Articol

Digitalitate versus digitalizare: un nou mod de a gândi, noi oportunităţi

Schimbaţi-vă mentalitatea pentru a dezvolta noi modele de afaceri, îndeamnă Sven Fund

Sven Fund presenting at FBF 2017

Evoluţia publicării de carte

Fiind extrem de implicat în lumea editorilor şi tehnologilor, sunt foarte interesat să observ impactul inovaţiilor tehnologice asupra publicării de cărţi. Apariţia cititoarelor de cărţi electronice, creşterea neaşteptată a popularităţii cărţilor audio şi relaţia complexă dintre Amazon şi edituri au jucat toate un rol esenţial în conturarea domeniului.


Dar poate cea mai importantă schimbare din ultimul deceniu este faptul că cititorii sunt tot mai puţin legaţi de carte ca produs tangibil, deoarece nu mai este în centrul consumului nostru de conţinut media. În era digitalităţii, este mai potrivit acum să gândim în termeni de „conţinut”.


Înainte de a discuta mai în detaliu despre ce înseamnă această schimbare de perspectivă pentru industria editorială în ansamblu, merită mai întâi să facem distincţia între „digitalitate” şi „digitalizare”.

O schimbare de perspectivă

Odată cu procesul de digitalizare, modelul de afaceri este încă, în esenţă, bazat pe imprimare: editorul preia conţinut tipărit deja disponibil şi îl foloseşte pentru o platformă digitală, cum ar fi un cititor electronic, şi pur şi simplu îl revinde într-un nou format. În contextul „digitalităţii”, conţinutul este creat direct în format digital şi deschide mai multe posibilităţi pentru modele de afaceri complet noi.


În principiu, această strategie de publicare digitală este mai bine adaptată orientării actuale pe tehnologie şi este de aşteptat ca editorii să fie dornici să o adopte pentru companiile lor. Totuşi, digitalul ar trebui văzut mai mult ca o mentalitate decât o tehnologie – iar dacă urmează să fie adoptat pe scară mai largă de editori, aceştia trebuie mai întâi să-şi îmbunătăţească procesele de gestionare a inovaţiei.

Two women looking at iPad


Realitatea este că, cu tehnologiile disponibile în prezent, conţinutul poate fi actualizat, redistribuit în format digital şi chiar retipărit la cerere.

- Sven Fund, fullstopp

Există două tipuri de editori: cei care îşi reinventează afacerea şi cei care resping inovaţia până când este deja o soluţie adoptată la scară largă. Puteţi avea o abordare fie proactivă, fie reactivă. Există încă editori „analfabeţi digital”, care pot avea acces la produse digitale şi pot fi familiarizaţi cu beneficiile lor, dar care nu au îmbrăţişat încă pe deplin posibilităţile digitalităţii.


Ţinând cont de acest lucru, este sigur să presupunem că editorii nu utilizează pe deplin caracteristicile tehnologice care sunt disponibile în industria lor. Şi, de aceea, aceştia nu înţeleg impactul deplin pe care tehnologiile din domeniul publicării de carte îl pot avea asupra modului în care îşi desfăşoară activitatea.


Cei care lucrează în sectorul editorial şi au dificultăţi în a accepta „conţinutul” ca un concept dinamic sunt cei care continuă să vadă cărţile ca produse tangibile, unice, care sunt tipărite şi distribuite o singură dată şi apoi transferate pe altă platformă. Realitatea este că, cu tehnologiile disponibile în prezent, conţinutul poate fi actualizat, redistribuit în format digital şi chiar retipărit la cerere.


Acesta este motivul pentru care ar trebui să încurajăm mai multe edituri să adopte o mentalitate axată pe digital. Pentru a fructifica posibilităţile oferite de gestionarea dinamică a conţinutului şi tehnologiile de imprimare digitală.

Young woman reading book on train

Mentalitatea axată pe digital

O mentalitate axată pe digital permite editorilor să accepte un viitor în care tirajele mici şi livrarea la cerere sunt posibile. În care o gestionare mai proactivă a ciclului de viaţă al materialelor editoriale le permite să maximizeze valoarea comercială a conţinutului lor şi să îl facă mai uşor accesibil pentru clienţi.


Între timp, dacă producătorii de carte investesc într-o producţie digitalizată, aceştia sunt capabili să joace un rol important în motivarea şi îndrumarea editorilor lor să gândească digital şi să implementeze procese optimizate de publicare digitală, permiţând modele de afaceri care îi vor ajuta să inoveze.


După cum puteţi vedea, inovaţia în domeniul publicării de carte nu funcţionează doar într-un singur sens. Este mult mai probabil să se obţină printr-o colaborare susţinută, trilaterală, între edituri, tipografii de carte şi furnizorii de soluţii tehnologice.

Scris de Sven Fund


Sven Fund este fondator şi director executiv fullstopp, o firmă de consultanţă pentru editurile academice care oferă îndrumări strategice privind o serie de probleme, de la managementul schimbării până la fuziuni şi achiziţii. Compania lui Sven nu doar că lucrează cu furnizori, cum ar fi companii de imprimare sau distribuitori, dar funcţionează şi ca o interfaţă între bibliotecile academice şi edituri.

Soluţii conexe

Exploraţi mai departe

Descoperiţi puterea transformatoare a imprimării digitale

Discutaţi cu echipa noastră