Binoculars FAQs

ÎNTREBĂRI FRECVENTE DESPRE BINOCLURI

Ce tipuri de binocluri există?

Primul binoclu a fost inventat acum 400 de ani. Astăzi există câteva sute de modele diferite de binocluri fabricate şi vândute în întreaga lume. Deşi conceptul de a vedea o imagine mărită cu proprii ochi nu s-a schimbat, există două tipuri total diferite de binocluri: binocluri cu prismă şi binocluri Galileo

  • Binocluri cu prismă

Majoritatea binoclurilor vândute astăzi utilizează lentile convexe atât pentru lentilele obiectivului, cât şi pentru lentilele ocularului. Aceste sunt denumite binocluri cu prismă, deoarece prismele sunt utilizate pentru a „corecta” imaginea inversată.

Prismele Porro

Datorită prismelor porro, lumina care pătrunde formează un „Z” înainte de a ajunge la ochi.

Prismele Roof (acoperiş)

Când se utilizează prisme în formă de acoperiş, denumite prisme Roof (sau Dach: ceea ce înseamnă acoperiş în germană), lumina pătrunde în linie dreaptă, ceea ce permite conceperea unor binocluri compacte.

  • Binocluri Galileo

Conceptul utilizat de telescoapele create de Galileo Galilei în secolul al 17-lea este folosit în aceste binocluri. Deoarece pentru lentilele ocularului sunt folosite lentile concave, prismele nu mai sunt necesare pentru corectarea imaginilor. Cunoscut şi ca ochelari de operă, acest tip de binoclu este folosit pentru a privi obiecte care nu sunt foarte departe.

Ce este factorul de mărire?

Factorul de mărire reprezintă raportul dintre dimensiunea aşa cum este văzută cu ochiul liber şi dimensiunea obţinută cu binoclul. De exemplu, dacă un binoclu are factorul de mărire 10x, un obiect urmărit prin acesta va fi perceput de 10 ori mai mare. Cu alte cuvinte, un lucru aflat la 100 de metri depărtare va părea că este la 10 metri distanţă când este privit prin binoclu.


Un teleobiectiv de 1.000 mm pentru un aparat foto va furniza o mărire de cinci ori mai ridicată decât un obiectiv de 200 mm. Acelaşi lucru este valabil în cazul binoclurilor, respectiv un obiect este mărit de cinci ori mai mult în cazul unui binoclu cu mărire de 20x decât în cazul unui binoclu cu mărire de 4x. Singura diferenţă este că, în timp ce un teleobiectiv trebuie să fie suficient de lat pentru a mări imaginea pentru diafragma cu deschidere destul de largă a camerei, binoclul trebuie să mărească imaginea doar pentru irisul relativ mai mic al ochiului uman. Să presupunem că aveţi un binoclu cu mărire de 12x. Pentru a obţine aceeaşi imagine mărită cu un aparat foto DSLR de 35 mm, ar trebui să folosiţi un teleobiectiv de 700~800 mm. Diferite tipuri de binocluri: binocluri cu prismă şi binocluri Galileo.

De ce este imaginea mai uşor de văzut când este mărită?

Nivelul de claritate oferit de un binoclu pentru a distinge detaliile se numeşte rezoluţie. Deoarece suprafaţa unitară a celulelor vizuale cu conuri din retina ochiului uman este redusă, niciun antrenament fizic nu va putea mări, până la un punct, rezoluţia. Singura modalitate de a mări rezoluţia este să priviţi printr-un binoclu bun. Dacă folosiţi un binoclu cu mărire de 10x, veţi dispune de o rezoluţie de 10 ori mai bună decât în mod normal.


Nu toate binoclurile vor furniza raportul de mărire şi rezoluţia indicate pe dispozitiv. Când nivelul de aberaţii este prea ridicat, nu există rezoluţie suficientă. Indiferent de mărirea oferită de binoclu, rezoluţia va scădea din cauza tremurului imaginii. Cu cât raportul de mărire este mai ridicat, cu atât mai ridicat va fi tremurul imaginii cauzat de mâini. În general, binoclurile cu mărire de peste 10x nu sunt recomandate pentru utilizare cu dispozitivul în mână. Pentru a elimina această problemă, Canon a adoptat tehnologia sa optică superioară folosită în dezvoltarea obiectivelor de aparate foto. Pe lângă utilizarea doublet field-flattener, a lentilelor cu dispersie ultraredusă şi obiectivelor asferice pentru a obţine rezoluţia ideală, Canon a utilizat propria tehnologie originală de stabilizare a imaginii (din seria IS), care controlează tremuratul mâinii. Datorită acestor tehnologii, fiecare pană din aripa unei păsări se vede extrem de clar cu binoclurile Canon.

