FOTOGRAFIA PORTRET

Cum să realizaţi portrete de grup deosebite

Patru ambasadori Canon ne împărtăşesc sfaturile lor de succes pentru a realiza orice tip de portret de grup, de la familii şi petreceri de nuntă la echipe sportive.
Canon Camera
Ocaziile speciale, cum ar fi nunţile, evenimentele sportive şi sărbătorile de familie, oferă oportunităţi excelente pentru a realiza portrete de grup ale prietenilor şi ale celor dragi, care vor fi preţuite mulţi ani de acum încolo.

Cu toate acestea, realizarea unei bune fotografii de grup este o artă – şi una dificilă. Atunci când aveţi de-a face cu mai multe persoane, trebuie să fiţi capabil să vă gândiţi rapid unde să le plasaţi şi să le comunicaţi în mod clar ce doriţi să facă. Aceasta înseamnă că trebuie să fi stăpânit deja elementele de bază ale portretelor de grup.

Unele sfaturi sunt generale. Indiferent de tipul de fotografie de grup pe care o realizaţi, trebuie să vă asiguraţi că toată lumea are o expresie bună, că fotografia este bine compusă şi expusă, iar fundalul nu este aglomerat sau deranjant.

Lumina este, de asemenea, mereu importantă. De exemplu, dacă fotografiaţi afară într-o zi însorită, căutaţi o zonă cu umbră deasupra capului, astfel încât subiecţii să nu privească spre aparatul foto cu ochii întredeschişi.

Utilizând un aparat foto cu vizor electronic, cum ar fi Canon EOS RP sau Canon EOS R6, puteţi vedea fotografiile de grup pe măsură ce le realizaţi şi puteţi ajusta expunerea, în timp ce un ecran cu unghi variabil vă va permite să fotografiaţi din diferite perspective din motive creative sau practice.

Atunci când fotografiaţi în interior folosind lumina naturală, este foarte util să folosiţi obiective rapide, cum ar fi Canon RF 50mm F1.8 STM. Iar dacă vă aflaţi în situaţia de a fotografia un grup mare într-o zonă relativ restrânsă, puteţi obţine o fotografie bună cu un obiectiv ultra-grandangular Canon RF 16mm F2.8 STM.

Patru ambasadori Canon, toţi profesionişti cu mare experienţă în domeniile lor, oferă aici sfaturi esenţiale pentru a realiza fotografii de grup excelente în orice situaţie.

1. Portrete de grup de familie

O imagine alb-negru a unei familii pe plajă. Copilul este ridicat în aer de tată, iar siluetele celor trei se disting în lumina soarelui.

„Faptul că familia merge sau aleargă spre dumneavoastră poate adăuga dinamism unei fotografii de grup, iar copiii adoră să alerge”, spune Helen Bartlett, fotograf de familie. „Sau transformaţi fotografia într-un joc, pentru mai multă distracţie!” Imagine realizată cu un aparat Canon EOS-1D X Mark II (urmat acum de modelul mai nou Canon EOS-1D X Mark III) cu obiectiv Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM la 24 mm, 1/5000 s, f/2,8 şi ISO 200. © Helen Bartlett

Un portret de grup alb-negru al unei familii care pozează în aer liber, cu părinţii ghemuiţi şi cei doi copii sprijinindu-se pe umerii lor.

În această fotografie, părinţii se află mai jos în cadru decât copiii, o tehnică de compoziţie ce asigură că toate feţele sunt la acelaşi nivel. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS-1D X (urmat acum de modelul mai nou Canon EOS-1D X Mark III) cu obiectiv Canon EF 50mm f/1.2L USM la 1/100 s, f/5 şi ISO 1000. © Helen Bartlett

Fotografierea grupurilor face parte din munca zilnică a lui Helen Bartlett, unul dintre cei mai buni fotografi de familie din Regatul Unit. „Pentru o fotografie de grup, atunci când este posibil, este bine să aranjaţi oamenii într-o compoziţie interesantă, variind înălţimea şi poziţionarea pentru a obţine o imagine echilibrată”, spune ea.

