameni, întrucât păstrează formele siluetelor, însă puteţi încerca şi o mişcare laterală, o rotaţie precisă sau o apropiere şi depărtare rapide.

În modul Prioritate de timp de expunere (Tv), puteţi seta sensibilitatea ISO la automat – disponibilă pe majoritatea aparatelor foto – ceea ce vă permite să vă concentraţi doar pe timpul de expunere.

2. Expuneţi pentru zonele luminoase

O fotografie realizată într-un pasaj subteran, surprinzând lumina ce pătrunde înăuntru şi se reflectă pe un perete cu graffiti.

Atunci când creaţi imagini abstracte, poate fi utilă fotografierea zonelor cu lumină şi culori intense sau contrastante – datorită acestui contrast, ne este mai uşor să vedem lumea ca pe o înşiruire de forme. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 90D cu obiectiv Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM la 39 mm, 1/160 s, f/8 şi ISO 100.

Un ecran LCD pe care cineva reduce expunerea aparatului foto pentru a produce o imagine mai întunecată.

Activaţi compensarea expunerii şi reduceţi expunerea cu un stop sau două pentru a expune pentru zonele luminoase în zilele cu soare puternic. Reţineţi că, pentru a putea realiza acest lucru, trebuie să utilizaţi setările de expunere automată precum Prioritate de diafragmă, Prioritate de timp de expunere sau ISO automat.

Fotografii evită adesea fotografierea în lumina directă a soarelui în timpul zilei, deoarece aceasta creează un contrast puternic cu umbrele adânci. Însă, când vine vorba de fotografia stradală, acest contrast vă poate permite să simplificaţi scenele aglomerate, transformându-le în forme abstracte uimitoare. Atunci când expuneţi pentru zonele luminoase, umbrele din imagini vor deveni aproape complet negre, formând forme fără detaliu.

Cel mai simplu mod de a face acest lucru este să utilizaţi compensarea expunerii. Pur şi simplu reduceţi expunerea cu un stop sau două pentru a întuneca scena, astfel încât umbrele să devină adânci şi părţile aflate în lumina soarelui să rămână bine definite.

3. Fotografiaţi cu dublă expunere

O dublă expunere a liniei orizontului într-un oraş, suprapusă peste alta care este întoarsă invers.

Când este în modul de expunere multiplă, ecranul LCD al aparatului foto afişează o previzualizare în timp real a imaginii îmbinate atunci când realizaţi fotografia, ceea ce vă ajută să compuneţi cu uşurinţă a doua expunere, astfel încât să fie în armonie cu prima. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 90D cu obiectiv Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM la 55 mm, 1/160 s, f/7,1 şi ISO 100.

Ecranul LCD al unui aparat foto Canon, întors invers, afişând o dublă expunere a unor clădiri ce par suspendate în aer.

Întorcând aparatul foto invers pentru al doilea cadru al dublei expuneri, puteţi crea privelişti urbane suprarealiste.

Populară încă din anii 1800, fotografia cu dublă expunere vă permite să suprapuneţi o imagine peste alta, pentru rezultate interesante. Aparatul foto Canon EOS 90D şi multe dintre celelalte aparate foto noi oferă un mod special de expunere multiplă, care vă permite să creaţi efectul pe măsură ce fotografiaţi. Activaţi pur şi simplu modul, setaţi numărul dorit de expuneri şi începeţi să fotografiaţi. Când este activată vizualizarea în timp real, ecranul vă oferă o previzualizare a efectului în momentul în care realizaţi al doilea cadru (sau al treilea sau al patrulea – modul permite până la nouă cadre), astfel încât să puteţi regla imaginea pentru a obţine cea mai interesantă combinaţie.

Atunci când căutaţi subiecte şi scene pentru fotografiile cu expunere dublă, reţineţi că zonele mai luminate vor rămâne nemodificate sau vor deveni şi mai luminoase, dar niciodată mai întunecate. Astfel, clădirile şi formele mai întunecate, fotografiate pe un fundal luminos cum este cerul, pot crea imagini îndrăzneţe.

4. Suprapuneţi mai multe cadre

O fotografie alb-negru cu expunere multiplă, înfăţişând un zgârie-nori.