De ce există diferite tipuri de câmpuri vizuale pentru binocluri diferite?

Structura optică a fiecărui model de binoclu este diferită, aşadar, chiar dacă raportul de mărire este acelaşi, dimensiunea câmpului vizual obţinut de fiecare binoclu va diferi. Lăţimea imaginii pe care o puteţi vedea prin binoclu se numeşte câmp vizual. Pentru urmărirea păsărilor într-o pădure mare, este mai indicat să folosiţi un câmp vizual mai larg.

  • Câmp vizual real

Aceasta este imaginea văzută prin binoclu. Se măsoară de la centrul lentilelor obiectivului şi se exprimă în grade (unghi). Cu cât mărirea oferită de binoclu este mai redusă, cu atât este mai mare câmpul vizual real şi cu cât mărirea este mai ridicată, cu atât mai îngust este câmpul vizual. Din acest motiv, compararea câmpului vizual real al binoclurilor cu cel al binoclurilor cu raporturi de mărire diferite este dificilă.


  • Câmp vizual aparent

Această valoare se bazează pe un calcul indicat în standardul ISO 14132-1:2002 şi reprezintă câmpul vizual pe care îl veţi vedea prin binoclu. Este similar chiar şi la binoclurile cu factori de mărire diferiţi. În general, în cazul în care câmpul vizual aparent este mai mare de 60°, este considerat un câmp vizual larg.

De ce unele binocluri sunt mai luminoase decât altele?

Luminozitatea variază de la un model de binoclu la altul. Luminozitatea variază în funcţie de preţul şi dimensiunea binoclului. Există numeroase niveluri de luminozitate, în funcţie de nevoi.

  • Pupila de ieşire

Cercul luminos vizibil când matricea lentilei ocularului este privită de la o distanţă de aproximativ 10 inchi de ochi se numeşte pupilă de ieşire. Diametrul, măsurat în milimetri, se numeşte deschiderea pupilei. Cu cât pupila de ieşire este mai mare, cu atât mai luminoasă este imaginea văzută prin binoclu, iar luminozitatea este exprimată prin pătratul deschiderii pupilei de ieşire.


Pupilele umane au o deschidere maximă de 2-3 mm când lumina este intensă, iar pupilele de ieşire ale binoclurilor trebuie să fie de aproximativ 3 mm. Noaptea, pupilele noastre se dilată până la aproximativ 7 mm, aşadar este indicat să aveţi un binoclu cu pupile de ieşire mari pentru utilizare pe timp de noapte. Totuşi, dezavantajul unor astfel de binocluri este că pot fi mari şi grele.

  • Deschiderea disponibilă a lentilelor obiectivului

Diametrul lentilelor obiectivului, prin care trece lumina, se numeşte deschidere disponibilă a lentilelor obiectivului. Dacă mărirea este aceeaşi, cu cât deschiderea disponibilă a lentilelor obiectivului este mai mare, cu atât mai luminoasă este imaginea văzută prin binoclu. Acelaşi efect se obţine când un teleobiectiv are un diametru de lentilă foarte mare. Relaţia celor trei este:


Deschiderea pupilei de ieşire = Deschiderea disponibilă a lentilelor obiectivului / Mărire.

Cum pot face diferenţa în ceea ce priveşte calitatea imaginii?

Binoclul ideal este cel care vă face să uitaţi că priviţi printr-un binoclu. Dacă achiziţionaţi un binoclu cu câmp vizual larg şi calitatea imaginii este superioară (suficient cât să nu existe o diferenţă mare între binoclu şi ceea ce vedeţi cu ochiul liber), îl veţi utiliza numeroase ore cu plăcere. Unele persoane consideră în mod eronat că nu contează dacă partea exterioară este estompată, deoarece se concentrează doar pe ceea ce văd în centrul obiectivului. În mod normal, retina proiectează imagini fără aberaţii, aşadar când vedeţi imagini estompate, creierul încearcă să nu le ia în considerare. Dacă încercaţi în mod conştient să respingeţi imaginile estompate o perioadă lungă de timp, există posibilitatea să obosiţi şi chiar să vă simţiţi rău. Este foarte dificil să stabiliţi calitatea imaginii folosind doar o fişă tehnică. Cea mai uşoară şi mai sigură modalitate este să priviţi efectiv prin binoclu. Reţineţi următoarele puncte când achiziţionaţi un binoclu.


  • Vedeţi o singură imagine sau două?

