FOTOGRAFIA STRADALĂ

Cele mai bune sfaturi pentru fotografie stradală unică

Fotografia stradală a evoluat în ultimele decenii – astăzi este mai experimentală, inspirându-se din alte genuri, spune Andres McNeill.
Fotografiată din spate, o siluetă traversează un pod suspendat lung, îndreptându-se spre un şir de clădiri înalte. Imagine realizată de fotograful stradal Andres McNeill.

Fotografia stradală a apărut de când aparatele foto au devenit suficient de portabile pentru a fi uşor de transportat. Este un gen care include o gamă largă de stiluri, dar este definit în linii mari ca imagini neregizate înregistrate în public. Majoritatea oamenilor se gândesc la stilul newyorkez din perioada anilor ’60 până în ’80 ca fiind esenţa fotografiei stradale – fotografii realizate în ritm alert, uneori cu feţele oamenilor în prim-plan. Însă, la fel ca toate tipurile de fotografie, a evoluat.

Într-o epocă în care toată lumea are un smartphone în buzunar, fotografii stradali serioşi se diferenţiază prin calitatea imaginilor realizate cu aparatul foto şi creativitatea lor. Pot rămâne fideli stilului de mai sus, dar fac fotografie stradală în propriul mod.

Să-l luăm pe Andres McNeill. Locuind în Glasgow, Regatul Unit, a câştigat un public substanţial pe reţelele sociale pentru fotografiile lui dramatice, bazate pe arhitectură, ale oraşului scoţian. Pentru Andres, pe primul loc sunt clădirile, apoi oamenii.

Aici, el îşi dezvăluie sfaturile pentru fotografiere pe stradă.

1. Observaţi lumea din jur

Două siluete cu umbrele merg prin faţa unei clădiri mari, impunătoare. Imagine realizată de fotograful stradal Andres McNeill.

Deşi Andres este inspirat de arhitectură, îi place să includă şi oameni în fotografia sa urbană, să adauge mişcare şi personalitate şi să dea viaţă unei fotografii. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu adaptor de montură Canon EF-EOS R şi obiectiv Canon EF 70-200mm f/4L IS USM la 200 mm, 1/800 s, f/4 şi ISO 400. © Andres McNeill

Un om în vârstă merge pe trotuar cu un baston, zidurile de cărămidă roşie ale unei clădiri înalte făcându-l să pară mai mic decât în realitate. Imagine realizată de fotograful stradal Andres McNeill.

Marcajele rutiere şi elementele metalice de pe exteriorul acestei clădiri îndrumă ochiul privitorului spre silueta în vârstă care merge cu bastonul pe lângă zidurile impunătoare din cărămidă roşie. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS R8 cu obiectiv Canon RF 28mm F2.8 STM la 1/800 s, f/2,8 şi ISO 100. © Andres McNeill

Când Andres face o şedinţă foto de o zi, evită în mod deliberat să se gândească prea mult unde se duce, reacţionând în schimb la ceea ce vede. Cu toate acestea, are o idee despre ceea ce caută. „Aş spune că sunt puţin diferit de mulţi fotografi stradali, pentru că ţin cont de arhitectura urbană”, explică el. „Sunt interesat să arăt proporţiile. Îmi place să am o clădire masivă şi apoi oameni în prim-plan pentru a crea contrast.”

De obicei, Andres se plimbă până când găseşte o locaţie care crede că va crea o compoziţie impresionantă, după care îşi pregăteşte aparatul de fotografiat şi aşteaptă. „Găsesc o clădire frumoasă ca fundal, iar persoana care trece prin faţă este aproape secundară”, spune el. Subiectul ideal se bazează adesea pe o repetiţie vizuală sau pe o coincidenţă – „o persoană cu o bluză verde lângă un panou publicitar cu imaginea unei persoane cu o bluză verde, lucruri de genul acesta”.

Când fotografiez oamenii într-o scenă, este important să ţin cont de un punct de focalizare – indiferent că sunt ochii personajului principal, faţa unei persoane din mijlocul unei mulţimi sau cineva mergând grăbit pe stradă.

2. Găsiţi un stil care să vă inspire

Două clădiri bogat ornamentate, aflate în umbră, încadrează o a treia clădire scăldată în lumina soarelui în această fotografie stradală realizată de jos.

