Faceţi cunoştinţă cu fotograful de stradă Erik Witsoe, care surprinde cotidianul, în fiecare zi.

Erik Witsoe

@ewitsoe

Momente puţin probabile îl inspiră pe fotograful de stradă Erik Witsoe să continue să caute următoarea poveste. Am încercat să înţelegem cum surprinde Erik magia cotidianului.

Descoperiţi cum fotografiază modificându-şi stilul pe parcursul unor anotimpuri schimbătoare pe străzile din Varşovia.

Să începem cu începutul – cum aţi ajuns să vă ocupaţi de fotografie?

De mic am avut în jurul meu aparate de fotografiat. Bunicul şi părinţii mei aveau aparate foto, dar niciunul dintre ei nu le folosea în mod serios. De fapt, am început prin a fi artist, iar când am început să frecventez şcoala de arte, unul dintre cursuri era de fotografie. Atunci bunica mea mi-a cumpărat primul meu aparat foto. Aşadar, tot ce am învăţat a fost dintr-o perspectivă artistică.

Adevărata mea pasiune pentru fotografie s-a dezvoltat cu aproximativ 12 ani în urmă, când am intrat într-o criză artistică – nu mai desenam şi nici nu pictam. Logodnica mea, care este un fotograf avid, pur şi simplu mi-a spus: „Ar trebui să încerci fotografia”. Ea mi-a dat câteva ponturi despre cum să lucrez cu aparatul foto şi atunci am început să fac fotografii şi m-am îndrăgostit de această activitate.

Mă interesează în mod deosebit fotografia dvs. stradală; puteţi să îmi daţi detalii despre ce anume vă atrage şi vă motivează să surprindeţi aceste poveşti?

Nu este ceva ce mi-am imaginat că voi face şi încă nu consider că sunt un fotograf de stradă. Sunt captivat mai degrabă de micile momente şi frânturile de amintiri care trec pe lângă noi. Îmi place ideea că viaţa mea este un film şi nu fac altceva decât să surprind mici cadre din ea.

Într-o vreme fotografiam ceea ce credeam că vor ceilalţi să vadă, dar nu am fost mulţumit de rezultate; am devenit frustrat de faptul că treceam cu vederea lucruri care mă făceau să zâmbesc. Atunci când ies pe stradă, nu am o noţiune preconcepută despre ceea ce urmează să descopăr, este vorba de lucrurile care îmi ies în cale.

Încerc doar să arăt fragmente de viaţă care mă emoţionează. Ar putea fi un detaliu infim, spre exemplu, umbra sau ceafa unei persoane; astfel de frânturi trecătoare îmi captează atenţia.

Femeie traversând strada

@ewitsoe

De când surprindeţi poveşti în oraşe aţi descoperit că moda şi stilul s-au schimbat?

Cel mai bun lucru atunci când trăieşti într-o ţară străină este faptul că eşti un observator; astfel, totul este interesant, ceea ce înseamnă că observ mici schimbări.

Polonia este o ţară în care tendinţele se succed rapid, în special la tineri, dar dacă ieşi pe stradă într-o dimineaţă de duminică şi vezi oameni din generaţiile mai vechi mergând la biserică observi că, în general, hainele lor sunt foarte demodate. Există o adevărată juxtapunere de vârste aici.

În afară de aparatul foto Canon EOS 6D Mark II, ce alte kituri utilizaţi?

Când vine vorba despre fotografia stradală prefer un kit minimalist. Când eşti mereu în mişcare, nu îţi doreşti să fii îngreunat de genţi voluminoase.

Folosesc un obiectiv Canon EF 50mm f/1.2L USM şi uneori un trepied atunci când călătoresc şi când fotografiez cadre stabile.

Am observat o calitate cinematografică la poveştile dvs. – este aceasta intenţionată?

Cinematografia a fost un element extrem de prezent în copilăria mea. Tatăl meu mă ducea la toate filmele – acesta era felul său de a se apropia de mine şi de fratele meu. Ca urmare, privesc în mod natural lucrurile într-o manieră dinamică şi chiar şi acum gândesc din perspectiva cadrelor. De aceea îmi place să fotografiez peste umerii oamenilor sau dintr-o perspectivă de protagonist, spre exemplu, ceafa unei persoane, astfel că aceşti necunoscuţi devin personaje pe care le implic în lucrările mele.