„Vă recomand să începeţi cu o fotografie în care subiecţii se uită la aparat şi apoi să aşteptaţi ca acţiunea să se dezvolte. De obicei, poza de după portretul formal este cea mai bună, deoarece membrii familiei se întorc unul spre altul, discută şi râd.”

Dacă fotografiaţi într-o grădină sau într-un parc, Helen sugerează să vă grupaţi subiecţii în jurul obiectelor din mediul înconjurător. De exemplu, un copac căzut ar putea fi o recuzită atractivă pe care să se urce copiii.

„Dacă fotografiaţi în interior, gândiţi-vă la lumină şi, în mod ideal, rugaţi familia să stea cu faţa spre geam pentru a obţine o lumină uniformă pe toate chipurile lor”, continuă Helen. „Atunci când lucraţi într-un spaţiu mic şi fotografiaţi copii, dacă părinţii îi iau în braţe pe cei mici, aceştia nu pot fugi, iar acest lucru îi pune pe toţi la acelaşi nivel.”

„Dacă aşezaţi o familie pe o canapea, atunci copiii mai mici pot sta în poala părinţilor. Pe măsură ce cresc, puteţi aşeza copiii pe braţele sau pe spătarul canapelei, pentru o compoziţie diversificată.”

În cele din urmă, dacă doriţi să folosiţi cea mai recentă tehnologie pentru a realiza fotografii de familie spontane la evenimente precum petreceri pentru copii sau reuniuni de familie, Canon PowerShot PX este soluţia. Este un aparat foto inteligent care utilizează tehnologia de recunoaştere a feţei şi compune automat fotografiile, permiţându-vă să vă bucuraţi de eveniment.

2. Portrete de grup la nuntă

Portret de grup a trei femei îmbrăcate în haine tradiţionale indiene viu colorate, cu henna şi numeroase brăţări pe braţe, care stau în faţa unui aranjament floral.

Metoda folosită de fotograful de nunţi Sanjay Jogia pentru a evita veşnica problemă a clipitului în imaginile sale este de a cere iniţial grupului să închidă ochii. „Apoi le spun: «O să număr de la trei la unu, apoi deschideţi ochii». Realizez trei fotografii, la o jumătate de secundă distanţă”. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS-1D X Mark II cu obiectiv Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM la 24 mm, 1/1000 s, f/3,5 şi ISO 320. © Sanjay Jogia

O familie numeroasă, îmbrăcată în ţinute formale, pozează într-o încăpere slab luminată, cu tavanul auriu.

Sanjay nu foloseşte o deschidere largă a diafragmei pentru a evita lipsa focalizării pe oameni. „De obicei, merg la sigur şi nu folosesc mai puţin de f/8 pentru un grup, chiar dacă este în aer liber şi este un singur rând, pentru că se obţin mai multe detalii în scena din spate”, explică el. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS 5DS R cu obiectiv Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM la 44 mm, 1/200 s, f/8 şi ISO 200. © Sanjay Jogia

Sanjay Jogia fotografiază nunţi din 2008, fiind specializat în nunţi indiene şi nunţi de destinaţie în locaţii din întreaga lume. Deşi la cele mai multe nunţi va fi un profesionist care va realiza imaginile oficiale, el are un sfat pentru oricine doreşte să facă propriile fotografii de grup.

„Pentru a evita situaţiile de iluminare cu contrast ridicat, vă sugerez să vă plasaţi grupurile la umbră, cum ar fi sub un copac mare sau la umbra unei clădiri unde există un fundal frumos”, spune Sanjay. „Nu trebuie neapărat ca oamenii să fie lipiţi de un perete, ci trebuie să existe o anumită separare între subiect şi fundal, astfel încât oamenii să fie în centrul atenţiei.”

Sanjay îşi compune grupurile astfel încât cadrul să fie ocupat în principal de oameni, cu puţin spaţiu în jurul lor, evitând în acelaşi timp orice distragere a atenţiei cauzată de fundal. În cazul în care mirele şi mireasa sunt în imagine, el îi pune în centru.