Binoclurile utilizează două obiective paralele unul cu celălalt. Totuşi, dacă alinierea în timpul fabricării nu este perfectă sau din cauza şocurilor pe durata transportului, obiectivele se pot deplasa puţin. Dacă se întâmplă acest lucru, veţi vedea două imagini. Chiar dacă reparaţi binoclurile, obiectivele vor avea tendinţa să alunece la cel mai mic şoc. Astfel de binocluri nu sunt recomandate.


  • Este imaginea suficient de clară?

Asiguraţi-vă că literele de pe un indicator sau ramurile subţiri ale copacilor sunt extrem de clare. De asemenea, asiguraţi-vă să luminile şi stelele pe timp de noapte nu sunt estompate şi formele nu sunt distorsionate. Poate fi dificil să vă daţi seama cât de clară este imaginea doar privind printr-un singur binoclu. Încercaţi să priviţi prin mai multe binocluri şi veţi putea face diferenţa.


  • Vi se pare că culorile se îmbină? Detectaţi decolorare?

Când priviţi un obiect alb, apare un inel de tipul unui curcubeu. Calitatea imaginii scade, ceea ce se numeşte aberaţie cromatică, şi se întâlneşte de obicei la binoclurile cu diafragme mai mari şi mărire superioară. De asemenea, din cauza acoperirii şi diferitelor lentile utilizate pentru binoclu, culorile se pot schimba. Îndreptaţi binoclul spre o imagine albă şi încercaţi să vedeţi cât de albă este imaginea. Pentru a preveni decolorarea, Canon a adoptat lentilele cu dispersie ultraredusă (15X50 IS AW, 18X50 IS AW, 10x32 IS, 12x32 IS şi 14x32 IS) din seria de obiecte EF, care este cunoscută pentru tehnologia sa optică superioară. În plus, stratul „super spectra” garantează imagini strălucitoare şi clare.


  • Este întreaga imagine clară?

Există mai multe binocluri cu câmp vizual larg care îndeplinesc cerinţele consumatorilor. Totuşi, există cazuri când binoclurile sunt „forţate” să aibă un câmp vizual mai larg, ceea ce duce la scăderea calităţii imaginii pe marginile obiectivului. Când are loc acest lucru, în majoritatea cazurilor este cauzat de curbarea câmpului. Îndreptaţi binoclul spre un perete, focalizaţi pe ceva simplu şi verificaţi dacă puteţi vedea clar în jur. În cazul în care curbarea câmpului este mare, marginile vor fi estompate. Nu este recomandată achiziţia unor astfel de binocluri. Pentru a reduce semnificativ curbarea câmpului, Canon utilizează o lentilă cu aplatizare a câmpului şi o lentilă asferică. Cu binoclurile Canon, veţi beneficia de o calitate superbă a imaginii pe întreg cadrul.


  • Este imaginea distorsionată?

Când priviţi prin binoclu, există cazuri când liniile perpendiculare ale ferestrelor sau cărămizilor unei clădiri par deformate pe marginile obiectivului. Acest lucru se numeşte distorsiune. Când distorsiunea este mare, întregul obiect va părea distorsionat, dar când mişcaţi binoclul, obiectul va părea că se scurge, ceea ce îngreunează vizualizarea. Canon foloseşte lentile asferice de înaltă precizie pentru a corecta distorsiunea.

De ce este seria de binocluri Canon cu stabilizator de imagine atât de unică?

  • S-a eliminat „tremurul imaginii”, care era o problemă majoră a binoclurilor. Utilizează cel mai avansat stabilizator de imagine.

    Aproape oricine a folosit un binoclu la evenimente sportive sau concerte ştie ce înseamnă tremurul imaginii şi a avut impresia că binoclul este inutil. Utilizatorii s-au plâns în principal de tremurul imaginii. Cu cât mărirea este mai ridicată, cu atât tremurul imaginii este mai mare. În general, niciun binoclu cu mărire de 10x nu trebuie utilizat pe perioade îndelungate. În trecut, cea mai bună soluţie era utilizarea unui trepied. Totuşi, trepiedele sunt voluminoase şi nu pot fi folosite oriunde. Chiar dacă aveţi nevoie de un binoclu cu mărire de peste 10x pentru urmărirea păsărilor, cel mai ridicat nivel de mărire pe care ar trebui să-l folosiţi ar fi de 7x sau 8x, având în vedere că vă deplasaţi mult.


Canon este primul producător din lume care foloseşte un stabilizator optic de imagine pentru seria IS. Deoarece sistemul optic compensează mişcarea şi este controlat de un microprocesor, tremurul mâinii este eliminat. Prin urmare, chiar şi în cazul unei măriri de 10x, nu este necesar un trepied. Iar binoclul poate fi utilizat chiar şi pentru vizualizarea de pe o platformă în mişcare.


