Ana Pratas discută despre abordarea sa faţă de fotografia de familie

Portret-Roundel

@anapratasfotografia

De la crize de nervi la poveşti de noapte bună, Ana Pratas fotografiază tot. Faceţi cunoştinţă cu fotograful de familie care foloseşte tehnici de stil documentar pentru a captura momente cu adevărat autentice.

De cât timp sunteţi fotograf şi cum aţi ajuns să practicaţi această meserie?

Am început să fac fotografii acum mult timp, ca hobby. În 2011, fotografiile mele au început să se transforme în ceva mai amplu, aşadar când am plecat de la locul de muncă am început să mă ocup de fotografie tot timpul.

Totuşi, fotografia a fost întotdeauna o parte importantă a vieţii mele. Mama mea mi-a făcut multe fotografii când eram mică, pe care le preţuiesc acum. Le-a imprimat şi le-a pus în albume foto pentru a le păstra pentru ea, pentru mine şi pentru prietenii şi membrii familiei noastre. Mă bucur că a făcut asta.

Aţi fotografiat întotdeauna familii?

Nu, prima oară când am luat în mână un aparat foto, fotografiam fără un scop anume. Apoi, într-o zi, s-a întâmplat ceva şi am descoperit fotografia de familie. Am realizat că îmi făcea plăcere cu adevărat şi că mă şi pricepeam. Am început să învăţ totul despre meserie şi am absorbit cât mai multe informaţii; am exersat mult. Am început să fotografiez familiile pe care le cunoşteam şi am avut primul client în 2011.

Dragostea mea faţă de fotografia de familie este legată complet de copilăria mea. Am avut o copilărie foarte fericită. Familia şi fotografia se leagă în opinia mea.

Doi băieţi în haine asortate

@anapratasfotografia

Consideraţi că este important să capturăm, să imprimăm şi să păstrăm fotografii din copilăria copiilor pentru ei şi părinţii lor?

Cred că este important pentru ambii, dar eu personal fotografiez mai mult pentru copii decât pentru părinţi. În viitor, să spunem peste douăzeci-treizeci de ani, copiii vor preţui aceste imagini aşa cum şi eu le preţuiesc pe cele din copilăria mea. Este vorba despre lucruri pe care nu şi le amintesc de obicei, activităţile de rutină şi animalele de companie sau cum arătau părinţii lor. Şi spaţiile sunt importante, precum prima casă, grădina în care au învăţat să meargă pe bicicletă sau dormitorul pe care l-au împărţit cu un frate/o soră.

Aşadar, copiii sunt în centrul acţiunii.

Ne place autenticitatea fotografiei dvs., precum imaginile cu crizele de personalitate ale copiilor; consideraţi că aveţi responsabilitatea de a reda imagini cât mai reale cu putinţă?

Încerc, da. În timpul şedinţelor de fotografie, petrec zile întregi cu aceste familii. Nu regizez şi nu îi rog să pozeze, pur şi simplu mă comport ca un prieten. Vreau să văd totul, natural. Nu vreau să intervin, este important ca ei să fie foarte sinceri şi autentici. Dacă încep să regizez sau să intervin, pierd esenţa vieţii lor zilnice.

Copil plângând

@anapratasfotografia

Ce echipament folosiţi pentru a fotografia familii?

Folosesc Canon 6D 1 şi Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM. Nu doresc să am mult echipament pentru că mă mişc mult, iar DSLR-ul Canon 6D mi se pare chiar uşor.

Îmi place adâncimea pe care o obţin de la obiectivul de 100 mm; este întotdeauna foarte bun, în special pentru fotografiile de exterior în stil documentar. Raportul calitate imagini-preţ este cel mai bun pe care l-am găsit pe piaţă.

Cum surprindeţi poveşti spontane fără să deranjaţi?

Interacţionez. Mă joc cu copiii, iau prânzul şi cina cu familia; merg unde merg şi ei. După câteva ore se obişnuiesc cu mine, aşa că lucrurile se întâmplă natural. Prezenţa mea întotdeauna va deranja puţin – este dificil să nu se întâmple aşa. Dar există o diferenţă între a fi acolo şi a fi cu ei, de aceea încerc să interacţionez în loc să fiu doar „o muscă pe perete”, deoarece încurajez momentele naturale.

Cu siguranţă lucraţi cu părinţi mândri, care abia aşteaptă să împărtăşească poveştile copiilor lor. Aveţi vreun sfat pentru ei cu privire la imprimarea şi înrămarea fotografiilor?

Încurajez întotdeauna familiile să imprime şi să îşi păstreze fotografiile. Avem imaginii de peste 100 de ani, aşadar, cu tehnologia de astăzi, vor dura şi mai mult. Astfel, nu doar le păstrăm, ci avem şi copii de rezervă.

Este important şi să cumpere un album foto: este un mod minunat de a prezenta fotografiile. Un album înseamnă că le vor vedea mai des şi pot arăta poveştile cu uşurinţă familiei şi prietenilor şi, în cele din urmă, chiar copiilor.

Consideraţi că urmărirea vieţii de familie îi face mai apropiaţi unii cu ceilalţi?

Îmi place să cred că da. Am constatat că familiile care mă angajează să le fotografiez viaţa de zi cu zi, de obicei, sunt deja foarte unite. Încerc să surprind momente pe care nu le observăm, precum un gest spontan, tandru între fraţi sau un detaliu care evidenţiază personalitatea copilului. Cred că văzând aceste momente, oamenii cu siguranţă realizează ce au împreună.

Care este fotografia dvs. de familie preferată şi de ce?

Am două. Prima a fost realizată în timpul unei sesiuni foto aranjate şi încercam să adun toată familia, dar a ieşit un haos. Un copil fugea, mama încerca să îl oprească, iar tatăl îi urma cu un bebeluş în braţe – aceasta este o fotografie de familie autentică. Nu este perfectă, nimeni nu zâmbeşte la cameră, dar este amuzantă şi realistă.

Cealaltă este a unei mame care îşi culcă fiul. Imaginea este foarte întunecată, iar valoarea ISO este foarte înaltă, aşadar este o imagine cu foarte mult zgomot. Din punct de vedere tehnic, nu este fotografia mea cea mai bună, dar este un moment intim, este preţios.

Ce sfaturi aveţi pentru fotografierea copiilor?

Există un joc pe care îl joc cu copiii pentru a-i ajuta să se simtă confortabil, se numeşte „jocul serios”. De fapt, le spui copiilor că trebuie să fie foarte serioşi şi nu au voie să zâmbească sau să râdă. Mulţi dintre ei nu se pot abţine şi în scurt timp izbucnesc în râs.

Încerc întotdeauna să îmi realizez fotografiile în medii amuzante, precum parcuri sau plaje sau într-un loc în care se simt confortabil, ca acasă. Totuşi, cred că dacă vă plac copiii, totul va veni natural.

În plus, exersaţi, exersaţi, exersaţi!

Băiat care stă pe plajă

@anapratasfotografia

Aparatele şi accesoriile utilizate de Ana

Pixma Seria TS8250

Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM

Canon EOS 6D*

Răspunsurile au fost editate pentru a fi mai clare şi mai fluente.

*Canon EOS 6D Mark I nu mai este disponibil; căutaţi Canon EOS 6D Mark II pentru mai multe informaţii despre modelul actualizat.



Scris de Sasha Newbury