A table display with cakes, meringue, iced donuts and pastries.

FOTOGRAFIA GASTRONOMICĂ

Capodopere care lasă gura apă: arta fotografiei culinare

Mulţumită Instagram, fotografia culinară a cunoscut o renaştere în ultimii ani, dar oricine a încercat să-şi fotografieze masa de prânz vă va spune că a avut parte de provocări unice. Fotograful culinar suedez Linda Lomelino a stăpânit arta – fotografiile ei culinare, încorporând un farmec capricios, de poveste, dar condimentate cu o ambianţă întunecată, au atras peste 750 de mii de urmăritori pe Instagram.

„Am descoperit că am o pasiune pentru copt în urmă cu aproximativ 11 ani”, spune Linda, care a studiat fotografia la şcoală. „Brioşele făceau furori pe vremea aceea, aşa că am făcut câteva fotografii şi le-am postat pe Facebook. Oamenii le-au apreciat foarte mult, aşa că m-am gândit: «Ar trebui să încep un blog?»”. Datorită acelui blog, Call Me Cupcake, capodoperele delicioase ale Lindei au fost adunate în patru cărţi, care au fost traduse în mai multe limbi.

Iată o mostră a secretelor ei pentru un succes dulce...

1. Profitaţi la maximum de lumina naturală

Lumina naturală scoate în evidenţă straturile îngheţatei roz deschis, în timp ce fundalul mai întunecat creează o atmosferă mai intensă. Linda recomandă să experimentaţi cu lumina pentru a crea diferite stări.

Dacă aveţi posibilitatea, utilizarea de biţuri Canon Speedlite într-un studio vă va permite să controlaţi mediul de iluminare. Alternativ, puteţi utiliza naturală, care este mai greu de controlat, dar vă va înfrumuseţa subiectul dacă este folosită corect. „Experimentaţi cu lumina la dvs. acasă”, spune Linda. „Mărimea ferestrei, direcţia în care este orientată, momentul zilei şi vremea pot afecta aspectul luminii”, afirmă ea. „De obicei, este cel mai uşor de lucrat când geamurile sunt orientate către nord – lumina se schimbă mai puţin pe parcursul zilei şi nu veţi fotografia niciodată în lumina directă a soarelui.”

O zi înnorată, dar nu prea întunecată este ideală pentru Linda, care fotografiază cu lumina dintr-o parte în studioul ei orientat spre vest înainte de prânz şi în bucătăria orientată spre est după-amiaza târziu şi seara. Pentru a obţine acel aspect „întunecat” consacrat, ea trage nişte draperii negre la geamuri.

„Puteţi lucra cu orice tip de fereastră dacă experimentaţi şi exersaţi, dar dacă locuiţi într-o ţară unde vremea este în mare parte însorită şi aveţi doar un geam orientat spre sud, va fi o provocare mai mare”, spune ea. „În aceste situaţii, puteţi folosiţi o perdea albă subţire pentru a face lumina mai delicată.”

2. Utilizaţi culori şi texturi pentru a compune scena

Includerea unei recuzite cu o nuanţă similară şi adăugarea de culori complementare pot contribui la desăvârşirea unei imagini.

O modalitate de a găsi originalitatea este prin compoziţie, iar trucul Lindei este să se concentreze pe culori. „Tind să folosesc doar două sau trei culori la realizarea unei fotografii”, explică ea. Ea utilizează nuanţe ale aceleiaşi culori şi introduce apoi culori complementare – cele din poziţii opuse pe roata de culori – pentru a oferi contrast vizual. „De exemplu, când decorez un tort cu glazură mov, încerc să includ ceva galben sau verde gălbui în fotografie. Portocaliu şi turcoaz este încă una dintre combinaţiile mele preferate – face într-adevăr fotografia să iasă în evidenţă!”

Pe lângă culori, Linda recomandă experimentarea cu diferite texturi pentru a adăuga un punct de interes. „Dacă fotografiez un tort cu multă textură sau cu glazură cu model, pot opta pentru un fundal uniform pentru a pune accentul pe tort. În alte situaţii, aş putea dori ca totul să aibă o textură uniformă sau aş include multe texturi diferite – poate fi ceva simplu, precum adăugarea unui şerveţel şifonat din pânză.”

3. Creaţi o senzaţie de adâncime

Articole conexe
A plate of pea fritters garnished with peas and rocket leaves.

FOTOGRAFIA GASTRONOMICĂ

Cele mai bune obiective pentru fotografia culinară

Serviţi fotografii cu mâncare care merită savurate cu ajutorul selecţiei noastre de obiective pentru prim-planuri.