Un avantaj al utilizării clădirilor înalte pentru încadrare este că puteţi fotografia în orice moment al zilei. „Nu contează dacă fotografiaţi la prânz, ceea ce e de obicei coşmarul unui fotograf, deoarece soarele tinde să fie extrem de puternic, deoarece puteţi găsi în continuare un contrast frumos între lumină şi umbră”, spune Andres. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS R8 cu obiectiv Canon RF 28mm F2.8 STM la 1/250 s, f/2,8 şi ISO 200. © Andres McNeill

O persoană priveşte şi aşteaptă pe o platformă în timp ce un tren trece în viteză. Persoana este complet focalizată, în timp ce vagonul de tren este neclar.

Motivul pentru care lui Andres îi place să surprindă imagini care arată aproape ca nişte cadre de film este deoarece creează un „aspect nostalgic, care-mi aminteşte de Glasgowul copilăriei mele”, spune el. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM la 1/6 s, f/4,5 şi ISO 100. © Andres McNeill

Cinematografia este un punct de referinţă important pentru Andres, care compune o imagine „aproape ca pe cadrul definitoriu de început al unui film”.

El subliniază că nu există o „abordare unică” atunci când vine vorba de fotografia stradală de astăzi. Andres este atras în principal de formele şi modelele clădirilor, indiferent dacă sunt edificii victoriene din secolul al XIX-lea sau structurile brutaliste ocazionale pe care le poţi găsi pe străzile din Glasgow. El spune: „Îmi place mult să folosesc linii conducătoare, profitând de liniile unei clădiri pentru a îndruma privirea către un subiect. Uneori voi fotografia cu o clădire de fiecare parte a cadrului şi apoi în mijloc o persoană sau poate un taxi care se îndreaptă spre mine.

„Există atât de multe abordări posibile”, adaugă Andres. „Vechiul mod era să folosim întotdeauna distanţa de 35 mm, uneori să fotografiem de la nivelul şoldului, de aproape, în timp ce acum folosim o varietate atât de mare de distanţe focale. Dacă te simţi mai introvertit, ai putea folosi 85 mm sau 200 mm şi fotografia de peste drum, surprinzând un moment pe care l-ai putea pierde la 35 mm.”

3. Adoptaţi perspective creative

Fotografiate de fotograful stradal Andres McNeill de sub un pod, o clădire şi copaci se reflectă într-o baltă mare de pe drum.

Folosind solul şi partea inferioară a podului ca elemente naturale de încadrare şi surprinzând clădirea şi copacii reflectaţi în balta de pe drum, Andres a transformat o scenă altfel neremarcabilă într-una interesantă. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS R8 cu obiectiv Canon RF 28mm F2.8 STM la 1/1000 s, f/3,5 şi ISO 100. © Andres McNeill

O stradă pietruită şi şerpuită din Glasgow, fotografiată de sus. Ghirlande colorate sunt înşirate între clădirile de pe ambele părţi. Imagine realizată de fotograful stradal Andres McNeill.

Adăugaţi varietate fotografiilor urbane fotografiind o scenă stradală de sus sau de la nivelul solului, cu aparatul orientat în sus. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu adaptor de montură Canon EF-EOS R şi obiectiv Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM la 16 mm, 1/160 s, f/5 şi ISO 100. © Andres McNeill

Pentru a crea imagini originale, încercaţi să fotografiaţi dintr-un unghi neobişnuit sau dintr-o perspectivă neconvenţională. Unul dintre lucrurile pe care Andres le iubeşte la Glasgow este faptul că, fiind foarte deluros, poate aduce în cadru diferite perspective şi straturi. Altitudinea este, de asemenea, excelentă pentru surprinderea apusurilor de soare.

Altă tehnică utilă este să căutaţi reflexii în geamuri sau pe alte suprafeţe lucioase. În afară de geamuri, pentru a crea compoziţii interesante, aţi putea experimenta cu bălţi şi râuri.

Dacă fotografiaţi imagini stradale, gândiţi-vă ce este unic în oraşul dumneavoastră şi folosiţi-vă de aceasta pentru a crea imagini interesante şi originale.

