FOTOGRAFIA PEISAGISTICĂ

Ása Steinars: privind dincolo de peisaje pentru a obţine fotografia perfectă

Îmbunătăţiţi-vă fotografiile cu peisaje adăugând un subiect – descoperiţi sfaturi de top pentru selfie-uri pitoreşti de la Ása Steinars, fotograf islandez de aventură şi vedetă TikTok.
Canon Camera
Ása Steinars nu a considerat întotdeauna Islanda atât de impresionantă. După ce s-a mutat acolo din Norvegia la vârsta de şapte ani, i s-a părut mai degrabă un orăşel decât o ţară. Dar, întorcându-se ani mai târziu, după ce a lucrat în străinătate, a început să vadă tărâmul de foc şi gheaţă într-un mod diferit şi minunat.

În prezent, fotografiile şi videoclipurile realizate de Ása cu aventurile ei în ţară şi în străinătate i-au adus un număr de 700 de mii de urmăritori pe reţelele sociale. Datorită măiestriei ei în arta „selfie-ului pitoresc”, care transformă selfie-urile modeste în fotografii monumentale ale peisajelor scandinave, conturile ei de Instagram şi TikTok sunt omagii tot mai mari aduse minunilor islandeze – de la cratere, vulcani şi plaje cu nisip negru la fiorduri, gheţari şi cascade.

Fotografia ei peisagistică include adesea oameni, de obicei pe ea însăşi. Acestea nu sunt simple selfie-uri, ci invită privitorul să se pună în locul ei – un lucru care pare important mai ales atunci când postaţi pe reţelele sociale. „Vreau să trezesc privitorului sentimentul de a se imagina pe sine însuşi în imagine, sentimentul de a vrea să meargă acolo şi să descopere natura, mai degrabă decât să o privească de la distanţă”, spune Ása.

Pentru a face acest lucru, fotografiile lui Steinars implică, de obicei, unul sau mai multe simţuri: aproape că poţi simţi căldura focului de tabără într-o zi rece; poţi auzi sunetul cascadei care se sparge; poţi gusta cafeaua fierbinte după o drumeţie lungă. „Pentru mine”, spune Steinars, „fotografia înseamnă să creez această senzaţie – o senzaţie de hoinăreală plăcută, de fericire sau pur şi simplu de inspiraţie pentru a ieşi şi a urca pe un munte. Fotografia de natură este întotdeauna legată de explorarea spaţiilor exterioare, aşa că îmi place să adaug o persoană pentru a spune întreaga poveste din spatele ei.”

Aici, Ása explică ce face ea, împărtăşind sfaturi pentru a vă duce fotografia peisagistică la următorul nivel, astfel încât şi dumneavoastră să puteţi vedea lumea naturală într-o lumină complet diferită.

Îmbunătăţiţi compoziţia cu haine îndrăzneţe

Un bărbat îmbrăcat într-o jachetă de un portocaliu aprins stă pe marginea unei stânci şi priveşte spre o vale norvegiană magnifică.

Lui Ása îi place să adauge un strop de culoare imaginilor sale cu peisaje, de obicei sub forma unor haine colorate strident – aşa cum se vede în această fotografie. „Eu şi prietenul meu am fost în drumeţie în Senja şi am realizat această imagine uimitoare cu el stând pe marginea stâncii”, spune ea. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS-1D X Mark II cu obiectiv Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM la 16 mm, 1/1250 s, f/2,8 şi ISO 200. © Ása Steinars

Două persoane savurează o cafea în aer liber lângă un mic foc de tabără. În fundal, în spatele lor, se distinge o vale magnifică.

În această imagine atent compusă, Ása şi prietenii ei se bucură de o pauză de cafea în timpul unei drumeţii la Trolltunga – o formaţiune stâncoasă spectaculoasă din Norvegia. Persoana din stânga poate fi văzută purtând un pulover din lână islandez, un motiv recurent în lucrările lui Ása. Imagine realizată cu Canon EOS-1D X Mark II cu obiectiv Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM la 24 mm, 1/200 s, f/2,8 şi ISO 640. © Ása Steinars

Atunci când recreezi selfie-urile pitoreşti ale lui Ása, o parte a imaginii adesea neglijată de fotografii începători este îmbrăcămintea. Ása foloseşte haine roşii, galbene şi portocalii atunci când fotografiază într-o zi înnorată sau dacă subiectul este departe. Fotografierea unei persoane în peisaj creează un simţ al proporţiilor, în timp ce hainele colorate strident adaugă un strop de culoare la ceea ce altfel ar putea fi o imagine monotonă sau monocromatică.

