A view from underwater of encircling trees, with the scene reflected in a mass of bubbles.

Fotografia de toamnă

Surprinderea farmecului toamnei dintr-o nouă perspectivă

Toamna, natura oferă un spectacol incomparabil faţă de alte anotimpuri. Aversele de ploaie frecvente adaugă saturaţie tonurilor, iar vânturile blânde generează un flux ritmic, în timp ce ceaţa şi burniţa creează tablouri desăvârşite în alb şi gri, ce contrastează cu petele de culoare ale frunzelor de toamnă în plină transformare.

„Toamna este anotimpul care stimulează cel mai mult simţurile. Te face să te gândeşti la viaţă”, spune fotograful de natură şi peisaje stabilit în Olanda, Theo Bosboom. „Dar, deşi este un anotimp încântător, este foarte dificil să creezi ceva ce nu s-a mai văzut înainte.” În cadrul seriei sale „Frunze de toamnă”, Theo a vrut să găsească un nou mod de a evidenţia cele mai bune aspecte ale anotimpului.

Theo este un colaborator regulat al National Geographic şi al revistei BBC Wildlife şi a câştigat de două ori premiul Fotograful european de natură sălbatică al anului. După ce revenise în fiecare an în valea Hoëgne din Belgia, considerase că surprinsese tot ce aveau de oferit pădurile.

„Pentru mine, această imagine reprezintă sfârşitul toamnei, cu numai câteva frunze care atârnă de ramuri relativ goale, pe un fundal ceţos. Emană o energie silenţioasă şi statică şi mă duce cu gândul la picturile japoneze – simple, grafice, cu contrast puternic”, spune Theo.

„Este foarte pitorească şi de-a dreptul magică toamna, însă după câţiva ani, mi-am dat seama că o fotografiasem din toate unghiurile”, spune el. „Începusem să mă întreb: asta a fost?” Chiar în acel moment, câteva frunze au căzut într-un râu şi m-am uitat cum erau transportate de apă, cum se rostogoleau sub micile cascade şi rămâneau blocate în spatele ramurilor şi pietrelor. Atunci mi-a venit ideea să fotografiez frunzele de sub apă, în acelaşi mod în care probabil un peşte vede toamna.”

Deşi ideea pentru Călătoria frunzelor de toamnă poate să fi părut destul de simplă, punerea ei în practică nu a fost deloc uşoară. „În acel moment, fotografia nu era decât un hobby pentru mine”, explică el, însă a făcut rost de o carcasă rezistentă la apă WP-DC28 de la Canon pentru aparatul său foto Canon PowerShot G10. Şi-a pus cizme de cauciuc şi un costum de scafandru, s-a avântat în apa rece a râului cu aparatul foto în carcasa rezistentă la apă şi l-a îndreptat spre cer.

„Nu puteam să văd prea bine ce făceam, dar de fiecare dată când trecea o frunză pe lângă mine, apăsam pe buton şi speram că voi obţine ce-mi doream”, adaugă el. „Majoritatea fotografiilor au fost destul de proaste şi am făcut nenumărate selfie-uri accidentale, însă a existat o fotografie cu adevărat frumoasă, care s-a evidenţiat [cea de mai jos]. M-a făcut să înţeleg că acesta ar putea fi un proiect, aşa că atunci m-am hotărât să investesc în carcasele subacvatice pentru aparatul meu foto Canon EOS 5D Mark III [în prezent, urmat de Canon EOS 5D Mark IV].”

The overarching trees are pictured from under the water, with a lone leaf floating on the surface.
„Cred că ilustrează o nouă perspectivă asupra toamnei – priveliştea din apă a peisajului de deasupra, cu frunza în suspensie la mijloc”, spune Theo. „Mi se pare specială deoarece este din prima sesiune şi este imaginea care m-a încurajat să merg mai departe cu proiectul.”

Pe perioada următoarelor perioade de toamnă, Theo a avansat rapid de la amator la profesionist, renunţând în cele din urmă la meseria sa de avocat în 2013. Şi-a îmbunătăţit tehnicile de fotografiere subacvatică, preferând să utilizeze lumina naturală dacă era posibil, care, spre deosebire de practicile fotografiei de peisaje, însemna că cea mai bună perioadă din zi pentru fotografiere era la amiază.

„Când soarele strălucea la intensitatea maximă, râurile primeau cantitatea maximă de lumină, aşadar, rareori am avut nevoie să mă bazez pe bliţ, doar dacă apa era foarte nămoloasă sau dacă voiam să luminez un colţ interesant”, spune el. „A trebuit să măresc ISO pentru a surprinde imagini cu impact puternic în apa râului, deoarece aveam nevoie de lumină suplimentară sub apă. Din fericire, creşterea valorii ISO pe Canon EOS 5D Mark III nu a afectat calitatea.”

