Samo Vidic

Pe val cu Samo Vidic

„Aceasta este camera de care aveţi nevoie dacă doriţi să fotografiaţi o activitate ca aceasta.”

Pe val

Este aproape ora 02:00 dimineaţa, la şase ore după începerea realizării fotografiilor, când un asistent cameraman sloven, pe nume Bor, aleargă către echipă şi spune „Samo se va urca pe val!”

Vom ajunge aici mai târziu, dar mai întâi să dăm puţin filmul înapoi. Ce val? Este aprilie şi ne aflăm pe digurile râului Eisbach din München pentru a surprinde povestea Canon despre surferi urbani. Ideea din spatele campaniei agenţiei de publicitate J. Walter Thompson este de a încuraja oamenii să exploreze minunile propriei locaţii. Aici, Samo fotografiază trei dintre cei mai incitanţi surferi pe râu din lume, în mijlocul oraşului, pe un val artificial, cu noua cameră EOS-1D X Mark II de la Canon.

Fotografierea pe râul Eisbach din München

Când Samo a fost întrebat care este părerea lui despre râul Eisbach, a răspuns:

„Îmi place aici. Este cool să fii în mijlocul oraşului. Trebuie să fie minunat primăvara sau vara. Poţi face surf, te poţi relaxa sau îţi poţi duce copiii în parc, la un picnic şi poţi privi surferii”.

Face să pară totul idilic, ceea ce poate că şi este, într-o după-amiază leneşă de duminică. Dar noaptea, în timpul unei sesiuni fotografice profesionale contracronometru, nu este un picnic. Este haos. Totuşi, Samo este în elementul său. Eisbach este un platou deschis. Alţi surferi şi persoane din public mişună peste tot; pentru campanie se filmează şi un clip video digital. Pentru a avea timp să fotografieze tot înseamnă că trebuie să fotografieze în afara zilei de fotografiere alocate; ca negocierea unui cal într-un târg. Acesta explică:

„Sunt fotograf de sporturi de acţiune, dar fotografiez şi portrete şi stiluri de viaţă. Nu-mi era frică de partea cu acţiunea. Eram mai îngrijorat în legătură cu imaginile legate de stilul de viaţă pe care trebuia să le realizăm, deoarece locul nu era izolat de alte persoane. Ştiam că, dacă îndepărtăm oamenii din locaţie timp de 20 de secunde, trebuia să realizăm fotografia în acele 20 de secunde”.

A prinde ocazia spontană

În acest stadiu, Samo este peste tot, realizând capturile preconizate într-un minut, iar în următorul explorând oportunităţi complet noi. Poate fi recunoscut cu uşurinţă după cizmele de cauciuc albe, atunci când nu sunt înfipte în râul rece ca gheaţa. Samo este un pragmatic. Dacă ceva merge, va face în continuare aşa, dacă nu, încearcă ceva total nou. După cum spune el:

„M-am decis să realizez două sau trei fotografii care erau puţin diferite... fotografii care nu erau pe listă. Îmi place într-adevăr să văd lucrurile cu ochii mei şi când văd unghiurile sau mişcările corecte, lucrurile de obicei funcţionează chiar bine. Aşa că, uneori, este puţin dificil să capturez ceea ce a stabilit echipa de creaţie. Trebuie să vorbeşti cu ei şi dacă sunt de acord cu ceea ce propui, se relaxează. Când am această libertate, pot realiza lucruri minunate.”

Iar această metodă a dat roade, după cum explică el:

„Mai întâi planul a fost să fotografiez cu obiectivul EF 300 mm f/2,8L IS II USM din partea dreaptă a râului. Dar apoi m-am hotărât să merg în partea stângă pentru a realiza câteva cadre de test. M-am hotărât să rămân acolo pentru că Tao, unul dintre surferi, face nişte sărituri uimitoare în partea stângă.”

Aici este de fapt locul din care Samo a realizat în cele din urmă fotografia sa eroică. Receptivitatea lui se extinde şi la modul în care lucrează cu subiecţii, menţinînd întotdeauna o idee clară asupra ansamblului poveştii pe care doreşte să o realizeze:

„Am vorbit cu surferii la începutul sesiunii foto. Mi-au arătat unele dintre fotografiile pe care le realizaseră înainte. Le-am spus că este tot surfing cu mişcări interesante, dar noi nu fotografiem pentru o revistă de surf profesionistă, aşa că vom fotografia puţin diferit. Cel mai important lucru pentru mine a fost să văd că surfingul se practica în oraş, nu în mijlocul oceanului.”

