Richard Walch - EOS-1D X Mark II

Faceţi cunoştinţă cu protagoniştii acţiunii

Richard Walch

Urmăriţi filmul

Stimularea creativităţii cu EOS-1D X Mark II

EOS-1D X Mark II rafinează multe dintre caracteristicile disponibile la predecesoarea ei şi vine cu tehnologii noi. Dar ce înseamnă toate acestea pentru fotografii mai bune? Richard Walch, unul dintre primii fotografi profesionişti care au folosit camera în situaţii reale, ne dezvăluie experienţele personale.

În acest moment nu există mulţi fotografi care ştiu atât de multe lucruri despre EOS-1D X Mark II ca Richard Walch. Specialistul în sporturi de iarnă şi auto, originar din Germania, colaborează de patru ani cu Canon în calitate de ambasador şi a contribuit chiar cu câteva idei la conceperea noii camere.

„Am purtat discuţii la masa rotundă Canon de la festivalul Visa pour l'Image din Perpignan”, îşi aminteşte Richard, gândindu-se la anul 2013. „Eu prezentam o demonstraţie despre cum se pot prelua cadre individuale dintr-o înregistrare 4K realizată cu EOS-1D C şi cu toţii am fost de acord că noua serie EOS-1D X ar trebui să poată face asta, însă mai uşor. Am spus că mi-aş dori să văd tipul de urmărire AF pe care îl am la EOS 70D şi la înregistrarea filmelor. Şi totul să poată fi controlat de pe un dispozitiv inteligent. Toate acestea sunt disponibile pe EOS-1D X Mark II, plus multe altele, evident.

„E plăcut să vezi câtă atenţie acordă inginerii de la Canon dorinţelor utilizatorilor finali. Nu este vorba despre o singură persoană care vine cu o idee, dar dacă aud acelaşi lucru de la persoane din Europa, Japonia şi SUA, atunci ei ţin cont de idee. Vor să ştie înspre ce ar trebui să se orienteze - de exemplu, mai mulţi pixeli sau un interval dinamic mai mare? Ei spun «nu putem fi peste tot în acelaşi timp, dar în ce direcţie credeţi că ar trebui să mergem?». Este un mod de a lucra foarte deschis şi cinstit, care, cred eu, se bazează pe multă încredere.”

Impresii iniţiale

Richard spune că cei care au folosit deja EOS-1D X sau EOS-1D C vor putea pune mâna pe noua cameră Mark II şi o vor putea folosi imediat, deşi a face acest lucru ar însemna să rateze esenţialul. „Toate lucrurile pe care le cunoşti sunt deja acolo şi, mai mult sau mai puţin, în acelaşi loc. Însă dacă te ocupi numai de cele cunoscute, ratezi toate lucrurile grozave noi pe care le poate face”, spune el. „Cred că dacă ar trebui să prezint EOS-1D X Mark II pe scurt, aş spune că îţi permite să fotografiezi tot ce nu puteai înainte. Să lucrezi creativ la extremele proprii.”

„De exemplu, dacă îţi doreşti să foloseşti cele mai mari viteze de focalizare şi fotografiere continuă disponibile momentan pentru a atinge niveluri noi de creativitate, atunci te vei distra grozav cu această cameră. Sau dacă vrei să forţezi nota pentru a vedea ce poţi să faci cu un ISO mare şi cu o latitudine de expunere mai mare. Este un pachet complex - cred că fiecare aspect al performanţelor originalei EOS-1D X a fost definitivat oarecum.”

„Pentru mine, cea mai mare diferenţă dintre camerele EOS-1D X şi alte DSLR-uri a fost dintotdeauna viteza de reacţie. Camera pare mai vie în mâinile tale şi asta se potriveşte perfect cu modul în care lucrez. Într-un fel, a devenit o prelungire a gândurilor mele. O utilizez instinctual.”

Lucrând cu extremele

Atunci când Richard vorbeşte despre extreme creative, el descrie modurile în care caracteristicile „mai rapide, mai performante, mai bune” dau naştere unei fotografii mai creative. „Un exemplu este faptul că acum putem înregistra foarte repede, la 14 cadre pe secundă, ceea ce înseamnă cu 2 cadre mai mult decât înainte”, spune el, adăugând că acest lucru îi conferă un avantaj real în multe situaţii în care fotografiază evenimente sportive.

„Vă voi da un exemplu. Atunci când fotografiez un eveniment de schi sau snowboarding, de obicei o fac din afara pistei, aşa că în jurul meu este multă pulbere împrăştiată. Încerc să surprind momentul în care pulberea este abundentă, dar în care încă pot vedea schiurile şi beţele; altfel, nu văd decât un cap zburând prin zăpadă. Aceasta este o situaţie în care 14 cps schimbă cu totul perspectiva. Cred că atunci când acţiunea mai implică un element – ca apa sau zăpada – numărul mare de cadre pe secundă face toată treaba.”