  • Câmp vizual larg, cu o calitate superioară a imaginii generale. Utilizează Doublet Field Flattener.
Calitatea imaginii în jurul marginilor reprezintă un factor foarte important în selectarea unui binoclu. În cazul utilizării unui binoclu cu o calitate inferioară a imaginii pentru o perioadă prelungită de timp, utilizatorul va obosi repede şi se poate chiar îmbolnăvi. Seria IS utilizează primul obiectiv din lume cu doublet field-flattener. Acesta este un design optic exclusiv de la Canon, prevăzut cu două lentile cu aplatizare a câmpului, care sunt în mod normal rezervate binoclurilor de înaltă calitate. Utilizând două obiective, Canon a obţinut un câmp vizual larg de 61° (15x50 IS AW) şi 60,3° (18x50 IS AW), cu o claritate fără egal.


  • Greutate redusă şi rezistente la apă: excelente pentru utilizare în aer liber.
Pasărea pe care o urmăreaţi de departe, brusc este mai aproape de dvs. O problemă întâlnită este cea mai mică distanţă de focalizare. În general, cu cât binoclul dispune de o mărire mai ridicată, cu atât distanţa de focalizare este mai mare. Au existat numeroase cazuri când nu aţi avut de ales decât să urmăriţi cu ochiul liber, deoarece nu aţi putut focaliza la timp. De asemenea, când urmăriţi păsări, purtaţi întotdeauna asupra dvs. un binoclu. Din acest motiv, doriţi să aveţi asupra dvs. ceva uşor.


Modelul 10x30 IS II de la Canon, în ciuda stabilizatorului de imagine şi dimensiunii standard, cântăreşte numai 600 g. Având în vedere că un trepied ar cântări în jur de un kg, sarcina este redusă considerabil. Modelele 15x50 IS AW şi 18x50 IS AW sunt concepute cu o etanşare care le face adecvate pentru utilizarea în aer liber, chiar şi în cele mai dure condiţii de ploaie. Sunt construite pentru a fi utilizate pe ORICE TIP DE VREME (AW).

Diverse tipuri şi caracteristici de tehnologii de stabilizare a imaginii

În prezent, există trei producători, inclusiv Canon, care vând binocluri cu tehnologie de stabilizare a imaginii.


  • Tipul cu prismă Vari-Angle

Doi senzori detectează tremurul orizontal şi respectiv vertical. Cele două prisme Vari-Angle din telescoapele din stânga şi dreapta sunt controlate de un microprocesor pentru a regla instantaneu unghiul de refracţie pentru lumina primită. Acest sistem este utilizat la binoclurile cu stabilizator de imagine Canon.


Avantaje: compact, greutate redusă; răspuns imediat după activarea stabilizatorului de imagine (sistemul este activat imediat după apăsarea butonului); imagine stabilă chiar şi în cazul panoramării. 

Dezavantaje: necesită baterii.


  • Tip cu sistem optic de deplasare a obiectivului

Acest sistem este similar tipului cu prismă Vari-Angle, cu excepţia sistemului optic utilizat pentru a corecta tremurul. Cuprinde elemente de obiectiv obişnuite, a căror mişcare este controlată într-un sistem suspendat, precum stabilizatorul de imagine care se găseşte în gama de obiective EF de la Canon.


Avantaje: claritate mai bună şi corecţia unor mişcări extreme, precum legănarea unei ambarcaţiuni sau mişcarea lentă cauzată de respiraţie.


  • Tipul cu giroscop

Un giroscop de înaltă viteză, acţionat de motor, este ataşat de o prismă. Oricât de tare este agitat binoclul, imaginea va rămâne stabilă. Acest sistem este utilizat la binoclurile Stabiscope S1240 şi S1640 de la Fujinon.


Avantaje: extrem de rezistent la tremur sau mişcări intense. Dezavantaje: întârziere de un minut până la pornirea motorului cu 12.000 rpm; pot fi destul de grele; acest sistem nu poate face diferenţa între tremur şi panoramare, prin urmare imaginea nu este stabilă în timpul panoramării; necesită baterii.


  • Tipul mecanic

Sistemul prismă este legat de sistemul de suspensie cardanică, care împiedică mişcarea prismelor indiferent cât de tare este agitat binoclul. Acest sistem este utilizat la binoclul Zeiss 20x60S Professional.


Avantaje: nu sunt necesare baterii datorită sistemului mecanic; răspuns imediat după activarea stabilizatorului de imagine (sistemul este activat imediat după apăsarea butonului).

Dezavantaje: poate fi destul de greu; acest sistem nu poate face diferenţa între tremur şi panoramare, prin urmare imaginea nu este stabilă în timpul panoramării.