Rezistenţă şi atitudine

Când a fost vorba despre performeri, toată lumea a fost uimită de rezistenţa şi atitudinea acestora. Tao, în special, a fost vedeta lui Samo:

„Este uimitor. Mi-ar plăcea să am performeri ca el la fiecare sesiune foto. Nu a refuzat să facă nimic. A fost pregătit de orice. Cred că ne-am înţeles foarte bine. După o discuţie rapidă de un minut, ştia exact ce doresc; este un tip foarte cool.”
Fotograful nostru a fost impresionat şi de un alt surfer, Karina:

„A realizat mişcări şi trucuri uimitoare. Părea aşa de uşor de pe pod. Când fotografiam şi aşteptam mişcarea potrivită, era atât de uşor. Aveai impresia că putea continua ore în şir.”

Direct în acţiune

Să revenim la Bor, asistentul cameraman al lui Samo, care spune “Samo se va urca pe val!”

În virtutea spiritului de echipă, fotograful nostru nu avea de gând să îşi roage subiecţii să facă ceva ce n-ar fi pregătit să încerce el însuşi. Samo spune râzând:

„Am făcut-o mai mult pentru a-i motiva pe ceilalţi colegi de echipă. Ne ştim de mulţi ani şi încercam să îi motivez cu vreo două zile înainte de sesiunea foto. Ştiam că va fi greu, deoarece aveam multe de făcut în aceste cinci sau şase ore, aşa că am spus: dacă vom face o treabă bună, voi face surf în blugi şi cizme de cauciuc.”

El a explicat mai departe: „Am fost atât de uşurat, la sfârşit, că totul a decurs aşa de bine. Puteaţi vedea pe faţa mea că eram mulţumit de modul în care au decurs lucrurile.”

După cum puteţi vedea în clipul video, Samo s-a ţinut de cuvânt. Acesta spune zâmbind: „A fost amuzant. Tao a spus doar „vino aici”, apoi a început să mă împingă. Aşteaptă, aşteaptă, am spus, băieţii trebuie să fie gata să filmeze, mai lasă-mă un minut. Dar, într-adevăr, aceasta este cea mai bună metodă – dacă vrei să faci aşa ceva, trebuie doar să o faci.”

Surprinderea acţiunii cu EOS-1D X Mark II

Dar, când vine vorba despre acţiune, lucrurile nu se reduc la giumbuşlucurile lui Samo pe o placă de surf. Pentru a face concurenţă condiţiilor de iluminare schimbătoare, de la răsărit la noapte, Samo a avut nevoie de un kit profesional pentru a obţine capturile de care avea nevoie. În această privinţă, Canon EOS-1D X Mark II îşi arată valoarea. Samo explică:

„Aceasta este camera de care aveţi nevoie dacă doriţi să fotografiaţi o activitate ca aceasta. Are o rată de fotografiere de 14 cadre pe secundă, beneficiaţi de o focalizare automată rapidă, care funcţionează tot timpul, iar fişierele sunt uimitoare. Aceasta este singura cameră pe care aş alege-o.”

Pentru a realiza capturile, Samo a utilizat un obiectiv de 35 mm la f/1,4. Cu o deschidere a diafragmei atât de mare, a putut obţine un fundal neclar, menţinând subiectul perfect focalizat, creând aproape un efect 3D. În geanta sa de echipamente se găsea şi un obiectiv de 70-200 mm f/2,8, care i-a permis să stea la distanţă de subiectul său pentru a captura prim-planuri extrem de clare. În final, a beneficiat de un zoom 24-70 mm f/2,8 de încredere, care oferă flexibilitate uimitoare în medii precum Eisbach, dificil de controlat.

Când a fost întrebat care a fost captura sa preferată, a ştiut precis.

„Este Tao, fotografiat cu obiectivul EF 300 mm f/2,8L IS II USM, având în spate doar podul. Când sare arcuindu-se, stropeşte cu apă, iar picăturile sunt complet imobile. Când am văzut, ştiam că am nimerit-o.”

Exploraţi experienţa interactivă Surfer urban aici.

Mai multe despre fotograf

Vizualizare profil complet