Ása merge atât de departe, încât îşi alege locaţiile în funcţie de îmbrăcăminte. Acest lucru este deosebit de important atunci când lucrează cu mărci de îmbrăcăminte. Ea se asigură că locaţia completează produsul unei mărci, fie din punctul de vedere al compoziţiei, fie din punct de vedere tematic, dar aceleaşi principii se aplică şi în cazul lucrărilor ei personale.

„Găsesc o locaţie care se potriveşte cu stilul vestimentar şi cu culorile”, spune ea. „Dacă nu aleg ceva extravagant, încerc să folosesc haine în stil local pentru a mă conecta mai mult cu natura. De exemplu, puloverele de lână islandeze. Sunt foarte plăcut de purtat, dar se potrivesc foarte bine şi în fotografiile de natură şi sunt foarte bune pentru prim-planurile cu subiectul.”

Folosirea unor astfel de articole de îmbrăcăminte conferă imaginii finale un caracter local şi un context geografic.

Încadraţi subiecţii folosind natura

Lanţul muntos Kerlingarfjöll la începutul verii. În depărtare se poate vedea un bărbat cu un rucsac.

„Kerlingarfjöll este unul dintre acele locuri care seamănă mai mult cu Marte decât cu planeta Pământ”, spune Ása despre această imagine a faimosului lanţ muntos islandez plin de culoare. „Această imagine a fost realizată la începutul verii, când zăpada nu se topise încă.” În această fotografie, contrastul dintre munţi şi zăpadă îl încadrează pe drumeţul din centru. Imagine realizată cu Canon EOS-1D X Mark II cu obiectiv Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM la 70 mm, 1/400 s, f/5,6 şi ISO 100. © Ása Steinars

O oaie islandeză pe un câmp în pantă se uită curioasă la aparatul foto. În fundal se vede un munte uriaş, acoperit de zăpadă.

„Am întâlnit această oaie curioasă în Westfjords, la sfârşitul unei toamne, înainte de a intra în staul pentru iarnă”, spune Ása. Westfjords este o peninsulă mare din nord-vestul Islandei, cu stânci înalte de până la 441 de metri – locul perfect pentru fotografii cu peisaje dramatice. Munţii şi versantul înclinat ajută la încadrarea oilor ca punct focal al imaginii. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 5D Mark IV cu obiectiv Canon EF 24-105mm f/4L IS USM (urmat acum de modelul mai nou Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) la 105 mm, 1/160 s, f/4 şi ISO 100. © Ása Steinars

Ása îşi încadrează adesea subiectul folosind elemente naturale, cum ar fi stânci, munţi şi corpuri de apă. Uneori, ea creează un cadru poziţionând flori estompate în prim-plan pentru a atrage atenţia asupra subiectului. Indiferent de modul în care vă încadraţi fotografia, este esenţial ca o compoziţie să nu pară niciodată forţată.

„Pentru mine, este foarte important ca imaginea să fie naturală şi uşor de privit”, spune Ása. „Nu ar trebui să te gândeşti la o imagine atunci când o vezi, aşa că proporţiile trebuie să fie corecte, iar ochiul ar trebui să găsească direct subiectul şi să nu fie nevoie să îl caute.”

Este mai uşor să faceţi ca fundalurile să pară mai proeminente folosind un obiectiv cu zoom sau un teleobiectiv, stând puţin mai în spate faţă de subiect, apoi să faceţi zoom în aşa fel încât fundalul să umple cadrul. Deplasând subiectul mai departe de obiectiv, puteţi profita, de asemenea, de focalizarea la distanţă hiperfocală, care vă permite să menţineţi subiectul şi fundalul suficient de bine focalizaţi, chiar şi la deschideri largi ale diafragmei.

