Sunset Photography

Obiective pentru fotografia de peisaj

Găsiţi-vă perspectiva

Dacă doriţi să surprindeţi bogăţia naturii, în calitate de fotograf de peisaje, probabil că vă veţi afla mult timp în tabere, expediţii sau escaladând munţii. Astfel, este esenţial să vă gândiţi în cel mai serios mod la alegerea obiectivelor pentru diferite locuri.


La fotografierea peisajului, de obicei veţi dori să folosiţi distanţe focale grandangulare şi ultra-grandangulare, care oferă o perspectivă largă şi oportunitatea de a surprinde spaţii vaste. Pentru a vă asigura că alegeţi obiectivul corespunzător pentru stilul dvs. de peisaj, va trebui să consultaţi toate opţiunile de distanţă focală disponibile şi să lucraţi cu o gamă care se potriveşte la ceea ce doriţi să fotografiaţi.

Seaside Photography

Ultra-grandangular

Cu intervalul între 11 şi 20 mm, obiectivele din această gamă de distanţă focală (folosite pe un aparat full-frame) produc un câmp vizual extrem de larg, care depăşeşte perspectiva ochiului uman. Sunt perfecte pentru exagerarea distanţei dintre prim-plan şi fundal şi oferă o expresie vastă spaţiului din faţa aparatului. Obiectivele superangulare sunt foarte eficiente la umplerea cadrului cu arhitecturi grandioase şi cu interioare.

Desert Photography

Grandangular standard

Cu intervalul între 24 şi 35 mm, obiectivele care acoperă intervalul standard grandangular încă mai oferă un câmp de vizualizare larg, dar cu o perspectivă mai puţin exagerată comparativ cu gama ultra-grandangular. Acest interval se potriveşte mai bine la compoziţii mai restrânse şi este util când nu doriţi ca fundalul să se micşoreze faţă de prim-plan.

Mountain Landscape

Teleobiectiv

Utilizarea unei distanţe focale mai mari poate aduce elementele compoziţiei mai aproape, aplatizând perspectiva şi comprimând dimensiunea scenei, dând impresia că prim-planul şi fundalul sunt mai apropiate. Când lucraţi cu elemente stratificate de scenă, precum păduri cu munţi şi soare, această tehnică poate asigura un efect spectaculos. Orice obiectiv de peste 85 mm este considerat un teleobiectiv.

Forest Photography

Surprinderea intervalului ultra-grandangular

În scena de mai jos, puteţi vedea faptul că intervalul ultra-grandangular include mai mult în cadru, iar elementele distante din cadru apar mult mai îndepărtate, iar prim-planul devine un aspect important în fotografie, ca şi cerul. În funcţie de creşterea distanţei focale, puteţi vedea efectul opus - câmpul de vizualizare se îngustează şi elementele devin mai apropiate.


Notă: distanţa focală de mai sus se multiplică cu 1,6 la utilizarea unui aparat foto APS-C.

Lighthouse Photography

16 mm

Lighthouse Photography

35 mm

Lighthouse Photography

47 mm

Lighthouse Photography

75 mm

Cum poate influenţa aparatul dvs. foto alegerea obiectivului

Obiectivele EF-S de la Canon sunt concepute exclusiv pentru aparatele foto cu senzori APS-C, precum EOS 760D şi nu sunt compatibile cu modelele full-frame, precum aparatele foto din seria EOS 5D.


Obiectivele EF pot fi folosite cu orice aparat foto EOS, dar când se utilizează un obiectiv EF pe un aparat foto EOS tip APS-C, va oferi un unghi de vizualizare echivalent cu cel al unui obiectiv cu distanţă focală de 1,6 ori mai mare pe un aparat foto full-frame. De exemplu, obiectivul EF 28mm f/2,8 IS USM folosit pe un aparat EOS 760D oferă un unghi de vizualizare echivalent cu obiectivul de 45 mm pe un aparat foto full-frame. Acest lucru trebuie reţinut la fotografierea peisajelor grandangulare.

Forest With Full Frame Sensor

Fotografie la 11mm cu senzor full-frame

Forest With Aps-C Sensor

Fotografie la 11mm cu senzor APS-C

Obiectiv fix, sau cu zoom?

Poate părea ciudată alegerea dintre un obiectiv „fix” şi „cu zoom”, dar, deoarece sunt mai simple din punct de vedere al construcţiei optice şi mai uşoare faţă de un obiectiv cu zoom, oferă imagini de o calitate superbă, iar din acest motiv, numeroşi profesionişti folosesc astfel de obiective. De asemenea, vă încurajează să vă mişcaţi şi să încadraţi subiectul,în loc să vă bazaţi pe utilizarea zoomului.