Atunci când faceţi fotografii multi-cadru, puteţi alege fie modul Aditiv, fie pe cel Mediu. Modul Aditiv suprapune zonele mai luminoase una peste alta, în timp ce modul Mediu previne supraexpunerea zonelor. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 90D cu obiectiv Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM la 21 mm, 1/640 s, f/11 şi ISO 100.

O fotografie suprapusă a orizontului Londrei oglindit.

Atunci când suprapuneţi mai multe cadre, încercaţi să vă oglindiţi fotografia ca în această imagine, creând o linie a orizontului abstractă. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 90D cu obiectiv Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM la 47 mm, 1/250 s, f/9 şi ISO 100.

De ce să ne oprim la dubla expunere? Modul de expunere multiplă disponibil pe aparate foto precum Canon EOS 90D şi Canon EOS RP vă permite să fotografiaţi şi să combinaţi o întreagă serie de cadre într-o singură imagine plină de atmosferă. Pentru o imagine arhitecturală captivantă, încercaţi să setaţi cinci cadre şi să fotografiaţi o clădire, variindu-vă uşor pe parcurs perspectiva sau zoomul obiectivului. Cadrele vor fi suprapuse pe măsură ce fotografiaţi, rezultând un efect uimitor cu expunere multiplă.

5. Alegeţi detaliile

Un bărbat pe o stradă citadină, ţinând un aparat foto în mâini şi privind în sus la clădiri cu panouri de sticlă uriaşe.

Când ieşiţi în oraş cu aparatul foto, căutaţi puncte interesante de contrast, modele armonioase, forme geometrice, zone extinse îndrăzneţe de culoare sau detalii arhitecturale abstracte.

O latură a unui zgârie-nori, fotografiată de jos, cu sticla colorată acoperind o parte a acestuia.

Fotografierea de prim-planuri ale elementelor unor clădiri, cum este această imagine realizată cu aparatul înclinat, este un mod minunat de a reprezenta abstract structurile arhitecturale. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 90D cu obiectiv Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM la 30 mm, 1/250 s, f/9 şi ISO 100.

Una dintre marile bucurii ale fotografiei stradale este marea varietate de detalii interesante care se găsesc peste tot, de la linii arhitecturale abstracte la semne, texturi, tipografie şi reflexii colorate. Deseori, cele mai bune fotografii abstracte au compoziţii simple. Prin concentrarea pe unul sau două detalii şi excluderea celorlalte detalii, puteţi crea fotografii frumoase care sugerează mediul mai amplu din jurul lor. Imagini ca acestea pot constitui minunate obiecte de artă murală, aşadar, de ce nu v-aţi imprima fotografiile preferate?

6. Jucaţi-vă cu umbra

O scară într-o zonă foarte umbrită, din ale cărei trepte se văd doar mici porţiuni.

Cu puţină gândire creativă, umbrele aruncate de o scară pot crea o imagine abstractă îndrăzneaţă. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 90D cu obiectiv Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM la 21 mm, 1/250 s, f/10 şi ISO 250.

O imagine alb-negru a unei clădiri din beton, fotografiată de jos, creând forme geometrice din umbre.

Încercând să fotografiaţi umbre şi siluete, puteţi obţine uşor imagini mai abstracte. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 90D cu obiectiv Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM la 31 mm, 1/250 s, f/8 şi ISO 100.

Când soarele coboară spre apus, umbrele de pe stradă se vor lungi, iar acesta poate fi un moment minunat de a fotografia formele abstracte ale umbrelor. Căutaţi umbre care se încadrează în forme unghiulare de-a lungul străzii şi încercaţi să includeţi şi umbrele aruncate de oameni şi clădiri. Încercaţi să expuneţi pentru zonele luminoase, aşa cum este descris la sfatul 2, pentru a simplifica imaginea şi a reduce la negru zonele mai întunecate.

Fotografia abstractă oferă o libertate pe care puţine alte genuri o pot egala şi este o modalitate excelentă de a explora comenzile şi setările creative ale aparatului foto, fără a vă simţi constrânşi de regulile obişnuite ale fotografiei. Nu există moduri corecte sau greşite, ci doar oportunităţi nelimitate pentru fotografii abstracte evocatoare.

Articol scris de James Paterson

Produse conexe

Articole conexe