no consumer
Wildlife eagle sea

Obiective pentru fotografierea naturii sălbatice

Apropiaţi-vă de natură mai mult ca oricând

Fotografierea naturii sălbatice înseamnă surprinderea subiectului în mediul său natural. Trebuie să cunoaşteţi obiceiurile subiecţilor dvs., precum şi numeroşi alţi factori, de ex. locul în care s-ar putea afla în timpul zilei, poziţionarea soarelui faţă de subiectul dvs. şi cât de mult vă puteţi apropia de subiect fără a-l deranja. Unii dintre aceşti factori vor influenţa tipul de obiectiv pe care îl utilizaţi pentru surprinderea imaginii.


Cunoaşterea subiectului

Este important să încercaţi să planificaţi ceea ce veţi fotografia – de ex. dacă sunteţi suficient de norocos să vă aflaţi într-o rezervaţie de animale sălbatice în care animalele sunt ţinute în spaţii îngrădite, probabil veţi şti unde s-ar putea afla în timpul zilei, astfel încât să vă gândiţi unde doriţi să vă aflaţi din punctul de vedere al luminii şi al distanţei faţă de acestea. De asemenea, este bine să vă gândiţi şi la acţiunea pe care doriţi să o surprindeţi, aşa că luaţi în considerare aspectele de comportament, precum momentul în care animalul este cel mai activ şi cel mai puţin activ. Dacă doriţi să fotografiaţi într-o situaţie în care nu puteţi planifica ceea ce veţi fotografia, de ex. dacă sunteţi într-un safari, atunci nu aveţi întotdeauna opţiunea de a vă planifica fotografiile, aşadar se pune problema de cât de departe veţi fi de subiect şi de tipurile de animale pe care le veţi vedea. Toate aceste aspecte vor influenţa alegerea obiectivului.

Ponies sunrise relaxed
Luat cuEF 70-200mm f/2.8L IS II USM
  • f/5.6
  • 1/4000
  • 800

Păstrarea distanţei

Este posibil să nu vă puteţi apropia întotdeauna fizic de subiect, deoarece poate fi periculos sau vă poate observa dacă vă apropiaţi prea mult. De aceea, în general se utilizează un teleobiectiv cu distanţa focală de 300 mm sau mai mult pentru fotografia de natură sălbatică, deoarece acesta oferă un nivel semnificativ de mărire, astfel încât să păstraţi distanţa faţă de subiect şi să umpleţi totuşi cadrul. Intră în scenă factori precum dimensiunea animalelor pe care le fotografiaţi, de exemplu dacă încercaţi să fotografiaţi o pasăre mică, atunci veţi avea nevoie de un nivel mult mai ridicat de mărire pentru a captura detalii, ceva mai aproape de 600 mm.

Monkey climbing candid
Luat cuEF 70-200mm f/4L IS USM
  • f/4
  • 1/80
  • 3200

Capturarea acţiunii

Când fotografiaţi animale care se mişcă rapid, precum gheparzi sau păsări, veţi dori să aveţi cel mai scurt timp de expunere posibil. Selectând un obiectiv cu deschidere mare a diafragmei, veţi putea utiliza mai multă lumină disponibilă, ceea ce vă ajută să „îngheţaţi” mişcarea subiecţilor şi să obţineţi o imagine clară. Un teleobiectiv cu o diafragmă mare, precum EF 300 mm f/2,8L IS II USM, va profita la maximum de lumina disponibilă şi vă va permite în continuare să „îngheţaţi” acţiunea.