Un obiectiv cu zoom standard precum Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM are un interval de distanţe util pentru începătorii în fotografia peisagistică sau chiar un obiectiv grandangular precum Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM – calitatea imaginii oferită de acest obiectiv cu distanţă focală fixă îl face alegerea ideală pentru toţi cei care fotografiază peisaje.

Ása spune că trebuie să experimentaţi cu compoziţia, să schimbaţi unghiul şi poziţia subiectului, să faceţi multe fotografii de probă şi să aveţi răbdare. „Totul se rezumă la a găsi cadrul perfect şi, uneori, poate dura ceva timp până să iasă bine”, explică ea. „V-aş recomanda să nu vă grăbiţi şi să vă jucaţi, să încercaţi câteva unghiuri diferite şi să le comparaţi. Puteţi alege alt obiectiv pentru a vedea cum se schimbă imaginea. Uneori pot petrece foarte mult timp lucrând la o singură imagine, dar atunci este perfecţionista din mine care preia controlul. În cele din urmă, merită de fiecare dată.”

Lucraţi cu lumina de care dispuneţi

Un bărbat aleargă spre un jeep care îl aşteaptă, noaptea, în Islanda. Farurile jeepului sunt aprinse, luminând un drum acoperit de zăpadă afânată.

Pentru a vă familiariza cu lumina naturală şi pentru a afla cum vă poate avantaja, Ása vă recomandă să fotografiaţi în mai multe locaţii, pe toate tipurile de vreme şi în diverse momente ale zilei. „Petrec mult timp pe drum, conducând prin Islanda”, spune ea. „Îmi place entuziasmul de a părăsi oraşul şi de a pleca la drum cu prietenii.” Fotografie realizată cu un aparat foto Canon EOS-1D X Mark II cu obiectiv Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM la 35 mm, 1/125 s, f/2,8 şi ISO 6400. © Ása Steinars

Fotograful de peisaje Ása Steinars, îmbrăcată într-o haină lungă şi albă de iarnă, stă cu mâinile în buzunare într-un cadru înzăpezit.

Deşi fotograful de peisaje Ása Steinars foloseşte ocazional un reflector atunci când fotografiază portrete, ea preferă, în general, să „surprindă natura aşa cum este ea”. În această imagine, influencerul islandez poartă în mod deliberat haine care se asortează cu mediul înconjurător pentru a spori senzaţia unui peisaj pur, nealterat. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS-1D X Mark II (urmat acum de modelul mai nou Canon EOS-1D X Mark III) cu obiectiv Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM (urmat acum de modelul mai nou Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) la 200 mm, 1/1600 s, f/3,5 şi ISO 500. © Ása Steinars

Când fotografiază selfie-uri pitoreşti, este important pentru Ása să folosească lumina disponibilă pentru a îmbunătăţi imaginea finală, fie că este o zi înnorată, fie că soarele străluceşte printre nori.

„Vedeţi ce se întâmplă când fotografiaţi la apus faţă de amiază”, spune Ása, care sugerează să folosiţi aparatul foto în condiţii diferite pentru a vă ajuta să înţelegeţi contrastul dintre lumina blândă şi cea puternică. Astfel, puteţi începe să folosiţi lumina în avantajul dumneavoastră.

Norii pot deveni bune difuzoare de lumină. „Vremea mohorâtă şi înnorată este foarte frecventă în Islanda şi este ceva cu care m-am obişnuit foarte mult pentru că am fotografiat mult aici. De asemenea, a ajuns să-mi placă, mai ales atunci când fotografiez peisaje precum canioane şi cascade, unde poate fi bine să nu fie prea multă umbră în imagine”, explică Ása. „Oferă un aspect mai delicat şi este mai uşor să expuneţi corect întreaga imagine.”

Odată ce vă familiarizaţi cu lumina naturală, veţi începe să observaţi cum se schimbă în funcţie de anotimpuri. „Verdele devine foarte viu în zilele înnorate, ceea ce face ca fotografiile realizate vara să arate minunat”, spune ea.