Richard menţionează că numai numărul mare de cadre pe secundă nu este suficient dacă celelalte funcţii şi caracteristici ale camerei nu pot ţine pasul – în special focalizarea automată. EOS-1D X Mark II nu înseamnă numai 14 cps, ci înseamnă 14 cps în combinaţie cu o focalizare automată mai bună care se fixează mai bine şi care urmăreşte cu o precizie mai mare. Această combinaţie de caracteristici este importantă: dacă poţi înregistra la 14 cps, însă numai 10 din cele 14 sunt clare, atunci ai de fapt o viteză de 10 cps. Însă cu camera nouă, fiecare cadru este clar, ceea ce este esenţial.”

Chiar şi spaţiul de stocare a fişierelor a fost mărit: „Înregistrezi mai multe cadre, deci este normal să te întrebi unde vor încăpea toate fişierele pe hard drive. Ei bine, acum avem cardurile de memorie CFast [2.0™], aşa că o poţi face la o viteză de două ori mai mare. Dacă ai un card de 128 GB plin cu imagini şi le încarci pe un drive rapid, chiar observi diferenţa – încă o dată spun, este un avantaj mic, însă toate se adună.”

Claritate desăvârşită

La fel ca în cazul altor camere EOS, cum sunt EOS-1D X şi EOS 7D mark II, sistemul de focalizare automată din EOS-1D X Mark II poate fi reglat pentru a coincide cu tipul de acţiune fotografiat, iar Richard ne avertizează că reglarea este esenţială pentru obţinerea unei focalizări optime. „Trebuie să foloseşti Cazurile AF pentru a regla cu precizie comportamentul camerei”, spune el. „Cazurile schimbă sensibilitatea focalizării şi îi indică dacă trebuie să se aştepte la accelerare constantă sau la mişcare bruscă accidentală.”

„Camera este atât de precisă pentru că prevede ce urmează să se întâmple în funcţie de mişcarea subiectului şi de Cazul AF selectat. Aşa că, de exemplu, se poate uita la cadrul 1, cadrul 2 şi cadrul 3 şi poate spune «Ok, obiectul ăsta se deplasează cu 113 km/h, aşa că în jumătate de secundă va fi în poziţia asta». Cred că ceea ce s-a schimbat la EOS-1D X Mark II este precizia cu care poate anticipa acest lucru.”

Richard îşi aminteşte momentul în care a surprins câţiva snowboarderi cu una dintre primele camere de preproducţie EOS-1D X Mark II. „Ai în faţă patru tipi care apar în aer de nicăieri. Este o situaţie foarte dificilă pentru cameră, dar a surprins fiecare cadru, chiar şi pe primul. Sunt disponibili mai mulţi senzori încrucişaţi la f/8, iar puterea de procesare este mai mare. Se fixează şi eşti sigur că va ieşi clar.”

„Asta înseamnă că poţi să îţi asumi riscuri mai creative cu fotografiile. Poţi să te duci mai jos pe pistă şi să faci să pară că schiorul sau boarderul sare mai sus, chiar dacă asta înseamnă că îl vei vedea mai târziu şi că nu vei avea tot atâta timp de focalizare. Poţi să forţezi puţin mai mult, pentru că ştii că aparatul va surprinde imaginea. Poţi găsi mai multe unghiuri; să forţezi fotografia, pentru că aparatul îţi permite.”

Atunci când vine vorba despre creşterea calităţii imaginii la EOS-1D X Mark II, Richard spune că s-a ales între a se axa pe numărul de pixeli sau pe intervalul dinamic, în urma unor discuţii cu mai mulţi utilizatori de EOS-1D X. „Îmi amintesc că la mesele rotunde ne întrebam în ce direcţie să o luăm, iar eu şi colegii mei eram convinşi că ideal era să creştem intervalul dinamic. Pentru mine, 20 de megapixeli sunt suficienţi pentru 90% din ce fotografiez, iar pentru restul există camere ca EOS 5DS şi EOS 5DS R, pe care le folosesc dacă vreau să concurez cu formatul mediu”, spune el.

„Îmbunătăţirea adusă intervalului dinamic se observă imediat. Mai multe detalii în lumină şi în umbră asigură o diferenţă reală de calitate a imaginii. De asemenea, cred că este un lucru care oferă mai multe beneficii fotografilor de JPEG decât celor de Raw: dacă fotografiezi în JPEG, de obicei o faci pentru viteză, aşa că nu ai timp să te joci cu luminile şi cu umbrele în postproducţie. Aşadar, cred că specialiştii în evenimente sportive vor fi extrem de încântaţi de creşterea calităţii imaginii cu Mark II.”

Versatilitate cu materiale video

Un lucru pentru care este cunoscut Richard este modul în care foloseşte înregistrările 4K pentru a produce fotografii, extrăgând cadre individuale ca imagini de 8 megapixeli. Este un truc pentru care înainte folosea EOS-1D C, dar pentru care foloseşte acum EOS-1D X Mark II. „Acum este mult mai uşor”, spune el. „Înainte importam înregistrarea video în Aperture de la Apple şi exportam un cadru static de acolo, dar acum pot face totul direct pe cameră. Doar redau înregistrarea, derulez înapoi şi înainte pentru a găsi cadrul potrivit şi apăs un buton pentru a scrie o imagine JPEG pe cardul de memorie.”

