Snow-covered trees reflected in the clear water of a lake in Banff National Park. Photograph by Vladimir Medvedev.

FOTOGRAFIA DE IARNĂ

Stop-cadru: cum puteţi realiza fotografii de iarnă mai bune

Peisaje dramatice cu cerul, lumina slabă a soarelui jos pe cer, margini contrastante estompate de un strat gros de zăpadă imaculată – oportunităţile de a obţine fotografii atmosferice uluitoare în această perioadă a anului sunt nenumărate.

Fostul ambasador Canon Vladimir Medvedev este unul dintre cei mai buni fotografi de natură sălbatică şi peisaje din Rusia, aşa că ştie destul de bine cum să lucreze în condiţii de frig. Inspirat într-o bună măsură de fotografia nordică veche, cariera sa de 14 ani l-a purtat în Islanda, în Norvegia şi prin nordul Rusiei, în Peninsula Kola. Peninsula se află aproape în întregime în Cercul polar arctic şi este unul dintre cele mai nordice locuri din lume care poate fi încă accesat cu maşina.

„Este atât de departe la nord încât soarele răsare numai pentru o scurtă perioadă de timp şi nu ajunge niciodată sus pe cer, ceea ce creează o atmosferă foarte misterioasă, specială”, spune Vladimir. „Este şi puţin cam umed, aşa că pe copaci se formează chiciură. Efectiv este o mare bucurie să fotografiezi acolo, chiar dacă este un loc greu accesibil.”

Totuşi, nu trebuie să faceţi o expediţie polară ca să profitaţi la maximum de această perioadă magică a anului. În acest articol, Vladimir îşi împărtăşeşte principalele sale sfaturi despre surprinderea peisajelor de iarnă, oriunde v-aţi afla.

1. Fotografiaţi în orice condiţii
pe care le oferă sezonul

Soarele mai puţin arzător produce lumină mai blândă în această perioadă a anului. „Oferă fotografiilor o senzaţie foarte plăcută”, spune Vladimir. „Zăpada reflectă de fapt o parte din lumină, aşa că atunci când soarele este mai sus decât prefer, umbrele nu sunt atât de puternice aşa cum ar fi pe timp de vară.”
© Vladimir Medvedev

„În ceea ce priveşte fotografia de iarnă şi, în special, fotografia zăpezii, nu există vreme nefavorabilă”, spune Vladimir. „Orice condiţii cu care vă puteţi confrunta sunt optime într-un anumit fel, aşa că dacă este vorba de o ninsoare abundentă şi pare că soarele nu va mai ieşi niciodată, nu trebuie decât să vedeţi ce puteţi obţine. În felul acesta se pot produce miracole.”

Aparatura modernă face faţă cu brio provocării aduse de condiţiile geroase. „Aparatele foto din prezent sunt în măsură să ofere rezultate excelente pe vreme rece – singura condiţie fiind că va trebui să luaţi mai multe baterii cu dvs., deoarece se descarcă mult mai rapid la temperaturi scăzute. Calitatea oferită în prezent de aparatele foto compacte sofisticate precum PowerShot G7 X Mark III de la Canon este absolut uimitoare. Dar nu numai echipamentul contribuie la fotografii, ci şi fotograful.”

2. Aveţi grijă să expuneţi corect pentru zăpada strălucitoare

„În fotografiile de iarnă, întregul interval dinamic al fotografiilor este oarecum comprimat în comparaţie cu fotografiile de vară”, spune Vladimir, aşa că recomandă să supraexpuneţi puţin pentru a obţine o imagine mai apropiată de ceea ce percepe ochiul uman. „Setarea mea ISO depinde de ce fel de zi este – dacă fotografiez la asfinţit, atunci trebuie să o măresc, însă dacă există lumină din plin în jur, o pot seta la 100.”
© Vladimir Medvedev

De la straturi subţiri până la troiene adânci, zăpada este esenţială pentru fotografia de iarnă. Aşadar, este esenţial să vă asiguraţi că expuneţi corect pentru nuanţele strălucitoare de alb într-o lumină care de altfel este destul de scăzută şi cu cerul deseori gri în fundal. „Principalul aspect de care trebuie să vă feriţi sunt fotografiile cu mult alb”, spune Vladimir. „Trebuie să vă asiguraţi că nu pierdeţi din vedere detaliile şi zonele luminoase, menţinând în acelaşi timp imaginea cât mai luminoasă posibil.”

Dacă alegeţi să fotografiaţi în modul Prioritate de diafragmă sau Av (setând o anumită valoare a deschiderii diafragmei în timp ce aparatul foto selectează un timp de expunere potrivit), Vladimir sugerează să acordaţi atenţie specială expunerii. „Aş supraexpune puţin – altfel, mai ales în zăpadă, obiectele pot părea mai gri şi întunecate decât ar trebui”, spune el, deoarece aparatul foto poate fi păcălit de reflexiile zăpezii şi reduce astfel expunerea.

3. Utilizaţi scene înzăpezite pentru a experimenta cu compoziţia

Dacă există suficientă lumină, Vladimir preferă să fotografieze cât mai mult cu aparatul foto în mână, mai degrabă decât să folosească un trepied. „Astfel, pot experimenta şi mă pot deplasa în jur pentru a găsi unghiuri mai bune, care nu au mai fost văzute”, explică el.
© Vladimir Medvedev

„În general, iarna este cea mai bună perioadă pentru a experimenta”, spune Vladimir. „Vă recomand să vă jucaţi cu setările şi diverse expuneri. Uneori, când oamenii realizează fotografii de iarnă pentru prima dată, acestea pot părea subexpuse şi nu foarte interesante. Puteţi supraexpune intenţionat să vedeţi cum se pierd detaliile inutile – veţi observa că anumite contururi vor apărea mai evidenţiate, precum copacii sau munţii.”

