FOTOGRAFIA MACRO

Folosirea prim-planurilor în fotografia culinară

Descoperiţi şi surprindeţi lumi minuscule ascunse în obiecte de zi cu zi, cu claritatea uimitoare a obiectivelor macro Canon.
Un prim-plan macro cu două bomboane jeleu de fructe, cu o bucată mare de zahăr care formează o lacrimă suprapunându-se peste cele două dulciuri. Imaginea este realizată cu un aparat foto Canon EOS R10 cu obiectiv Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Când vă gândiţi la fotografia macro, mâncarea este adesea ignorată în favoarea unor subiecte mai tradiţionale, cum ar fi insectele şi florile. Cu toate acestea, fotografia culinară este incredibil de accesibilă, cu o serie de subiecte potenţiale la îndemână în propria casă. În plus, nu trebuie să vă bazaţi pe vreme bună sau să aşteptaţi ca subiectul să rămână nemişcat pentru a obţine rezultate excelente.

Dar asta nu înseamnă că este întotdeauna uşor să obţineţi rezultate care să nu fie doar o simplă poză a prânzului. O modalitate de a aborda diferit fotografia culinară este să utilizaţi un obiectiv macro pentru a vă apropia foarte mult, creând imagini abstracte uimitoare care au puterea de a fascina privitorul. De asemenea, puteţi încerca tehnici precum suprapunerea focalizării – acum mai uşoară ca niciodată datorită funcţiilor inovatoare ale unora dintre cele mai recente aparate foto Canon, cum ar fi Canon EOS R10.

L-am provocat pe fotograful macro Matt Doogue să încerce fotografia culinară. El este mai obişnuit să fotografieze macro în aer liber, fiind specializat în insecte, plante şi ciuperci, aşa că a sta în casă şi a fotografia subiecte în bucătăria lui s-a dovedit o experienţă interesantă, care l-a făcut să privească fotografia macro într-un mod complet nou.

Aici, el împărtăşeşte unele dintre lucrurile pe care le-a descoperit.

1. Căutaţi texturi, forme, culori şi modele

Un prim-plan macro al marginii unei frunze de salvie, arătând toate detaliile nervurilor, realizat cu un aparat foto Canon EOS R10 cu obiectiv Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Fotografiind alimente de aproape, Matt a reuşit să surprindă toate detaliile nervurilor unei frunze de salvie. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R10 cu obiectiv Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM la 1/60 s, f/6,3 şi ISO 400. © Matt Doogue

O fotografie macro plină de culoare a unui jeleu în formă de panglică, realizată la o mărire de 1:1 cu un aparat foto Canon EOS R10 cu obiectiv Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Matt nu se mai gândise să fotografieze alimente în prim-plan. „Caut întotdeauna o nouă provocare pentru a-mi inspira fotografia”, spune el. „Mă inspiră mult fotografierea altor subiecte macro, aşa că m-am gândit: «De ce să nu încerc şi cu mâncare?»”

Alimentele care funcţionează deosebit de bine pentru fotografii macro extreme sunt cele care au un model ori o textură, culoare sau formă interesantă. „Orice este îmbrăcat în zahăr arată uimitor, deoarece cristalele de zahăr arată ca diamantele atunci când le fotografiezi de aproape”, spune Matt. „Cele mai multe dulciuri au texturi, protuberanţe şi forme care oferă rezultate bune, plus veţi găsi că dulciurile au adesea culori vii – nuanţe de roşu, galben, roz şi verde.”

„Dincolo de asta, legumele precum conopida, varza şi chiar ceapa au o structură interesantă. Cu cât este mai natural produsul, cu atât veţi vedea o simetrie mai bună, în timp ce produsele fabricate, cum ar fi dulciurile, ar putea oferi rezultate abstracte mai bune.”

2. Aveţi în vedere iluminarea

Un prim-plan macro al unei acadele suzetă, iluminată pentru ca gaura din mijloc să apară ca neagră, imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R10 cu obiectiv Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.
Un prim-plan macro al unei acadele suzetă, iluminată pentru a arăta cristalele de pe circumferinţa găurii, realizat cu un aparat foto Canon EOS R10 cu obiectiv Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Imagine cu iluminare de sus

Imagine cu iluminare din lateral

Pentru Matt, iluminarea joacă adesea un rol important în lucrările lui macro, dar mâncarea este foarte diferită de subiectele sale obişnuite. „Nu am avut nevoie să dispersez lumina în apropiere la fel de mult ca pentru ceva strălucitor, cum ar fi un gândac”, spune el.

