ÎN AER LIBER

Un scurt ghid despre fotografierea sporturilor de iarnă

Vă prezentăm 7 sfaturi despre cum puteţi să realizaţi fotografii de iarnă uimitoare, oferite de Richard Walch, un fotograf de sporturi şi acţiune premiat, cu zeci de ani de experienţă la activ în fotografierea zăpezii.
Un snowboarder care poartă haine de iarnă în culori albastru şi roşu se îndepărtează de privitor într-un peisaj montan înzăpezit sub un cer albastru. © Richard Walch.

Fotografierea acţiunii rapide în locaţii înzăpezite vine la pachet cu un set unic de provocări.

În timp ce înregistraţi temerarii care alunecă pe munţi, căutaţi în permanenţă echipamente mai bune şi trucuri mai impresionante. Bateriile se descarcă rapid în aerul rece. Degetele care de obicei acţionează cu agilitate butonul obturator, devin rigide la frig. Iar soarele străluceşte puternic pe pârtii.

Richard Walch, un fotograf profesionist de sporturi şi ambasador Canon foarte apreciat nu se lasă intimidat de aceste provocări.

„În timp, am învăţat că odată ce ajung pe munte, trebuie să fiu echipat”, spune el. „Aveţi nevoie de diverse lucruri deoarece sunteţi acolo, la înălţime şi dacă se întâmplă ceva, nu aveţi nicio scuză.”

Pentru a vă asigura că sunteţi complet pregătiţi pentru a realiza fotografii de iarnă uimitoare, urmaţi aceste sfaturi de la Richard despre fotografia sporturilor pe zăpadă.

Snowboarder care atinge zăpada cu degetele. Imagine realizată cu Canon. © Richard Walch.

Richard fotografiază snowboarderul profesionist, Bene Meier, alunecând în coborâre pe un munte în Kamchatka, Rusia. Imagine realizată cu Canon EOS-1D X Mark III. © Richard Walch.

1. Planificaţi-vă ziua în funcţie de lumină. Însă fiţi flexibili.

Richard recomandă să urmăriţi momentul când lumina este potrivită – şi să aveţi răbdare.

„Răsăritul şi apusul soarelui oferă lumină minunată pentru fotografierea pe pârtii. „Canon EOS M50 este un aparat foto excelent pentru utilizare în condiţii de lumină redusă, cum ar fi la răsăritul sau apusul soarelui. Procesorul său DIGIC X este foarte avansat, aşa că va produce rezultate excelente şi dacă trebuie să setaţi sensibilitatea ISO la o valoare puţin mai mare pentru a compensa lipsa luminii.”

Chiar dacă este un aparat foto pentru începători, EOS R50 poate fotografia la 15 cadre pe secundă, ceea ce înseamnă mult mai puţin timp între cadre şi mai mult timp pentru a surprinde momentul fără compromisuri în termeni de calitate a imaginii.

Cu toate acestea, Richard atrage atenţia să nu vă bazaţi pe un interval scurt de timp. Mai degrabă, ar trebui să vă aşteptaţi să petreceţi întreaga zi pe munte.

„Vremea la munte este greu de anticipat şi se poate schimba rapid. Vă recomand să ajungeţi pe munte cât mai devreme posibil”, spune el. „Astfel, veţi fi deja pregătiţi pentru acele momente cu lumină perfectă.”

Un schior face un salt înapoi pe un munte înzăpezit din Kamchatka. Imagine realizată cu Canon. © Richard Walch.

Richard foloseşte un obiectiv de tip ochi de peşte pentru a fotografia schiorul freestyle Sven Kueenle în timp ce efectuează un salt înapoi pe un munte stâncos din Kamchatka, Rusia. Imagine realizată cu Canon EOS-1D X Mark III, EF 15mm f/2.8. © Richard Walch.

2. Creaţi o conexiune cu subiectul.

Când fotografiaţi orice sport, este esenţial să iniţiaţi o conversaţie cu subiectul, astfel încât să puteţi colabora pentru a produce o fotografie spectaculoasă.

„Dacă lucraţi la o sesiune foto cu un atlet, începeţi de la ceea ce aveţi în comun, deoarece amândoi vreţi să vă întoarceţi acasă cu acea imagine excepţională.”

