FOTOGRAFIA STRADALĂ

Cum să realizaţi portrete stradale: sfaturi de la un profesionist

De la modul de abordare a unui potenţial subiect la iluminare şi compoziţie, învăţaţi de la fotograful profesionist Julian Love, specializat în fotografia de portret şi lifestyle, cu ajutorul ghidului său cuprinzător pentru portrete stradale.
Canon Camera
Portretele stradale sunt uşor de confundat cu fotografia stradală. Cele două stiluri au multe lucruri în comun: ambele implică fotografierea persoanelor necunoscute în afara unui studio foto. Dar, în timp ce fotografia stradală este spontană, deseori realizată fără ca subiectul să ştie că a fost fotografiat, în portretele stradale, aşa cum explică fotograful Julian Love, specializat în fotografia de lifestyle şi portrete, „persoana pe care o fotografiaţi este conştientă de situaţie.

„Vorbiţi cu ei, rugaţi-i să pozeze”, continuă el. „Este mult mai interactiv – o colaborare, nu doar o observare.” Recent, Julian şi-a luat aparatul foto Canon EOS RP într-o excursie pe străzile oraşului său natal, Bath, Regatul Unit, pentru a surprinde portrete stradale. În acest articol, el ne oferă opt sfaturi pentru a realiza fotografii extraordinare.
O femeie în rochie albastră fără mâneci, cu ochelari pe cap, sprijinindu-şi capul de un perete de piatră.

Emma a fost fotografiată aşteptând un prieten în faţa unui restaurant. „Dacă cineva vă atrage atenţia datorită trăsăturilor interesante, de obicei acea persoană este conştientă de acest lucru şi răspunde adesea pozitiv la propunerea de a se lăsa fotografiată”, spune Julian. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 85mm F2 Macro IS STM la 1/640 s, f/2 şi ISO 100. © Julian Love

Proprietarul unui stand, cu o eşarfă şi un şorţ roşu închis, stând zâmbitor printre articolele sale.

Ben, la standul său din Piaţa Fermierilor din Bath. „Poate că aţi văzut vreun magazin sau vreun stand despre care mereu aţi crezut că arată cool sau vreun atelier pe lângă care treceţi în drum spre serviciu. Intraţi puţin înăuntru sau contactaţi magazinul pe reţelele sociale pentru a afla dacă doresc să fie fotografiaţi”, spune Julian. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 50mm F1.8 STM la 1/60 s, f/2,8 şi ISO 160. © Julian Love

1. Identificaţi un subiect

„Cuvântul «stradă» poate fi un pic înşelător”, spune Julian, însă nu este necesar ca subiectul dumneavoastră să meargă pe stradă. „De obicei, nu este cea mai bună idee să îi abordaţi pe aceştia, deoarece sunt grăbiţi să ajungă undeva.” În schimb, Julian vă sfătuieşte să căutaţi oameni care nu se grăbesc şi care s-ar putea bucura să petreacă cinci minute cu dumneavoastră. În special, el recomandă căutarea unor potenţiali subiecţi în locuri în care oamenii sunt de obicei în aşteptare – staţii de autobuz, de taxi sau gări.

„De asemenea, proprietarii de magazin sunt bucuroşi să fie fotografiaţi, întrucât se află, deseori, în medii interesante”, adaugă el. „Totuşi, nu vă duceţi la ei într-o dimineaţă de sâmbătă, când sunt extrem de ocupaţi.” Când alegeţi un subiect, gândiţi-vă cum aţi putea include mediul lor în imagine, pentru a spune o poveste despre ei. Florile viu colorate, de exemplu, sunt un fundal perfect pentru imaginea lui Julian cu florăreasa Marcia Wood (fotografia de sus), care s-a mutat din Londra în Bath împreună cu soţul ei, horticultor, acum circa patru ani. „Ea avea o personalitate jovială şi a fost încântată să se lase fotografiată”, spune Julian.