Whale tail ocean action
Luat cuEF 70-200 f/2.8L IS II USM + 2x III
  • f/8
  • 1/1600
  • 400

Momentul zilei

Când fotografiaţi natură sălbatică, veţi dori să profitaţi la maximum de sursa de lumină disponibilă (soarele). În mod normal, există trei momente ale zilei care vă oferă cea mai bună iluminare pentru fotografierea naturii sălbatice – dimineaţa, mijlocul zilei şi apusul. Ora dinainte de răsăritul soarelui şi ora după apusul soarelui sunt cunoscute drept ore de aur. Aceste ore oferă multă lumină delicată, deoarece lumina de la soare trebuie să parcurgă o distanţă mai mare prin atmosfera Pământului din cauza poziţiei soarelui faţă de Pământ; acest lucru având drept efect umbre mai lungi, pentru mai mult dramatism. Când fotografiaţi în mijlocul zilei, beneficiaţi de o lumină mai stridentă de la soare, având drept rezultat o lumină de sus cu un contrast mai ridicat şi ajutându-vă să eliminaţi umbrele lungi de-a lungul scenei.

Eagle flying sea action

Condiţii de fotografiere

Când încercaţi să fotografiaţi natura sălbatică în habitatul său natural, precum în deşert sau în safari, este posibil să vă treziţi în condiţii destul de dure, în care trebuie să ştiţi că echipamentul va funcţiona, indiferent de ceea ce aruncaţi spre el. În aceste situaţii un obiectiv Canon din gama L împreună cu un corp de aparat foto care oferă etanşeitate împotriva intemperiilor vi s-ar potrivi cel mai bine. Datorită rezistenţei la intemperii şi la praf, puteţi avea încredere că veţi sta în aer liber şi veţi surprinde imagini în cele mai dure condiţii. Obiectivele din gama L oferă şi avantajul suplimentar al utilizării celor mai avansate designuri şi tehnologii optice de la Canon, pentru o performanţă revoluţionară.

Two seals iceberg
Luat cuEF 70-200 f/2.8L IS II USM + 2x III
  • f/7.1
  • 1/1000
  • 800

Cum influenţează aparatul dvs. foto alegerea obiectivului

Obiectivele EF-S de la Canon sunt concepute exclusiv pentru aparatele foto cu senzori APS-C, precum EOS 760D şi nu sunt compatibile cu modelele full-frame, precum aparatele foto din seria EOS 5D.

Obiectivele EF pot fi folosite cu orice aparat foto EOS DSLR, dar când se utilizează un obiectiv EF pe un aparat foto EOS tip APS-C, va oferi un unghi de vizualizare echivalent cu cel al unui obiectiv cu distanţă focală de 1,6 ori mai mare pe un aparat foto full-frame. De exemplu, un obiectiv de 300 mm utilizat pe un model EOS 760D oferă un unghi de vizualizare echivalent cu un obiectiv de 480 mm pe un aparat foto full frame, însemnând că subiectul dvs. pare mai mare în cadru.

Deer full frame sensor wildlife

SENZOR FULL-FRAME

Deer APS-C sensor wildlife

SENZORUL APS-C

Înţelegerea diafragmei şi a timpului de expunere

Deschiderea diafragmei nu doar permite pătrunderea unei cantităţi mai mari de lumină, ci contribuie şi la izolarea subiectului dvs. de fundal, deoarece fotografierea cu o deschidere mare a diafragmei, precum f/2,8, reduce adâncimea câmpului. Înţelegerea relaţiei dintre deschiderea diafragmei şi timpii de expunere este extrem de importantă pentru fotografi, în special atunci când încercaţi să fotografiaţi natura sălbatică. De exemplu, mărirea deschiderii diafragmei cu o treaptă (de ex. de la f/4 la f/2,8) dublează cantitatea de lumină care ajunge la senzor, însemnând că puteţi utiliza un timp de expunere de două ori mai scurt şi vă permite să capturaţi subiecţi în mişcare cu uşurinţă.

Blue parrot claw wildlife
Luat cuEF 70-200mm f/2.8L IS II USM
  • f/2.8
  • 1/1250
  • 3200

Alegerea obiectivului potrivit

  • Aveţi nevoie de un obiectiv care să vă aducă mai aproape, fără a vă deranja subiectul? Atunci vi s-ar potrivi un obiectiv cu distanţa focală de 400 mm sau mai mult, deoarece acesta vă permite să vă umpleţi cadrul fără a trebui să vă apropiaţi.
  • Subiectul dvs. se mişcă rapid? Dacă da, veţi avea nevoie de o diafragmă cu deschidere mare (de ex. f/4 sau f/2,8), pentru a profita la maximum de toată lumina disponibilă, ceea ce vă permite să reduceţi timpul de expunere. Diafragmele cu deschidere mare se întâlnesc şi la obiectivele macro, aşa că ar trebui să le luaţi în considerare şi pe acestea. 
  • Aveţi nevoie de un grad de rezistenţă pentru a fotografia în condiţii dure? Apoi veţi dori să selectaţi un obiectiv Canon din gama L, pentru durabilitate ridicată.