Richard spune că este esenţial să vă aliniaţi abilităţile de fotograf cu priceperea atletului. „Îi pot spune atletului că un loc este fotogenic, sau ceea ce trebuie să fac pentru a-l face fotogenic. Însă înainte de toate, îl întreb întotdeauna: „Unde vă simţiţi confortabil? Unde îmi puteţi arăta tot ce aveţi mai bun? Apoi ne folosim imaginaţia împreună.”

Răsărit de soare în Alpi, fotografiat cu un aparat foto Canon. © Richard Walch

Răsărit de soare în Alpi, fotografiat la temperaturi scăzute (cu baterii suplimentare) folosind EOS-1D X Mark II. © Richard Walch.

3. Protejaţi-vă de frig şi protejaţi şi aparatul foto (şi luaţi baterii suplimentare).

„Secretul pe timp de frig este: dacă aţi ieşit la frig, rămâneţi la frig. „Dacă intraţi din aerul rece de pe pârtii într-o clădire încălzită, obiectivul aparatului foto se va aburi rapid, aşa că este important să vă ţineţi echipamentul afară până la sfârşitul zilei”, spune Richard.

„De asemenea, temperaturile scăzute pot duce la descărcarea foarte rapidă a bateriei aparatului foto, aşa că vă recomand să aveţi la dumneavoastră două baterii de rezervă care să vă ţină toată ziua.”

Evident, veţi dori să mâncaţi, aşa că luaţi cu dumneavoastră suficiente gustări. Asiguraţi-vă că sunteţi sătul – şi protejat de frig – pentru a vă putea concentra, spune Richard.

„Cu mâinile reci vă va fi dificil inclusiv să utilizaţi echipamentul, aşa că este important să aveţi mănuşi călduroase şi ochelari de soare cu protecţie UV ridicată pentru a vă proteja ochii de razele soarelui şi lumina orbitoare a zăpezii. De asemenea, luaţi cu dumneavoastră un rucsac robust pentru protecţia echipamentului în cazul în care cădeţi.”

Cât despre protejarea aparatului foto împotriva frigului, unele aparate foto Canon din sistemul EOS R dispun de etanşare la intemperii, care ajută la protejarea tuturor îmbinărilor, şuruburilor şi fantelor împotriva reziduurilor, inclusiv cele de zăpadă.

Schior care alunecă în coborâre pe munte, împrăştiind zăpadă. Imagine realizată cu Canon EOS-1D X Mark II. © Richard Walch.

Îngheţând acţiunea, Richard îl fotografiază pe Sven Kueenle coborând pe pistele din Montafon, Austria. © Richard Walch.

4. Alegeţi poziţia potrivită din care să fotografiaţi şi apoi daţi-vă într-o parte.

Alegerea locului potrivit pe munte este la fel de importantă ca alegerea luminii potrivite. Nu este nicio problemă dacă încercaţi în diverse moduri, dar există câteva poziţii clare din care nu ar trebui să fotografiaţi.

„Dacă fotografiaţi pe munte cu aparatul orientat în sus, fotografiile vor avea un aspect plat. Este indicat să fotografiaţi întotdeauna din lateral sau dintr-o poziţie situată mai jos decât subiectul dumneavoastră.”

Oriunde decideţi să vă poziţionaţi, este important să nu regizaţi prea mult acţiunea. Indiferent că este schior, snowboarder, bober sau sportiv practicant al oricărui alt sport, lăsaţi sportivul să facă ce vrea.

„Cel mai bine este să se evite şi fotografiile premeditate: este de dorit să fiţi un observator extern, cu subiectul privind în direcţia în care schiază sau coboară pe placă.”

Bineînţeles, există situaţii în care veţi dori să realizaţi un portret. Însă Richard spune să nu excludeţi acţiunea din acesta.

În ceea ce priveşte portretele, acestea pot fi fie un portret „faţă în faţă”, când sunteţi aproape şi discutaţi cu persoana respectivă, fie încercaţi să fiţi un observator discret, care documentează ce se întâmplă. Nu încercaţi variante intermediare.”

Schior coborând pe un munte înzăpezit, cu soarele strălucind în fundal. Imagine realizată cu Canon. © Richard Walch.

Richard fotografiază schioarea profesionistă Johanna Holzmann deplasându-se prin cea mai mare regiune glaciară de schi, Stubaier Gletsche. Imagine realizată cu Canon EOS R5. © Richard Walch.