Ceafa unei femei stând aşezată în autobuz

@ewitsoe

Aţi crescut în America, dar acum locuiţi în Polonia. Această mutare a avut vreun impact asupra felului în care realizaţi fotografii pe stradă?

Fără îndoială stilul meu s-a schimbat. Când am ajuns prima dată în Polonia nu îmi plăcea să fotografiez oameni, aşteptam pe străzi până când nu mai era nimeni. Însă mi-am dat seama că mă plictiseam; pierdeam personajul – protagonistul.

Polonia este un loc foarte pietonal, în timp ce în America toţi sunt obsedaţi de maşini şi de şofat. Cred că acesta este motivul pentru care la început nu mă simţeam confortabil fotografiind oamenii mergând – nu eram obişnuit. Acest lucru s-a schimbat în mod clar pe măsură ce m-am obişnuit cu asta.

Fotografiaţi cu preponderenţă în Varşovia, unde locuiţi acum, iar înainte în Poznan. Cum găsiţi poveşti noi pe care să le surprindeţi?

Un aspect care îmi place foarte mult la Polonia este faptul că se schimbă cu fiecare anotimp. Pot fotografia pe aceeaşi stradă în fiecare lună şi pot surprinde ceva diferit, deoarece totul arată şi se simte ca fiind nou. În plus, oamenii se îmbracă şi ei diferit, pentru a reflecta succesiunea anotimpurilor. S-a întâmplat să fotografiez aceleaşi locuri în nenumărate rânduri şi am obţinut o serie de imagini surprinse din acelaşi unghi, dar fiecare arată diferit.

Cu ce poveste sau colecţie de poveşti urbane vă mândriţi cel mai mult şi de ce?

Este una care probabil este cea mai cunoscută poveste a mea, se numeşte „În această dimineaţă”. Este imaginea unui tramvai care merge pe stradă şi arată ca o seară în nuanţe purpurii, dar de fapt este dimineaţă. Imaginea pare să fi fost fotografiată în anii ’50, dar a fost surprinsă în 2012 şi m-a făcut să îmi dau seama cât de nostalgică este Polonia ca ţară. A fost un fel de punct de cotitură pentru mine şi pentru felul în care am perceput noua mea casă.

Când fotografiaţi necunoscuţi, vă simţiţi părtaş la momentele lor intime?

Sunt foarte sensibil când vine vorba de spaţiul personal al oamenilor şi mă străduiesc să le acord intimitatea de care au nevoie. Nu înghesui oamenii, încerc să fiu delicat.

Acestea fiind spuse, urmăresc să surprind momente autentice, cotidiene şi deseori efemere. Este un obiectiv greu de atins.

Femeie în autobuz privind pe fereastră

@ewitsoe

Aveţi sfaturi pentru cei care se iniţiază în fotografia stradală?

Eu fotografiez orice şi tot ce mă face să zâmbesc, deci sfatul ar fi să găsească lucrurile care li se par interesante şi să se lase conduşi de acestea. Să înveţe tehnici de compoziţie şi de încadrare. Să înveţe să profite la maximum de aparatul foto şi să înţeleagă obiectivul pe care îl folosesc. Dacă fac aceste lucruri, stilul lor se va dezvolta în mod natural.

Cum vedeţi dezvoltarea fotografiei dvs. stradale?

Caut imagini care să se bazeze mai mult pe un proiect. După mai mult de un deceniu de fotografiat pe străzi, îmi place ideea de a evolua spre prezentări sau proiecte mai liniare, cu un fir narativ mai puternic.

Aparatele şi accesoriile utilizate de Erik

Canon EOS 4000D

Canon EF 50mm f/1.2L IS USM

Canon EOS 6D Mark II

Răspunsurile au fost editate pentru a fi mai clare şi mai fluente.



Interviu realizat de: Sasha Newbury