Pentru acest proiect, Matt a cumpărat un mic softbox ieftin de studio, deşi puteţi încerca oricând să vă confecţionaţi propriul softbox. De asemenea, el a folosit lumini LED pentru a scoate în evidenţă elemente ale subiectului.

„Puteţi şi să creaţi o serie, în care fiecare imagine arată complet diferit”, adaugă Matt. „De exemplu, imaginile cu acadeaua suzetă arată un cerc rotund cu o gaură neagră, dar dacă o iluminez din unghiuri diferite pot să obţin de fiecare dată altă imagine, chiar dacă folosesc acelaşi aparat foto şi obiectiv.”

Dacă nu aveţi mijloace de iluminare disponibile, puteţi lucra şi cu lumina naturală, în special dacă puteţi fotografia alimente lângă o fereastră şi lucra cu lumina zilei. Utilizarea unui reflector, chiar şi a unuia confecţionat acasă din folie de bucătărie, vă poate ajuta să vă iluminaţi subiectul.

3. Alegeţi obiectivul macro potrivit pentru fotografia culinară

Un prim-plan macro al unei zmeure, arătând codiţele minuscule de pe fiecare bobiţă, realizat cu un aparat foto Canon EOS R10 cu obiectiv Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Un prim-plan al unei zmeure proaspete la mărire completă, iluminată din dreapta sus şi uşor din spate pentru a adăuga umbră şi formă. Aceasta a fost prima dată când Matt a fotografiat cu Canon EOS R10 şi a fost foarte impresionat de capacităţile sale. „Calitatea imaginii este superbă pentru un aparat foto lansat la un preţ atât de mic”, spune Matt. „E incredibil.” Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R10 cu obiectiv Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM la 1/60 s, f/7,1 şi ISO 1250. © Matt Doogue

Deşi puteţi fotografia alimente cu o mulţime de tipuri diferite de obiective, pentru cele mai bune şi mai detaliate rezultate, veţi dori să căutaţi un obiectiv care poartă denumirea de „macro”.

Există opţiuni potrivite pentru diverse bugete şi stiluri de fotografiere. Obiectivul Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM este o opţiune fantastică, fiind uşor, cu o distanţă mică de focalizare. Raportul de mărire este de 0,5x, dar puteţi crea în continuare fotografii detaliate, precum şi să vă îndepărtaţi puţin pentru a arăta mai mult context, dacă doriţi. Pentru persoanele cu un buget mai mare care doresc să se apropie cât mai mult posibil, RF 100mm F2.8L MACRO IS USM este o variantă excelentă, oferind mărire de 1,4x pentru acele fotografii abstracte din altă lume.

Pentru mai multe sfaturi, consultaţi ghidurile noastre pentru cele mai bune echipamente pentru începători pentru fotografia macro şi cele mai bune obiective Canon pentru fotografia culinară. Puteţi folosi şi instrumentul Canon util de căutare a obiectivelor, care adaptează recomandările în funcţie de aparatul foto, genul de fotografie dorit şi caracteristicile pe care le apreciaţi cel mai mult.

4. Încercaţi suprapunerea focalizării

Un prim-plan macro al unui baton de ciocolată crocant, arătând consistenţa bulelor de aer, realizat cu un aparat foto Canon EOS R10 cu obiectiv Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Un baton de ciocolată crocant fotografiat la mărire maximă, iluminat din dreapta sus şi uşor din spate pentru a adăuga umbră şi contrast, imagine realizată folosind un trepied şi suprapunerea focalizării în aparatul foto pentru a asigura că fiecare parte a imaginii este focalizată. „Alimentele sunt excelente pentru a exersa suprapunerea focalizării”, spune Matt. „Acasă, puteţi experimenta pentru a vedea de câte suprapuneri (imagini) aveţi nevoie pentru profunzimea dorită a câmpului.” Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R10 cu obiectiv Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM la 1/60 s, f/7,1 şi ISO 1250. © Matt Doogue