5. Fotografiaţi spre soare şi aruncaţi în sus zăpadă.

De obicei, este indicat să nu fotografiem spre soare. Însă Richard spune că este o regulă făcută pentru a fi încălcată.

„Momentul în care razele soarelui îşi fac loc printre nori este o adevărată binecuvântare pentru fotografia pe munte. Nu vă sfiiţi să fotografiaţi spre soare – aşa veţi obţine unele dintre cele mai bune imagini cu sporturi de iarnă.”

Înainte să vă îndreptaţi obiectivul spre soare, este util să vă asiguraţi că nu pătrunde prea multă lumină în imagine.

„Cel mai bun mod de a preveni supraexpunerea în aceste condiţii este să setaţi manual timpul de expunere la 1/2000 s, deschiderea diafragmei la f/8 şi sensibilitatea ISO la 200. Dacă fotografiaţi în modul automat, aveţi grijă să compensaţi expunerea cu +1 până la +3 stopuri; altfel, imaginile vor fi prea întunecate.”

Dacă găsiţi setările potrivite, efectul rezultat va merita tot efortul.

„Soarele va lumina din spate zăpada împroşcată de schior sau snowboarder. Cu atât mai bine dacă reuşiţi să aveţi soarele în spatele persoanei. Obiectivele pe care le avem acum sunt cu adevărat performante.”

Richard spune că există moduri practice de a include şi soarele. „Dacă aveţi zăpadă la îndemână, încercaţi să aruncaţi un pumn de zăpadă în aer şi să fotografiaţi direct în lumina soarelui – veţi crea un efect splendid.”

Richard Walch ţine un aparat foto Canon cu obiectiv RF 24-240mm F4-6.3 IS USM şi priveşte către un ţărm de mare înzăpezit.

Richard a călătorit la Polul Nord cu un aparat foto modest Canon EOS RP şi obiectivul compact RF 24-240mm F4-6 3 IS USM. Spune că obiectivul este uşor, are un interval de zoom 10x şi stabilizare optică a imaginii, fiind astfel obiectivul perfect pentru a fotografia oriunde doriţi să călătoriţi cu puţine bagaje însă trebuie să fiţi pregătiţi pentru orice situaţie, cum ar fi pârtiile.

Un prim-plan al selectorului de mod al unui aparat foto Canon EOS R7 setat la modul Manual (M).

Când fotografiaţi în lumina orbitoare a pârtiilor acoperite de zăpadă, Richard recomandă să setaţi aparatul foto la modul Manual (M), care vă oferă control deplin asupra tuturor setărilor sale.

6. Utilizaţi setările potrivite pentru fundaluri înzăpezite şi subiecţi în mişcare rapidă.

Când fotografiaţi în medii înzăpezite, o parte din aceste imagini o reprezintă piscurile înzăpezite strălucitoare. Însă zăpada de alb pur este şi foarte reflexivă.

„Mai departe urmează aspectele tehnice. Senzorul unui aparat foto este calibrat la gri. Interpretează reflexia tonurilor de gri. Deci, dacă scena este predominant albă, trebuie să setaţi pentru aceasta.”

Din fericire, există modalităţi de a include zăpada.

„Pentru a evita ca zăpada să arate gri în imaginile cu mult alb, pornesc de la combinaţie specială de setări.” Richard recomandă să setaţi aparatul foto la modul M (Manual), timpul de expunere la 1/2000 sec, diafragma la f/8 şi ISO la 200.

Pentru un plus de efect, Richard spune că o jachetă colorată iese foarte mult în evidenţă pe un fundal înzăpezit.

În plus faţă de configurarea aparatului foto pentru peisaje înzăpezite, ar trebui să îl setaţi pentru acţiune rapidă pe pantă.

„Secretul este să ghidaţi focalizarea automată, ceea ce înseamnă că va trebui să începeţi să declanşaţi de îndată ce puteţi vedea subiectul. Focalizarea automată se adaptează de la un cadru la altul – înţelege în ce direcţie şi cu ce viteză se deplasează subiectul şi anticipează unde va fi următoarea imagine.”

Schior care coboară pe munte, înconjurat de zăpadă. Imagine realizată cu Canon, © Richard Walch.