A father and son flick through the pages of a homemade recipe book.

SFATURI PENTRU IMPRIMARE

Învăţaţi cum să vă imprimaţi propria carte de bucate

Natasha Alipour-Faridani împărtăşeşte cele mai bune sfaturi pentru fotografia culinară şi dezvăluie cum puteţi imprima imagini care arată atât de bine încât le-aţi putea mânca.

A boy stands looking at a photographer with a softbox made from a cardboard box to one side.

PROIECTE

3 accesorii pentru aparatul foto pe care le puteţi realiza chiar dvs.

Realizaţi-vă propriul tub de reflector softbox pentru o lumină concentrată şi fotoliu tip sac pentru stabilizarea aparatului foto.

Recuzita plasată în spatele subiectului ajută la crearea unui sentiment de profunzime, în timp ce surprinderea în mişcare a zahărului cernut peste glazură face imaginea mai dinamică.

Pe lângă culoare şi textură, Linda sugerează să vă jucaţi cu detaliile pentru a însufleţi un aranjament lipsit de strălucire, introducând în acelaşi timp o senzaţie de amploare şi adâncime. „Elementele nefocalizate din prim-plan şi fundal sunt un exemplu bun”, afirmă ea. „Aş putea pune în spatele mâncării o vază de flori şi apoi, lucrând în număr impar, pot împrăştia în jurul acesteia ingrediente din reţetă precum făină, fructe de pădure şi frunze.”

Pentru precizie suplimentară, Linda încurajează începătorii să focalizeze utilizând un ecran tactil cu unghi variabil, dacă aparatul lor foto dispune de unul. „Aparatele foto precum Canon EOS 850D şi Canon EOS 250D cu ecrane tactile mobile sunt ideale pentru fotografia culinară. Ecranele tactile sunt utile mai ales pentru fotografiile de sus în jos – dacă aparatul foto este ţinut sus, puteţi doar să înclinaţi ecranul şi să selectaţi unde doriţi să focalizeze. Acelaşi lucru este valabil şi dacă fotografiaţi dintr-un unghi foarte jos – nu va trebui să vă întindeţi pe podea, puteţi doar să înclinaţi ecranul.”

4. Alegeţi recuzită şi fundaluri pentru a construi povestea

Frunzişul, florile, recuzita aleasă cu atenţie şi paleta de culori restrânsă funcţionează împreună pentru a crea această idilă rurală de vis.

Cei care şi-au încântat ochii privind lucrările Lindei pot spune că sunt martori ai dragostei fotografului scandinav pentru recuzită, care este crucială pentru introducerea unor texturi şi culori suplimentare, precum şi pentru stabilirea stării generale de spirit a imaginii. „Am atât de multă recuzită”, spune ea. „În general, sunt obiecte mai vechi pe care le-am găsit în magazine de tip second-hand şi de antichităţi – acestea ajută la relatarea poveştii. Dacă aleg un aspect rustic, învechit, este de ajutor recuzita formată din antichităţi, în timp ce dacă vreau un aspect luminos, modern, voi alege obiecte de recuzită cu linii mai curate şi cu mai puţine modele şi culori.”

Arsenalul de fundaluri al Lindei este la fel de extins ca şi colecţia ei de recuzită şi include toate tipurile de materiale, precum tapet, hârtie pentru cadouri, perdele de in, lăzi de lemn, uşi şi scaune vechi şi chiar valize vintage. „Nu trebuie să fie întotdeauna o masă de lemn”, spune ea. „Puteţi crea fundaluri din orice. De ce să nu vopsiţi câteva bucăţi de lemn? Puteţi vopsi altă culoare pe fiecare şi puteţi vopsi peste când doriţi să schimbaţi aspectul.”

5. Încercaţi diferite obiective pentru a vă îmbunătăţi stilul

Selectaţi-vă obiectivul în funcţie de compoziţia imaginii.

De obicei, Linda îşi foloseşte aparatul foto Canon EOS 5D Mark II (urmat acum de modelul mai nou Canon EOS 5D Mark IV) împreună cu unul dintre cele patru obiective preferate ale ei – Canon EF 50mm f/1.2L USM, Canon EF 85mm f/1.2L II USM, Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM şi Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM. Obiectivul pe care alege să-l folosească depinde de povestea pe care doreşte să o creeze.