  • Trebuie să puteţi schimba compoziţia rapid, fără să vă mişcaţi? În acest caz trebuie să luaţi în considerare un obiectiv cu zoom cu distanţa focală cuprinsă între 100 mm şi 400 mm, astfel încât să aveţi mai multă flexibilitate a compoziţiei, fără a mai trebui să schimbaţi obiectivul sau să vă apropiaţi de subiect.

Horses beach action wildlife

Duceţi fotografierea naturii sălbatice la un alt nivel

Vietăţi de dimensiuni mai mici

Obiectivele macro sunt alegerea perfectă pentru fotografierea insectelor şi a altor vietăţi mici. Aceste obiective vă permit să păstraţi o distanţă suficient de mare între dvs. şi subiect (astfel încât să nu-l deranjaţi), dar vă permit să umpleţi cadrul. Un obiectiv macro cu stabilizator de imagine, precum EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM, vă permite să fotografiaţi cu aparatul foto din mână în condiţii în care în mod normal aţi avea nevoie de un trepied.

Macro butterfly colourful insect
Luat cuEF 100mm f/2.8L Macro IS USM
  • f/8
  • 1/400
  • 400

Trepied

Cu cât distanţa focală este mai mare, cu atât este mai probabil să aveţi nevoie de un trepied, deoarece orice tremur al corpului aparatului foto este exagerat din ce în ce mai mult cu cât este mai mare distanţă focală. Cumpărarea unui obiectiv cu stabilizator de imagine va reduce dramatic nevoia de trepied, prin reducerea tremurului. Totuşi, dacă aşteptaţi un timp îndelungat, este posibil să trebuiască să ţineţi aparatul foto şi obiectivul într-o poziţie fixă. În această situaţie, poate fi util să aveţi la dispoziţie un trepied sau un monopied.

Squirrel frozen in motion wildlife
Luat cuEF 70-200mm f/4L IS USM
  • f/4.5
  • 1/250
  • 1000

Utilizarea teleconvertoarelor

Dacă obiectivul dvs. este compatibil cu teleconvertoare, puteţi extinde cu uşurinţă utilizarea obiectivului, deoarece acestea vă permit să vă apropiaţi şi mai mult de subiect. Totuşi, dacă veţi utiliza un teleconvertor, va trebui să reţineţi că acesta va reduce cantitatea de lumină care ajunge la senzorul aparatului foto. Utilizarea unui teleconvertor EF 1.4x III înseamnă că veţi pierde 1 treaptă de lumină, iar un teleconvertor EF 2x III pierde 2 trepte de lumină. Acest lucru va afecta deschiderea maximă a diafragmei obiectivului şi cel mai redus timp de expunere pe care îl puteţi obţine, de ex. f/4 devine f/5,6, ceea ce este posibil să nu fie ideal pentru fotografierea subiecţilor care se mişcă rapid.

Two seals sea action wildlife
Luat cuEF 70-200mm f/4L IS USM + 1.4x III
  • f/6.3
  • 1/500
  • 400

EF 300mm f/2.8L IS II USM

Acest obiectiv de înaltă performanţă din gama L cu stabilizator de imagine în 4 trepte este renumit pentru abilitatea de a atinge niveluri uimitoare de claritate, de culoare, de contrast, chiar şi când se utilizează un teleconvertor pentru a creşte capacitatea de mărire a teleobiectivului, oferind în acelaşi timp o claritate incredibilă.

Vedeţi detaliile

EF 300mm f2.8L IS USM pack shot