Un prim-plan macro al unui baton de ciocolată crocant iluminat din spate, cu un efect de tăciune aprins printre bulele de aer, realizat cu un aparat foto Canon EOS R10 cu obiectiv Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Alt baton crocant, de data aceasta iluminat din spate pentru a da o impresie de foc strălucitor şi din nou folosind suprapunerea focalizării în aparatul foto. „Cu EOS R10, suprapunerea focalizării a fost mult mai simplă”, spune Matt entuziasmat. „De obicei, suprapun imaginile manual, dar cu EOS R10 a fost floare la ureche. Pot să fac într-un minut ce mi-ar lua în mod normal ore.” Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R10 cu obiectiv Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM la 1/50 s, f/7,1 şi ISO 250. © Matt Doogue

Suprapunerea focalizării este o tehnică în care imagini înregistrate cu diferite puncte de focalizare sunt îmbinate. Puteţi face acest lucru manual utilizând instrumente precum Depth Compositing (Compunerea profunzimii) din software-ul Canon Digital Photo Professional (DPP), dar modele precum Canon EOS R10 şi EOS R7 vă permit să faceţi totul în aparatul foto.

„Asta îmi va economisi foarte timp”, spune Matt. „Cu EOS R10, am reuşit să realizez o serie de 100 de fotografii într-un minut pentru suprapunerea focalizării, iar imaginea a fost apoi procesată rapid în aparatul foto. Când am mai încercat această tehnică înainte, a trebuit să cumpăr un calculator nou de ultimă generaţie pentru a procesa fişierele imagine şi a le îmbina în software-ul de editare a imaginilor. Acum că EOS R10 poate crea o imagine compusă şi poate să lucreze rapid cu un singur fişier imagine, m-a inspirat să încerc această tehnică mai des.”

„Mai mult, aparatul foto vă oferă şi imaginile individuale. Asta este excelent în cazul în care decideţi ulterior că nu doriţi o «suprapunere completă» – de exemplu, dacă doriţi mai multă estompare în prim-plan. Oferindu-vă toate fişierele, aveţi libertatea sau creativitatea de a ajusta lucrurile exact aşa cum doriţi.”

Toate aparatele foto din sistemul EOS R dispun şi de o opţiune de afişare manuală a evidenţierii focalizării, care foloseşte culori vii pentru a evidenţia zonele din imagine care sunt focalizate.

5. Exploraţi diferite subiecte

Un prim-plan macro al cristalelor de zahăr de pe suprafaţa unei bomboane jeleu de fructe, realizat cu un aparat foto Canon EOS R10 cu obiectiv Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Privind subiectul printr-un obiectiv macro, Matt a putut aprecia frumuseţea structurii sale. La o mărire maximă, suprafaţa acestui jeleu de fructe este complet de nerecunoscut. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R10 cu obiectiv Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM la 1/60 s, f/7,1 şi ISO 250. © Matt Doogue

Un prim-plan macro a trei bomboane jeleu de fructe, cu cea din mijloc iluminată din spate pentru a da impresia că străluceşte. Imaginea este realizată cu un aparat foto Canon EOS R10 cu obiectiv Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Această fotografie a fost creată cu trei bomboane jeleu de fructe, cele două din margini suprapunându-se peste bomboana iluminată din spate de dedesubt. „Încercaţi fotografia macro mai întâi pe obiecte neînsufleţite”, recomandă Matt. „Obişnuiţi-vă cu iluminarea şi cu modul în care funcţionează aparatul foto. Fotografia culinară este perfect de exersat acasă.” Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R10 cu obiectiv Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM la 1/60 s, f/7,1 şi ISO 250. © Matt Doogue

Dacă sunteţi începător în fotografia culinară, vi se poate părea dificil să lucraţi în acest mod lent şi mult mai calculat. Vă poate ajuta însă să descoperiţi noi moduri de a vă vedea subiectul, oferindu-vă posibilitatea de a crea imagini diferite şi de a explora o parte mai conştientă a fotografiei.

„Am fost uimit de această experienţă, în special cea de a fotografia bomboane jeleu de fructe”, spune Matt. „M-am pierdut în lumea mâncării. Toate aceste lucruri mici pe care le cumperi la supermarket fără să te gândeşti – le iei, le pui în coş, le mănânci; nu le priveşti şi nu apreciezi cu adevărat complexitatea şi modelul, în special în cazul produselor naturale. O mare parte din artă este inspirată de natură şi puteţi vedea de ce atunci când fotografiaţi de aproape şi vedeţi aceste modele şi structuri uimitoare create chiar de natură.”