2. Începeţi o conversaţie

Portretele stradale depind de cât de implicat este subiectul, aşadar primul lucru de făcut este să începeţi o conversaţie. „De obicei, mă prezint, le spun că sunt fotograf şi le explic de ce doresc să îi fotografiez”, spune Julian. „Poate fi pentru că sunt îmbrăcaţi într-un mod interesant, au un aspect interesant sau se află într-un loc interesant. Sau poate pentru că lumina este deosebit de frumoasă.” Unii oameni s-ar putea să nu se vadă pe ei înşişi aşa cum îi vedeţi dumneavoastră, aşa că nu vă temeţi să încurajaţi puţin un potenţial subiect, explicându-i ce anume vi se pare dumneavoastră, ca fotograf, atât de interesant.

3. Simplificaţi compoziţia

După spusele lui Julian, în arta compoziţiei este esenţială simplificarea conţinutului din cadru. Şi acest lucru este valabil mai ales, spune el, „când sunteţi în lumea reală, în medii pe care nu le puteţi controla”. În locurile publice, poate fi multă dezordine la nivel vizual, culori puternice sau variaţii de la lumină la întuneric. „Este bine să reduceţi cât mai mult aceste lucruri, pentru o compoziţie uşor mai grafică şi pentru a obţine un contrast bun între subiect şi fundal. Aţi putea căuta un fundal simplu; sau, dacă subiectul poartă culori aprinse, fundalul poate fi întunecat şi invers; sau aţi putea căuta un contrast al culorilor: dacă subiectul poartă verde, fundalul poate fi roşu. Încercaţi să vă faceţi subiectul să iasă în evidenţă.”
O femeie cu păr roşcat într-o rochie de blugi, stând în faţa unor picturi expuse pe un perete cu panouri din lemn.

Rebecca stând într-o galerie în faţa obiectelor de artă create de soţul ei. „Încercaţi să poziţionaţi subiectul astfel încât lumina să cadă pe faţa acestuia dintr-o parte, creând contrast şi subliniindu-i trăsăturile”, spune Julian. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 50mm F1.8 STM la 1/80 s, f/2,8 şi ISO 100. © Julian Love

Un bărbat cu părul cărunt, într-o jachetă maro închis, aşezat în spatele unui stand de la piaţă, vânzând antichităţi: boluri şi vaze.

Nu trebuie să porniţi la drum fără un plan. Gândiţi-vă la locurile sau la oamenii pe care doriţi să îi abordaţi. „Există o piaţă de antichităţi în Bath în fiecare sâmbătă, aşa că l-am fotografiat pe proprietarul unui stand. Era ora 9:30 dimineaţa, înainte ca locul să devină foarte aglomerat, iar acesta stătea rezemat de spătarul scaunului.” Fotografie realizată cu un aparat foto Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 50mm F1.8 STM la 1/640 s, f/2,8 şi ISO 100. © Julian Love

4. Nu vă fie frică să daţi indicaţii

Aşa cum susţine Julian, portretele stradale înseamnă interacţiune. Aşadar, nu fiţi timid dacă este nevoie să cereţi subiectului să îşi schimbe poziţia. „Lumina poate fi mai plăcută dacă fotografiaţi subiecţii în umbră sau aţi putea realiza o fotografie mai bună dacă le oferiţi câteva sfaturi despre cum să pozeze”, spune Julian. El a descoperit că ecranul din spate al aparatului foto Canon EOS RP a fost util în ceea ce priveşte acest element al portretelor stradale. „Interacţionaţi cu subiectul puţin mai mult şi nu vă ascundeţi în spatele aparatului foto”, spune el.

Funcţia de focalizare automată cu detectarea şi urmărirea feţei a aparatului foto Canon EOS RP a fost, de asemenea, utilă. „Este o tehnologie excelentă care, repet, vă permite să petreceţi mai mult timp interacţionând cu subiectul şi alegând compoziţia, fără a trebui să vă îngrijoraţi în legătură cu focalizarea. Fiecare fotografie este perfect focalizată pe faţa persoanei, chiar şi atunci când subiecţii ocupă puţin spaţiu în cadru.”