Asta înseamnă că putem face fotografii statice la 60 cps? „Ei bine, da, dar cu ceva precauţii. Nu înseamnă că poţi face filme perfecte şi că te poţi aştepta să ai şi fotografii perfecte”, explică Richard. „Atunci când înregistrăm un film, de obicei folosim o viteză a obturatorului de 1/90 s pentru 60 cps, ceea ce înseamnă că tot ce se mişcă va fi puţin înceţoşat. Acest lucru este perfect pentru filme, pentru că ochii înţeleg perfect, însă dacă extragi un cadru ca fotografie statică este posibil să ţi se pară că ar fi trebuit să filmezi la 1/2000 s.

„Evident, dacă nu te deranjează să foloseşti şi înregistrarea video, atunci da, poţi să foloseşti o viteză a obturatorului de 1/2000 s şi 60 cps, şi vei putea să selectezi o anumită secvenţă. De exemplu, dacă fotografiezi o pasăre intrând în apă, este modalitatea ideală de a selecta acel moment perfect.”

Şi utilizarea capacităţilor video ale camerei EOS-1D X Mark II i-a oferit lui Richard rezultate fantastice. De fapt, i s-a pus în mână una dintre primele camere de preproducţie şi a fost rugat să producă un film promoţional care punea în evidenţă capacităţile video ale camerei – o sarcină de care s-a bucurat pe deplin. „Mi s-a dat undă verde să filmez orice voiam eu, ceea ce a fost uimitor”, spune el. „În final, ne-am hotărât să mergem la circ!”

Filmul lui Richard prezintă o prestaţie în direct, ceea ce înseamnă că nu putea să intervină pur şi simplu şi să roage acrobaţii să se oprească şi să repete doar pentru că el a ratat faza. A fost o situaţie care a folosit la maximum ceea ce Richard descrie ca fiind funcţia „care schimbă jocurile” la EOS-1D X Mark II: urmărirea AF.

„În mod normal, pentru o astfel de operaţiune aş fi folosit o persoană pentru focalizare, adică un tip care stă mai încolo, separat de cameraman, a cărei singură sarcină este să se concentreze asupra schimbării focalizării pentru a menţine claritatea subiectului în mişcare. Însă de data aceasta nu am avut unul şi nici nu a fost nevoie, pentru că treaba lui a fost făcută de cameră”, spune Richard.

„Imediat ce camera detectează o faţă sau dacă atingi o faţă pe ecranul tactil, începe să o urmărească, reglând focalizarea în permanenţă. Poţi chiar declanşa focalizarea când nu sunt feţe în imagine, atingând diferite obiecte din cadru. Mai impresionant este că poţi face asta de pe ecranul telefonului sau al tabletei, dacă lucrezi cu Wi-Fi. Aşa că atunci când am înregistrat filmul de la circ am putut să mă apropii de cameraman cu iPad-ul meu – eram regizor şi persoana pentru focalizare în acelaşi timp!”

Un bun exemplu se poate observa în mod special într-un instantaneu: „Există un moment în care întârziem cu camera pe genele unei fete în timp ce îşi dă cu rimel. Este un instantaneu glumeţ care a ieşit frumos.”

„Din nou, tehnologia din EOS-1D X Mark II îmi permite să fiu mai creativ: pot să mă apropii mai mult decât înainte şi să folosesc obiective mai lungi decât înainte. Pot să mă mişc liber. Îţi permite să încerci lucruri pe care altfel nu le-ai putea face. De exemplu, poate că o echipă de producţie cu buget mic nu îşi poate permite o persoană pentru focalizare, aşa că nu ar încerca să realizeze instantaneele respective. Însă acum poate. Şi deşi se poate descurca foarte bine cu obiective STM, pentru că sunt silenţioase, urmărirea AF funcţionează şi cu obiective obişnuite.”

Îţi permite să faci mai multe

După ce am stat de vorbă cu Richard despre experienţele lui cu EOS-1D X Mark II, probabil că cel mai bun mod de a rezuma ce este nou la cameră este că îţi permite să faci mai multe. „În trecut, cred că fotografii spuneau „fotografiez numai evenimente sportive” sau „fotografiez numai oameni”, însă toţi acei „doar” îi făceau să îşi găsească mai greu de lucru. Fotografii încearcă să îşi lărgească orizonturile, să abordeze mai mulţi subiecţi şi să lucreze în moduri noi şi interesante. De aceea este important să adăugăm funcţii ca cea pe care o avem la EOS-1D X Mark II.”

„Avem posibilitatea de a surprinde momente chiar mai rapide şi de a forţa nota creativităţii în fotografia de sport, reportaje şi sălbăticie. Putem crea fotografii cu o calitate mai bună direct în cameră şi putem înregistra filme 4K uimitoare la 60 cps mai uşor ca niciodată, ceea ce ne oferă o paletă largă de oportunităţi. Sfatul meu ar fi să o încercaţi: închiriaţi-o pentru un weekend şi vedeţi ce poate face. Este cu adevărat un pachet complet şi trebuie să îl priviţi ca atare.”

Mai multe despre fotograf

Vizualizare profil complet