Magia fotografierii de la distanţă şi a temporizatoarelor

Un bărbat îmbrăcat în haine roşii impermeabile, cu o cască portocalie şi ghete de drumeţie, stă în interiorul unei peşteri de gheaţă.

Deşi peşterile de gheaţă din Islanda sunt maiestuoase, Ása dezvăluie că sunt un „loc dificil” de fotografiat. „Lumina slabă şi apa care se scurge din tavan pun aparatul foto la încercare”, spune ea. Imagine realizată cu Canon EOS-1D X Mark II cu obiectiv Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM la 16 mm, 1/80 s, f/2,8 şi ISO 4000. © Ása Steinars

Fotograful de peisaje Ása Steinars, îmbrăcată în haine călduroase de iarnă, se plimbă într-o peşteră de gheaţă uriaşă din Islanda.

„Aceasta este una dintre fotografiile mele preferate din Islanda”, spune Ása. „În rare ocazii, laguna glaciară îngheaţă şi puteţi să vă plimbaţi pe gheaţă şi să intraţi în peşterile din aisberg.” Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS-1D X Mark II cu obiectiv Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM la 16 mm, 1/800 s, f/2,8 şi ISO 320. © Ása Steinars

Ása încearcă adeseori să fie atât fotograf, cât şi subiect, o provocare suplimentară. Ea îşi instalează aparatul foto pe un trepied, apoi îl declanşează de la distanţă folosind telefonul şi aplicaţia Canon Camera Connect. Ea focalizează aparatul foto cu ajutorul ecranului telefonului, apoi setează temporizatorul la două sau 10 secunde pentru a avea timp să lase telefonul deoparte, astfel încât acesta să nu apară în imaginea finală. În esenţă, este un selfie care nu arată ca unul.

Alteori, foloseşte temporizatorul încorporat al aparatului, focalizând pe locul pe care va sta sau pe un obiect din zona respectivă, setând temporizatorul şi mergând apoi în locul respectiv. Acest lucru este deosebit de util pentru expuneri prelungite.

„Fotografiez multe imagini cu aurora boreală în Islanda, iar declanşatorul la distanţă sau temporizatorul este foarte important”, dezvăluie Ása. „Pentru că lucraţi cu un timp lung de expunere, este important ca aparatul foto să nu se mişte şi să nu estompeze imaginea. Declanşatorul din aplicaţia Canon Camera Connect este cel mai bun, dar dacă nu îl aveţi pe acesta, puteţi folosi şi un temporizator de două secunde, astfel încât orice vibraţie produsă de apăsarea butonului declanşatorului să se diminueze înainte ca imaginea să fie realizată.”

Rafinaţi-vă stilul prin editare

Un lanţ muntos cu verdeaţă şi o cascadă în centru.

Fotografiind cascadele în lumină slabă, există mai puţine umbre şi întreaga imagine poate fi expusă mai uniform. După ce aţi selectat imaginea finală, o puteţi îmbunătăţi în postproducţie folosind software de editare. Imagine realizată cu Canon EOS-1D X Mark II cu obiectiv Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM la 16 mm, 1/125 s, f/7,1 şi ISO 250. © Ása Steinars

Luminile verzi spectaculoase ale aurorei boreale deasupra unei case cu ferestrele luminate, lângă o întindere mare de apă.

Pentru a adăuga un alt element spectacolului deja uimitor al aurorei boreale, Ása a căutat un subiect în prim-plan pentru această fotografie. „Am găsit o casă care era luminată şi care face imaginea mult mai interesantă”, spune ea. Atunci când fotografiaţi un subiect precum aurora boreală, este important să examinaţi imaginile finale şi să le alegeţi pe cele mai bune pentru a le edita în postproducţie. Imagine realizată cu Canon EOS-1D X Mark II cu obiectiv Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM la 16 mm, 2,5 s, f/4 şi ISO 3200. © Ása Steinars

„Editarea este o parte importantă a fotografiei în zilele noastre”, spune Ása, „şi este, de asemenea, foarte util să vă analizaţi bine imaginile după ce le realizaţi.” Ea sfătuieşte să fotografiaţi întotdeauna în formatul de fişier RAW, pentru a captura cât mai multe date şi pentru a vă oferi mai multă flexibilitate în postproducţie. Stilurile de imagine integrate în aparatele foto Canon – care includ setări precum Peisaj, Neutru şi Fidel – oferă fotografiilor o paletă de culori şi o atmosferă unitare. Însă, examinându-vă fotografiile, vă veţi face o idee despre ceea ce faceţi bine şi ce trebuie să îmbunătăţiţi.