Când un peisaj este ascuns sub o ninsoare abundentă, „compoziţia este mai redusă şi mai aspectuoasă”, spune el. „Uneori este atât de multă zăpadă încât poate fi dificil să vedeţi unde este orizontul, ceea ce vă oferă şi mai multă libertate creativă de a vă compune fotografia aşa cum vă doriţi.”

Dacă este suficientă lumină, Vladimir preferă să fotografieze cu aparatul foto în mână. „Astfel, pot să mă deplasez în jur pentru a găsi diverse unghiuri”, explică el. „Adesea, sunt dispus să sacrific calitatea oferită de un timp de expunere lung obţinut cu un trepied în favoarea libertăţii creative.”

4. Utilizaţi obiective grandangulare pentru a surprinde cerul de iarnă

Iarna oferă peisaje dramatice, care aduc un plus de dinamism fotografiilor cu zăpadă. „Obiectivele grandangulare sau ultra-grandangulare accentuează efectul dramatic al cerului de iarnă”, spune Vladimir.
© Vladimir Medvedev

Pentru a surprinde mai mult din cerul anotimpului cu culorile sale pline de viaţă, Vladimir utilizează obiective grandangulare. Când fotografiază cu aparatele sale foto Canon EOS 5D Mark III sau Canon EOS R, printre preferatele sale se numără Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM şi Canon EF 11-24mm f/4L USM. Recomandă şi obiectivul Canon EF 16-35mm f/4L IS USM.

„De asemenea, îmi place să fotografiez şi cu un obiectiv tip ochi de peşte, Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM, nu atât de mult pentru efectul ochi de peşte, cât pentru perspectiva pe care o oferă”, adaugă Vladimir. „Dacă îl configuraţi astfel încât orizontul să fie drept şi chiar la mijloc, puteţi decupa apoi puţin imaginea, astfel încât să nu obţineţi distorsiunea de tip ochi de peşte, ci să rămâneţi cu o nouă perspectivă, care arată destul de impresionant.”

Obiectivul ultra-grandangular cu zoom Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM este incredibil de mic şi de uşor, fiind minunat pentru peisaje în combinaţie cu un aparat foto portabil şi uşor cu senzor de dimensiune APS-C precum Canon EOS 250D.

Un aparat foto compact oferă şi mai multă portabilitate şi comoditate. Canon PowerShot G7 X Mark III are un obiectiv grandangular de 24 mm cu zoom 4,2x integrat într-un corp compact, pe care îl puteţi pune cu uşurinţă în buzunarul hainei şi lua oriunde cu dvs.

5. Fotografia de iarnă începe din apropierea casei

Nu trebuie să mergeţi în căutarea peisajelor de iarnă spectaculoase. Veţi găsi scene de sezon remarcabile şi aproape de casă.
© Vladimir Medvedev

Nu trebuie să plecaţi spre Nordul îndepărtat pentru a realiza fotografii de iarnă. Este posibil să nu găsiţi o turmă de reni prin apropiere, nici câini husky care trag sania sau aurora boreală, însă fotografiile de sezon pot fi realizate mai aproape de casă. Încumetându-vă să ieşiţi afară dacă ninge, fie acasă, fie într-o vacanţă, este o oportunitate excelentă de a exersa, ştiind că vă puteţi retrage la căldură dacă se face prea frig. „Ar fi indicat să exploraţi împrejurimile, astfel încât să nu staţi prea mult în frig”, spune Vladimir. „Veţi descoperi tipul de mediu înainte de a ieşi pentru o sesiune foto mai lungă.”

Este ceva ce Vladimir a pus în practică pentru Snow Storm – The Story of One Day (Furtuna de zăpadă – Povestea unei zile), o serie în cadrul căreia a petrecut o singură zi fotografiind zăpada din jurul casei sale. „Voiam să demonstrez câte peisaje se pot vedea într-o singură zi de fotografiat. Iar când un privitor înţelege provocarea de a fotografia într-o singură zi, are impresia că este acolo cu mine.”

Aşadar, indiferent dacă afară ninge abundent sau este doar puţină chiciură pitorească şi indiferent de tipul de aparat foto pe care îl folosiţi, îmbrăcaţi-vă cu o haină groasă şi ieşiţi afară pentru a vă bucura de spectacolul din împrejurimi oferit de iarnă!

Articol scris de Lucy Fulford

Articole conexe
The inside of a bright blue ice cave.

FOTOGRAFIA DE IARNĂ

Cum să fotografiaţi pe vreme rece

Condiţiile de sub zero grade vă pot bulversa aparatul foto, aşa că urmaţi aceste sfaturi profesioniste pentru fotografierea în condiţii de zăpadă şi gheaţă.

Shooting the seasons

FOTOGRAFIA PEISAGISTICĂ

Fotografierea anotimpurilor

Scoateţi în evidenţă atmosfera unică a fiecărui anotimp cu aceste sfaturi de la Benjamin Hegyi.

A woman dressed in a bright red winter jacket walks towards the Skógafoss waterfall in Iceland, as heavy snow falls around her.

FOTOGRAFIA PEISAGISTICĂ

Fotografie peisagistică izbitoare

Cum să realizaţi „selfie-ul pitoresc” perfect cu fotograful de peisaje şi influencerul Ása Steinars.

Produse conexe

Articole conexe

Get Inspired (Inspiră-te) este principala sursă de sfaturi utile privind fotografia, ghiduri de achiziţie şi interviuri interesante – tot ce aveţi nevoie pentru a găsi cel mai bun aparat foto sau cea mai bună imprimantă şi pentru a vă realiza următoarea idee creativă.

Înapoi la toate Sfaturile şi tehnicile