5. Schimbaţi obiectivele

Pentru acest portret stradal, Julian a fotografiat oamenii atât în interior, cât şi în aer liber, folosind trei obiective diferite: Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, Canon RF 50mm F1.8 STM şi Canon RF 85mm F2 Macro IS STM. „Pentru portretele de interior, am folosit obiectivele de 35 mm sau de 50 mm, iar pentru portretele de exterior, obiectivele de 50 mm sau de 85 mm. Decizia mea a depins de cât de mult fundal voiam să includ. În interior, sunteţi mai aproape de subiect, deoarece spaţiul este mai mic şi doriţi să arătaţi mai mult din mediul lor natural, aşadar obiectivul de 35 mm este util. În aer liber, fundalul este mai aglomerat, mai puţin controlat, deci un obiectiv lung contribuie la izolarea subiectului şi face ca portretul să se concentreze mai mult pe subiecţi.”

Aparatul foto Canon EOS RP şi obiectivele alese de Julian sunt toate uşoare, fiind ideale pentru fotografierea portretelor din mers, fără inconvenientul unei greutăţi mari. De asemenea, aparatul foto EOS RP este echipat cu focalizare automată cu urmărirea ochilor, o tehnologie Dual Pixel CMOS AF care ajută la păstrarea focalizării pe ochii subiectului, asigurând o calitate a imaginii extrem de precisă pentru portrete.

6. Profitaţi la maximum de lumină

În portretele sale stradale, Julian foloseşte doar lumina naturală disponibilă. „Când fotografiez în interior, într-un magazin, de exemplu, îi rog să stingă luminile artificiale. Interioarele sunt deseori iluminate cu benzi de lumini sau spoturi luminoase care nu sunt avantajoase şi este foarte greu să lucrezi cu ele, aşa că este bine să căutaţi un loc cu ferestre mari”, spune el.

„Dacă fotografiaţi în aer liber, faceţi-o fie dimineaţa devreme, fie pe seară, când soarele a coborât pe cer”, adaugă el. „Deseori, când sunt la început, fotografii cred că au nevoie de soare strălucitor pentru a face fotografii frumoase. Pentru portrete, cu siguranţă, nu este cazul. Într-o zi înnorată, norii se comportă ca o cutie softbox uriaşă, iar lumina difuză este mult mai măgulitoare.”
O femeie cu păr blond scurt, purtând ochelari şi haine de culoare închisă, stând pe un scăunel în faţa unei clădiri placate cu piatră.

Goldsmith Tina Engell în afara atelierului de lângă magazinul ei. Tina, de origine daneză, a studiat la Universitatea Goldsmiths din Londra şi s-a mutat în Bath acum 25 de ani. „Vreau ca fundalul să fie lizibil, dar vreau şi ca persoana să iasă uşor în evidenţă”, spune Julian. „O deschidere mare a diafragmei produce fundaluri uşor estompate, dar nu complet neclare.” Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 85mm F2 Macro IS STM la 1/640 s, f/2 şi ISO 100. © Julian Love

O femeie cu păr lung creţ, şaten închis, stă la tejgheaua unui magazin, lângă o maşină de tipărit.

Athena Cauley-Yu are două maşini de tipărit Heidelberg originale în studioul ei, unde creează articole frumoase de papetărie, imprimate manual. „Athena este foarte activă pe reţelele sociale, aşa că m-am gândit că şi-ar dori un portret”, spune Julian. „Am fotografiat-o lângă maşina ei de tipărit – încercaţi să identificaţi obiecte interesante în mediul în care realizaţi fotografia, care comunică oamenilor câte ceva despre subiecţii fotografiilor.” Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM la 1/80 s, f/2,2 şi ISO 320. © Julian Love