„Dacă sunteţi începător în arta fotografiei, Canon EF 50mm f/1.8 STM este un obiectiv fantastic cu care să începeţi”, afirmă ea. „Este accesibil, iar faptul că puteţi fotografia la un f-stop mic cu o diafragmă mare ajută în situaţii de lumină scăzută, ceea ce este foarte important dacă locuiţi într-o ţară unde iernile sunt lungi şi întunecate. În plus, este distanţa focală perfectă pentru a surprinde o scenă fără a fi nevoie să vă apropiaţi prea mult. Altă opţiune bună ar fi obiectivul Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM – este similar cu obiectivul meu macro, care este incredibil de clar.”

Pentru a fotografia de la distanţă, Linda recomandă un obiectiv cu unghi mai larg. „Pentru a fotografia întreaga masă, alegeţi un obiectiv precum Canon EF-S 35mm f/2.8 IS Macro STM, care ar fi alegerea mea şi pentru fotografii de sus în jos.” Reţineţi că dacă fotografiaţi cu un aparat foto APS-C sau cu senzor cu crop, cum ar fi Canon EOS 850D, un obiectiv de 35 mm cu un factor de decupare de 1,6x va oferi o imagine similară unui obiectiv de 50 mm pe un aparat foto full frame.

6. Fotografiaţi dintr-o varietate de unghiuri

Linda îşi alege unghiul de fotografiere în funcţie de elementul din mâncare pe care doreşte să îl scoată în evidenţă. În această imagine este vorba despre modelul decorativ de rubarbă de pe tort, aşa că un unghi de sus în jos a funcţionat cel mai bine.

În timp ce majoritatea persoanelor asociază fotografiile culinare cu fotografii de sus în jos de tip Instagram, Linda spune că este important să luaţi în considerare şi alte unghiuri. „Unghiul din care fotografiez depinde de ceea ce încerc să scot în evidenţă. Probabil că aş fotografia un tort etajat înalt pe un postament din lateral, apoi aş face fotografii de sus in jos cu felii de tort pe farfurii.”

Deoarece majoritatea lucrărilor Lindei apar pe blogul ei, cantitatea este la fel de importantă precum calitatea, spune ea. „Postez multe fotografii, aşa că încerc să fotografiez din diferite unghiuri pentru a adăuga varietate şi a da conţinutului o desfăşurare mai bună.”

7. Setaţi o deschidere mare a diafragmei şi o sensibilitate ISO scăzută

Subexpunerea imaginii face ca recuzita înconjurătoare să pară mai întunecată şi oferă imaginii o senzaţie întunecată, tomnatică.

Pentru a crea stilul ei atmosferic încântător, Linda fotografiază de obicei cu deschidere largă a diafragmei şi o sensibilitate ISO redusă. „Tind să folosesc o diafragmă de f/1,8 până la f/3,2 şi foarte rar depăşesc acest număr”, afirmă ea. „Singura dată când aş folosi o diafragmă mai închisă ar fi pentru fotografii de sus în jos cu multe elemente la diferite înălţimi care vreau să fie focalizate, dar rareori depăşesc f/5.”

„De asemenea, vă sugerez să fotografiaţi cu un ISO scăzut, fără a reduce prea mult timpul de expunere. Încerc să stau la aproximativ 1/125 de secunde dacă fotografiez cu aparatul în mână, dar dacă folosiţi un trepied şi fotografiaţi un subiect care nu se mişcă, puteţi alege o valoare mai mică.” Capacităţile ISO variază în funcţie de modelul aparatului dvs. foto, dar fotografierea la cel mai mic ISO posibil este o practică bună. Valorile ISO scăzute înseamnă mai puţină granulaţie, ceea ce este deosebit de important dacă intenţionaţi să măriţi sau să imprimaţi imaginile.

Fotografiile mai întunecate ale Lindei sunt denumite fotografii „low-key”, ceea ce înseamnă că subiectul este expus corect şi obiectele din jur sunt mai întunecate. Linda îşi editează fotografiile pentru a obţine estetica dorită, dar spune că începătorii nu au nevoie de software costisitor. Digital Photo Professional de la Canon este gratuit pentru toţi fotografii Canon şi există o mulţime de aplicaţii de editare gratuite disponibile pentru smartphone. Profitaţi la maximum de conectivitatea Wi-Fi a aparatului foto transferând fotografiile pe telefon sau calculator cu image.canon, pentru a le edita şi distribui imediat.



Articol scris de Natalie Denton

Produse conexe

Articole conexe



Inspiră-te este principala sursă de sfaturi utile privind fotografia, ghiduri de achiziţie şi interviuri interesante – tot ce aveţi nevoie pentru a găsi cel mai bun aparat foto sau cea mai bună imprimantă şi pentru a vă realiza următoarea idee creativă.

Înapoi la toate Sfaturile şi tehnicile