„În general, poziţionez mirele şi mireasa şi schimb doar oamenii din jurul lor”, spune el. „Dacă este vorba de un grup care stă în picioare, încerc să îi aşez într-un singur rând, astfel încât să am un număr egal de persoane de o parte şi de alta, toate întoarse spre mire şi mireasă şi apropiate pentru a minimiza spaţiul ocupat de grup.”

3. Portrete de echipe sportive

Un portret de grup al echipei australiene de crichet cu echipament galben cu verde.

„Gândiţi-vă la lumină”, spune fotograful de sport şef Marc Aspland. „Avem tendinţa de a face fotografii de echipă mult prea repede, dar văzând unde este cea mai bună lumină, recompensele vor fi mult mai bune. Întotdeauna prefer iluminarea din spate decât lumina directă a soarelui pentru o iluminare uniformă.” © Marc Aspland

Marc Aspland este fotograf şef de sport pentru ziarul The Times. Deşi o mare parte din munca sa se concentrează pe surprinderea acţiunii, el realizează şi fotografii de grup. „Un portret de echipă uniform, îngrijit şi precis este întotdeauna mai bun decât o fotografie de grup la întâmplare”, spune el.

Dacă fotografiaţi o echipă de fotbal, de exemplu, Marc recomandă să aşezaţi echipa pe două rânduri, cu rândul din spate în picioare şi rândul din faţă îngenuncheat, cu o mână pe genunchi sau cu braţele încrucişate. Căpitanul ar trebui să se afle în mijlocul rândului din spate, iar antrenorul ar trebui să se afle în picioare în partea laterală a grupului. Se recomandă, de asemenea, un unghi jos al aparatului foto, aproape la nivelul capetelor persoanelor din primul rând.

Un obiectiv cu zoom de la grandangular la telefoto mediu, cum ar fi Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM, vă va permite să fotografiaţi întreaga echipă, permiţându-vă în acelaşi timp să fiţi flexibil în ceea ce priveşte compoziţia. „Echipa ar trebui să se încadreze aproape exact în dimensiunile vizorului aparatului dumneavoastră DSLR”, continuă Marc. „Nu aveţi nevoie de un timp de expunere foarte mic, dar profunzimea câmpului este importantă pentru a vă asigura că este focalizat atât rândul din faţă, cât şi rândul din spate. O diafragmă de f/5,6 sau f/8 ar oferi o definiţie bună.”

Dacă ceva distrage atenţia de la fotografia de grup, asiguraţi-vă că le atrageţi atenţia strigând sau făcând cu mâna, astfel încât să se uite direct la dumneavoastră. Marc adaugă: „De asemenea, trebuie să vă asiguraţi că unul dintre ei nu îi pune «urechi de iepure» jucătorului care stă lângă el!”

4. Portrete de grup de modă

Un portret de grup alb-negru cu trei femei tinere aşezate pe capota unei maşini în faţa unui lac pitoresc.

Acest cadru realizat de fotograful de modă Julie Pike o arată pe vedeta pop norvegiană Aurora (în centru) şi pe cele două surori ale ei. „Am întrebat în mod special dacă ne putem întâlni în casa copilăriei lor, pentru că era un loc în care s-ar fi simţit confortabil”, spune ea. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS 5D Mark III (urmat acum de modelul mai nou Canon EOS 5D Mark IV) cu obiectiv Canon EF 24-105mm f/4L IS USM (urmat acum de modelul mai nou Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) la 105 mm, 1/400 s, f/9 şi ISO 500. © Julie Pike

Trei tinere în haine de vară se plimbă printr-o pădure, cu soarele strălucind printre copaci. Una dintre femei are mâinile în aer.