În acelaşi timp, utilizarea mai multor obiective fixe nu este de multe ori practică în călătorii. Pentru astfel de situaţii, un obiectiv grandangular sau ultra-grandangular mai uşor poate fi o alegere bună şi oferă şi mai multă flexibilitate, fără a fi nevoie să schimbaţi obiectivele.

Să înţelegem diafragma

De cele mai multe ori, peisajele sunt fotografiate la o deschidere a diafragmei de f/8 sau mai mare pentru claritatea prim-planului şi fundalului, totuşi, dacă doriţi să fotografiaţi peisaje în condiţii de lumină redusă sau vreţi să încercaţi lucruri extreme fotografiind stele, merită să luaţi în calcul necesitatea unui obiectiv cu deschidere mai largă a diafragmei (f/2,8 cu zoom sau chiar mai larg, f/1,4 fix). Aceste obiective sunt ideale şi atunci când doriţi să fotografiaţi mişcarea fără înceţoşare - ca de exemplu o pasăre luându-şi zborul.

Ocean Photography

Alegerea obiectivului potrivit

După ce luaţi în considerare aceste lucruri, trebuie să vă gândiţi la ce anume este important în fotografie şi ce stil încercaţi să abordaţi.


  • Doriţi să umpleţi cadrul cu fotografii de peisaj extins? Dacă da, un obiectiv ultra-superangular cu intervalul focal de 11-20 mm poate fi cea mai bună alegere.
  • Doriţi să lucraţi cu elemente stratificate de scenă, precum păduri şi peisaje montane? În acest caz, ar trebui să alegeţi un teleobiectiv pentru a vă ajuta să aplatizaţi perspectiva scenei şi să apropiaţi prim-planul şi fundalul.
  • Doriţi să fotografiaţi peisaje naturale? Atunci ar trebui să vă orientaţi către un obiectiv cu intervalul focal între 24 şi 35 mm, pentru surprinderea unei perspective mai naturale.

Sunset Photography

Aprofundaţi peisajul

Percepţiile asupra fotografiei tradiţionale de peisaj de obicei conţin peisaje vaste, întinse.


Pentru a împinge fotografia de peisaj mai departe, încercaţi să experimentaţi cu o distanţă focală mai mare. Acest lucru poate aduce elementele compoziţiei mai aproape, aplatizând perspectiva şi comprimând dimensiunea scenei, dând impresia că prim-planul şi fundalul sunt mai apropiate decât în realitate. Când lucraţi cu elemente stratificate de scenă, precum păduri cu munţi şi cu soare sau văi şi peisaje marine, această tehnică poate asigura un efect spectaculos.


Există şi tipuri de obiective speciale, care pot oferi un aspect unic scenei dumneavoastră. Vă puteţi îmbogăţi colecţia de obiective cu unele de tip „ochi de peşte” sau cu corecţie a perspectivei, pentru a oferi imaginilor o perspectivă nouă.

Ochi de peşte

Perspectiva circulară poate suna ca un act de credinţă, dar câmpul de vizualizare larg de 180° al obiectivului poate constitui o declaraţie de stil şi poate prezenta un punct de vedere excelent la un peisaj tipic. Puteţi alege unul pentru stilul său general distinct, datorită aspectului sferic pe care îl poate conferi.

Fisheye Photography

Cu corecţie a perspectivei

De obicei asociate peisajelor urbane şi arhitecturii, obiectivele cu corecţie a perspectivei (TS-E) sunt capabile să corecteze problemele perspectivei cauzate de fotografia la un anumit unghi. Înclinarea şi deplasarea obiectivului sunt controlate individual şi au efecte diferite asupra imaginilor rezultate.

Museum Photography

Cu deplasare aplicată

Museum Photography

Fără deplasare aplicată

Alegere extremă de obiectiv pentru fotografie de peisaje

EF 11-24 mm f/4L USM

Fiind unul dintre obiectivele faimoase din seria L de la Canon, acest obiectiv ultra-superangular cu zoom dispune de un interval impresionant de 11-24 mm cu distorsionare minimă, chiar şi la cea mai mică distanţă focală. Execuţia lui durabilă, etanşată împotriva intemperiilor, îl face rezistent la praf şi la apă, fiind ideal pentru fotografierea în condiţii dificile. Diafragma circulară cu 9 lame creează fundaluri frumoase, înceţoşate.

Vedeţi detaliile

Ef 11-24Mm F/4L Usm

V-ar putea plăcea şi…