6. Creaţi imagini interesante

Un prim-plan macro a unei felii de varză roşie, realizat cu un aparat foto Canon EOS R10 cu obiectiv Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM.

„Nu m-am gândit niciodată la mâncare ca la un subiect pentru fotografia macro, dar cu siguranţă o voi face acum”, spune Matt. „Am fost impresionat de modelele, texturile şi arta abstractă pe care le poţi crea.” Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R10 cu obiectiv Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM la 1/60 s, f/7,1 şi ISO 250. © Matt Doogue

Crearea de imagini abstracte de aproape vă oferă o superputere – capacitatea de a captiva şi de a stârni uimire cu fotografiile dumneavoastră. Puteţi chiar să vă creaţi propriul joc de „ghicitul alimentelor” cu prietenii, familia sau urmăritorii de pe reţelele sociale.

„Am trimis imaginea unei bomboane jeleu de fructe [imaginea de antet] la doi geologi”, spune Matt. „Le-am cerut să-mi spună ce piatră credeau că este. Am primit răspunsuri precum cuarţ roz şi alte lucruri. Au intrat chiar într-o mică dezbatere despre ce era!”

„Când am fotografiat varză, cineva din familia mea a spus că nu va mai mânca asta niciodată din cauza detaliilor dezvăluite în prim-plan.”

Ca în cazul oricărei arte, fotografia înseamnă să faci privitorul să simtă ceva, fie că este vorba de surpriză, foame sau, în acest caz, dezgust. Dacă te face să simţi emoţii puternice, înseamnă că şi-a îndeplinit scopul.

Încercarea fotografiei culinare i-a dezvăluit lui Matt posibilităţile creative. „Cu siguranţă vreau să includ mai multe elemente naturale şi mai multă simetrie a plantelor, frunzelor şi florilor în fotografia mea”, spune el. „De asemenea, mă voi uita mai atent la ciuperci şi licheni, precum şi la modelele de pe copaci şi scoarţă. Dacă pot face ca o bomboană jeleu de fructe să arate ca o pictură cristalină, atunci sunt sigur că pot face ceva uimitor şi cu subiectele mele tipice.”

Matt găzduieşte, de asemenea, ateliere şi cursuri, iar abordarea acestei provocări i-a oferit idei noi. „Obişnuiam să sfătuiesc oamenii să cumpere flori pentru a exersa acasă, dar acum voi recomanda cu siguranţă mâncare, pentru că sunt uimit de lucrurile pe care le poţi vedea.”

Articol scris de Astrid Pitman

Produse conexe

Articole conexe

  • Prim-plan cu o libelulă aşezată pe un fir de iarbă, realizat cu un obiectiv Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM.

    FOTOGRAFIA MACRO

    Cel mai bun kit de bază pentru macro

    Alegerea de aparate foto, obiective şi accesorii pentru fotografia macro detaliată.

  • Un prim-plan alb-negru cu o mamă care îşi sărută bebeluşul adormit, pe care îl ţine pe umăr.

    FOTOGRAFIA MACRO

    Lăsaţi-vă captivat de detalii cu fotografia macro

    Patru sfaturi inventive pentru a începe să faceţi fotografii macro, utilizând obiecte obişnuite pentru a crea fotografii extraordinare.

  • Un set de 100 de cadre suprapuse complet procesate cu imaginea unei pene de păun în prim-plan, realizate de Matt Doogue folosind funcţia de compunere a profunzimii prin bracketing la focalizare integrată în aparatul Canon EOS R10.

    NOŢIUNI DE BAZĂ DESPRE FOTOGRAFIE

    Suprapunerea focalizării pentru începători

    Fotograful Matt Doogue explică modul în care instrumentele Canon de suprapunere a focalizării vă pot ajuta să realizaţi fotografii macro şi peisaje cu claritate în întregul cadru.

  • VIDEOCLIP

    Cum să realizaţi videoclipuri culinare de înaltă calitate, de nivel profesionist

    Jessie Bakes Cakes a adunat peste 100.000 de urmăritori cu videoclipurile ei culinare uimitoare. În acest articol, ea explică modul în care vă puteţi familiariza cu videografia culinară.