Articole conexe
A fox stares through a gap in a bush, which is out of focus. Photo by Ossi Saarinen.

FOTOGRAFIA DE NATURĂ

Povestea fotografiei de natură urbană a lui Ossi Saarinen

La doar trei ani după ce a pus mâna pe un aparat foto, fotografiile cu animale pline de personalitate ale lui Ossi se bucură de un adevărat succes pe reţelele sociale. Acesta ne împărtăşeşte cum s-a dezvoltat hobby-ul său.

Alan Rowan stands on the side of a hill taking a photo using a Canon compact camera, with a river in the valley behind him.

FOTOGRAFIA DE CĂLĂTORIE

Cum fotografiază Munro Moonwalker peisaje montane

De la fotografii macro pline de culoare la vârfuri montane pierdute în ceaţă, iată cum Alan Rowan utilizează Canon SX740 HS pentru a obţine fotografia perfectă de natură.

A river flowing through a landscape of mossy rocks, rising steeply on both sides.

SFATURI ŞI TEHNICI

Învăţaţi să utilizaţi corect expunerea

Descoperiţi cum să ajustaţi cantitatea de lumină din imaginile dvs. pentru a conferi fotografiilor un aspect nou.

„Mi s-a părut fascinantă fotografierea bulelor de aer sub apă, deoarece au acele reflexii minunate ale peisajului de deasupra apei. Cele mai bune locuri în care puteţi găsi bule de aer sunt cele din apropierea cascadelor sau apelor curgătoare rapide.”

Neavând posibilitatea de a-şi vedea compoziţiile în timp real, Theo a ales metoda învăţării din greşeli, dar ştia că erau anumite lucruri pe care le putea face pentru a-şi spori şansele. „Îmi place întotdeauna să fotografiez în modul Prioritate diafragmă, deoarece pot avea încredere că aparatul foto va seta timpul de expunere corect în locul meu. Îmi permite să mă joc cu adâncimea câmpului, care este importantă în fotografia de peisaj şi în situaţiile în care vrei să surprinzi multe detalii”, spune el.

„În mediul subacvatic nu am nevoie de o adâncime mare a câmpului, aşa că pot ţine diafragma larg deschisă pentru a permite pătrunderea unei cantităţi mai mari de lumină. Focalizarea automată a aparatului foto a fost cu adevărat de încredere şi un aspect extrem de important şi am învăţat să mă apropii cât mai mult posibil de subiect, în special când apa nu era limpede. De asemenea, am învăţat că un obiectiv grandangular va genera cele mai bune rezultate.”

Aceasta este preferata mea din colecţie. Am ţinut aparatul foto pe fundul râului, ceea ce a însemnat că l-am putut stabiliza mai mult timp şi utiliza un timp de expunere mai mare, de o treime de secundă, astfel încât frunzele să se vadă în continuare clar, iar apa de deasupra să se vadă mişcându-se. Cred că ilustrează bine ideea mea despre toamnă: circuitul lucrurilor, ciclul vieţii”, explică Theo.

Pentru cei care nu sunt încă siguri dacă să se aventureze, există mult potenţial şi deasupra apei care să le stimuleze apetitul pentru toamnă. „Adesea oamenii îşi doresc peisaje grandioase şi îşi vor petrece tot timpul aşteptând lumina „potrivită”, însă eu prefer să mă concentrez pe detalii, care sunt la fel de importante sau chiar mai mult”, spune el. Frunzele căzute, ghindele, fructele de pădure şi ciupercile viu colorate sunt subiecţi de toamnă ideali, care depind mai puţin de lumina perfectă sau de vreme. „Nu trebuie decât să priviţi pe jos şi curând veţi descoperi multe lucruri interesante – iar detaliile vă vor oferi nenumărate opţiuni.”

Cuvântul „detalii” vă poate duce cu gândul la fotografia macro – iar multe aparate foto compacte au funcţii macro foarte bune – însă Theo nu se referă doar la concentrarea pe anumite aspecte ale peisajului din faţa dvs., în locul imaginii de ansamblu. „Îmi place să-mi folosesc obiectivul EF 70-200mm f/2.8L USM de la Canon pentru a focaliza pe ceva, precum o parte a unui copac, după care măresc sau micşorez pentru extrage ceea mă mulţumeşte”, spune el. „Puteţi face exact la fel cu un aparat foto compact – nu trebuie decât să lucraţi cu ceea ce aveţi.”