4. Folosiţi vremea în avantajul dumneavoastră

O persoană îmbrăcată într-un costum negru elegant şi cu o umbrelă neagră mare merge prin ploaie cu spatele la aparatul foto pe o stradă citadină. Fotografie realizată de Andres McNeill.

Protecţia aparatului Canon la factorii de mediu nu l-a dezamăgit niciodată pe Andres, însă uneori ia cu el o husă de ploaie suplimentară pentru aparatul foto pentru eventualitatea în care ploaia măruntă s-ar transforma într-una torenţială. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu adaptor de montură Canon EF-EOS R şi obiectiv Canon EF 70-200mm f/4L IS USM la 165 mm, 1/160 s, f/4 şi ISO 100. © Andres McNeill

O stradă pietruită îngustă la amurg, becurile atârnate între clădiri reflectându-se în bălţile de pe drum. Fotografie realizată de Andres McNeill.

De multe ori, trebuie să aştepţi pentru a obţine fotografia dorită. Andres ar putea sta o jumătate de oră în acelaşi loc fără a obţine imaginea pe care o doreşte, cum ar fi cineva care să intre în cadru. Dar după ce aţi identificat o locaţie interesantă, puteţi să reveniţi acolo în altă zi. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu adaptor de montură Canon EF-EOS R şi obiectiv Canon EF 70-200mm f/4L USM la 1/250 s, f/4,5 şi ISO 3200. © Andres McNeill

Deşi are un mediu construit frumos, Glasgow este şi unul dintre cele mai umede oraşe din Regatul Unit. Pe Andres nu-l deranjează însă. De fapt, el verifică prognoza meteo sperând că va ploua. „Prietenii şi familia mă urăsc pentru asta”, râde el.

„Lucrând cu aparate foto din sistemul EOS R, deoarece rezoluţia este atât de ridicată, pot vedea fiecare picătură de ploaie”, adaugă el. „Ploaia conferă imaginilor un aspect complet diferit de ceea ce aţi fotografia într-o zi de vară. E un aspect mai capricios.” În plus, umbrelele sunt obiecte de recuzită excelente.

5. Fiţi respectuos

Într-o fotografie stradală realizată de Andres McNeill, un ciclist merge cu bicicleta pe o stradă pietruită prin faţa unei clădiri magnifice din piatră.

La început, Andres a încercat să imite fotografi stradali din trecut, care s-ar fi apropiat cât mai mult de subiecţii lor. „Nu-mi prea place să invadez spaţiul oamenilor”, a concluzionat el de atunci. „Nu este chiar stilul meu.” Imagine realizată cu un aparat Canon EOS R8 cu obiectiv Canon RF 28mm F2.8 STM la 1/500 s, f/4,5 şi ISO 100. © Andres McNeill

Este întotdeauna recomandat să verificaţi aspectele juridice legate de fotografia stradală pentru locul în care intenţionaţi să fotografiaţi – dar, în general, majoritatea ţărilor permit fotografierea în spaţii publice dacă nu se specifică altfel. Aceasta include fotografierea pietonilor de pe stradă şi a persoanelor din locuri publice, cum ar fi parcurile.

Chiar şi aşa, fotografierea străinilor poate fi intimidantă. „Doar fiţi sincer cu privire la ceea ce faceţi şi lăsaţi să se vadă pasiunea care vă însufleţeşte”, sfătuieşte Andres, care de regulă face o fotografie şi apoi, dacă e posibil, merge şi vorbeşte cu subiectul şi i-o arată pe ecranul aparatului foto. De asemenea, vă puteţi oferi să îi trimiteţi imaginile sau îi puteţi spune cum să vă găsească pe reţelele sociale, astfel încât să poată vedea imaginile online.

Majoritatea oamenilor sunt de acord să fie fotografiaţi, dar Andres va şterge cu plăcere imaginea dacă i se cere.

6. Creaţi geanta de echipamente perfectă pentru fotografia stradală

O pereche de mâini ţinând un aparat foto Canon EOS R8 cu un obiectiv Canon RF 28mm F2.8 STM ataşat.