În această imagine, Richard fotografiază membrul Legs of Steel Bene Meier, coborând în stil liber pe un munte din Haines, Alaska, SUA. Imagine realizată cu Canon EOS-1D C. © Richard Walch.

7. Folosiţi aparatul foto potrivit pentru ceea ce vreţi să faceţi.

Richard spune că s-au schimbat multe în ceea ce priveşte aparatele foto de când a început să fotografieze snowboarding pentru reviste sportive importante.

„Îmi amintesc că fotografiam în Fleck Glacier şi, după prima săptămână, am plecat cu maşina la Vancouver la un laborator şi am dat la procesat 20 de role de film. După trei ore le-am primit şi mi-a venit să plâng. Pentru că toate fotografiile erau subexpuse”, spune. „Cu filmele fotografice, o abatere de jumătate de stop însemna prea mult.”

În prezent, astfel de probleme de procesare a filmelor pot fi evitate cu totul datorită editării digitale. Dar tot trebuie să aveţi grijă să folosiţi tipul potrivit de aparat foto şi kit.

„Când mergeţi pe pârtie, veţi dori să aveţi un aparat foto puternic şi compact”, spune Richard. „De asemenea, veţi avea nevoie şi de un vizor, deoarece de cele mai multe ori este prea multă lumină pe munte pentru a compune o imagine folosind doar ecranul. Dacă doriţi să fotografiaţi un sport cu acţiune rapidă, trebuie să aveţi un aparat foto cu o rată de cadre ridicată – orice model cu peste cinci cadre pe secundă.”

Canon EOS R7 şi Canon EOS R8 sunt partenerii perfecţi pe pârtie. Ambele au viteze de fotografiere continuă extrem de rapide şi Dual Pixel CMOS AF II pentru focalizare rapidă şi precisă. Atât senzorul APS-C de pe EOS R7, cât şi senzorul full-frame de pe EOS R8 vor crea imagini cu detalii foarte clare.

„Pur şi simplu încercaţi”, spune Richard. „Trebuie să începeţi să experimentaţi pentru a vă găsi stilul. Nu vă temeţi. Începeţi să fotografiaţi.”

John Marshall

Produse conexe

  • Aparate foto mirrorless

    EOS R50

    Creaţi cel mai bun conţinut care atrage atenţia cu acest aparat foto mirrorless EOS R, de la fotografii clare la filme 4K şi streamuri live. Toul cu un singur dispozitiv dedicat.
  • Aparate foto mirrorless

    EOS R6 Mark II

    Fotografii sau videoclipuri, acţiune sau portret – combinând performanţa cu calitatea imaginii, EOS R6 Mark II vă permite să vă dezvoltaţi creativitatea
  • Aparate foto mirrorless

    EOS R7

    Exploraţi natura sălbatică cu un aparat foto care oferă o viteză şi o calitate a imaginii senzaţionale într-un corp APS-C portabil, proiectat pentru viitor.
  • Aparate foto mirrorless

    EOS R8

    Avansaţi la fotografii şi filme full frame şi realizaţi-vă ambiţiile creative.
  • OBIECTIVE CANON

    RF 28mm F2.8 STM

    Un obiectiv plat şi subţire pentru fotografia stradală şi de călătorie, cu o distanţă focală versatilă de 28 mm şi diafragmă rapidă maximă de f/2,8.
  • Obiective RF

    RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM

    Un obiectiv cu zoom ultra-grandangular mic şi uşor, cu o distanţă focală versatilă de 10-18 mm, ideal pentru călătorii, vlogging şi fotografierea peisajelor.
  • Obiectiv cu zoom ultra-grandangular

    RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

    Un obiectiv RF cu zoom de 15-30 mm, compact şi uşor, perfect pentru călătorii, inclusiv peisaje urbane, peisaje cu natură, arhitectură şi vlogging în mişcare.
  • Obiective RF

    RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM

    Un obiectiv cu zoom de 24-50 mm din seria RF, mic şi extraordinar de uşor, pe care îl puteţi utiliza în fiecare zi pentru călătorii, peisaje şi multe altele.
  • Obiective RF

    RF 24-240mm F4-6.3 IS USM

    Un zoom 10x versatil pentru sistemul EOS R, oferind o flexibilitate uriaşă într-un singur obiectiv portabil.
  • Articole conexe