„Aceasta este una dintre primele mele imagini care spune povestea acestui râu de munte”, spune Theo. „Este un peisaj deasupra apei foarte clasic şi atemporal, însă marchează momentul în care atinsesem potenţialul maxim fotografiind într-un astfel de stil acest râu din pădure. A fost momentul în care m-am întrebat: „Ce urmează?”. Îmi place lumina de dimineaţă cenuşie şi ceţoasă. În compoziţie am folosit frunze căzute, iar dinamica apei, plus ferigile, fagii şi mestecenii îi conferă echilibru.”

Lucrul cu circumstanţele date pare să se aplice şi condiţiilor meteorologice, din moment ce Theo nu este nici pe departe un fotograf pe timp de vreme frumoasă. El susţine că nu există vreme rea în fotografia de natură, ci numai îmbrăcăminte neadecvată (sau lipsa protecţiei aparatului foto – nu toate aparatele foto sunt la fel de rezistente la apă, aşa că este indicat să investiţi într-o husă împotriva ploii sau un parasolar). Tot el spune: „Este recomandat să consultaţi prognoza meteo şi să planificaţi din timp, însă orice tip de vreme prezintă propriile posibilităţi – nu trebuie decât să gândiţi în afara tiparului. După ploaie, culorile sunt mai intense. Vremea vântoasă poate afecta timpii de expunere mari când doriţi să obţineţi fotografii clare cu frunze sau alte obiecte în mişcare, însă puteţi întoarce situaţia în favoarea dvs. şi să realizaţi imagini mai expresive cu acestea în mişcare. Ceaţa creează o atmosferă excelentă. În plus, există şi acele dimineţi minunate, cu ceaţă şi rouă şi razele intermitente ale soarelui. Sunt prea nerăbdător ca să aştept lumina „ideală”, aşa că dacă nu sunt mulţumit de lumină pentru ceva, merg şi găsesc altceva de fotografiat.”

„Această fotografie a fost realizată deasupra apei şi surprinde un mic fag în culori tomnatice, însă am folosit aceeaşi tehnică pe care am folosit-o pentru unele imagini subacvatice, utilizând un obiectiv grandangular orientat spre cer după ce m-am lăsat în jos sub copac pentru a obţine această perspectivă”, spune Theo. „Îmi place contrastul puternic pe care îl face cu pădurea învăluită în ceaţă şi desfrunzită, deoarece copacii din jur nu au frunze.”

Chiar dacă Theo este un iubitor al toamnei, spune că există tot atâta creativitate de descoperit şi în perioadele de tranziţie. „Fotografiaţi lucruri precum florile de vară la finalul ciclului lor de viaţă, ieşind dintre frunzele căzute, sau staţi cu ochii pe prognoza meteo pentru a afla când va cădea prima ninsoare, deoarece când se aşază printre culorile tomnatice existente, creează o combinaţie de anotimpuri cu un impact puternic”, spune el.

„Această imagine îmi caracterizează fotografia, pentru care caut modele, detalii şi ritmuri interesante”, spune Theo. „Îmi place mult cum sunt distribuite frunzele, puţina spumă. A fost realizată în partea puţin adâncă a râului, unde apa nu curgea foarte repede. Este o colecţie frumoasă de diverse tipuri de frunze, de diferite culori şi în diferite etape.”

Proiectul lui Theo, „Frunzele toamnei”, a fost publicat la scară largă şi chiar a fost premiat cu locul doi în categoria Viziuni creative în cadrul concursului Fotograful de natură sălbatică al anului 2013. Dar, pentru fotografii care se luptă pentru atenţie pe platformele de socializare fiind la fel de numeroşi ca frunzele pe covorul pădurii, el spune că găsirea unei noi perspective este singurul mod de a ieşi în evidenţă. „Puteţi călători în locuri îndepărtate şi realiza fotografii minunate, însă majoritatea editorilor nu le vor lua în seamă, decât dacă sunt cu adevărat diferite dintr-un anumit punct de vedere”, spune el. „Gândiţi-vă bine: Ce aş putea adăuga la ceea ce există deja?”

Articol scris de Natalie Denton

Produse conexe

Articole conexe



Inspiră-te este principala sursă de sfaturi utile privind fotografia, ghiduri de achiziţie şi interviuri interesante – tot ce aveţi nevoie pentru a găsi cel mai bun aparat foto sau cea mai bună imprimantă şi pentru a vă realiza următoarea idee creativă.

Înapoi la toate poveştile