7. Surprindeţi momente naturale

Atunci când faceţi portrete stradale, nu sunteţi în căutarea unor fotografii de acţiune sau a unor „momente decisive”, însă poate fi de ajutor să creaţi o poveste, înfăţişând subiectul făcând ceva ce este relevant pentru acesta, de exemplu, un tipograf lângă o maşină de tipărit. „În general, subiectul şi fundalul nu se mişcă şi nu trebuie să reacţionez foarte repede la multe schimbări, aşa că, de obicei, folosesc modul Manual (M)”, spune Julian. „Dacă folosiţi modul Prioritate de diafragmă (Av), de fiecare dată când reîncadraţi uşor fotografia, expunerea se va schimba, întrucât aparatul foto o recalculează. Deseori am ceva strălucitor în fundal sau în prim-plan şi tot ce vreau este să captez acea zonă luminoasă.”

8. Păstraţi legătura

De obicei, Julian poartă asupra lui cinci fotografii mici din portofoliul său pentru a le arăta potenţialilor subiecţi şi o imprimantă instantanee pentru a le oferi pe loc o fotografie. „În felul acesta, totul pare mai mult un schimb”, spune el. O imprimantă portabilă precum Canon Zoemini sau Canon SELPHY Square QX10 este ideală în acest scop. Deseori, oamenii cer o copie a fotografiei, poate pentru profilul lor de pe reţelele sociale sau pentru a o imprima şi expune, astfel că Julian are la el şi cărţi de vizită. „În felul acesta, nu trebuie să le mai scrieţi adresa de e-mail de 25 de ori pe zi”, adaugă el.

Deşi cere întotdeauna permisiunea înainte de a face portrete stradale, Julian foloseşte un formular de consimţământ pentru publicarea fotografiilor doar dacă face fotografii pentru un proiect comercial. „Nu aveţi nevoie de un formular de consimţământ în scopuri editoriale dacă prezentaţi pur şi simplu o persoană aşa cum este şi nu o asociaţi cu un produs, un serviciu sau o marcă. Le explic cum va fi folosită fotografia şi obţin acordul lor verbal”, spune el.

Acest gen de fotografie este dificil din exact acelaşi motiv pentru care este interesant: pentru că este imprevizibil. Dar, deşi sunt multe aspecte dincolo de controlul dumneavoastră, cu puţină atenţie, practică şi încredere, puteţi lucra în mod creativ cu elementele pe care le aveţi la dispoziţie – subiectul, compoziţia, lumina şi locaţia – pentru a realiza portrete stradale frumoase şi autentice.


Articol scris de Rachel Segal Hamilton

Produse conexe

Articole conexe

  • Un portret din profil al unui bărbat cu bustul gol, într-o cameră slab luminată, privind către aparatul foto.

    FOTOGRAFIA PORTRET

    Sfaturi şi tehnici pentru fotografia portret

    Îmbunătăţiţi-vă fotografia portret cu aceste sfaturi şi tehnici de top.

  • Sfaturi pentru fotografia stradală abstractă

    FOTOGRAFIA STRADALĂ

    Descoperiţi fotografia stradală abstractă

    Creaţi o artă uimitoare din universul cotidian cu aceste tehnici simple de realizare a unor imagini urbane suprarealiste.

  • Mai multe dâre de lumină colorate se împletesc în jurul unui fotomodel cu mâinile în şolduri, pe un fundal negru.

    FOTOGRAFIA PORTRET

    Fotografiaţi portrete abstracte

    Experimentaţi cu expunerile multiple, pictura cu lumină, jocul de umbre şi multe altele.

  • O femeie cu codiţe lungi împletite fotografiată pe stradă de prietena ei, care ţine un aparat foto Canon EOS R6.

    FOTOGRAFIA DE MODĂ

    Cum să vă fotografiaţi prietenii ca pe nişte fotomodele

    Fotografa londoneză de modă şi beauty Jade Keshia Gordon oferă 6 sfaturi simple pentru crearea unor fotografii mai stilate pentru reţelele sociale.