Ása recomandă tuturor fotografilor începători de peisaje să investească în software de editare foto, cum ar fi Canon Digital Photo Professional (DPP) sau Adobe® Photoshop® Lightroom®. Este util să găsiţi câteva presetări – în esenţă, filtre personalizate pe care să le utilizaţi în cadrul software-ului – dar acestea nu pot înlocui o bună cunoaştere a postproducţiei.

„Utilizarea pachetelor de presetări poate fi o modalitate bună de a începe, dar, nu uitaţi, nu este o soluţie magică pentru a obţine imagini excelente”, spune ea. „Tot trebuie să faceţi singuri o bună parte din editare, chiar şi cu presetări bune.”

Continuaţi să experimentaţi şi să exersaţi

O balenă cu cocoaşă sare din apă pe o linie a orizontului albă şi impresionantă.

Dacă puteţi, luaţi aparatul foto cu dumneavoastră oriunde mergeţi, sugerează Ása – nu ştiţi niciodată când poate apărea fotografia perfectă. „Urmăream balene şi deodată am auzit un zgomot puternic în spatele meu. M-am întors şi chiar atunci o balenă cu cocoaşă a făcut un salt în aer”, spune ea despre această imagine. „M-am bucurat mult că am reuşit să surprind întreaga secvenţă cu balena în mişcare.” Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS-1D X Mark II cu obiectiv Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM la 150 mm, 1/5000 s, f/3,2 şi ISO 640. © Ása Steinars

Pentru cei care sunt începători în fotografie sau care au puţină experienţă în fotografierea peisajelor, Ása recomandă să se uite la munca altora şi să înveţe din ea. Ea sugerează să găsiţi fotografi pe care îi admiraţi şi să vedeţi cum lucrează cu lumina, cum compun imaginile şi cum găsesc unghiuri creative.

Cel mai important sfat al ei este simplu. „Iau cu mine un aparat foto cam peste tot unde mă duc şi asta de mai bine de 10 ani”, spune ea. „Cu cât exersaţi mai mult, cu atât veţi deveni mai buni. Asta este tot. Este nevoie de timp pentru a stăpâni această artă. Nimeni nu se naşte fotograf.”
Articol scris de Gary Evans

Produse conexe

Articole conexe

  • O fotografie cu un copac pe marginea unui deal, pe fondul unui cer violet.

    FOTOGRAFIA PEISAGISTICĂ

    Cele mai importante sfaturi pentru peisaje

    Descoperiţi tehnici fotografice care vă vor ajuta să realizaţi fotografii cu peisaje mai bune.

  • Un fotograf de peisaje priveşte prin vizorul unui aparat foto Canon EOS RP pentru a fotografia câmpuri vălurite.

    FOTOGRAFIA PEISAGISTICĂ

    Cum să fotografiaţi peisaje cu aparatul foto în mână

    Învăţaţi cum să surprindeţi peisaje inedite fără trepied.

  • O imagine înainte şi după a unui peisaj mlăştinos, în stânga versiunea needitată, iar în dreapta versiunea alb-negru.

    NOŢIUNI DE BAZĂ ALE EDITĂRII

    Cum să editaţi imaginile cu peisaje pentru imprimare

    Tehnici de editare care vă vor transforma fotografiile cu peisaje în lucrări de artă.

  • Dâre de lumină lăsate de maşini în lumina serii, pe un pod curbat. Ceaţa groasă, ca un nor, ascunde pilonii podului şi pământul de dedesubt.

    FOTOGRAFIA PEISAGISTICĂ

    Creaţi dâre de lumină

    Cum să utilizaţi expunerea prelungită pentru a crea dâre de lumină: sfaturi de la câştigătorul concursului Canon Redline Challenge.