Cuban fashion and street photography by Sarah Caron using the Canon EOS M5

Modă pe ritm cubanez

Sarah Caron este un fotojurnalist francez care operează în Paris. După ce şi-a terminat studiile, a călătorit în Cuba, iar în 1994 a realizat imaginile emblematice care i-au lansat cariera de fotojurnalist profesionist. De atunci a lucrat la numeroase proiecte în Africa, America de Sud, Asia şi Orientul Mijlociu ca liber profesionist pentru diverse reviste, inclusiv Time şi Paris Match, câştigând o serie de premii şi burse pentru lucrările sale expuse la scară largă de-a lungul timpului. Ne-am întâlnit cu ea în Cuba, unde şi-a alocat timp dintr-o şedinţă foto de modă aglomerată pentru a încerca EOS M5 şi a ne spume câte ceva despre cariera sa şi abordarea folosită pentru surprinderea unor imagini excepţionale.

Iniţierea

Am început prin a o întreba pe Sarah ce a atras-o mai degrabă spre domeniul fotografiei profesioniste, decât spre visul din adolescenţă de a deveni dansatoare de balet clasic.

„M-au atras întotdeauna imaginile de la o vârstă fragedă. Părinţii mei obişnuiau să mă ducă la muzee pentru a vedea lucrări ale pictorilor celebri, care, din multe privinţe, cred că erau fotojurnaliştii timpului lor. Dar mi-a plăcut foarte mult şi baletul când eram adolescentă, am crezut că aş putea deveni dansatoare de balet clasic. Atunci am vizitat pentru prima oară Cuba – ca studentă la Şcoala de Balet Alicia Alonso din Havana. În cele din urmă, fascinaţia mea faţă de istorie a fost cea care m-a inspirat cu adevărat să încep cariera în fotografie. În timpul studiilor de master în literatura şi civilizaţia Spaniei şi Americii de Sud, am descoperit lucrările Christinei Garcia Rodero, un fotograf spaniol uimitor, prin intermediul cărţii ei Spania Ocultă (Espana Oculta). După aceea, a fost clar că îmi doream o carieră în fotografie şi nu am avut dubii sau nu m-am gândit niciodată să aleg o altă profesie.”

Sarah Caron fotografiază o tânără cu tatuaj utilizând EOS M5

Reîntoarcerea

Revizitarea locurilor este semnul distinctiv al artei fotografice a lui Sarah...

„Fotografiile pe care le-am realizat când m-am întors în Cuba în 1994, acum peste 20 de ani, mi-au lansat cariera de fotograf profesionist. Şi oricând am ocazia, îmi place să revizitez locurile în care am lucrat înainte. Când cunoşti detaliile unui loc şi ale oamenilor economiseşti mult timp. Reîntoarcerea în acele locuri nu numai că îmi oferă oportunitatea de a fotografia schimbările pe care timpul le-a adus unui loc, dar îmi permite să explorez detaliile mai fine ale respectivei societăţi şi ale oamenilor săi; aşadar, imaginile mele reflectă înţelegerea mai profundă a culturii. De asemenea, cunoaşterea unui loc mă ajută în multe privinţe, precum să ştiu unde să mă cazez şi cum să mă descurc pur şi simplu. Graţie vizitelor mele frecvente în Cuba, mi-am îmbunătăţit şi cunoştinţele de limba spaniolă atât de mult încât mulţi cubanezi nu cred că sunt franţuzoaică!”

Puteţi observa influenţa fotografiei alb-negru a Christinei Garcia Rodero în primul proiect cubanez care i-a adus succes profesional lui Sarah, care a fost de asemenea alb-negru. Am întrebat-o despre proiectul creativ din spatele unei şedinţe de fotografiere alb-negru sau color şi arta de a captura emoţie...

„Decizia de a realiza primul proiect de documentar foto - imaginile cu plutaşii cubanezi - în alb-negru, a fost influenţată mai degrabă de motive practice decât de motive creatoare. Atunci nu exista tehnologia digitală şi lucram pe film, aşadar a trebuit să developez negative şi imprimate singură, iar alb-negru a fost doar un mediu mai simplu în care să lucrez. Acum, când este vorba despre un proiect personal, aleg alb-negru sau color în funcţie de ceea ce vreau să transmit în imaginile mele. Dar nu pot da o explicaţie, pare a fi pur şi simplu o reacţie intuitivă la tema aleasă. De exemplu, mi-am continuat munca despre imigraţie – un subiect la care lucrez de mulţi ani – în alb-negru. Şi desigur, dacă lucrez la un proiect pentru o revistă, îi întreb ce doresc şi fotografiez în consecinţă.”