Surprinderea momentelor spontane şi a scenelor ieşite din comun este una dintre marile bucurii ale fotografiei stradale, aşa că este ideal să aveţi un aparat foto cu un mod de fotografiere rapidă în rafală. EOS R8 poate fotografia la viteze de până la 40 cps cu obturatorul electronic şi dispune şi de un mod de fotografiere RAW în rafală la 30 cps cu precaptură, cu care puteţi începe să înregistraţi fişiere RAW când apăsaţi butonul declanşatorului la jumătate.

Cu dimensiuni compacte şi performanţă bună la lumină scăzută, aparatele foto mirrorless Canon din sistemul EOS R, de la modelele full frame EOS R8 şi EOS R6 Mark II la modelele APS-C EOS R10 şi EOS R50, sunt o alegere excelentă pentru fotografia stradală.

În mod obişnuit, Andres înregistrează imagini cu timpi scurţi de expunere în modul rafală continuă. „Vreau să îngheţ acţiunea şi nu vreau să ratez fotografia”, explică el.

În mod tradiţional, fotografii stradali au folosit obiective de 35 mm sau 50 mm, deoarece sunt cele mai apropiate de modul în care ochiul uman vede lumea şi, prin urmare, oferă o perspectivă naturală. Atât Canon RF 50mm F1.8 STM, cât şi RF 35mm F1.8 MACRO IS STM oferă un efect bokeh frumos şi uniform, iar deschiderile largi ale diafragmei contribuie, de asemenea, la crearea unui efect cinematografic, izolând subiectul şi menţinând fundalul neclar.

Dacă, totuşi, fundalul este la fel de important ca subiectul, un obiectiv grandangular ar putea fi o opţiune mai bună. Supercompactul Canon RF 28mm F2.8 STM dispune atât de o distanţă focală versatilă, cât şi de o diafragmă rapidă pentru a experimenta cu estomparea fundalului, fiind astfel un obiectiv ideal pentru fotografia stradală. Obiectivul universal Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM dispune de stabilizare optică a imaginii pentru a reduce la minimum mişcarea aparatului şi vă oferă totodată versatilitatea de a surprinde atât scene urbane panoramice, cât şi portrete stradale mai intime. „Uneori îmi place să pot folosi zoomul şi să creez perspective diferite”, spune Andres.

Fotografierea cu un teleobiectiv vă ajută să păstraţi o anumită distanţă între dumneavoastră şi subiect, astfel încât să nu trebuiască să îi invadaţi intimitatea. Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM este un obiectiv cu zoom 10x extrem de versatil, ideal dacă vă doriţi un singur obiectiv cu o distanţă focală pentru fiecare scenariu.

Fotografia stradală este cel mai accesibil tip de fotografie. Nu aveţi nevoie de echipamente complicate şi costisitoare pentru a începe. Nu trebuie să călătoriţi în străinătate, să faceţi drumeţii montane sau să staţi săptămâni întregi într-o ascunzătoare până când apare o creatură rară. Tot ce trebuie să faceţi este să vă luaţi geanta, să ieşiţi pe străzile din apropiere şi să fotografiaţi. Şi este o abilitate care se îmbunătăţeşte pe măsură ce exersaţi. „Până nu vă veţi antrena ochiul, nu vă veţi da seama că momentele incredibile se întâmplă tot timpul”, spune Andres. „Trebuie doar să aveţi răbdare.”

Subiectele fascinante sunt chiar în apropierea dumneavoastră. Aşa că ieşiţi, pregătiţi-vă şi apăsaţi declanşatorul.


Articol scris de Rachel Segal Hamilton

Produse conexe

Articole conexe

  • FOTOGRAFIA STRADALĂ

    Testarea unui obiectiv pentru fotografia stradală

    De ce Canon RF 28mm F2.8 STM este un obiectiv esenţial pentru fotografii stradali.

  • Fotografia de arhitectură

    Sfaturi pentru fotografia de arhitectură

    Intraţi în lumea fotografiei de arhitectură cu tehnici şi informaţii de la un profesionist.

  • FOTOGRAFIA STRADALĂ

    Descoperiţi fotografia stradală abstractă

    Creaţi o artă uimitoare din universul cotidian cu aceste tehnici simple de realizare a unor imagini urbane suprarealiste.

  • FOTOGRAFIA STRADALĂ

    Sfaturi pentru portrete stradale

    Cele mai bune sfaturi pentru portrete stradale uimitoare, de la fotograful profesionist Julian Love.