Julie spune că este important să acordaţi o atenţie deosebită subiecţilor pentru a obţine imagini puternice. „Studiaţi modul în care se mişcă şi acţionează”, spune ea. „Încercaţi să vă apropiaţi cu adevărat de ei, în loc să fiţi doar în spatele aparatului foto, pentru că asta va cauza o distanţare între dumneavoastră şi oamenii pe care îi fotografiaţi.” Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 5D Mark III cu obiectiv Canon EF 24-105mm f/4L IS USM la 24 mm, 1/200 s, f/7,1 şi ISO 320. © Julie Pike

Julie Pike este un fotograf de modă din Oslo, Norvegia, care realizează imagini de vis, cu un aspect spontan, pentru branduri şi reviste importante. Dacă doriţi să fotografiaţi un grup restrâns în cadrul unei şedinţe foto de modă sau de stil de viaţă, ea vă sfătuieşte să alegeţi o locaţie unde toată lumea se simte confortabil, cum ar fi o grădină sau o casă. De asemenea, ea recomandă folosirea unui singur obiectiv cu zoom, astfel încât să nu pierdeţi timpul schimbând obiectivele.

„La începutul şedinţei foto, plimbaţi-vă cu grupul pentru a vă relaxa puţin”, spune ea. „Întotdeauna încep prin a vorbi cu oamenii. Prefer să vorbesc cu ei timp de 15 minute şi să fotografiez cinci minute decât invers. Aveţi întotdeauna aparatul foto pregătit. Apoi, când toată lumea este relaxată, începeţi să realizaţi câteva fotografii.”

Dacă fotografiaţi, să zicem, trei modele şi doriţi ca toate să fie clare, Julie vă sfătuieşte să fotografiaţi la f/8 sau f/11, cu un timp de expunere de cel puţin 1/250 de secunde dacă modelele sunt în mişcare. Atunci când fotografiaţi în condiţii de luminozitate scăzută, aparate foto precum Canon EOS RP sau Canon EOS R6 vă permit să fotografiaţi la setări ISO mai mari fără a fi nevoie de bliţ. „Aparatele de fotografiat sunt atât de bune acum încât puteţi creşte foarte mult valoarea ISO, iar fotografia tot va arăta foarte bine”, spune ea.

Pentru stilul de imagine de modă al lui Julie, ea le spune subiecţilor săi să îşi imagineze că sunt filmaţi şi să continue să se mişte, nu să aştepte următoarea fotografie. „Nu ar trebui să se uite tot timpul la aparat”, spune ea. „Prefer să le cer doar să se uite la mine când vreau eu. Vreau să uite de aparatul foto.”

La următorul eveniment cu familia sau prietenii, asiguraţi-vă că îi adunaţi pe toţi pentru a fotografia un portret de grup clar şi impresionant.

Scris de David Clark

Produse conexe

Articole conexe

  • Portretul unei femei care poartă un colier mare, verde şi o beretă albastră, pe un fundal violet.

    PROIECTE LA DOMICILIU

    Amenajaţi-vă propriul studio acasă

    Descoperiţi cum să deveniţi creativ folosind bliţul şi să realizaţi portrete uimitoare cu buget redus.

  • Un portret al unei femei cu cozi lungi împletite, într-un cardigan roz scurt şi jeanşi gri, plimbându-se pe o stradă dintr-un oraş.

    FOTOGRAFIA PORTRET

    Cum să surprindeţi tonuri de piele perfecte în portrete

    Stăpâniţi arta complicată a surprinderii unor tonuri de piele naturale cu fotografa profesionistă de modă Jade Keshia Gordon.

  • Un portret din profil al unui bărbat cu bustul gol, într-o cameră slab luminată, privind către aparatul foto.

    FOTOGRAFIA PORTRET

    Sfaturi şi tehnici pentru fotografia portret

    Îmbunătăţiţi-vă fotografia portret cu aceste sfaturi şi tehnici de top.

  • FOTOGRAFIA DE FAMILIE

    10 sfaturi pentru fotografiile de Crăciun

    Surprindeţi spiritul Crăciunului cu aceste sfaturi pentru portrete distractive şi naturale ale membrilor familiei.