„Cât despre cum surprind emoţia, sincer nu ştiu. Pur şi simplu petrec timp cu oamenii în mediul lor, ceea ce presupun că mă ajută să dezvolt legătura necesară. Desigur, lumina are un rol extrem de important în acest lucru, ceea ce te obligă să fii foarte răbdător, deoarece aşteptarea momentului potrivit poate fi lungă.”

Curcubeu peste o stradă udă fotografiat utilizând aparatul Canon mirrorless EOS M5

„Dar uneori, în special în timpul proiectelor, dacă nu ai lumină bună, de exemplu plouă tot timpul, trebuie să transformi inconvenientul în ceva interesant şi aceasta este adevărata provocare. În plus, când lucrezi ca fotojurnalist, trebuie să te adaptezi rapid la situaţii adesea schimbătoare şi pot exista numeroase variabile care trebuie luate în considerare, în afară de lumină.”

Cea mai recentă realizare a lui Sarah a fost o şedinţă foto de modă în Cuba, ceea ce pare a fi ceva total diferit de imaginile din documentarele foto pe care le-a capturat în locuri precum Palestina şi Afganistan, dar pentru Sarah, diferenţele sunt mai mici decât vă puteţi imagina.

Sarah Caron fotografiază un model în culisele unei şedinţe foto de modă utilizând aparatul M5

„Până acum am realizat fotografii în domeniul modei în Pakistan şi Cuba, unde moda este un mod de exprimare a năzuinţelor lor de schimbare. Designerii din ambele locuri îşi folosesc creativitatea pentru a transmite un mesaj politic subliminal, aşadar din acel punct de vedere nu cred că este atât de diferit faţă de realizarea de reportaje în zone de conflict. În ambele situaţii, o fotografie reuşită poate transmite informaţii şi poate impresiona privitorul la un anumit nivel. Este ceea ce încerc să realizez în fotojurnalism şi în fotografiile de modă.”

Pe străzi

Scenă de stradă în Havana fotografiată de Sarah Caron utilizând Canon M5

Pe lângă capturarea unor imagini reprezentative şi frumoase a ceea ce se întâmplă în culisele unei şedinţe foto de modă cu aparatul EOS M5, Sarah a realizat fotografii şi pe străzile din Havana. Am întrebat-o ce înseamnă un fotograf de stradă bun şi despre tipul de cameră pe care ar trebui să-l folosească.

„Pentru acest proiect, am dorit să mă pun în locul unui călător care caută imagini frumoase şi surprinzătoare. Cred că pentru acest tip de fotografie de stradă, trebuie să observaţi cu atenţie acele scene de stradă interesante şi unice, trebuie să acţionaţi rapid având abilitatea de a recompune şi a captura rapid imaginea. Pentru că în general apucaţi să realizaţi o singură fotografie! De asemenea, nu trebuie să deranjaţi oamenii care îşi văd de treburile lor zilnice. Aşadar, instrumentul de care aveţi nevoie trebuie să fie mic, discret şi rapid – exact ca EOS M5. De asemenea, dispune de avantajul de a putea captura fişiere RAW de înaltă calitate pe care le puteţi utiliza în scopuri profesionale.”

Imagini de noapte din Havana şi marea realizate cu EOS M5

„A fost o plăcere să lucrez cu EOS M5. Aşteptam de mult o cameră ca aceasta din partea Canon: ceva uşor, mic, rapid şi, în acelaşi timp, puternic. Şi versatilitatea aparatului EOS M5 este un mare avantaj. L-am folosit în diverse situaţii, precum fotografii de modă, reportaje, fotografii de stradă, arhitectură şi peisaje, cu efecte excepţionale în condiţii de iluminat diferite. Chiar am reuşit să-l folosesc pentru a crea imagini în stilul pictorilor impresionişti pentru a realiza fotografii de noapte ale mării. Aşadar, una peste alta, EOS M5 şi eu am construit o relaţie minunată!”